Pagina 3 van 4
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 14:13
door AlexNL
dcr schreef:AlexNL schreef:20 mei 2008 volgens mij, 1,5 jaar terug. Dat is nog vrij recent te noemen...
Wat is de "stakingsfrequentie" in Nederland eigenlijk(volledige staking) ??
Wat ik zo kan vinden, is dat er in oktober 2004 een gezamenlijke staking is geweest van alle OV-bedrijven. Verder is er in juni 2005 nog een staking geweest van ProRail.... veel meer kan ik zo niet vinden.
Kalimero schreef:AlexNL schreef:20 mei 2008 volgens mij, 1,5 jaar terug. Dat is nog vrij recent te noemen...
En hoe dikwijls ligt er ergens een grote verkeersader plat omwille van zwaar verkeersongeval ? Dat is zowat maandelijkse kost.
Dan kan je omreizen. Als landelijk het hele treinnet platligt wordt dat een stuk lastiger. Of weet jij ergens een andere spoorweg te vinden waar men niet staakt?
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 14:27
door K V B
dcr schreef:
Wat is de "stakingsfrequentie" in Nederland eigenlijk(volledige staking) ??
Er zijn trouwens nog enkele kleine stakingen geweest dacht ik?
In Zwitserland was er vorig jaar een (behoorlijk harde overigens) staking bij het onderhoudsbedrijf in Bellinzona. Die was behoorlijk uniek, want een staking bij een Zwitsers overheidsbedrijf of dienst was sinds 1918 (!) niet meer voorgekomen...
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 14:29
door AlexNL
De indruk die ik overigens heb is dat men in Germaanse landen (Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) minder snel staakt dan in Franse landen... ik hoor meer over staking in België en Frankrijk dan over stakingen in het OV in Nederland* en Duitsland.
*m.u.v. de busstaking van vorig jaar, die een paar weken aanhield
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 15:03
door Accelerat
Compensate schreef:Beste treinenthousiasten,
Gezien de spoormannen weinig respect hebben voor ons - de reizigers, de klanten - met hun voornemen om volgende week te staken, stel ik voor dat wij ook geen respect meer voor hen tonen tot 6/11. Zeg bij vervoerbewijscontrole dat je ook staakt en dat je je vervoerbewijs niet laat zien.
Als zij ons willen pesten door een dagje te staken, kunnen wij ze een beetje terugpesten. Op deze manier kunnen we ons ongenoegen uiten en beseffen ze misschien dat ze niet goed bezig zijn.
De groeten,
Uw dienaar
Veel plezier in je eentje.
Tegenwoordig is er zowieso al bijna geen respect meer voor de treinbegeleiders, zie al die geweldsincidenten maar.

Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 16:07
door wooter
AlexNL schreef:20 mei 2008 volgens mij, 1,5 jaar terug. Dat is nog vrij recent te noemen...
De laatste staking was op 6 oktober 2008, uitgaande van het ABVV.
http://www.tijd.be/nieuws/binnenland/Na ... 24-438.art
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 16:22
door b-loc
Compensate schreef:Beste treinenthousiasten,
Gezien de spoormannen weinig respect hebben voor ons - de reizigers, de klanten - met hun voornemen om volgende week te staken, stel ik voor dat wij ook geen respect meer voor hen tonen tot 6/11. Zeg bij vervoerbewijscontrole dat je ook staakt en dat je je vervoerbewijs niet laat zien.
Als zij ons willen pesten door een dagje te staken, kunnen wij ze een beetje terugpesten. Op deze manier kunnen we ons ongenoegen uiten en beseffen ze misschien dat ze niet goed bezig zijn.
De groeten,
Uw dienaar
Je kan beter iets positief doen dan iets negatief dat heeft een veel beter effect.

Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 17:15
door jan_olieslagers
b-loc schreef:Je kan beter iets positief doen dan iets negatief dat heeft een veel beter effect. :wink:
Allemaal één bloem uit de tuin plukken voor de TBG en nog én voor de TB omdat ze niet staken? Als alleman dit doet gaan ze allebei met nen schonen bloemekee naar huis!
Helaas valt er te vrezen
-) dat er uberhaupt geen trein verschijnt
-) dat als er toch eentje verschijnt, hij zo krobbedevol zal zitten dat er geen TBG meer door kan om de bloemekee in ontvangst te nemen
-) dat in de meeste tuinen de meeste bloemen al verslenst zijn
Sag mir, wo die Blumen sind...
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 17:54
door q149
mivb-reiziger schreef:q149 schreef:q149 schreef:
Stel dat je een gsm-abonnement hebt, maar 24 u lang had je geen signaal op je gsm omwille van staking bij de operator. Op het einde van de maand krijg je toch een gewone factuur met het volle abonnementsgeld aangerekend. Ga je daar dan mee akkoord gaan? Ik alvast niet.
Met dat verschil dat je bij een gsm-abonnement de volledige kosten van je verbruik betaalt plus nog groot deel erbovenop (=> winst van de operator). Bij een abonnement op het openbaar vervoer betaal je slechts een kleine fractie van wat het eigenlijk kost om je elke dag te vervoeren. Een heel andere uitgangspositie, en iets wat mensen heel vaak lijken te vergeten.
Hoezo, een heel andere uitgangspositie? Er zijn nog altijd reizigers die niet positief gediscrimineerd worden en dus de volle pot betalen. Meestal zijn dat dan ook degenen die de rest van de kosten ruimschoots bijpassen via hun belastingen die ze betalen. Zelfs als ik voor slechts 1 € 'prepaid' zou reizen, dan zitten ze nog in mijn en uw zakken door te staken en dus de reeds betaalde dienst niet te leveren.
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 18:52
door Asterix
AlexNL schreef:De indruk die ik overigens heb is dat men in Germaanse landen (Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) minder snel staakt dan in Franse landen... ik hoor meer over staking in België en Frankrijk dan over stakingen in het OV in Nederland* en Duitsland.
Klopt. Is inderdaad het Germaanse nuchtere en koele t.o.v. het Mediterraanse passionele en impulsieve. De breuklijn loopt door België: kijk maar naar de houding van de vakbonden in de walen en die in Vlaanderen.
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 19:29
door Steven
q149 schreef:
Hoezo, een heel andere uitgangspositie? Er zijn nog altijd reizigers die niet positief gediscrimineerd worden en dus de volle pot betalen. Meestal zijn dat dan ook degenen die de rest van de kosten ruimschoots bijpassen via hun belastingen die ze betalen. Zelfs als ik voor slechts 1 € 'prepaid' zou reizen, dan zitten ze nog in mijn en uw zakken door te staken en dus de reeds betaalde dienst niet te leveren.
zelfs een ticket volle pot (om het zo te noemen dekt de lading niet volledig. Elk ticket is aangevuld met een deel belastingsgeld.
Systeem te danken aan de politiekers die we zelfs gekozen hebben

.
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 21:25
door gurodewa
Wat is er mis met een actie waarbij de TBG geen controle op de vervoerbewijzen houdt ?
Kan ik lekker een dag reizen zonder te betalen
Wordt de NMBS tenminste in de pocket getroffen ipv de reiziger.
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 21:31
door Steven
De meeste mensen hebben nog steeds een abonnement, dus daar zal de directie niet van wakker liggen als er iets of wat minder gewone tickets verkocht zijn voor een dag.
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 21:51
door gurodewa
En gaat de directie wakker liggen van een staking? Of wordt er dan 1/365 van hun loon ingehouden ?
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 21:54
door Steven
bij iedereen die staakt gaat er een dagwedde verloren en zal de vakbond moeten storten wat voorzien is (hangt van vakbond tot vakbond af, maar meestal is da 20 a 25 euro als ik me niet vergis).
Re: Bericht aan de reizigers
Geplaatst: 29 okt 2009, 21:58
door gurodewa
Dus eigenlijk doen de reizigers en het personeel verlies, maar blijft de directie min of meer buiten schot !!