Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dieselfreak

Re: Roosendaal wordt 'Belgisch' station

Bericht door Dieselfreak »

odul schreef:Op het station komt een kaartautomaat van de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) te staan, waar reizigers de (goedkopere) Belgische kaartjes kunnen kopen.

De prijsdaling is het gevolg van het afschaffen van het grenstarief. Dat grenstarief vervalt, omdat het station van Roosendaal volgend jaar wordt aangesloten op het Belgische spoorwegennet. De Interregio-treinen die nu in Essen stoppen, hebben straks Roosendaal als eind- en beginbestemming.
Betekent dat ook dat je voortaan met een Go- en Rail-Pass naar Roosendaal kunt? En wordt sporen van Roosendaal naar een ander Nederlands station (of omgekeerd) dan niet duurder, aangezien dat dan een grensoverschrijdend traject wordt?
groentje schreef:Bwah, die varkensneuzen dateren van medio jaren '70, mits goed onderhoud en een grondige upgrade (bij voorkeur) kunnen die er nog makkelijk 10 jaar tegen. Treinen moeten niet elke 10 jaar vervangen worden, hé.
Volledig mee eens, waarom zou er overal hypermodern materiaal moeten rondrijden, ik heb al vaak in een varkensneus gezeten en die rijden nog goed, ze hebben een mooie 1ste-klasse-afdeling, in veel moderne treinen is er nog amper verschil tussen 1ste en 2de klasse.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML

Bericht door LML »

Dieselfreak schreef:
groentje schreef:Bwah, die varkensneuzen dateren van medio jaren '70, mits goed onderhoud en een grondige upgrade (bij voorkeur) kunnen die er nog makkelijk 10 jaar tegen. Treinen moeten niet elke 10 jaar vervangen worden, hé.
Volledig mee eens, waarom zou er overal hypermodern materiaal moeten rondrijden, ik heb al vaak in een varkensneus gezeten en die rijden nog goed, ze hebben een mooie 1ste-klasse-afdeling, in veel moderne treinen is er nog amper verschil tussen 1ste en 2de klasse.
Totaal met deze redenering eens. Maar smaken verschillen: ikzelf zou liever iets moderner in Aachen willen zien dan een klassiekje naast Dosto's of een 425. Of iets moderner dan een varkensneus tussen VIRM of ICR in Roosendaal...

Maar ik keur de modernizering van huidig materieel zeker niet af...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De Desiro's die naar België gaan komen, kunnen die niet worden ingezet op Roosendaal - Antwerpen?

Verder is het jammer dat de plannen om Roosendaal in het Belgische tariefsysteem op te nemen niet doorgaan, maar eigenlijk was het wel te verwachten. Geen van de treinbedrijven is erbij gebaat nu het hele Fyraverhaal over de HSL vorm begint te krijgen, het liefste ziet men volgens mij helemaal geen trein meer over de grens bij Roosendaal gaan.

Zijn er toch nog geen mannetjes van Infrabel en ProRail gesignaleerd om het spoor alvast maar op te breken? :lol:
Marianne

Bericht door Marianne »

stefanic schreef:
Jullie gazetje is bijna juist...
reden 1 en 2: ok
reden 3: bijna juist. In geval van vertraging zou de IC Charleroi-Roosendaal al in Essen keren... Een gevolg van reden 2...

Als benelux via de HSL gaat rijden (met huidige materieel!) wordt dat 'Prio'. Als dan het materieel daarna wordt omgezet in V250, wordt het 'Fyra'.

In februari is alles zeer duidelijk uiteengezet in een gezamelijke vergadering NMBS-NS met de lokale OV-verantwoordelijken (Roosendaal en de belanghebbende provincies). Het aanbod ligt al vast: inderdaad halfuuraanbod stoptreinen en dit via de NZV (dus inderdaad 6' sneller dan de huidige stoptrein). En ja met de 'varkensneuzen'.

Marianne, Is dat gazetje ergens digitaal te consulteren, of kan je me een scan bezorgen van dat artikel?
Hallo Stefanic,

Bedankt voor de uitleg, helder wat er op stapel staat (of en hoe het uitgevoerd gaat worden is natuurlijk een ander verhaal).
Vond een digitale versie van het artikel (goh, plaatselijk krantje is moderner dan ik dacht :wink: ).
Het is te vinden onder de volgende link:

http://www.internetbode.nl/DorisEpaper/ ... 718461.htm

Hopelijk doet hij het, want de eerste keer dat ik er op klikte deed hij het dus niet. Anders laat het maar even weten, dan kan ik via-via wel voor een scan zorgen (heb zelf geen scanner). Foto geeft hij bij mij niet weer, maar was toch een erg gedateerde (nog een Benelux in Bordeaux- kleuren).

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Maar dat probleem van keren bij vertaging speelt ook in Maastricht en daar hoor ik niemand over. Op het moment dat de IC meer dan 20 minuten vertraging heeft (en dat komt toch wel vaker voor) wordt er gekeerd in Visé. Het gevolg hiervan is dat reizigers in beide richtingen een uur extra reistijd hebben.
odul

Bericht door odul »

Marianne schreef:...
- Er is tussen Antwerpen en Essen sprake van een veel kleiner aantal reizigers op die trein, daarom keert deze trein vaak al in Antwerpen, inplaats van Essen bij vertragingen...
Dit vind ik absoluut niet kunnen!!
Die reizigers betalen evenveel, nee, zij betalen meestal zelf meer omdat hun traject langer is. Koudweg argumenteren dat ze met te weinig zijn, is discriminatie.

Ik vraag me trouwens af, of men in Wallonië ook zo redeneert als de IC "richting" Charleroi bij veel vertraging zen eindstation negeert.
260689

Bericht door 260689 »

odul schreef:
Marianne schreef:...
- Er is tussen Antwerpen en Essen sprake van een veel kleiner aantal reizigers op die trein, daarom keert deze trein vaak al in Antwerpen, inplaats van Essen bij vertragingen...
Dit vind ik absoluut niet kunnen!!
Die reizigers betalen evenveel, nee, zij betalen meestal zelf meer omdat hun traject langer is. Koudweg argumenteren dat ze met te weinig zijn, is discriminatie.

Ik vraag me trouwens af, of men in Wallonië ook zo redeneert als de IC "richting" Charleroi bij veel vertraging zen eindstation negeert.
Het gebeurt vaak dat men dan al in Luttre of Nijvel keert.
celtjan

Bericht door celtjan »

apestaart schreef:Zo'n 30 jaar geleden had men de dienst Oostende-Roosendaal en deze werd met die
varkensneuzen bereden, alleen waren ze niet in bordaux kleuren maar in oranje-grijs
gekleurd
Om een onbekende reden heeft men deze lijn ingekort tot Antwerpen-Centraal en wordt
deze lijn tegenwoordig met een andere treintype bereden
Die 30 jaar mag je gerust halveren.
Voor den Oostende - Gent - Antwerpen wordt tijdens de week vooral DMT's (stellen '96) gebruikt, die na de kering in Antwerpen, een slagje maakt op de kortere IC verbinding Antwerpen -Gent, om daarna na de volgende kering terug doorgetrokken te worden naar Oostende.

Tot vervelens toe 'verliezen' de bestuurders steevast te Oostende hun 'rusttijd' omdat daar veelal supplementaire omwissellingen gebeuren defecte DMT's vervangen). & te Gent wordt de samenstelling ook al eens 'voorzien' wat aangepast.

In het weekeinde wordt er enkel Oostende - Antwerpen gereden: met I11 TD; DMT; en een M6'je TD is ook al eens gespot.
Stef

Bericht door Stef »

celtjan schreef:In het weekeinde wordt er enkel Oostende - Antwerpen gereden: met I11 TD; DMT; en een M6'je TD is ook al eens gespot.

Die M6 stam rijdt enkel in de zomerperiode, dit zowel in de week als in het weekeinde. I11 rijdt er al enkele jaren niet meer op deze verbinding. Tot pakweg 3 jaar geleden reden er enkel HLE 13 + 8 I11 op deze verbinding. Nu nog enkel AM 96 (en die M6 stam in de zomer).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
celtjan

Bericht door celtjan »

Oeps foutje! De tijd gaat snel! :oops: :roll: :oops:
Stef

Bericht door Stef »

celtjan schreef:Oeps foutje! De tijd gaat snel! :oops: :roll: :oops:

Ja idd, waar is de tijd dat ik als student pendelde naar Gent in de i11... Ik mis die stammen hier wel. Zorgden voor wat afwisseling met de AM 96.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie