Pagina 3 van 3
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 13 jan 2010, 12:30
door K V B
Adler schreef:pietje schreef:
een 13 is toch maar 5 MW, de 6 windmolens in Laakdal (bij Nike) leveren elk tot 1.5 MW, totaal dus 9 MW.
Zijn die op zee dan maar 1MW ? een gemiste kans volgens mij.
Zie ook even dit
topic.
Men is er dus wel mee bezig bij Infrabel.
De windmolens op de Thorntonbank zijn overigens 5 MW windmolens.
Wat betekent dat ze dus effectief evenveel leveren als een conventionele centrale van 1 MW (productiefactor 20%). Er zijn er zes. Vandaar mijn vergelijking met een 13...
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 13 jan 2010, 12:44
door Adler
Shrek schreef: Hoogstens bij het remmen, maar dat systeem bestaat al lang.
De energie die bij het remmen teruggevoerd wordt in de bovenleiding is een gedeelte van de energie die daarvoor is opgenomen om de trein in beweging te brengen.
Men maakt hier dus ook geen nieuwe energie maar geeft een deel van de reeds opgenomen energie terug, in plaats van die om te zetten in warmte.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 13 jan 2010, 12:49
door jan_olieslagers
samwitse schreef:Als je de trein magnetisch maakt, en in een tunnel of een brug een grote spoel maakt waar de trein door rijd, dan maak je stroom. Hoeveel weet ik niet, maar volgens mij moetne de universiteiten dat toch onderzoeken! Stel u voor zoveel treinen er rijden, die allemaal stroom leveren!
Zet vooral ook een zonnepaneel naast uw verstand! Zo'n groot licht dat daar in zit, dat zal pas vonken geven! };-)
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 13 jan 2010, 14:49
door K V B
Adler schreef:Shrek schreef: Hoogstens bij het remmen, maar dat systeem bestaat al lang.
De energie die bij het remmen teruggevoerd wordt in de bovenleiding is een gedeelte van de energie die daarvoor is opgenomen om de trein in beweging te brengen.
Men maakt hier dus ook geen nieuwe energie maar geeft een deel van de reeds opgenomen energie terug, in plaats van die om te zetten in warmte.
Inderdaad. De verhouding is ongeveer 1/3. Op de Gotthard leveren drie dalende treinen genoeg energie om een stijgende trein aan te drijven.
Re: http://www.treinennieuws.nl/zonnepanelen-boven-de-spoorlijne
Geplaatst: 28 jan 2010, 14:09
door bobke
Hallo
Nu we het toch hebben over duurzame energie: op deze site las ik dat prorail geïnteresseerd is in windturbines boven de sporen. Is inderdaad wel haalbaarder dan zonnepanelen :d
http://www.energieportal.nl/Nieuws/Wind ... -6308.html
grtn