Het is Weibel anders wel gelukt om binnen de SBB een behoorlijk kultuuromslag voor elkaar te krijgen. Mischien moeten we dat bij de NMBS toch maar proberen. Of anders wordt op termijn het Sabena scenario onvermijdelijk.Steven schreef: hehe en jij denkt daar een Belgische vakbond voor te vinden die dat wil tekenen? Ik denk niet dat je daar kandidaten zal voor vinden in kleine landje. Daarvoor zijn er iets te veel culturele verschillen tussen Belgische en Zwitserse bedrijven.
En we gaan nog eens staken.
Re: En we gaan nog eens staken.
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: En we gaan nog eens staken.
K V B schreef:Dan moet je er voor zorgen dat het management hier wel last van heeft. Ik stel voor dat we het salaris van de top met 1% korten voor elke dag dat er gestaakt wordt...eagleheart schreef:problemen ok. maar wat kan het management schelen dat er gestaakt wordt?
1% maar?:p
en een dagje gratis reizen voor iedere gebruiker heeft ook niet veel nut, want uiteindelijk gaan we het dan toch maar voelen in onze belastingen.
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: En we gaan nog eens staken.
Ja maar dan nog ben je met Zwitsers bezig, de regel die jij er op noemde is algemeen gangbaar in Zwitserland. Hier in België niet.K V B schreef:Het is Weibel anders wel gelukt om binnen de SBB een behoorlijk kultuuromslag voor elkaar te krijgen. Mischien moeten we dat bij de NMBS toch maar proberen. Of anders wordt op termijn het Sabena scenario onvermijdelijk.Steven schreef: hehe en jij denkt daar een Belgische vakbond voor te vinden die dat wil tekenen? Ik denk niet dat je daar kandidaten zal voor vinden in kleine landje. Daarvoor zijn er iets te veel culturele verschillen tussen Belgische en Zwitserse bedrijven.
Er zijn nog scenario's waarbij je die regel niet noodzakelijk moet toepassen. Misschien is de grootste flexibiliteit bij de vakbond zelf wel te zoeken ipv bij de rest van het personeel?.
Re: En we gaan nog eens staken.
tja tussen de aankondiging van een staking en de effectieve uitvoering is natuurlijk een verschil. De vraag is hoeveel personeel de vakbond voor zijn kar gespannen zal krijgen.
-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: En we gaan nog eens staken.
danku HLD5531!
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
Re: En we gaan nog eens staken.
ook willen ze alle statuten afschaffen, iets wat voor vele een stap te veel is.
er zou wel is meer volk gaan staken dan je denkt
er zou wel is meer volk gaan staken dan je denkt




Re: En we gaan nog eens staken.
statuten afschaffen willen ze ni, das weer sterk overdreven, maar de mensen die in een afzonderlijk filaal zouden werken (zoals ze met b cargo willen doen) kunnen natuurlijk onder andere voorwaarden aan het werk gaan en zullen allicht niet meer statutair zijn. daar draait het hem vooral om.
Re: En we gaan nog eens staken.
En eigenlijk is het net dat dat zou moeten veranderen. Wat is er zo speciaal aan de job van treinbestuurder dat die "statutair" zou moeten zijn. Waarom voldoen normale arbeidscontracten zoals bij andere bedrijven niet?Steven schreef:statuten afschaffen willen ze ni, das weer sterk overdreven, maar de mensen die in een afzonderlijk filaal zouden werken (zoals ze met b cargo willen doen) kunnen natuurlijk onder andere voorwaarden aan het werk gaan en zullen allicht niet meer statutair zijn. daar draait het hem vooral om.
Re: En we gaan nog eens staken.
Ik heb geen enkel alternatief om naar mijn werk te gaan. Ik zal dus een dag verlof moeten nemen.
Ironisch toch, hoe werknemers van een bedrijf al stakende hun collega's verplichten nutteloos verlof te nemen.
En 't is dan nog totaal nutteloos, die staking.
Ironisch toch, hoe werknemers van een bedrijf al stakende hun collega's verplichten nutteloos verlof te nemen.
En 't is dan nog totaal nutteloos, die staking.
Re: En we gaan nog eens staken.
Zijn er geen mensen die geplaatst zijn om de werknemers van B-mobility op te roepen niet te gaan staken? (staatssecretaris, bttb, nmbs-baas ofzo?) Ik kan mij best voorstellen dat er velen bereid zijn toch te gaan werken ipv een nutteloze staking te doen ...
Re: En we gaan nog eens staken.
Den deze blijft die dag gewoon thuis... vanuit Zottegem ga ik niet met de wagen naar het oosten van Brussel, en met 2 of 3 bussen van De Lijn ook niet.
Re: En we gaan nog eens staken.
Hoi
Graag eens wat vakbondspaljassen tgo woedende reizigers geplaatst... Zullen ze dan nog zo'n grote muil opzetten. Vandaag de ACOD leider gehoord: die vent zal wel auto met chauffeur hebben!
f
Graag eens wat vakbondspaljassen tgo woedende reizigers geplaatst... Zullen ze dan nog zo'n grote muil opzetten. Vandaag de ACOD leider gehoord: die vent zal wel auto met chauffeur hebben!
f
Re: En we gaan nog eens staken.
Wanneer gaan de vakbonden (niet alleen die van de NMBS maar ook die van de post) inzien dat de overheidsbedrijven zich moeten aanpassen aan de concurrentie? Die komt er toch, daar zal Europa wel voor zorgen. Wat zij nu doen is hooguit een achterhoedegevecht leveren.
Het alternatief is dat heel de organisatie moet opgedoekt worden om daarna een afgeslankt bedrijf op poten te zetten. Is het zo'n 'SABENA-scenario' dat de vakbonden voor ogen hebben?
Trouwens, is concurrentie zo slecht? Ik denk het niet. Als je ziet hoe het RTT-onding getransformeerd is naar een winstgevend Belgacom. Ik kan me niet voorstellen dat er daar iemand heimwee heeft naar de tijd van toen.
Overigens vind ik dat mensen die, net zoals ik trouwens, het ambtenarenstatuut met de vaste benoeming genieten niet zo maar mogen staken. Dit moet beperkt worden net zoals bij bvb. de ziekenhuizen en de politie. Zeker in een sector waar nog geen concurrentie is zoals bij het binnenlandse reizigersverkeer.
Wat mij betreft is het 'werken baat en staken schaadt' (nee ik ben geen VB-kiezer, integendeel zelfs).
Als ze dan toch iets willen organiseren, waarom dan geen betaalstaking?
En als men toch wenst te staken, waarom staakt men dan niet tot het bittere einde?(antwoord: omdat de vakbonden voor een 24-uur staking geen stakingsgeld moet betalen).
Het alternatief is dat heel de organisatie moet opgedoekt worden om daarna een afgeslankt bedrijf op poten te zetten. Is het zo'n 'SABENA-scenario' dat de vakbonden voor ogen hebben?
Trouwens, is concurrentie zo slecht? Ik denk het niet. Als je ziet hoe het RTT-onding getransformeerd is naar een winstgevend Belgacom. Ik kan me niet voorstellen dat er daar iemand heimwee heeft naar de tijd van toen.
Overigens vind ik dat mensen die, net zoals ik trouwens, het ambtenarenstatuut met de vaste benoeming genieten niet zo maar mogen staken. Dit moet beperkt worden net zoals bij bvb. de ziekenhuizen en de politie. Zeker in een sector waar nog geen concurrentie is zoals bij het binnenlandse reizigersverkeer.
Wat mij betreft is het 'werken baat en staken schaadt' (nee ik ben geen VB-kiezer, integendeel zelfs).
Als ze dan toch iets willen organiseren, waarom dan geen betaalstaking?
En als men toch wenst te staken, waarom staakt men dan niet tot het bittere einde?(antwoord: omdat de vakbonden voor een 24-uur staking geen stakingsgeld moet betalen).
Re: En we gaan nog eens staken.
Laat staan dat ik van Geraardsbergen naar Antwerpen ga rijden met de auto..., bus is ook geen alternatief, je bent meer dan 3u onderweg enkele reis. Ik ga jouw voorbeeld volgen dus.Dietrich schreef:Den deze blijft die dag gewoon thuis... vanuit Zottegem ga ik niet met de wagen naar het oosten van Brussel, en met 2 of 3 bussen van De Lijn ook niet.