Pagina 3 van 3
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 27 aug 2009, 21:45
door poyaud
Bestuurders bij Infrabel horen jammergenoeg (nog) niet bij het rijdend personeel.
Ook al rijden ze meer kilometers dan rangeerbestuurders.
Opleiding is trouwens gelijk.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 27 aug 2009, 22:09
door Infra
poyaud schreef:Opleiding is trouwens gelijk.
voor sommige toch, ken geeneen bt rangeringen met een licentie tvm430 en tbl, maar zoals u aanhaalde, er zit verschil tussen infrabel en nmbs.
maar het gaat niet zozeer over de bt maar de andere personeelsleden van b-cargo.
het probleem zit er natuurlijk ook in de dat personeel geen vragende partij is.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:14
door dentheo
nighttrain schreef:dentheo schreef:Steven schreef:
Je moet dus over de juiste documenten bezitten. Of zie jij ook graag iemand die enkel airbus met vracht vliegen morgen spontaan overstappen op een 747 met mensen zonder boe of ba? Veiligheid eerst en dan de rest. Eerst zorgen dat de juiste mensen de juiste opleiding hebben genoten over welk deel het ook gaat (over regels, materiaal of lijnenkennis)
Denk jij echt dat het DRIE maand duurt om en piloot van Cargo "bij te schaven" voor mensentransport ???
Steven heeft gezegd overschakelen van Airbus naar Boeing.
/quote]
Dat was "knap" geprobeerd om het moeilijk te meken maar de Cargo mensen gaan van TRAXX naar TRAXX...misschien zelfde loknummer, anders mag dat weer niet.
En de club van centraal die international rijdt zal op zijn poot spelen OK , verworven "rechten" en premies...
Maar binnen enkele maanden kunnen ze hun verlof nemen wanneer ze willen want daar klagen ze al jaren over.
Dat ze liefst de serie 800 ook "leren rijden is handig, die rijdt een paar maal per week de benelux....
Cargo werd in de kranten de grootste kaartclub van Belgie genoemd....laat ze iets doen , boekje lezen over ep-rem in rijtuigen ofzo
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 28 aug 2009, 23:33
door Steven
Beste dentheo, mijn vb was misschien niet het beste maar ik zal effe aanvullen. Jij ziet enkel naar de tb maar dat is b-cargo zijn grootste prbleem niet aangezien er daar ook veel natuurlijke afvloeingen zijn. Je kan meilijk mensen zomaar van functie laten veranderen. Sommige zijn medisch niet eens geschikt om een andere job te doen wegens bepaalde eisen. Jij bekijkt enkel het deeltje traxx bestuurders. Die behoren niet eens tot b-cargo maar tot techniek en productie. Je moet dus echt wel meer details kennen voor je zomaar wild weg oplossingen uit je mouw gaat schudden.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 29 aug 2009, 16:34
door Marianne
Dus als ik het goed begrijp behoren degene die vracht rijden met TRAXX'en niet tot b- cargo?
(zie altijd wel goederentreinen die door die grijs-blauwe TRAXX'en getrokken worden, dacht altijd dat die bij b- cargo hoorden). Is dat dan gewoon NMBS?
900 man personeel eruit is trouwens wel veel. Las al dat het slecht ging met b-cargo. Ze hadden veel marktaandeel verloren aan SNCF Fret en Crossrail. Dus die doen dan blijkbaar "iets" beter. B- cargo zal denk ik dus wel wat meer moeten doen dan alleen personeel eruit.
Ik hoop trouwens dat er voor het personeel snel duidelijkheid komt. Lijkt me een vervelende periode.
Groeten,
Marianne
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 29 aug 2009, 16:44
door Steven
het personeel is niet gelijk verdeeld zoals het rollend materieel dat is. Je hebt binnen de spoorweg verschillende directies, B cargo is dus een directie net zoals techniek en productie (TP) dat is. Laat nu net de directie TP baas zijn over alle treinbestuurders (een paar uitzonderingen zijn er altijd, zoals de mensen die voor infrabel treintjes doen en zo). B cargo heeft dan weer wel rangeerbestuurders onder haar bevoegdheid en operator besturing cargo. Samen met verschillende functies binnen het stationspersoneel van de haven en andere grote goederenvormingen (voor zover die nog bestaan).
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 29 aug 2009, 17:36
door Marianne
Bedankt voor het antwoord.
Nu heb ik ook nog wat informatie op Internet opgezocht. Als ik het goed begrijp behoren die directies allemaal tot de B- Cargo Groep, die weer onderdeel uitmaakt van de NMBS.
B- Cargo staat daarin ook vermeld, als zijnde degene die de tractie plant. Betekend dat, dat die ontslagen alleen vallen binnen B- Cargo (dat deel van de B- Cargo Groep) of de gehele B- Cargo Groep?
Anders vallen die ontslagen dan niet bij de treinbestuurders, want die maken daar geen deel van uit (ik kan het ook helemaal mis hebben).
Groeten,
Marianne
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 29 aug 2009, 17:47
door Steven
Neen de directie TP behoort gewoon aan de nmbs toe, alle treinbestuurder vallen daar onder dus ook die met passagierstreinen.
ontslagen zal er niemand worden, je zit met statutaire bedienden en dat is duidelijk omschreven hoe die ontslagen kunnen worden en geen van die voorwaarde is nu van toepassing. Dus enkel herschikking van personeel (naar andere delen binnen de nmbs groep) of natuurlijke afvloeing zijn van toepassing.
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 30 aug 2009, 13:23
door dentheo
Steven schreef:Neen de directie TP behoort gewoon aan de nmbs toe, alle treinbestuurder vallen daar onder dus ook die met passagierstreinen.
ontslagen zal er niemand worden, je zit met statutaire bedienden en dat is duidelijk omschreven hoe die ontslagen kunnen worden en geen van die voorwaarde is nu van toepassing. Dus enkel herschikking van personeel (naar andere delen binnen de nmbs groep) of natuurlijke afvloeing zijn van toepassing.
Gebeurde de laatste tijd dan alle instroom bij Cargo onder de titel operator besturing cargo ?
In het kader van het onafhankelijk maken van Cargo en het stapsgewijze "vrijgroeien van TP" zou dat logisch zijn .
Heeft NMBS reizigers ook al zo'n operator titel ???
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 30 aug 2009, 13:30
door rvdborgt
dentheo schreef:operator besturing cargo
Is dat de nieuwste benaming voor goederenmachinist?
Groetjes,
Rian
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 30 aug 2009, 13:33
door dentheo
rvdborgt schreef:dentheo schreef:operator besturing cargo
Is dat de nieuwste benaming voor goederenmachinist?
Groetjes,
Rian
Zo heb ik het ook begrepen...
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 30 aug 2009, 14:47
door Jethro
operator besturing cargo: zijn Bt's die cargo vervoeren over een beperkte afstand en met net wat meer taken zoals: zelf koppelen + remproeven enzo dan dat de gewone BT's hebben die met marchandisen rijden zij doen dan de langere afstanden en meestal met meer verschillende lijnen en materieel
Re: B-Cargo zoekt oplossing voor 500 werknemers
Geplaatst: 31 aug 2009, 01:02
door Steven
OBC zijn veredelde rangeerbestuurder en geen baanbestuurders. Hebben dus niets te maken met traxxbestuurders. Je hebt OBC en OBC 80 deze laatste mogen dus in een straal van 80 km rond de depot rijden de andere zijn beperkt aan 50 km. Het zijn vooral diensten om de last mile toestanden op te lossen en zo. Deze mensen krijgen opleiding om zelf remproeven uit te voeren en wat adminstratieve taken op zich te kunnen nemen (ivm de vrachtbrieven). Dit zijn dus totaal geen baanbestuurders maar komen voort uit de rangeerbestuurders.