Trein naar Essen rijdt minutenlang met alle deuren open

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
JayBeeke

Re: Trein naar Essen rijdt minutenlang met alle deuren open

Bericht door JayBeeke »

Een vraag: welk type was het daar in Hove? AM? Rijtuig?

mvg
JJN
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Break.
Daarom vind ik het vreemd dat de TBG dit niet opmerkte.
Enfin, een vergissing is snel gebeurd en ik weet niet of de TB hier iets van kan merken.

Het geval van lijn 12 is me-ondanks een antwoord van iemand hier-nog steeds niet duidelijk.
Met open deuren rijden is inderdaad gevaarlijk maar waarom de TB in shock kan raken weet ik nog steeds niet.
Ik rij niet met een trein, ken er niks van maar ben wél benieuwd naar het waarom.
Alleen zo kan ik het begrijpen.
De TB op de rit die ik aanhaalde is immers gewoon verdergereden.
Maar die rit is min of meer correct vertrokken.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een TB zomaar met open deur verderbolt al is het vertreksignaal 'te vroeg' (ben blij dat een trein op tijd vertrekt, dus te vroeg draaien aan de AVG=op tijd vertrekken) gegeven.
De trein.
Alleen voor durvers.
sislowie

Bericht door sislowie »

dekooiker schreef:Met open deuren rijden is inderdaad gevaarlijk maar waarom de TB in shock kan raken weet ik nog steeds niet.
Ik rij niet met een trein, ken er niks van maar ben wél benieuwd naar het waarom.
Ze zullen de TB wel verplicht hebben om in shock te zijn. :roll:
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Adler schreef:
dekooiker schreef:Nu, het geval-lijn 12: TB in shock?
Daar moet ik uitleg over krijgen want daar begrijp ik niks van.
Wellicht dat die TB plichtsbewuster was en beter het gevaar van de situatie inzag dan sommigen hier die er geen enkel probleem in zien dat een trein met openstaande deuren voortsnelt.
in shock vr zo'n opgeblazen futuliteit ? jonges toch, dat hebben ze er bij de gazet gewoon bijgezet ...
er zijn veel ergere dingen hoor dan dat ... t'is gewoon belachlijk hoe het opgeblazen wordt, tis maar 40 km/h hoor en niemand gaat er zomaar gaan uitspringen zonder reden :wink:

daar is niks gevaarlijks aan ... echt niks !

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Tom024

Bericht door Tom024 »

Vanochtend de P trein Manage --> Mons van 7.31 uur. Deze vertrok vanaf Manage met geopende deuren, kwam na een paar meter weer tot stilstand, en toen werden de deuren wel gesloten...
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

Tom024 schreef:Vanochtend de P trein Manage --> Mons van 7.31 uur. Deze vertrok vanaf Manage met geopende deuren, kwam na een paar meter weer tot stilstand, en toen werden de deuren wel gesloten...
dat gebeurd volgens mij meerdere keren per dag. Door de gebruikte procedure vertrekt iedere trein met 1 open deur.
Tom024

Bericht door Tom024 »

Nee, alle deuren waren geopend bij vertrek. De TBG stond niet bij de deur waar ik het dichtst bijzat. Betrof overigens stel 641.
groentje

Bericht door groentje »

Dan zal de bestuurder gezien hebben dat de deuren niet gesloten waren; hij heeft daar een controlelamp voor op zijn stuurtafel. En dan luiden de voorschriften dat de bestuurder na enkele meters terug moet stoppen, om te vermijden dat een tbg op het perron blijft staan :mrgreen:
In een getrokken trein is er zo geen controlelamp in de locomotief.
Mikos

Bericht door Mikos »

HLE 2302 schreef:[in shock vr zo'n opgeblazen futuliteit ? jonges toch, dat hebben ze er bij de gazet gewoon bijgezet ...
Ik kan wel merken dat jullie geen ervaring hebben bij het spoor; Ja, van zo'n 'futiliteit' kun je behoorlijk in shock raken. Het heeft een behoorlijke impact op je, als blijkt dat iets niet goed is gegaan, of dat iets fout af had kunnen lopen.

Dat klinkt misschien heel kleinzerig, maar ik persoonlijk zou na constatering van dit feit ook vooral die trein geen meter verder meer hebben gereden. Denk ook even na over wat voor gevolgen het kan hebben voor je baan. Als blijkt dat jij er op wat voor manier dan ook schuld aan hebt, kan dat grote gevolgen hebben.
En daarbij; als dit je net is overkomen, en je moet vervolgens die trein alsnog verder rijden, ben jij er met je hoofd totaal niet bij. Veiligheid gaat boven alles; het is een zeer goede zaak op een dergelijk moment de machinist (TreinBestuurder) van die trein te halen!

En om het kracht bij te kunnen zetten zou ik, als dit me was overkomen en het zou me niks doen (zeer onwaarschijnlijk), ook geen meter verder rijden als de NMBS heeft gezegd de vertrekprocedure aan te passen na eerdere incidenten en er nog altijd niks aan is gedaan :!:
Adler

Bericht door Adler »

Mikos schreef:Ik kan wel merken dat jullie geen ervaring hebben bij het spoor; Ja, van zo'n 'futiliteit' kun je behoorlijk in shock raken. Het heeft een behoorlijke impact op je, als blijkt dat iets niet goed is gegaan, of dat iets fout af had kunnen lopen.

Dat klinkt misschien heel kleinzerig, maar ik persoonlijk zou na constatering van dit feit ook vooral die trein geen meter verder meer hebben gereden. Denk ook even na over wat voor gevolgen het kan hebben voor je baan. Als blijkt dat jij er op wat voor manier dan ook schuld aan hebt, kan dat grote gevolgen hebben.
En daarbij; als dit je net is overkomen, en je moet vervolgens die trein alsnog verder rijden, ben jij er met je hoofd totaal niet bij. Veiligheid gaat boven alles; het is een zeer goede zaak op een dergelijk moment de machinist (TreinBestuurder) van die trein te halen!

En om het kracht bij te kunnen zetten zou ik, als dit me was overkomen en het zou me niks doen (zeer onwaarschijnlijk), ook geen meter verder rijden als de NMBS heeft gezegd de vertrekprocedure aan te passen na eerdere incidenten en er nog altijd niks aan is gedaan :!:
Toch nog iemand met verstand hier.
Het is niet omdat er dit keer niets is gebeurd, dat er niets had kunnen gebeuren.
De TB kon op het moment dat hij is gestopt in Antwerpen-Oost ook onmogelijk weten dat er niets was gebeurd tussen Centraal en Oost.
Wat als er nog reizigers waren opgestapt in Centraal als de trein al in beweging was ?
Wat als er een groep kinderen opzat naar de Kalmthoutse Heide ?
Enzovoort, enzovoort....
Bart

Bericht door Bart »

dekooiker schreef:Break.
Daarom vind ik het vreemd dat de TBG dit niet opmerkte.
Enfin, een vergissing is snel gebeurd en ik weet niet of de TB hier iets van kan merken.
Hove is een perron zonder AVG.
Het vertrek gebeurd daar met lamp deuren.
De bestuurder zal nooit "lamp deuren" krijgen, indien er nog een deur open staat.
groentje

Bericht door groentje »

Maar wel enkele ten laatste na enkele seconden na vertrek, wanneer de tbg zijn deur sluit. Als dat niet gebeurt, moet de bestuurder in principe stoppen. Zo is mij toch altijd verteld...
sislowie

Bericht door sislowie »

groentje schreef:Maar wel enkele ten laatste na enkele seconden na vertrek, wanneer de tbg zijn deur sluit. Als dat niet gebeurt, moet de bestuurder in principe stoppen. Zo is mij toch altijd verteld...
Je weet er iets van maar ook niets:

Vertrekprocedure met MS-MW:
De TBG moet de deuren sluiten met de 3-weg sleutel, enkel de deur waar de TBG staat blijft open.
Indien er geen AVG is: overbrugd de TBG zijn deur met een knop waardoor op de stuurtafel van de TBS de "lamp deuren" aangaat.
Deze lamp is in dat geval zijn toelating om te vertrekken. That's it !!
Is er wel AVG : na sluiten van de deuren bedient de TBG de AVG. Na 10s (7 in Brussel centraal) en als het vertreksein open staat gaan de 6 witte lampjes branden en mag de TBS vertrekken. Intussen is de TBG op de trein op de trein gestapt en zodra de trein in beweging komt sluit hij zijn deur waardoor de "lamp deuren" op de stuurtafel van de TBS begint te branden. Gebeurt dit niet na 30m moet de TBS stoppen en contact opnemen met de TBG.Het geval hierboven beschreven was zonder AVG en alle deuren stonden open. Mijn conclusie is, of de TBS is onterecht vertrokken, of de lamp deuren is beginnen branden door een technische storing. Dit is dus hetzelfde geval als in Kortemark enkele maanden terug waar ook zoveel heisa rond werd gemaakt.

Gelukkig voor de TBS is dit geval dus niet gekend (geen klikspaan op het perron zoals het geval Kortemark, Brussel centraal en nu A'pen Centraal) en is er officieel niks gebeurd (zoals regelmatig voorvalt) en kan hij zijn rit verderzetten en zijn rijbewijs op zak houden.
In het andere geval was hij ook 'in shock' verklaard (zoals jullie dat hier noemen) en stond hij (tijdelijk) te voet.
groentje

Bericht door groentje »

Klopt, bedankt voor de opfrissing.
Als OSTCH zie je tegenwoordig niet meer de vertrekprocedure in detail, zeker niet als Infrabeller...
Dat de bestuurder te voet is gesteld is inderdaad als preventieve maatregel bedoeld, niet als straf. Ook al ervaren sommige treinbestuurders het als dusdanig. Zelfs als een bestuurder geen fout treft, kan hij zo afgeleid raken en toch nog een (zwaardere) fout begaan.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Toch nog iemand met verstand hier.
Het is niet omdat er dit keer niets is gebeurd, dat er niets had kunnen gebeuren.
De TB kon op het moment dat hij is gestopt in Antwerpen-Oost ook onmogelijk weten dat er niets was gebeurd tussen Centraal en Oost.
Wat als er nog reizigers waren opgestapt in Centraal als de trein al in beweging was ?
Wat als er een groep kinderen opzat naar de Kalmthoutse Heide ?
Enzovoort, enzovoort....[/quote]

Het zou toch heel wat fijner zijn als bepaalde mensen de moeite namen om een beetje serieus over te komen.
Ik vraag hier uitleg en word gelijk als zonder verstand beschouwd.
Nu weet ik een klein beetje waarom er niet verdergereden is.
Zelf had ik ooit de eer om vlak voor mijn lijnbus, volgeladen, een fietser omver te zien gaan.
Net op tijd kunnen stoppen.
Van in shock zijn geen sprake.
Geschrokken, dat wel en nog geen beetje.
Ieder zijn ervaring met die dingen, en wie zegt me dat ik volgende keer net als die keer ga reageren?
Hangt van de moment op het werk, familiale situatie enz af.
Nogmaals: ik ben geen treinkenner en wil alleen bijleren.
Maar daarom moet ik niet als onnozelaar bekeken worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie