6 uur met trein van kust tot Hasselt
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Mooi weer treinen is iets anders dan de ICT treinen. De ICT treinen zijn standaard voorzien. De mooi weer treinen zijn treinen die voorzien zijn bij mooi weer in andere gevallen (slecht weer dus) is de bestuurder gewoon reserve in zijn depot. Het zijn deze treinen die dus niet meer voorzien zijn. Dit zal voornamelijk te wijten zijn aan een tekort van bestuurders om deze treinen normaal te kunnen verzekeren (ook spoorpersoneel neemt al is een dag of meer verlof).
Wat die extra treinen betreft kan ik dit enkel beamen. Als je in Brussel tijdend de ochtend twee treinen kort na elkaar naar Oostende ziet vertrekken zit de eerste (IC A) stampvol, terwijl de tweede die volgt meestal blij mag zijn met een bezetting van amper 50%.
Hoe is dit te verklaren? Voor die extra treinen laat men meestal het materieel van P treinen die overdag in Schaarbeek stil staan is een extra slag heen en terug maken naar de kust. Dit gaat zelden om het nieuwste materieel. Een trein met M4 is dan veel voorkomend. Als de mensen die treinen in vergelijken zien ze maar naar 1 ding, in de eerste trein is airco en in de twee niet. Ze zitten liever gelijk sardientjes op elkaar geplakt in een aircotrein dan in de volgende te zitten. Mensen zijn en blijven kuddedieren hoe je het ook draait of keert. Bepaalde keuzes die ze maken zijn dus niet altijd even logisch te noemen.
Dat er vanuit Blankenberge of Oostende totaal geen extra treinen (ICT of wat dan ook) zouden zijn is zeker zever. Verschillende IC treinen zijn verlengd naar de kust toe, zowel naar Oostende Blankenberge als de Panne.
Zo gaat er een trein vanuit Luxemburg naar Oostende (ipv brussel) en dit is altijd met M6 materieel. Ook naar De Panne gaat er een trein vanuit Luxemburg komende dit zou met MS96 moeten zijn.
Er zijn dus geen bijkomende treinen bovenop het aanbod van de klassieke ICT treinen (die ook al extra zijn bovenop het basisaanbod. Het is daarover dat waarschijnlijk in de krantenartikels spraken is.
Wat die extra treinen betreft kan ik dit enkel beamen. Als je in Brussel tijdend de ochtend twee treinen kort na elkaar naar Oostende ziet vertrekken zit de eerste (IC A) stampvol, terwijl de tweede die volgt meestal blij mag zijn met een bezetting van amper 50%.
Hoe is dit te verklaren? Voor die extra treinen laat men meestal het materieel van P treinen die overdag in Schaarbeek stil staan is een extra slag heen en terug maken naar de kust. Dit gaat zelden om het nieuwste materieel. Een trein met M4 is dan veel voorkomend. Als de mensen die treinen in vergelijken zien ze maar naar 1 ding, in de eerste trein is airco en in de twee niet. Ze zitten liever gelijk sardientjes op elkaar geplakt in een aircotrein dan in de volgende te zitten. Mensen zijn en blijven kuddedieren hoe je het ook draait of keert. Bepaalde keuzes die ze maken zijn dus niet altijd even logisch te noemen.
Dat er vanuit Blankenberge of Oostende totaal geen extra treinen (ICT of wat dan ook) zouden zijn is zeker zever. Verschillende IC treinen zijn verlengd naar de kust toe, zowel naar Oostende Blankenberge als de Panne.
Zo gaat er een trein vanuit Luxemburg naar Oostende (ipv brussel) en dit is altijd met M6 materieel. Ook naar De Panne gaat er een trein vanuit Luxemburg komende dit zou met MS96 moeten zijn.
Er zijn dus geen bijkomende treinen bovenop het aanbod van de klassieke ICT treinen (die ook al extra zijn bovenop het basisaanbod. Het is daarover dat waarschijnlijk in de krantenartikels spraken is.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Inderdaad, maar anderen zeggen hier dat er wel nog EXT treinen zijn naast de voorziene en geplande ICT treinen.Steven schreef: Er zijn dus geen bijkomende treinen bovenop het aanbod van de klassieke ICT treinen (die ook al extra zijn bovenop het basisaanbod. Het is daarover dat waarschijnlijk in de krantenartikels spraken is.
Dus ik weet het ook niet meer.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
tja het begrip ext trein is iets lastig. Je moet is naar de schermen, affiches kijken. IN station A staat trein X aangeduid als ICT en in station B staat die zelfde trein als EXT aangeduid, ook ik vind zoiets verwarrend, andere mensen dus ook.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Dit is de tekst van de VRT-site:
Er zijn al enkele dagen problemen met de treinen tussen Limburg en de kust. Honderden treinreizigers deden er uren over om op hun bestemming te geraken. Bovendien zitten de treinen overvol.
Volgens Freeke Neyrinck van de NMBS gaat het om een samenloop van omstandigheden. "We zijn op de hoogte van de technische problemen. Het gaat om koppelings- en tractieproblemen. We excuseren ons bij de reizigers", zegt Neyrinck. "Het gaat jammer genoeg om een samenloop van omstandigheden, maar we onderzoeken elk geval afzonderlijk", luidt het.
Volgens de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers zijn de overvolle treinen van Limburg naar de kust het gevolg van de afschaffing van de zogenoemde mooiweertreinen. De NMBS zegt dat de treinen inderdaad niet meer rijden, maar dat er wel extra treinen zijn opgenomen in de zomerse uurregeling.
Er zijn al enkele dagen problemen met de treinen tussen Limburg en de kust. Honderden treinreizigers deden er uren over om op hun bestemming te geraken. Bovendien zitten de treinen overvol.
Volgens Freeke Neyrinck van de NMBS gaat het om een samenloop van omstandigheden. "We zijn op de hoogte van de technische problemen. Het gaat om koppelings- en tractieproblemen. We excuseren ons bij de reizigers", zegt Neyrinck. "Het gaat jammer genoeg om een samenloop van omstandigheden, maar we onderzoeken elk geval afzonderlijk", luidt het.
Volgens de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers zijn de overvolle treinen van Limburg naar de kust het gevolg van de afschaffing van de zogenoemde mooiweertreinen. De NMBS zegt dat de treinen inderdaad niet meer rijden, maar dat er wel extra treinen zijn opgenomen in de zomerse uurregeling.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
kortweg wat ik zelf ook al schreef, de mooi weer treinen rijden niet, maar de klassieke ICT (of ext zoals in sommige stations aangeduid) wel. De koppelingsproblemen kan je doen besluiten dat het over de IC E gaat want geen enkele andere verbinding naar de kust van Limburg is om die manier georganiseerd. Kortweg kijk dus steevast uit naar een alternatieve route. Ik bezorg mezelf als ik op stap ga per trein ook altijd een reserveroute, ook als ik met de wagen ergens naar toe wil zorg ik voor eventueel een kleine afwijking te kennen.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Sorry, maar dan begrijp ik het vorige bericht van gysev ook niet, die zegt dat er naast de T-treinen (ik neem aan dat hij bedoelt ICT), ook nog 5 extra treinen waren vanuit Blankenberge.
Ik geef het op.
Ik geef het op.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
ja de ICT treinen waren in de jaren 80 en 90 gewoon aangeduid als T treinen (dus zonder voorvoegsel IC). Sommige van die treinen duiden ze gewoon aan als EXT omdat ze als een ander nr rijden tot het origineel vertrekstation (zoals gent dat voor vele verbindingen is.) Maar wat maakt de naam uit als de mensen maar een trein hebben zeg ik dan ondanks de vlag die er boven hangt.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Ok, dan zal ik nog eens trachten om het samen te vatten:
Tot vorig jaar had men in het toeristisch seizoen, bovenop de normale treinen, nog 2 soorten 'extra' treinen:
1) ICT-treinen: op voorhand gepland en aangeduid op de gele affiches en in de spoorboekjes (74/weekend in 2004)
2) 'mooiweer' treinen: enkel ingelegd bij mooi weer en dus niet op voorhand gepland (122 in 2004)
Vanaf dit jaar heeft men enkel nog de eerste soort (ICT). Ik weet niet het aantal/weekend.
Ik tracht enkel te achterhalen of men nu minder of meer extra treinen heeft dan vroeger.
Tot vorig jaar had men in het toeristisch seizoen, bovenop de normale treinen, nog 2 soorten 'extra' treinen:
1) ICT-treinen: op voorhand gepland en aangeduid op de gele affiches en in de spoorboekjes (74/weekend in 2004)
2) 'mooiweer' treinen: enkel ingelegd bij mooi weer en dus niet op voorhand gepland (122 in 2004)
Vanaf dit jaar heeft men enkel nog de eerste soort (ICT). Ik weet niet het aantal/weekend.
Ik tracht enkel te achterhalen of men nu minder of meer extra treinen heeft dan vroeger.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
het aantal voorzien in het spoorboekje is ongeveer hetzelfde gebleven als ik mij niet vergis. Het is vooral de soort die niet voorzien is in het spoorboekje die nu dus gedaald is tot nul.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Treinen richting kust van 6 augustus 2009!!!!!
trein 6805 Welkenreadt-Oostende was al overbezet in Leuven (13met M4m).
trein 6803 Hasselt-Oostende kwam met 15min vertraging aan in Oostende (21/27 met I10 + 1 DMS).
trein 6759 Oostende-Gent kwam met 13min vertraging toe in Gent (is verlenging van de IR naar de luchthaven + er was in Brugge tussenkomst van securail nodig).
trein 6853 Oostende-Hasselt kwam toe met 24 min vertraging (21/27 met I10 + 1 DMS).
trein 6753 Blankenberge-Schaarbeek vertrok met 5minuten en aangekomen met 10min (21/27 met M4m).
trein 6760 Blankenberge-Gent aangekomen met 19min vertraging (is verlenging van de IR naar de luchthaven)
trein 6855 Oostende-Brussel-Noord aangekomen met 15min vertraging (27 met 8 M6).
trein 6712 Neerpelt-Blankenberge aangekomen met vertraging van 16min (5 MW41)
trein 6807 Antwerpen-Oostende had 2 800 mee in plaats van 1 (stel bijkomt stel komt van de L trein van de nu afgeschafte Lier-Herentals)
trein 6762 Blankenberge Neerpelt vertrokken met 9min wegens laattijdige aankomst TB, Mechelen uitladen van wel 12 jaja 12 rolwagens + afgeschaft tot Neerpelt (5MW41)
IC-G met AM96 (indien anders staat het bij de betreffende trein)
trein 1832 Antwerpen-Oostende waren gereden door klasieksen (186-208-694) + aangekomen met 11min vertraging
trein 1817 Oostende-Antwerpen gereden door 1 AM96 in plaats van met 2
trein 1820 Oostende-Antwerpen toegekomen met vertraging van 17min
IC-E 2Mux stellen (indien anders staat het bij de betreffende trein)
trein 1529 Tongeren-Knokke/Blankenberge vertraging van 18min wegens tractie problemen en een afgereden slagboom in Dudzele.
trein 1530 Tongeren-Blankenberge aangekomen met 15min vertraging + overbezet vanaf Brussel-Noord + 1 MUX stel in plaats van 2, reizigers naar Knokke moesten overstappen in Brugge.
trein 1531 Tongeren-Knokke/Blankenberge aangekomen met 15min vertraging verminderde samenstelling 2 AM96 in plaats van 3 + overbezetting vanaf Brussel-Noord
trein 1538 Tongeren-Knokke/Blankenberge afgeschaft tussen Leuven en Knokke/Blankenberge wegen problemen met ventilatie (1MUX stel).
trein 1518 Knokke/Blankenberge-Tongeren in Brugge met 11min vertraging vertrokken en aangekomen met 10min (2Mux stellen)
trein 1519 Knokke/Blankenberge-Tongeren afgeschaft over heel de lijn.
trein 1520 Knokke/Blankenberge-Tongeren vertrokken in Brugge met 34min vertraging deels door een defecte 2755 en deels doordat de treinbegeleider weigert te vertrekken wegens overbezetting.
IC-A materiaal 13 met I11
trein 530 Eupen-Oostende overbezet vanaf Brussel-Noord
trein 531 Eupen-Oostende aangekomen met vertraging van 27 min. reden: Zieke reiziger te Brugge).
trein 532 Eupen-Oostende overbezet vanaf Brussel-Zuid aangekomen met vertraging van 11min
trein 517 Oostende-Eupen overbezet vanaf Brugge.
trein 518 Oostende-Eupen met 23min vertraging aangekomen in Eupen deels door het voorang verlenen aan de Thalys in Leuven.
trein 519 Oostende-Eupen overbezet vanaf Oostende
bron: PassengersWeb.
trein 6805 Welkenreadt-Oostende was al overbezet in Leuven (13met M4m).
trein 6803 Hasselt-Oostende kwam met 15min vertraging aan in Oostende (21/27 met I10 + 1 DMS).
trein 6759 Oostende-Gent kwam met 13min vertraging toe in Gent (is verlenging van de IR naar de luchthaven + er was in Brugge tussenkomst van securail nodig).
trein 6853 Oostende-Hasselt kwam toe met 24 min vertraging (21/27 met I10 + 1 DMS).
trein 6753 Blankenberge-Schaarbeek vertrok met 5minuten en aangekomen met 10min (21/27 met M4m).
trein 6760 Blankenberge-Gent aangekomen met 19min vertraging (is verlenging van de IR naar de luchthaven)
trein 6855 Oostende-Brussel-Noord aangekomen met 15min vertraging (27 met 8 M6).
trein 6712 Neerpelt-Blankenberge aangekomen met vertraging van 16min (5 MW41)
trein 6807 Antwerpen-Oostende had 2 800 mee in plaats van 1 (stel bijkomt stel komt van de L trein van de nu afgeschafte Lier-Herentals)
trein 6762 Blankenberge Neerpelt vertrokken met 9min wegens laattijdige aankomst TB, Mechelen uitladen van wel 12 jaja 12 rolwagens + afgeschaft tot Neerpelt (5MW41)
IC-G met AM96 (indien anders staat het bij de betreffende trein)
trein 1832 Antwerpen-Oostende waren gereden door klasieksen (186-208-694) + aangekomen met 11min vertraging
trein 1817 Oostende-Antwerpen gereden door 1 AM96 in plaats van met 2
trein 1820 Oostende-Antwerpen toegekomen met vertraging van 17min
IC-E 2Mux stellen (indien anders staat het bij de betreffende trein)
trein 1529 Tongeren-Knokke/Blankenberge vertraging van 18min wegens tractie problemen en een afgereden slagboom in Dudzele.
trein 1530 Tongeren-Blankenberge aangekomen met 15min vertraging + overbezet vanaf Brussel-Noord + 1 MUX stel in plaats van 2, reizigers naar Knokke moesten overstappen in Brugge.
trein 1531 Tongeren-Knokke/Blankenberge aangekomen met 15min vertraging verminderde samenstelling 2 AM96 in plaats van 3 + overbezetting vanaf Brussel-Noord
trein 1538 Tongeren-Knokke/Blankenberge afgeschaft tussen Leuven en Knokke/Blankenberge wegen problemen met ventilatie (1MUX stel).
trein 1518 Knokke/Blankenberge-Tongeren in Brugge met 11min vertraging vertrokken en aangekomen met 10min (2Mux stellen)
trein 1519 Knokke/Blankenberge-Tongeren afgeschaft over heel de lijn.
trein 1520 Knokke/Blankenberge-Tongeren vertrokken in Brugge met 34min vertraging deels door een defecte 2755 en deels doordat de treinbegeleider weigert te vertrekken wegens overbezetting.
IC-A materiaal 13 met I11
trein 530 Eupen-Oostende overbezet vanaf Brussel-Noord
trein 531 Eupen-Oostende aangekomen met vertraging van 27 min. reden: Zieke reiziger te Brugge).
trein 532 Eupen-Oostende overbezet vanaf Brussel-Zuid aangekomen met vertraging van 11min
trein 517 Oostende-Eupen overbezet vanaf Brugge.
trein 518 Oostende-Eupen met 23min vertraging aangekomen in Eupen deels door het voorang verlenen aan de Thalys in Leuven.
trein 519 Oostende-Eupen overbezet vanaf Oostende
bron: PassengersWeb.
Laatst gewijzigd door 260689 op 07 aug 2009, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Wat bedoelt men met 'stormram'?260689 schreef:Treinen richting kust van 6 augustus 2009!!!!!
...
trein 1530 Tongeren-Blankenberge aangekomen met 15min vertraging + overbezet vanaf Brussel-Noord + 1 stormram in plaats van 2, reizigers naar Knokke moesten overstappen in Brugge (2MUX stellen).
...
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
stormram = MUX stel (27 en M6)Cipallieter schreef:Wat bedoelt men met 'stormram'?260689 schreef:Treinen richting kust van 6 augustus 2009!!!!!
...
trein 1530 Tongeren-Blankenberge aangekomen met 15min vertraging + overbezet vanaf Brussel-Noord + 1 stormram in plaats van 2, reizigers naar Knokke moesten overstappen in Brugge (2MUX stellen).
...
stormram heb ik vervangen door MUX stel
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Wel bizar dat mensen aannemen dat als een een massa volk naar de kust (of eender welke andere plaats) wil er kilometers file is, maar de treinen moeten stipt rijden.
De 6,5 uur voor kust-Neerpelt is er uiteraard serieus over al is dat gelukkig niet de standaard verplaatsingstijd.
En als de NMBS voor langere treinen zorgt zal het probleem ook wat minder erg zijn.
De 6,5 uur voor kust-Neerpelt is er uiteraard serieus over al is dat gelukkig niet de standaard verplaatsingstijd.
En als de NMBS voor langere treinen zorgt zal het probleem ook wat minder erg zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Waarom maken de ze trein niet simpelweg langer? Dus meer rijtuigen? Daarvoor hoeft men toch geen planning te veranderen?
Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt
Uiteraard wel. Want dan moet je die rijtuigen of stellen uit andere treinen halen, en dan is het mogelijk dat die zich op een bepaald moment op de verkeerde plek bevinden.SvMp schreef:Waarom maken de ze trein niet simpelweg langer? Dus meer rijtuigen? Daarvoor hoeft men toch geen planning te veranderen?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13