Pagina 3 van 10
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 18:30
door overweg13
Tussen de regels door wordt ook wel eens het argument gebruikt dat loketbedienden de kaart niet kennen. Ik durf dat ten stelligste betwijfelen, en mocht dat zo zijn, dan is het ongelooflijk slordig van die bedienden. De kaart moet ondertussen minstens 50 jaar oud zijn, maar ja, in de jaren 1950 en 1960 werd er nog publiciteit voor gemaakt in het spoorboekje.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 19:26
door Adler
K V B schreef: Eigenlijk zou zowel autorijden als treinrijden tijdens de spits duurder moeten zijn.
Artikel 16 van de beheersovereenkomst zegt in feite juist hetzelfde.
Tot nu toe heeft de NMBS echter dit artikel genegeerd (zoals veel andere artikels van de beheersovereenkomst).
In het VK past men dat systeem wel toe.
Artikel 16.
Voor de andere producten dan traject- en schooltreinkaarten zal de NMBS in haar tariefbeleid streven naar een grotere prijsdifferentiatie.
Meer gedifferentieerde prijzen kunnen immers tijdens de daluren de aantrekkelijkheid van het treinreizen verhogen, en aldus rechtstreeks bijdragen tot het waarmaken van de groeidoelstellingen.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 19:32
door overweg13
Adler schreef:K V B schreef: Eigenlijk zou zowel autorijden als treinrijden tijdens de spits duurder moeten zijn.
Artikel 16 van de beheersovereenkomst zegt in feite juist hetzelfde.
Tot nu toe heeft de NMBS echter dit artikel genegeerd (zoals veel andere artikels van de beheersovereenkomst).
Artikel 16.
Voor de andere producten dan traject- en schooltreinkaarten zal de NMBS in haar tariefbeleid streven naar een grotere prijsdifferentiatie.
Meer gedifferentieerde prijzen kunnen immers tijdens de daluren de aantrekkelijkheid van het treinreizen verhogen, en aldus rechtstreeks bijdragen tot het waarmaken van de groeidoelstellingen.
Schitterende grap: doordat ik vaak tijdens de daluren reis, zal ik net (veel) meer moeten betalen. Ik word gewoon bestraft door voor de trein te kiezen, want ik ben geen scholier, geen student, geen senior, geen abonnee,... ik tel niet mee. En ik weet het: je kunt naar hartenlust dat ik in de tekst vervangen door wij, mocht je daar iets voor voelen.
Feit is: als je wisselende trajecten aflegt, tussen de 25 en de 65 jaar oud bent, tijdens de week wil reizen, over afstanden die te lang zijn voor de KeyCard en te kort voor de Railpass, en toevallig geen productieve vader/moeder bent, of journalist, militair of volksvertegenwoordiger, dan ben je nu de pineut van de NMBS.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 19:37
door JayBeeke
Men zou best ook eens naar de kostenzijde kijken, en wat snoeien bij het middenkader en de bedienden... Maarja, vakbonden met foute macht. Bovendien ben ik het maar matig eens met de vraag om meer treinen (tout court). Het huidige net kan gewoon niet erg veel meer treinen aan, vooral rond BXL.
mvg
JJN
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 20:19
door ferry
Hoi
NMBS heeft gewoon noch een commercieel beleid noch een commercieel inzicht.
Enkele jaren geleden werd de 5 daagse B tourrail afgeschaft, nu de dag aan zee/ardennen.
Het wordt tijd dat ze eens een reis ondernemen naar Zwitserland, daar vinden we
Swiss Pass(geldig op alle vervoersnetten! + belangrijke verminderingen op kabelbanen) en Regional Pass (ongeveer hetzelfde maar dan regio gebonden).
Rijden de NMBS bonzen ooit wel eens(normaal) met de trein?
f
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 21:51
door odul
Adler schreef:overweg13 schreef:Waarom ze dan zo nodig moet afgeschaft worden is me niet duidelijk.
Voor mij is het dus wel duidelijk zoals ik hierboven al heb uitgelegd.
2009 was financieel een rampjaar voor de NMBS met zeer grote verliezen.
Bovendien komen daar nog de zeer slechte stiptheidsresultaten bij die maken dat men de prijzen van gewone ticketten niet mocht verhogen.
Vandaar dat men nu naar allerhande andere middelen zoekt om in 2010 toch dat verlies wat te beperken.
Dat men daar dan allerhande drogredenen voor geeft, zoals vereenvoudiging van de tarieven of afschaffing van weinig gekochte formules, is natuurlijk typisch NMBS.
Zo werkt dat volgens mij niet hoor.
Er zijn wel meer tarieven die veel verliesgevender zijn dan die 50%-kaart die idd weinig gebruikt wordt.
Neem nu het senioren tarief, 5 euro heen en terug naar de kust bijvoorbeeld.
Daar scheuren ze hun broek aan, bij elke klant.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 22:12
door odul
Patrick schreef:Den dezen heeft het hier eveneens al uitgerekend: Ieper-Gent, 2 ritten per week (1e klas).
Nu met kaart 50%, straks dus weer met Railpassen. NMBS gaat een goei € 200 meer incasseren

Uw berekening is wel aan de hoge kant hoor.

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 07 jan 2010, 23:01
door groentje
odul schreef:Patrick schreef:Den dezen heeft het hier eveneens al uitgerekend: Ieper-Gent, 2 ritten per week (1e klas).
Nu met kaart 50%, straks dus weer met Railpassen. NMBS gaat een goei € 200 meer incasseren

Uw berekening is wel aan de hoge kant hoor.

Ik vermoed dat Patrick vergeten is de kortingskaart af te trekken. Maar dan kom ik toch ook aan een 150 euro, bij in totaal 100 enkele reizen.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 07:10
door Adler
odul schreef:
Zo werkt dat volgens mij niet hoor.
Er zijn wel meer tarieven die veel verliesgevender zijn dan die 50%-kaart die idd weinig gebruikt wordt.
Neem nu het senioren tarief, 5 euro heen en terug naar de kust bijvoorbeeld.
Daar scheuren ze hun broek aan, bij elke klant.
Waarom worden dan juist de formules met de grootste korting (50%) afgeschaft ?
Er zijn een groot aantal (verlieslatende) tarieven waar men niet kan aan raken omdat die zijn vastgelegd in het beheerscontract.
De 50%-verminderingskaart en de formules "Een dag aan..." zijn niet vastgelegd in het beheerscontract en die kan men dus rustig afschaffen.
En hoe kom je tot de conclusie dat die 50% kaart weinig wordt gebruikt ?
De enige uitspraak daarover komt van de NMBS zelf die daarover echter nooit geen concrete cijfers geeft.
Of geloof jij alles wat de NMBS vertelt ?
Het zou best wel eens kunnen dat de verkoop daarvan juist is toegekomen in de crisistijd waar iedereen wil besparen, en dat de NMBS deze trend wil tegengaan door de kaart nu af te schaffen.
Ik moet dus echt lachen met dat argument van "vereenvoudiging van de tarieven".
Voor wie is die afschaffing dan een vereenvoudiging ?
Voor de loketbedienden is het verkopen van die kaart maar een keuze maken uit een menu op een computerscherm.
En voor de klanten ? Voor diegene die de kaart niet hadden, verandert er niets, en diegene die de kaart hebben zullen straks 50% meer kunnen betalen ofwel beginnen met railpassen met een beperkt aantal ritten en invullen van de kaart elke keer.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 11:20
door Patrick
groentje schreef:odul schreef:Patrick schreef:Den dezen heeft het hier eveneens al uitgerekend: Ieper-Gent, 2 ritten per week (1e klas).
Nu met kaart 50%, straks dus weer met Railpassen. NMBS gaat een goei € 200 meer incasseren

Uw berekening is wel aan de hoge kant hoor.

Ik vermoed dat Patrick vergeten is de kortingskaart af te trekken. Maar dan kom ik toch ook aan een 150 euro, bij in totaal 100 enkele reizen.
Nee hoor, heb ik mee verrekend

Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 12:04
door kika
overweg13 schreef:Tussen de regels door wordt ook wel eens het argument gebruikt dat loketbedienden de kaart niet kennen. Ik durf dat ten stelligste betwijfelen, en mocht dat zo zijn, dan is het ongelooflijk slordig van die bedienden. De kaart moet ondertussen minstens 50 jaar oud zijn, maar ja, in de jaren 1950 en 1960 werd er nog publiciteit voor gemaakt in het spoorboekje.
Er zijn tegenwoordig ook loketbedienden aan het werk die een heel stuk jonger zijn dan 50... Ik heb geen idee van hun opleiding, maar wat ik wel vaker heb ondervonden is dat ze niet het hele productgamma uit hun hoofd kennen, niet de laatste aanpassingen weten of te lui zijn om iets na te kijken in de productfiches. Betwijfelen of iedere loketbediende perfect is, is nog lang niet zo gek hoor, allemaal mensen uiteindelijk.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 12:15
door overweg13
kika schreef:overweg13 schreef:Tussen de regels door wordt ook wel eens het argument gebruikt dat loketbedienden de kaart niet kennen. Ik durf dat ten stelligste betwijfelen, en mocht dat zo zijn, dan is het ongelooflijk slordig van die bedienden. De kaart moet ondertussen minstens 50 jaar oud zijn, maar ja, in de jaren 1950 en 1960 werd er nog publiciteit voor gemaakt in het spoorboekje.
Er zijn tegenwoordig ook loketbedienden aan het werk die een heel stuk jonger zijn dan 50... Ik heb geen idee van hun opleiding, maar wat ik wel vaker heb ondervonden is dat ze niet het hele productgamma uit hun hoofd kennen, niet de laatste aanpassingen weten of te lui zijn om iets na te kijken in de productfiches. Betwijfelen of iedere loketbediende perfect is, is nog lang niet zo gek hoor, allemaal mensen uiteindelijk.
Het is hun verdomde plicht om het productengamma te kennen, of minstens informatie erover te zoeken! Ik heb nog nooit in een warenhuis of een winkel meegemaakt dat iemand niet minstens een poging doet om bijkomende informatie te geven of te zoeken. Welnu, het loket, dat is de winkel van de NMBS!
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 12:18
door Dietrich
Komt daar nog eens bij dat bij velen de vriendelijkheid ver te zoeken is. Toen ik onlangs een spoorboekje kocht moest de bediende eerst van mij weten of ik Internet heb en daarna waarom ik dat perse wou kopen.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 12:30
door Adler
kika schreef:
Er zijn tegenwoordig ook loketbedienden aan het werk die een heel stuk jonger zijn dan 50... Ik heb geen idee van hun opleiding, maar wat ik wel vaker heb ondervonden is dat ze niet het hele productgamma uit hun hoofd kennen, niet de laatste aanpassingen weten of te lui zijn om iets na te kijken in de productfiches. Betwijfelen of iedere loketbediende perfect is, is nog lang niet zo gek hoor, allemaal mensen uiteindelijk.
Ik kan begrijpen dat een loketbediende niet alle mogelijke begunstigden van tariefverminderingen uit het hoofd kent, zoals die bij wet is vastgelegd (gaande van Russische oorlogsinvaliden tot leden van het expeditiekorps voor Korea).
Maar wat is er nu in godsnaam ingewikkeld aan een kaart die 50% vermindering geeft ?
Het is toch niet omdat die kaart inmiddels al 50 jaar bestaat dat men ook 50 jaar oud moet zijn om die te kennen.
Wat moesten de loketbedienden dan zeggen die nog geen computersysteem hadden vroeger en alles moesten opzoeken in dikke mappen ?
En dan kon je zelfs in een klein station als Merelbeke een kaartje kopen voor het buitenland.
Re: NMBS schrapt voordeeltarieven
Geplaatst: 08 jan 2010, 12:37
door steved