Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Maar daar waar de verschillen hem wel zitten, zoals zetels en bagagerekken (met leeslichtjes) en het tapijt zal wel in massa besteld geweest zijn en allicht heeft Bombardier dat eerst opgewerkt, met grote stocks werken die bedrijven niet graag. Feit is dat die eerste klasse rijtuigen er in massa als eerste zijn uitgekomen en de juiste reden zal altijd een beetje een gok blijven.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Bij een trein is het net wèl allemaal eenheidsworst, het verschil tussen eerste en 2de klasse is zowat het enige wat tussen de rijtuigen kan verschillen.Adler schreef: Waarom zou dat meer moeten kosten ?
Voor een constructeur zijn er niet zoveel verschillen tussen een eerste en een tweede klas rijtuig.
Een autofabriek maakt toch ook bijna geen twee dezelfde auto's (verschillende kleur, andere opties, andere motor, ... )
Dus 1 of 2 klassen tegelijk bouwen maakt meteen een groot verschil in aantal onderdelen die in stock moeten zijn, aantal machines die afgesteld moeten zijn,aantal testbankprogrammas die af moeten zijn, ...
Het is dus heel logisch dat het duurder is om mooi stam per stam te bouwen dan soort per soort

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Wat moeten ze dan zeggen bij Bombardier in Kassel bijvoorbeeld ?Shrek schreef:Bij een trein is het net wèl allemaal eenheidsworst...
Daar worden alle mogelijke versies van TRAXX'en naast mekaar gebouwd.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Ook daar zou alles iets goedkoper gaan moest men de locs versie per versie kunnen bouwen, nu kan dat niet en betaalt de klant gewoon de meerprijs van de flexibiliteit van de fabriekAdler schreef:Wat moeten ze dan zeggen bij Bombardier in Kassel bijvoorbeeld ?Shrek schreef:Bij een trein is het net wèl allemaal eenheidsworst...
Daar worden alle mogelijke versies van TRAXX'en naast mekaar gebouwd.

Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Ik heb ook een klein vermoeden dat de productiehal van Bombardier Kassel wat groter is dan Bombardier Brugge.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden.
De eerste order werd geplaatst in 1999, gevolgd door nieuwe orders in 2004, 2005, 2007 en 2008.
Dus 11 jaar later heeft men nog altijd in verhouding te veel eerste klas rijtuigen.
De eerste order werd geplaatst in 1999, gevolgd door nieuwe orders in 2004, 2005, 2007 en 2008.
Dus 11 jaar later heeft men nog altijd in verhouding te veel eerste klas rijtuigen.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Ze werken met vaste samenstellingen als er in het begin echt zoveel eerste klasse rijtuigen gemaakt zijn dan neemt het wel effe voor je die gelijkmatig kan verdelen. Feit is ook dat Bombardier enkel de afwerking doet van die kasten. De skelet (om het zo te noemen) maken ze nog steeds in Frankrijk als ik me niet vergis.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Vanochtend hoorde ik dat tegenwoordig alles in Brugge gemaakt wordt, dus ook de kasten.
spoorwegrealist
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Ik heb ze in Brugge ook al zien lassen aan enkel een bodemplaat, dus de rest maken ze daar ook wel denk ik
Het is toch helemaal begrijpelijk dat zon werkwijze een onevenwicht oplevert, het is begrijpelijk dat dit goedkoper is en voor mij is het ook begrijpelijk dat de nmbs niet meer geld wilt uitgeven om dit onevenwicht snel uit de wereld te helpen.

Ik dacht dat die 5 orders in 3 grote batchen gebouwd zijn, dus hoogstwaarschijnlijk eerst een hoopje M6A, dan M6B, weer M6B, dan M6A gevolgd door M6A (waarin het "teveel" ontstond) en nu de resterende M6BAdler schreef:Ik blijf het onbegrijpelijk vinden.
De eerste order werd geplaatst in 1999, gevolgd door nieuwe orders in 2004, 2005, 2007 en 2008.
Dus 11 jaar later heeft men nog altijd in verhouding te veel eerste klas rijtuigen.

Het is toch helemaal begrijpelijk dat zon werkwijze een onevenwicht oplevert, het is begrijpelijk dat dit goedkoper is en voor mij is het ook begrijpelijk dat de nmbs niet meer geld wilt uitgeven om dit onevenwicht snel uit de wereld te helpen.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Dus jij vindt dat zomaar kunnen dat iemand die 20 euro betaalt voor een treinticket evenveel krijgt dan iemand die 30 euro betaalt, gewoon omdat de NMBS geld wil uitsparen.Shrek schreef:Het is toch helemaal begrijpelijk dat zon werkwijze een onevenwicht oplevert, het is begrijpelijk dat dit goedkoper is en voor mij is het ook begrijpelijk dat de nmbs niet meer geld wilt uitgeven om dit onevenwicht snel uit de wereld te helpen.
Als jij in een winkel een bepaald product koopt en iemand na jou moet voor juist hetzelfde product 50% minder betalen, ga je dat dan ook zomaar goedvinden ?
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Ik vind het ook verre van ideaal, is inderdaad wel een lichte steek naar deze die eerste klas betalen. Gelukkig is er wel nog altijd (normaal) een 1ste-klasrijtuig dat niet gedeklasseerd is, zodat je toch nog op uw gemak (rustig) kan zitten.
Is ook niet het enigste probleem. Door de frequentie waardoor sommige TBG's controleren kan je met wat geluk 30 km doen in eerste zonder dat je een biljet hebt. En er zijn er velen die dat doen of proberen.
Is ook niet het enigste probleem. Door de frequentie waardoor sommige TBG's controleren kan je met wat geluk 30 km doen in eerste zonder dat je een biljet hebt. En er zijn er velen die dat doen of proberen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Absoluut niets.Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als je met een vervoerbewijs voor 2de klas in een 1ste klas plaatsneemt en de treinbegeleider ziet dat? Hetzelfde als wanneer je zónder vervoerbewijs op de trein zit?
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Die deklasseringen geven enkel een voordeel qua comfort (hoewel dat comfortverschil soms erg subtiel is, blijkens de opstart van dit topic). Zie ook naar de situatie in een break (tussenrijtuig) met 1e klas in M5 etc.
Maar voor mij is het belangrijskte voordeel van 1e klas de hogere kans op een zitplaats. En daar zal een deklassering niets aan veranderen. En de comfortwaarde van een treinreis wordt trouwens ook voor een groot gedeelte bepaald door je medereizigers. In 1e klas heb je minder kans op joelende kinderen, geanimeerde jeugd, te luide iPods, ... Ik denk dat alleen dat al de hogere prijs waard is. Waarom zouden er anders reizigers zijn die een 10-ritten upklassering kopen bij hun 2eklas-abonnement, als het toch enkel maar te doen was om de beenruimte of de zachtheid van de zetelstof?
Wat betreft het plaatsnemen in 1e met een vervoerbewijs 2e:
't is wat dubieus:
Een reiziger met een gewoon biljet (toevallige reiziger, toerist,...) heeft het mischien gewoon niet door dat die verkeerd zit, en krijgt daarom het voordeel van de twijfel.
Een abonnee zou eigenlijk zonder pardon een boete moeten krijgen (of na 2 keren of iets dergelijks zoals met abbo vergeten-situatie), maar dan ga je weer de trouwe klant bestraffen (die elke dag moet rechtstaan en het beu is), terwijl de toevallige reiziger geluk heeft.
En tegenwoordig: als je direct represief optreedt, krijg je van de tegenwoordig meer mondige reiziger snel weerwoord of fysieke agressie (misschien toevallig omdat de gemiddelde reiziger die zichzelf een klasverhoging gunt... enfin ik zwijg)
Laat het duidelijk zijn dat ik deze werkwijze van 'oogluikend geloven dat de reiziger het niet gezien had' ook niet goedkeur, zelker als je dezelfde personen dat elke dag opnieuw ziet doen, maar ik denk dat veel uit zelfbehoud wordt 'toegestaan'.
En Adler, het is niet altijd hoor, want ik heb al meer dan eens -en uiteraard onder luid protest- een klasverhoging (dus zelfs niet altijd een boete!) weten uitschrijven. En ge ziet elke dag reizgers handig van dubbeldekkers gebruik maken om TBG te ontlopen, en toiletten gebruiken,...
Maar voor mij is het belangrijskte voordeel van 1e klas de hogere kans op een zitplaats. En daar zal een deklassering niets aan veranderen. En de comfortwaarde van een treinreis wordt trouwens ook voor een groot gedeelte bepaald door je medereizigers. In 1e klas heb je minder kans op joelende kinderen, geanimeerde jeugd, te luide iPods, ... Ik denk dat alleen dat al de hogere prijs waard is. Waarom zouden er anders reizigers zijn die een 10-ritten upklassering kopen bij hun 2eklas-abonnement, als het toch enkel maar te doen was om de beenruimte of de zachtheid van de zetelstof?
Wat betreft het plaatsnemen in 1e met een vervoerbewijs 2e:
't is wat dubieus:
Een reiziger met een gewoon biljet (toevallige reiziger, toerist,...) heeft het mischien gewoon niet door dat die verkeerd zit, en krijgt daarom het voordeel van de twijfel.
Een abonnee zou eigenlijk zonder pardon een boete moeten krijgen (of na 2 keren of iets dergelijks zoals met abbo vergeten-situatie), maar dan ga je weer de trouwe klant bestraffen (die elke dag moet rechtstaan en het beu is), terwijl de toevallige reiziger geluk heeft.
En tegenwoordig: als je direct represief optreedt, krijg je van de tegenwoordig meer mondige reiziger snel weerwoord of fysieke agressie (misschien toevallig omdat de gemiddelde reiziger die zichzelf een klasverhoging gunt... enfin ik zwijg)
Laat het duidelijk zijn dat ik deze werkwijze van 'oogluikend geloven dat de reiziger het niet gezien had' ook niet goedkeur, zelker als je dezelfde personen dat elke dag opnieuw ziet doen, maar ik denk dat veel uit zelfbehoud wordt 'toegestaan'.
En Adler, het is niet altijd hoor, want ik heb al meer dan eens -en uiteraard onder luid protest- een klasverhoging (dus zelfs niet altijd een boete!) weten uitschrijven. En ge ziet elke dag reizgers handig van dubbeldekkers gebruik maken om TBG te ontlopen, en toiletten gebruiken,...
spoorwegrealist
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Lijst van verschillen tussen 1ste en 2de klas
Maar zegt de TBG dan niet dat je in 2de klas moet gaan zitten? Of dat ook al niet?Adler schreef:Absoluut niets.
In al de jaren dat ik al de trein neem, moet ik nog de eerste TBG zien die het reglement toepast en een boete laat betalen of zelfs maar een klasseverhoging oplegt.
Zo zag ik op de trein van Mechelen naar Antwerpen bijna elke dag een man die in eerste klas plaats neemt met een tweede klas abonnement.
De weinige keren dat er controle is speelt hij komedie en zegt dat hij dit niet wist en komt er dus zo vanaf.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.