Zonder die snelheidsbeperking kan men het niet aan het seinbeeld zien...Bibke schreef:Ik denk niet dat een snelheidsbeperking moet want de aftakking loopt gewoon rechtdoor en die naar Mol gaat licht rechtsaf.
Grote blunder te Herentals
Re: Grote blunder te Herentals
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Grote blunder te Herentals
Als je richting Turnhout gaat, moet je in Herentals groen-geel horizontaal krijgen en een "6" (60km/h) aan de vertakking, als je richting Mol gaat krijg je geen snelheidscijfer op het sein aan de vertakking Kruisberg, en dus ook geen GGH in Herentals...
Re: Grote blunder te Herentals
Volgens mij zijn er dus ook twee menselijke fouten gebeurt.
De TBS die toch moet weten dat hij met E-trein, nooit mag vertrekken naar een niet geëlektrificeerde lijn
En twee een communicatie fout ivm met het doorgeven of 'intikken' van de trein-nummer.
De TBS die toch moet weten dat hij met E-trein, nooit mag vertrekken naar een niet geëlektrificeerde lijn
En twee een communicatie fout ivm met het doorgeven of 'intikken' van de trein-nummer.
Re: Grote blunder te Herentals
Euh, hier spreekt men duidelijk van een miszending.odul schreef:Volgens mij zijn er dus ook twee menselijke fouten gebeurt.
De TBS die toch moet weten dat hij met E-trein, nooit mag vertrekken naar een niet geëlektrificeerde lijn
En twee een communicatie fout ivm met het doorgeven of 'intikken' van de trein-nummer.
Dat de bestuurder die eventueel beter had kunnen verhinderen ? Misschien, maar ik dacht dat het al donker was dusja.
Uiteraard is het de seingever die verantwoordelijk is om de juiste route aan te leggen.
Ahja zo'n dingen gebeuren wel vaker ... alleen pech dat het in Herentals best niet gebeurd ivm. geen wasdraad richting Mol.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Grote blunder te Herentals
Heb ik ooit eens voorgehad met de laatste IC-G Oostende - Antwerpen paar jaar terug.
Ze hadden ons bij vertrek in St-Pieters op de L50 gestoken, maar in plaats van aan de vertakking Ledeberg naar links te rijden was de wissel niet gedraaid en zaten we te Merelbeke bundel. men heeft dan daar de wissel gedraaid aangezien we daar kunnen driehoeken. vertraging toe bedraagde 10min
Ze hadden ons bij vertrek in St-Pieters op de L50 gestoken, maar in plaats van aan de vertakking Ledeberg naar links te rijden was de wissel niet gedraaid en zaten we te Merelbeke bundel. men heeft dan daar de wissel gedraaid aangezien we daar kunnen driehoeken. vertraging toe bedraagde 10min

Re: Grote blunder te Herentals
De seinpost van Herentals is blijkbaar vorige week of zo overgenomen door Blok Berchem. Lier zit daar nu voorlopig nog tussen als een eilandje, maar ik weet niet wat de uitrusting van die post is. Wellicht zal er wel een automatische treinnummermelder zijn.
Re: Grote blunder te Herentals
Hier het gedetailleerde verslag van het incident. Werd gepost op de nieuwsgroep fido.belg.trains:
L.15 LIER – HERENTALS - GEEL : MISZENDINGEN TENGEVOLGE STORING TNM (14)
Om 1729 en 1731 krijgt B.12 Berchem, zone Herentals, een waarschuwing van storing TNM, met de opdracht de spoorbezettingen te controleren en de S478 in dienst te nemen. Dit gebeurt niet. Om 1742 (+3) wordt 3416 (Bru Zd – Turnhout, TL 500t, WL 7/480t, HL 2724, tbs Bru Zd, tbg Turnhout), tenge-volge storing TNM, in Herentals als 3217 (Antw C - Neerpelt) ontvangen op sp 203, gevolgd door 3217 als 2387 (Lier - Herentals) op doodspoor 202 i.p.v. sp 203. Om 1743 rijdt 3416 verder als 3217 richting L.15 (zonder BVL). Tbs stelt de miszending vast en kan tijdig de stroomafnemer van HLE neerlaten zodat er geen beschadiging is aan HLE, noch aan BVL. HK stopt voorbij sein CF aan vert. Kruisberg. TC door tbs 3416 ingelicht om 1746. RDV ingelicht om 1747, PAT Mechelen om 1748, verdeler TS om 1751. Om 1753 komen OW 69 en 107 in GA door langdurige bezetting. SOC verwittigd om 1755. 91994, aanwezig op sp 206 in Herentals, aangeduid als hulpelt. Om 1756 stopt 2387 (Lier - Herentals) aan sein DD zonder HK-nummer. Identificatie gebeurt via TC. Hulpelt tegen 3416 om 1820. HK terug achter sein CF om 1830. Einde GA op OW om 1835. Om 1834 neemt PAT Antw C contact op met helpdesk EBP. Om 1838 (+58), na ontkoppelen van hulpelt, vertrekt 3416 naar Turnhout. Om 1858, na rangeringen, vertrekt 3217 naar Neerpelt. Om 1903 komt PAT Mechelen aan in Herentals. Vanaf 1924 gebeuren de blokaankondigingen tussen Lier en Herentals met inschrijvingen in S478. Telm door B.22 Lier opgeroepen om 1955, komt aan op B.22 om 2020. Definitieve herstelling en toestand normaal om 2139. Melding SafeRail door GBI-N Antwerpen .
Gevolgen: afgeschafte HKV:3240 ts Neerpelt en Antw C, reiz (+60) met 3241;4417 ts Mol en Hasselt, reiz (+60) met 4418;4440 ts Hasselt en Mol, reiz (+60) met 4441;3440 ts Vilvoorde en Bru Zd, reiz (+17) met 6391;3420 ts Bru Zd en Vilvoorde, reiz (+20) met 6370;3441 ts Turnhout en Lier, reiz (+60) met 3442;3442 ts Bru Nd en Bru Zd, reiz (+4) met 3543;3422 ts Bru Zd en Bru Nd, reiz (0) met 3521;2969 ts Antw C en Antw Berchem, reiz (+1) met 4541;2989 ts Lier en Antw C, reiz (+3) met 2939;2970 ts Antw C en Lier, reiz (+7) met 2870;2990 ts Lier en Antw C, reiz (+13) met 4919;4917 ts Lier en Antw C, reiz (+3) met 2938;4939 ts Antw C en Lier, reiz (+9) met 2968; 4918 ts Lier en Antw C, reiz (+16) met 2939;4940 ts Antw C en Lier, reiz (+9) met 4541 en 2969;4919 ts Antw Berchem en Antw C, reiz (+3) met 2690;4941 ts Antw C en Antw Berchem, reiz (+9) met 2970.rt HKV:
54/971 rt HKM BC: 2/31 rt HKM CRB: 1/13
L.15 LIER – HERENTALS - GEEL : MISZENDINGEN TENGEVOLGE STORING TNM (14)
Om 1729 en 1731 krijgt B.12 Berchem, zone Herentals, een waarschuwing van storing TNM, met de opdracht de spoorbezettingen te controleren en de S478 in dienst te nemen. Dit gebeurt niet. Om 1742 (+3) wordt 3416 (Bru Zd – Turnhout, TL 500t, WL 7/480t, HL 2724, tbs Bru Zd, tbg Turnhout), tenge-volge storing TNM, in Herentals als 3217 (Antw C - Neerpelt) ontvangen op sp 203, gevolgd door 3217 als 2387 (Lier - Herentals) op doodspoor 202 i.p.v. sp 203. Om 1743 rijdt 3416 verder als 3217 richting L.15 (zonder BVL). Tbs stelt de miszending vast en kan tijdig de stroomafnemer van HLE neerlaten zodat er geen beschadiging is aan HLE, noch aan BVL. HK stopt voorbij sein CF aan vert. Kruisberg. TC door tbs 3416 ingelicht om 1746. RDV ingelicht om 1747, PAT Mechelen om 1748, verdeler TS om 1751. Om 1753 komen OW 69 en 107 in GA door langdurige bezetting. SOC verwittigd om 1755. 91994, aanwezig op sp 206 in Herentals, aangeduid als hulpelt. Om 1756 stopt 2387 (Lier - Herentals) aan sein DD zonder HK-nummer. Identificatie gebeurt via TC. Hulpelt tegen 3416 om 1820. HK terug achter sein CF om 1830. Einde GA op OW om 1835. Om 1834 neemt PAT Antw C contact op met helpdesk EBP. Om 1838 (+58), na ontkoppelen van hulpelt, vertrekt 3416 naar Turnhout. Om 1858, na rangeringen, vertrekt 3217 naar Neerpelt. Om 1903 komt PAT Mechelen aan in Herentals. Vanaf 1924 gebeuren de blokaankondigingen tussen Lier en Herentals met inschrijvingen in S478. Telm door B.22 Lier opgeroepen om 1955, komt aan op B.22 om 2020. Definitieve herstelling en toestand normaal om 2139. Melding SafeRail door GBI-N Antwerpen .
Gevolgen: afgeschafte HKV:3240 ts Neerpelt en Antw C, reiz (+60) met 3241;4417 ts Mol en Hasselt, reiz (+60) met 4418;4440 ts Hasselt en Mol, reiz (+60) met 4441;3440 ts Vilvoorde en Bru Zd, reiz (+17) met 6391;3420 ts Bru Zd en Vilvoorde, reiz (+20) met 6370;3441 ts Turnhout en Lier, reiz (+60) met 3442;3442 ts Bru Nd en Bru Zd, reiz (+4) met 3543;3422 ts Bru Zd en Bru Nd, reiz (0) met 3521;2969 ts Antw C en Antw Berchem, reiz (+1) met 4541;2989 ts Lier en Antw C, reiz (+3) met 2939;2970 ts Antw C en Lier, reiz (+7) met 2870;2990 ts Lier en Antw C, reiz (+13) met 4919;4917 ts Lier en Antw C, reiz (+3) met 2938;4939 ts Antw C en Lier, reiz (+9) met 2968; 4918 ts Lier en Antw C, reiz (+16) met 2939;4940 ts Antw C en Lier, reiz (+9) met 4541 en 2969;4919 ts Antw Berchem en Antw C, reiz (+3) met 2690;4941 ts Antw C en Antw Berchem, reiz (+9) met 2970.rt HKV:
54/971 rt HKM BC: 2/31 rt HKM CRB: 1/13
Re: Grote blunder te Herentals
Ze dachten in Berchem dat ze al in 2014 zaten... Elektrificatie Herentals-Mol 

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Grote blunder te Herentals
richting Mol is er ook een snelheidsbeperking maar dan wel via vaste borden, namelijk 80 km/u. Richting Turnhout is inderdaad door middel van de seinen met 6 km/u. Dit doordat het een wissel is die in een boog ligt waar er een lichte verkanting van het spoor is.Hobbes schreef:Als je richting Turnhout gaat, moet je in Herentals groen-geel horizontaal krijgen en een "6" (60km/h) aan de vertakking, als je richting Mol gaat krijg je geen snelheidscijfer op het sein aan de vertakking Kruisberg, en dus ook geen GGH in Herentals...
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Grote blunder te Herentals
Ik heb me weer enorm geërgerd aan de gekscherende berichten in de media. Steeds in de zin van 'de trein werd richting Mol gestuurd maar de NMBS was vergeten dat dat stuk nog niet geëlektrificeerd was.'
Steeds wordt voorbijgegaan aan de werkelijk oorzaak (namelijk de verwisseling van de treinnummers) en het feit dat Infrabel bevoegd is voor de treinbegeleiding niet de NMBS.

Re: Grote blunder te Herentals
Voor het publiek is "de NMBS" de NMBS holding, dus inclusief Infrabel.
Dit vind ik dus niet verkeerd gebruikt door de media
Dit vind ik dus niet verkeerd gebruikt door de media
Re: Grote blunder te Herentals
Dit is geen miszending, maar een afwijkingsreisweg.260689 schreef:Heb ik ooit eens voorgehad met de laatste IC-G Oostende - Antwerpen paar jaar terug.
Ze hadden ons bij vertrek in St-Pieters op de L50 gestoken, maar in plaats van aan de vertakking Ledeberg naar links te rijden was de wissel niet gedraaid en zaten we te Merelbeke bundel. men heeft dan daar de wissel gedraaid aangezien we daar kunnen driehoeken. vertraging toe bedraagde 10min
In geval van problemen op de normale reisweg, (in dit geval via Y Ledeberg naar lijn 50)
kan men een trein via deze alternatieve reisweg sturen.
De bestuurders kennen deze reiswegen, en moeten ook niet op de hoogt gesteld worden indien dit gebeurt.
Re: Grote blunder te Herentals
(reactie op dcr)
dus mogen we ook gaan zeggen (en de kranten):
Die en die bevolkingsgroep zijn allemaal dieven en krapuul, hoewel dit in werkelijkheid niet zo is?
Bij veralgemeningen worden er altijd een heel deel mensen mee met de vinger gewezen. Mogen die daar dan niet op reageren.
Wordt het misschien eens geen tijd dat er bij de media eens mensen gaan werken (eigenlijk zijn ze daar ALLEMAAL incompetent
)
die hun lezers/toehoorders JUISTE info geven, ipv sensatieartikels? Ze zien natuurlijk niet graag gebeuren dat ze niet langer op het dankbaar slachtoffer met de bekende en eeuwenoude naam 'NMBS' mogen afgeven, maar dat ze gaan moeten nuanceren en afgeven op een prille bedrijfsnaam als Infrabel.
Als 'De Lijn' (ook relatief jong en lokaal bedrijfsnaampje) zijn prijzen plots stevig de hoogte injaagt lees je hier bijna niets over, maar hola als oudje NMBS durft een percentje op te slagen (ik heb het dan alleen over tariefwijzigingen, niet over afschaffen van formules). Voor de NMBS-wijzigingen (al gaat het over één specifieke trein!) schieten de facebook-groepen uit de grond. Is er ook zo'n actie als De Lijn, TEC, MIVB zoiets doet?
dus mogen we ook gaan zeggen (en de kranten):
Die en die bevolkingsgroep zijn allemaal dieven en krapuul, hoewel dit in werkelijkheid niet zo is?
Bij veralgemeningen worden er altijd een heel deel mensen mee met de vinger gewezen. Mogen die daar dan niet op reageren.
Wordt het misschien eens geen tijd dat er bij de media eens mensen gaan werken (eigenlijk zijn ze daar ALLEMAAL incompetent

die hun lezers/toehoorders JUISTE info geven, ipv sensatieartikels? Ze zien natuurlijk niet graag gebeuren dat ze niet langer op het dankbaar slachtoffer met de bekende en eeuwenoude naam 'NMBS' mogen afgeven, maar dat ze gaan moeten nuanceren en afgeven op een prille bedrijfsnaam als Infrabel.
Als 'De Lijn' (ook relatief jong en lokaal bedrijfsnaampje) zijn prijzen plots stevig de hoogte injaagt lees je hier bijna niets over, maar hola als oudje NMBS durft een percentje op te slagen (ik heb het dan alleen over tariefwijzigingen, niet over afschaffen van formules). Voor de NMBS-wijzigingen (al gaat het over één specifieke trein!) schieten de facebook-groepen uit de grond. Is er ook zo'n actie als De Lijn, TEC, MIVB zoiets doet?
spoorwegrealist
Re: Grote blunder te Herentals
Ik sluit me bij stefanic aan.
Ongelofelijk hoe dat er moord en brand geschreeuwd wordt als de spoorwegen iets misdoen, nog veel ongelofelijker hoe stil het is als De Lijn stoten uithaalt.
Het reduceren van verkoopkanalen, de biljetautomaten dus, moet kunnen terwijl kort daarop de prijzen heel sterk stijgen.
Dat moet ons aller NMBS niet proberen of het zat ertegen.
Nog een voorbeeld: sinds een week is er op de lijn Lier-Wilrijk/Boom een grote omleiding.
Geen enkele mededeling op delijn.be, aan de haltes waar de omleiding langskomt geen uitleg.
In de ene richting rijden de chauffeurs van deze lijn juist, in de andere richting zijn er die de kortste weg nemen en anderen die in beide richtingen dezelfde haltes van lijn 190 aandoen.
Wat is het juiste?
Waarom is het zo moeilijk om dat duidelijk te maken?
Het bovenstaande geeft meer hinder voor de reizigers (de omleiding duurt enkele maanden) terwijl één trein op een verkeerd spoor al bij al beperkte hinder veroorzaakt.
En toch is alleen de NMBS de boosdoener!
Ongelofelijk hoe dat er moord en brand geschreeuwd wordt als de spoorwegen iets misdoen, nog veel ongelofelijker hoe stil het is als De Lijn stoten uithaalt.
Het reduceren van verkoopkanalen, de biljetautomaten dus, moet kunnen terwijl kort daarop de prijzen heel sterk stijgen.
Dat moet ons aller NMBS niet proberen of het zat ertegen.
Nog een voorbeeld: sinds een week is er op de lijn Lier-Wilrijk/Boom een grote omleiding.
Geen enkele mededeling op delijn.be, aan de haltes waar de omleiding langskomt geen uitleg.
In de ene richting rijden de chauffeurs van deze lijn juist, in de andere richting zijn er die de kortste weg nemen en anderen die in beide richtingen dezelfde haltes van lijn 190 aandoen.
Wat is het juiste?
Waarom is het zo moeilijk om dat duidelijk te maken?
Het bovenstaande geeft meer hinder voor de reizigers (de omleiding duurt enkele maanden) terwijl één trein op een verkeerd spoor al bij al beperkte hinder veroorzaakt.
En toch is alleen de NMBS de boosdoener!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Grote blunder te Herentals
tja mensen zijn aardige beesten in het ene geval mag je veralgemenen (NMBS infrabel, holding allemaal één pot nat dus als we het hier zo mogen verstaan) en alles op dezelfde hoop smijten en in het ander geval MOET je nuanceren of je bent totaal verkeerd bezig. Snappen wie kan.