Steven schreef:als er ook controle (door seinen) moet zijn aan alle overwegen dan heb je een grote soep. Vermoedelijk heeft men dus onvoldoende controle op al die overwegen richting Turnhout en zo meer.
In de NZV brussel heb je die overwegen niet en dus bijgevolg ook geen last mee.
Dat is inderdaad het grote verschil, je hebt al direkt enkele overwegen in oostelijke richting....
Dan direkt vraagje: hier op lijn 12 hangen wij nu op Berchem, maar hoe "zelfstandig" zijn onze overwegen ?
Ik veronderstel dat de "plaatselijke" PLC de overweg sluit en enkel bij afwijkingen dit aan Berchem meldt ?
Of zou de info van al de (frequentie) spoorkringen eerst naar Berchem lopen en Berchem zendt die dan terug over het net (client -server ?) Tracht even in te schatten wat er gebeurd als Berchem "plat" gaat.
Je hebt per overweg altijd een "overwegkeet", in deze keet zit naast een telefoon ook de bediening. Deze staat standaard op automatisch, kan op manueel gezet worden en zo meer. Het is deze keet die zal communiceren met het bijhorende sein. Afhankelijk van de aard van het sein (beheerd of niet beheerd) zal er een andere aansluiting zijn. Bij de meeste niet beheerde seinen op vernieuwde lijnen zal een stopsein controle doen op de achterliggende overwegen alvorens open te komen in open (groen of ander open seinbeeld) stand. Bij seinen vanop een seinhuis beheerd zal men eerst de reisweg aanleggen via de wisselstraat waarop de overwegen zullen reageren. Hierna kan men het sein open krijgen.
Niet beheerde seinen werken dus volledig automatisch en doen de nodige controles op overwegen die er achter liggen. Het enige wat er gebeurd van op een seinhuis voor deze seinen is de rijrichting inleggen. Het is te zeggen, een baanvak zal beheerd worden in normaal of tegenspoorregime (voor zover dit mogelijk is, maar op de meeste nieuwe/vernieuwde lijnen dus wel). De automatische seinen in tegenspoor vallen rood van zodra een baanvak in normaalspoor uitgebaat zal worden en omgekeerd. Een dubbelsporige lijn heeft dus twee baanvakken. Die ieder op zich in normaal of tegenspoorregime kunnen gebruikt worden.
jan_olieslagers schreef:Toch nog niet zodanig lang geleden in Brussel-Noord?
En dat had men na een paar dagen netjes in de greep.... een deel wissels afgeklemd enkel de piektreinen eruit ... knap.
Ik had iets dergelijks verwacht...één spoor per pendeltrein en bestemming in Herentals . (Lier, Olen, Turnhout )
Nu lees ik dat er slechts enkel een pendel is naar Lier ???
Brussel-Noord is dan ook 'maar' een doorrijdstation, zonder overwegen ed. in de wijde omtrek. Dus met wat wissels klemmen was het probleem al grotendeels verholpen. In Herentals zit het anders met de enkelsporige (maar belangrijke) aftakking naar Turnhout (waar 2 van de 5 relaties die Herentals aandoen heen rijden) en die dan in één richting nog tegenspoorverkeer vereist.
Waarschijnlijk zitten we vanaf maandag in Herentals ook met een 'doorrijdstation'. Terminus Herentals kan dan -tijdelijk-niet meer. Dan moet alles dus ook diesel rijden (geen bovenleiding tss. Herentals/Mol en verder) waar vandaag voor IRe en L ook M6 en Break worden ingezet.
Deze dagen rijden er 2 treinen door naar Herentals die daar ook keren. Er is één perronspoor ter beschikking (spoor 1) waarbij voor de binnen en buitenrijdende treinen steeds manueel wissels dienen te worden verdraaid. Dit weekend is er slechts één relatie (IRe, tevens al stoptrein tss. Lier en Herentals) De toeristentrein Turnhout-Blankenberge vertrekt uit Herentals.
Mogelijk is de toestand ondertussen al gewijzigd natuurlijk wat betreft de infrastructuur. Deze voormiddag wordt de technische situatie terug geevalueerd en wordt het aanbod voor volgende week vastgelegd.
De meeste overwegen zijn gecontroleerd in een seinhuis, de werking is automatisch, maar een storing geeft een melding in het seinhuis. Als die installatie echter is afgebrand, is er ook geen controle meer, en valt men inderdaad terug op het veiligste systeem, lees: treinen moeten stapvoets rijden.
Wellicht wordt de relaiszaal in Herentals niet meer herbouwd, maar wordt alles meteen overgezet naar de EBP van Berchem, hetgeen sowieso op termijn de bedoeling was.
Steven schreef:De automatische seinen in tegenspoor vallen rood van zodra een baanvak in normaalspoor uitgebaat zal worden en omgekeerd.
Sommige tegenspoorseinen staan dubbelgeel totdat er VNS een reisweg wordt aangelegd.
De rijrichting is en blijft VNS met tegenspoorsein op dubbelgeel.
Iedere treingek kent de bocht van Ekeren wel; daar staat het automatisch sein BY527 dat dubbelgeel staat zolang er geen reisweg aangelegd is.
Van zodra het rood valt is het positie innemen en klaarhouden
Nog een voorbeeld: tussen Duffel en Kontich staat er een automatisch tegenspoorsein dubbelgeel.
Voor zover ik weet is dat op het vak Herentals-Turnhout niet het geval.
Dat zijn de seinen van lijnen die nog niet zijn aangepast. Hier op de L60 heb je ook een trucje om te zien wanneer er treinen afkomen. Het tegenspoor sein staat normaal groen, als de trein aan het naderen is in de secties zal het via twee geel naar rood vallen. Maar dat is het oude systeem en gedoemd te verdwijnen met de komst van de EBP posten.
Steven schreef:Dat zijn de seinen van lijnen die nog niet zijn aangepast. Hier op de L60 heb je ook een trucje om te zien wanneer er treinen afkomen. Het tegenspoor sein staat normaal groen, als de trein aan het naderen is in de secties zal het via twee geel naar rood vallen. Maar dat is het oude systeem en gedoemd te verdwijnen met de komst van de EBP posten.
Klopt, is hier op lijn 12 ook verdwenen met omschakeling op EBP.
Was die brand in Brussel-Noord niet van een onderstation ipv eeen seinhuis? Of heb ik het op een ander incident?
Ik weet dat er in de maanden nadien een P in mijn streek is vervangen door 5 MW41 teneinde de belasting op het onderstation te beperken. In die tijd reden er ook veel treinen in het Brusselse met enkel de noodverlichting.
Dietrich schreef:Was die brand in Brussel-Noord niet van een onderstation ipv eeen seinhuis? Of heb ik het op een ander incident?
Ik weet dat er in de maanden nadien een P in mijn streek is vervangen door 5 MW41 teneinde de belasting op het onderstation te beperken. In die tijd reden er ook veel treinen in het Brusselse met enkel de noodverlichting.
Dat was volgens mij de klap in een onderstation (Zuid of Vorst ) het seinhuis was enkele jaren vroeger.
RAILTIME
VANAF MAANDAG 10 AUGSTUS is er terug treinverkeer mogelijk tussen Herentals en Mol en de treindienst wordt als volgt aangepast :
1. De treinen IC-R (reeks 34XX) Brussel - Turnhout zijn beperkt tot Lier.
2. De treinen IR g (reeks 49XX) Antwerpen-Centraal - Turnhout zijn beperkt tot Lier.
3. De treinen IR e (reeks 32XX) Antwerpen-Centraal ¿ Mol - Neerpelt / Hasselt rijden zoals voorzien.
Uitgezonderd de trein Z3227 (Neerpelt 06.31 en Herentals 07.15) zal uitzonderlijke bijkomende stilstanden vezekeren in Bouwel 07.24, Nijlen 07.29 et Kessel 07.33
4. De stoptreinen (L reeks 29XX) Antwerpen-Centraal - Herentals rijden zoals voorzien.
5. De stoptreinen (L reeks 23XX) Lier - Herentals zijn afgeschaft.
6. De stoptreinen (L reeks 31XX) Neerpelt - Mol - Herentals rijden zoals voorzien.
Behalve rijdt de trein Z3177 vanuit Neerpelt.
De treinen Z3165 en Z3166 worden afgeschaft tussen Mol en Neerpelt
7. De toeristentrein Neerpelt ¿ Blankenberge is afgeschaft tussen Neerpelt en Lier en bedient de stations Neerpelt, Overpelt, Lommel, Mol, Geel, Olen en Herentals niet.
De reizigers tussen Turnhout en Herentals worden verzocht gebruik te maken van een vervangende busdienst.
Sorry, maar ik vind dat de IR-e in Kessel, Nijlen en Bouwel de ganse dag moet stoppen (en zeker in de spits) zolang de stoptrein Lier-Herentals niet rijdt, zodat de reizigers uit Kessel, Nijlen en Bouwel hun aansluiting naar Brussel en hun halfuurverbinding met Antwerpen behouden.
Het is wel goed dat er al terug treinverkeer naar Mol-Neerpelt mogelijk is.
De mededeling op Railtime is weer allesbehalve duidelijk.
RAILTIME
VANAF MAANDAG 10 AUGSTUS is er terug treinverkeer mogelijk tussen Herentals en Mol en de treindienst wordt als volgt aangepast :
...
3. De treinen IR e (reeks 32XX) Antwerpen-Centraal ¿ Mol - Neerpelt / Hasselt rijden zoals voorzien.
Uitgezonderd de trein Z3227 (Neerpelt 06.31 en Herentals 07.15) zal uitzonderlijke bijkomende stilstanden vezekeren in Bouwel 07.24, Nijlen 07.29 et Kessel 07.33
...
6. De stoptreinen (L reeks 31XX) Neerpelt - Mol - Herentals rijden zoals voorzien.
....
RAILTIME
4. De stoptreinen (L reeks 29XX) Antwerpen-Centraal - Herentals rijden zoals voorzien.
Eigenaardig dat die treinen met eindbestemming Herentals nog rijden.... of heeft men ze "door"gekoppeld zodat er niet kopgemaakt moet worden ?
De overwegen naar Olen werken dus terug ??
groentje schreef:
...
Wellicht wordt de relaiszaal in Herentals niet meer herbouwd, maar wordt alles meteen overgezet naar de EBP van Berchem, hetgeen sowieso op termijn de bedoeling was.
Is die EBP van Berchem beter beveiligd tegen brand?
RAILTIME
Eigenaardig dat die treinen met eindbestemming Herentals nog rijden.... of heeft men ze "door"gekoppeld zodat er niet kopgemaakt moet worden ?
De overwegen naar Olen werken dus terug ??
Zoals ik het begrijp rijden 2 dieseltreinen gewoon door:
IRe Antwerpen-Herentals-Mol-en verder
L Antwerpen-Herentals-Mol-(Neerpelt)
Zo moeten ze nooit manueel de wissels veranderen, zoals nu het geval is met de terminus.