NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg
Re: NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg
Ik wil in deze discussie toch even verduidelijken dat de plannen die zijn voorgelegd deel uit maken van een NIEUW vervoersplan waar aan gesleuteld wordt door de planningsdienst lange termijn. Het gaat dus niet noodzakelijk over bijkomende verbindingen maar om een ANDER vervoersplan.
Uiteraard is dit niet voor volgend jaar gezien er heel wat infrastructuur moet aangepast/uitgebreid worden en materieel en personeel moet beschikbaar zijn.
Daar de infrastructuur er niet op 1-2-3 ligt moet je nu al aanvragen wat je over vele jaren zou willen hebben. En als je van Infrabel iets wil hebben moet je er als NMBS natuurlijk wel de nodige argumenten voor bovenhalen.
Uiteraard is dit niet voor volgend jaar gezien er heel wat infrastructuur moet aangepast/uitgebreid worden en materieel en personeel moet beschikbaar zijn.
Daar de infrastructuur er niet op 1-2-3 ligt moet je nu al aanvragen wat je over vele jaren zou willen hebben. En als je van Infrabel iets wil hebben moet je er als NMBS natuurlijk wel de nodige argumenten voor bovenhalen.
spoorwegrealist
Ik ben blij dar een mooie plan is voor onze medereizigers uit Limburg, maar ik zou dat toch maar met een korreltje zout nemen.
Voor zo een plan in de praktijk komt moet er eerst geld zijn, moet ook de politiek nog met geld afkomen en tegen dan zijn allemaal die ambitieuze doelstellingen al lang afgezwakt!!!!
Ook niet onbelangrijk, wat gaat Wallonië in ruil hiervoor willen hebben???
X Euro in Vlaanderen investeren = Y Euro in Wallonië investeren.
Drie jaar nadat de boog van Leuven / Herent in gebruik genomen is blijft Limburg smeken om een klolkvaste IC trein via die boog naar Brussel maar de NMBS heeft ieder jaar andere prioriteiten!!
Voor zo een plan in de praktijk komt moet er eerst geld zijn, moet ook de politiek nog met geld afkomen en tegen dan zijn allemaal die ambitieuze doelstellingen al lang afgezwakt!!!!
Ook niet onbelangrijk, wat gaat Wallonië in ruil hiervoor willen hebben???
Drie jaar nadat de boog van Leuven / Herent in gebruik genomen is blijft Limburg smeken om een klolkvaste IC trein via die boog naar Brussel maar de NMBS heeft ieder jaar andere prioriteiten!!
De heropening van Libramont - Bastogne, met elektrificatie, zodat de IC's in Libramont gesplitst kunnen worden.Duikbril AM86 schreef: Ook niet onbelangrijk, wat gaat Wallonië in ruil hiervoor willen hebben???
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het heeft niets meer met dit topic te maken, maar ik deel deze mening over de onpersoonlijkheid en het gebrek aan service bij de NS dus absoluut niet.Steven schreef:Wat ik wilde zeggen is dat de manier waarop de NS met grove borstel door de stationsgebouwen en bijhorende loketten geveegd heeft koud en onpersoonlijk was.
In Nederland zijn er tientallen stations (grote, middelmatige maar ook kleine) waar je als reiziger de hele dag door en zelfs in het weekend alles vindt wat je nodig hebt en het wachten aangenamer maakt (restaurant, winkels, broodjeszaak, bloemenzaak, enz., enz.).
Het is niet het al dan niet aanwezig zijn van een loket dat een station aangenaam of menselijk maakt.
Noem mij 1 middelmatig of klein station in Belgie waar je 's avonds of in het weekend nog iets fatsoenlijk vindt om te eten of iets anders te kopen.
PS. Mijn station Heide telt niet mee, want dan begint dentheo weer.
Soms is het inderdaad de exploitant die andere keuzes maakt, maar de laatste jaren is het opvallend vaak Infrabel die bepaalde efficiënte voorstellen keldert. Op het moment dat Infrabel de korte keringen in bijv. Leuven of Mechelen afschaft, dwingt zij de NMBS tot hogere exploitatiekosten. Het perfide is dat Infrabel wel dezelfde ruime hoeveelheid euro's blijft cashen voor deze "prestaties"...Duikbril AM86 schreef:Drie jaar nadat de boog van Leuven / Herent in gebruik genomen is blijft Limburg smeken om een klolkvaste IC trein via die boog naar Brussel maar de NMBS heeft ieder jaar andere prioriteiten!!
Hallo,groentje schreef:Ja, maar de Spartacuslijn moet wel een heel ander traject krijgen, meer door de dorpskernen, terwijl de lijn 18 veel te ver van de meeste kernen ligt. In beginsel was de lijn 18 dan ook vooral voor goederen bedoeld, de Limburgse steenkool naar Eindhoven en de rest van Nederland brengen. Ontsluiting van de dorpen in de buurt was van ondergeschikt belang.
De lijn Hasselt-Eindhoven werd aangelegd in 1866, toen was er nog geen sprake van Limburgse steenkool, die was zelfs nog niet ontdekt. Het zal dus wel Luikse steenkool geweest zijn, de lijn werd aangelegd door de maatschappij "Liégeois-Limbourgeois". Maar het klopt natuurlijk wel dat de lijn (zoals heel wat lijnen uit de beginjaren van de spoorwegen) ver van de dorpskernen ligt. Vaak hadden burgemeesters en plaatselijke baronnen dat toen liever zo...
Paul
HOE kan Infrabel korte keringen afschaffen??? Door het kopmaken aan perronsporen te verbieden ?FLV-FGSP schreef: Op het moment dat Infrabel de korte keringen in bijv. Leuven of Mechelen afschaft,
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
@Paul: toch bijna juist
@dentheo: Toegang tot het Net weigert dienstregelingen die ze 'niet haalbaar' acht, om geen er achteraf geen problemen mee te krijgen. En daar worden ze jaar na jaar restrictiever in, keringen moeten minimum 10' duren, overal worden bufferminuten toegevoegd...

@dentheo: Toegang tot het Net weigert dienstregelingen die ze 'niet haalbaar' acht, om geen er achteraf geen problemen mee te krijgen. En daar worden ze jaar na jaar restrictiever in, keringen moeten minimum 10' duren, overal worden bufferminuten toegevoegd...
Dat is een zwakte van de Belgische stations. De kiosken zijn erg handig, je weet wat ze hebben, en gericht op de reiziger. Echter, op de kleine stations zitten ze niet. En "klein" is een relatief begrip, want ook statons waar enkele duizenden mensen instappen worden nog "klein" genoemd. Daarnaast zijn de kiosken enkel gericht op verkoop. Voor een aangename wachtruimte wordt niet gezorgd. Komt mede doordat die Kiosken door een dochterbedrijf worden gerund. Voorbeeld is station Kampen. In de hoek van het gebouw zo'n kiosk, en de mooie stationshal met wachtruimtes staat leeg en is afgesloten. Het is "anders" dan in België, op sommige gebieden beter op sommige gebieden minder goed, maar het gebruik van stationsgebouwen voor het doel waarvoor ze ooit zijn gebouwd heeft wel mijn voorkeur. Om nog maar te zwijgen van het sluiten van de toiletten door NS.Adler schreef:Het heeft niets meer met dit topic te maken, maar ik deel deze mening over de onpersoonlijkheid en het gebrek aan service bij de NS dus absoluut niet.Steven schreef:Wat ik wilde zeggen is dat de manier waarop de NS met grove borstel door de stationsgebouwen en bijhorende loketten geveegd heeft koud en onpersoonlijk was.
In Nederland zijn er tientallen stations (grote, middelmatige maar ook kleine) waar je als reiziger de hele dag door en zelfs in het weekend alles vindt wat je nodig hebt en het wachten aangenamer maakt (restaurant, winkels, broodjeszaak, bloemenzaak, enz., enz.).
Het is niet het al dan niet aanwezig zijn van een loket dat een station aangenaam of menselijk maakt.
Noem mij 1 middelmatig of klein station in Belgie waar je 's avonds of in het weekend nog iets fatsoenlijk vindt om te eten of iets anders te kopen.
PS. Mijn station Heide telt niet mee, want dan begint dentheo weer.
Ik denk dat zowel NS als NMBS niet uit menslievende overwegingen een spoorlijn aanleggen of behouden, maar ik vind wel dat spoorbedrijven wel iets verder mogen kijken dan enkel de centen. Er is een maatschappelijke taak. Als ze onder de streep maar wat geld overhouden. Ik heb niet de illusie dat een lijntje Weert - Neerpelt (of Hasselt) een goudmijn wordt, maar het is wel een verbetering voor de regio.
Wachtruimtes (liefst een beetje verwarmd in de winter), personeel dat ten dienste staan van de mensen om de lastige vragen te beantwoorden (niet alle info is te vinden op een automaat, zelfs in het buitenland niet, heb de proef op de som genomen in Duitsland, Nederland en Zwitserland). Daar ging het mij over, er is geen enkele automaat of winkelruimte die die service kan/wil geven naar de reiziger toe. Je kan u niet voorstellen welke vragen mensen soms stellen als ze ergens de trein nemen. Heb al driemaal (met scha en schande) een analfabeet geholpen om aan zijn ticket te geraken (want met de automaat was die niks).
Ook blinde mensen hebben niets aan die toestellen. (heb er nog geen enkel gezien die voorzien is van een braille bord of scherm). Voor de minder mobiele medemens zijn ze tegenwoordig werk genoeg aan het leveren maar voor die andere medemensen die het lastig hebben doet men haast niets in een stopplaats. Voor die mensen zijn automaten dus zeker geen vooruitgang. Dat een station winkels en eetgelegenheden heeft is een leuke extra maar gaat voor mij de basissfeer van een station niet bepalen, in die delen voel ik me toch eerder in een winkelcentrum ipv een station.
Ook blinde mensen hebben niets aan die toestellen. (heb er nog geen enkel gezien die voorzien is van een braille bord of scherm). Voor de minder mobiele medemens zijn ze tegenwoordig werk genoeg aan het leveren maar voor die andere medemensen die het lastig hebben doet men haast niets in een stopplaats. Voor die mensen zijn automaten dus zeker geen vooruitgang. Dat een station winkels en eetgelegenheden heeft is een leuke extra maar gaat voor mij de basissfeer van een station niet bepalen, in die delen voel ik me toch eerder in een winkelcentrum ipv een station.
Moin,
Over de Nederlandse Spoorwegen zal ik kort zijn, er rijden in Nederland nu eenmaal meer treinen dan in België.
't Geld zullen ze ergens vandaan moeten halen.
Maar nu ter zake.
De plannen voor ontsluiting van Neerpelt/Hamont op Brussel is al oud nieuws. Ten tijden van de TTB-dag (teutenexpress) hoorde men er al over praten. (en ik ging van Weert naar Neerpelt (Antwerpen en verder)
Sinds een jaar rijdt De Lijn in Noord Limburg met 2 zéér snelle busverbindingen. (Lijn 182, Achel-Neerpelt-Overpelt-Hasselt met een beperkt aantal stops, en lijn 183 Neerpelt via Peer naar Genk)
Ik denk gewoon dat ze teveel schrik hebben gekregen, maar ik ben er eerlijk gezegd ook niet zeker van.
Over de toestand van (sommige) Belgische stations zullen we het maar niet hebben, net als "nuttige stopplaatsen".
Over de Nederlandse Spoorwegen zal ik kort zijn, er rijden in Nederland nu eenmaal meer treinen dan in België.
't Geld zullen ze ergens vandaan moeten halen.
Maar nu ter zake.
De plannen voor ontsluiting van Neerpelt/Hamont op Brussel is al oud nieuws. Ten tijden van de TTB-dag (teutenexpress) hoorde men er al over praten. (en ik ging van Weert naar Neerpelt (Antwerpen en verder)
Sinds een jaar rijdt De Lijn in Noord Limburg met 2 zéér snelle busverbindingen. (Lijn 182, Achel-Neerpelt-Overpelt-Hasselt met een beperkt aantal stops, en lijn 183 Neerpelt via Peer naar Genk)
Ik denk gewoon dat ze teveel schrik hebben gekregen, maar ik ben er eerlijk gezegd ook niet zeker van.
Over de toestand van (sommige) Belgische stations zullen we het maar niet hebben, net als "nuttige stopplaatsen".
Volgens de verklaring van kamerlid Verheirstraten op de regionale zender RTV Kempen zijn er geen onderdelen meer beschikbaar voor de dieselstellen en staan er verschillende definitief buiten dienst
De elektrificatie van Herentals - Mol is dan ook dringend nodig en in afwachting zou de maatschappij dan volgens hem maar dieselstellen moeten huren in Frankrijk. 

-
Heb je hier een bron voor? Het klinkt nogal ongeloofwaardig. Zouden er echt voor nog geen 10 jaar oude treinstellen geen wisselstukken meer te verkrijgen zijn?
De bewering van het kamerlid is terug te vinden in het verslag van de Commissie Infrastructuur:
http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/52/ic638x.html
http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/52/ic638x.html
Dat ze 'ns degelijke (en moderne) D-locs leasen (in 1ste instantie, later eventueel aankopen) en met M5m of (nog liever) M6 rijden tijdens de brede ochtend- en avondspits tussen Neerpelt-Mol-Antwerpen. De MW41 is voor deze zware IR-dienst totaal niet geschikt...
Ik heb zonet het nieuwsitem op RTV ook gehoord en gezien. Weer typische media-onzin...
En euh,... het is Verherstraeten en niet Verheirstraten...
Ik heb zonet het nieuwsitem op RTV ook gehoord en gezien. Weer typische media-onzin...
En euh,... het is Verherstraeten en niet Verheirstraten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...