Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke

Re: Uitbreiding NZV van 6 naar 8 sporen?

Bericht door Kristofke »

Onder het station van Brussel-Centraal zit nog een heel complex dat niet afgewerkt is, het ene na het andere wilde gerucht gaat daar over de ronde, volgens de ene staat het bewust onder water zodat de druk van het station niet voor verzakkingen zorgt, volgens de andere zou het net niet mogelijk zijn om een tunnel te graven onder de NZV omwille van de te harde steen die daar zit (ipv de andere moeras geruchten).

Feit is gewoon dat om de een of andere reden als het op Brussel aankomt de NMBS Groep en dus ook de overheid geen ballen aan het lijf heeft. In Luik, Antwerpen, Gent, Brugge, Mechelen, etc etc kan men mooie stations bouwen (of gaat men beginnen). In Brussel zitten ze met twee middeleeuwse stations waar je je als Belg schaamt om er internationale gasten te ontvangen.

Tsja de reden? Geen idee. Het is zoals het omzetten van Brussel-Zuid naar EBP zeker, als er één wissel of één of twee perrons buiten dienst zijn dan ligt half het treinverkeer van het land in de knoop. Misschien is het politiek gewoonweg niet interessant?
Trammist

Bericht door Trammist »

Kristofke schreef:Onder het station van Brussel-Centraal zit nog een heel complex dat niet afgewerkt is, het ene na het andere wilde gerucht gaat daar over de ronde, volgens de ene staat het bewust onder water zodat de druk van het station niet voor verzakkingen zorgt, volgens de andere zou het net niet mogelijk zijn om een tunnel te graven onder de NZV omwille van de te harde steen die daar zit (ipv de andere moeras geruchten).
Ik heb eens opgevangen dat die grote ondergrondse ruimte bedoeld was als parkeergarage (voor auto's), maar dat de ruimte door een ontwerpfout niet toegankelijk was voor wagens.

Er zou daarnaast jaren geleden ooit een kunstexpositie gehouden zijn, maar let wel, 'k heb het van horen zeggen eh...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Die eventuele exposities zullen wel in de Hortagalerij geweest zijn vermoed ik. Die is gesloten lange tijd geleden en heeft ook veel last gehad van water. Naar verluid zou die zelden ook wel eens opengesteld geweest zijn (voor fuiven e.d). In 2008 is ze dan terug open gegaan voor het publiek, als eigendom van dat hotel (Le Meridien dacht ik). Maar nu nog hebben ze daar last van water (wie van het Spanjeplein komt moet eens binnen maar eens rechtdoor lopen en letten op bepaalde plaatsen boven uw hoofd).
groentje

Bericht door groentje »

De Hortagallerij is bovendien zo verlaten als maar kan zijn. Spijtig, want ze is wel mooi.
Wie vanuit Brussel-Centraal naar Luxemburg wil, kan zonder problemen een metro tot Schuman nemen, om daar gelijk welke trein naar Luxemburg te nemen. Je zal er wellicht zelfs minder lang overdoen dan met de omweg via Noord en Berenkuil. En naar het Noordstation blijven er meer dan genoeg treinen over. Er is gewoon geen plaats voor nog meer treinen door de pijp, integendeel. In de spits rijden er nu al teveel. Die dagelijks weerkerende vertragingen komen immers niet uit de lucht vallen, hé. Je hebt dus geen alternatieven meer dan treinen niet via de Noord-Zuidverbinding te sturen.
Je kan treinen van de lijn 161 naar Schaaarbeek (het begin van lijn 161) en verder noordwaarts sturen, je kan ze richting Luchthaven sturen via de Schuman-Josaphattunnel (lijn 26/? in de toekomst?) die ze aan het bouwen zijn, of richting Laken sturen, en dan ofwel Bockstael, Jette en verder (lijnen 50 en 60), ofwel richting Simonis, Weststation en Zuid (lijn 28). Ik heb een voorkeur voor de 2e en de laatste optie.
KB

Bericht door KB »

groentje schreef:Er is gewoon geen plaats voor nog meer treinen door de pijp, integendeel. In de spits rijden er nu al teveel. Die dagelijks weerkerende vertragingen komen immers niet uit de lucht vallen, hé. Je hebt dus geen alternatieven meer dan treinen niet via de Noord-Zuidverbinding te sturen.
Je kan treinen van de lijn 161 naar Schaaarbeek (het begin van lijn 161) en verder noordwaarts sturen, je kan ze richting Luchthaven sturen via de Schuman-Josaphattunnel (lijn 26/? in de toekomst?) die ze aan het bouwen zijn, of richting Laken sturen, en dan ofwel Bockstael, Jette en verder (lijnen 50 en 60), ofwel richting Simonis, Weststation en Zuid (lijn 28). Ik heb een voorkeur voor de 2e en de laatste optie.
Dat moeten de mensen die bij de NMBS/Infrabel de beslissingen moeten nemen toch ook beseffen. Waarom nemen ze dan geen beslissingen in die aard? Durven ze niet? Worden ze teruggefloten door de mensen boven hen? Politieke druk?
L'union fait la force.
groentje

Bericht door groentje »

Ik vermoed het. Herinner je de piekuurtrein uit Dendermonde van een paar jaar geleden. Als experiment hadden ze die uit de NZV naar Schuman gestuurd voor een jaar. Protest alom was het resultaat. Het volgend jaar reed die trein terug via de NZV. Bon, dat dat ook een storm van protest opleverde van mensen voor wie die trein eigenlijk wel goed uitkwam, tant pis...
Mensen zijn doodsbenauwd van verandering, wat ik enigszins kan begrijpen. Maar soms met het systeem gewoon helemaal op de schop om terug werkbaar te worden. Ik pleit dus niet alleen voor een wijziging rond de NZV, maar voor een volledig nieuw IC-IR-plan.
trainman

Bericht door trainman »

Kristofke schreef:
Onder het station van Brussel-Centraal zit nog een heel complex dat niet afgewerkt is, het ene na het andere wilde gerucht gaat daar over de ronde, volgens de ene staat het bewust onder water zodat de druk van het station niet voor verzakkingen zorgt, volgens de andere zou het net niet mogelijk zijn om een tunnel te graven onder de NZV omwille van de te harde steen die daar zit (ipv de andere moeras geruchten).

Ik heb eens opgevangen dat die grote ondergrondse ruimte bedoeld was als parkeergarage (voor auto's), maar dat de ruimte door een ontwerpfout niet toegankelijk was voor wagens.
Die ondergrondse ruimte bestaat wel degelijk en was bedoeld als ondergrondse parking.
Om één of andere reden is ze onder water gelopen en heeft men ze in die toestand gelaten.
Tijdens de feestelijkheden van 50 jaar N-Z-verbinding, ben ik er in geweest (op de inrit, tot aan de rand van het water)
haamu

Bericht door haamu »

In plaats van zo'n uitzonderlijke P-trein om te leiden, die die mensen net pakken omdat hij in de NZV (en dicht bij hun werk) stopt, zouden ze beter eens proberen regelmatige verbindingen om te leiden.

Neem nu: IC A door de NZV en IC E via Schuman, hetzelfde kan met de treinen naar Antwerpen; móéten die allemaal per se door de NZV?

Ik spreek als inwoner van "Oost-Brussel" natuurlijk voor mijn eigen winkel. Ik mijmer er al langer over dat er in Brussel-Schuman ook verbindingen naar Leuven, Gent en Antwerpen ontstaan, dat zou namelijk een heel stuk van mijn reistijd halen.

Contrasterend met vorige alinea zou het mij trouwens ook helemaal niet storen om met de metro een paar haltes verder te moeten tot aan het Weststation als toevallig de trein die ik nodig heb daar vertrekt.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Inderdaad, in plaats van al die IC's komende van Dinant, Luxemburg en Arlon allemaal te laten stoppen in Brussel, laat ze binnenkort dan doorrijden naar de luhthaven, Mechelen, Antwerpen... Zo wordt de Noord-Zuid een beetje ontlast, en moeten mensen met die bestemming al geen overstap meer maken
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Amsterdam is misschien wel een goed voorbeeld voor Brussel, lang niet alle treinen komen bij Centraal, maar vanaf Schiphol via Zuid naar Utrecht en Almere (Ook meteen de belangrijkste reden voor de noord-zuid metrolijn)
Shrek

Bericht door Shrek »

TrainzDr3ver schreef:Inderdaad, in plaats van al die IC's komende van Dinant, Luxemburg en Arlon allemaal te laten stoppen in Brussel, laat ze binnenkort dan doorrijden naar de luhthaven, Mechelen, Antwerpen... Zo wordt de Noord-Zuid een beetje ontlast, en moeten mensen met die bestemming al geen overstap meer maken
Het grote probleem met zo'n oplossing is brussel zuid. Op al die treinen vanuit het zuiden zitten mensen die een hst moeten nemen. Voor hen is het veel moeilijker om in shuman dan te moeten overstappen op een trein naar brussel-zuid om dan nog eens te moeten overstappen... Brussel-centraal en Brussel-noord kan je links laten liggen, maar elke IC-trein moet gewoon langs brussel-zuid gaan.
groentje

Bericht door groentje »

Dat elke IC naar Brussel-Zuid moet, ben ik niet met je eens. Voldoende treinen, dat wel, natuurlijk. Maar een goede overstap is denk ik niet onoverkomelijk. Hoedanook kan je nog altijd treinen via L28 sturen. Let wel op, je hebt daar maar 2 sporen, daar krijg je niet zoveel treinen op als op de 6 sporen van de NZV.
Maar waarom worden hier vooral Waalse treinen als voorbeeld gekozen? Een Antwerpen-Luchthaven-Namen/Charleroi (via Ottignies) zou ik bijvoorbeeld ook wel zien zitten. En de CR Aalst-Eigenbrakel is nu al behoorlijk succesvol.
Gent, Charleroi en Halle lijken iets moeilijker te liggen, al kan je ook van de lijn 50A ook naar het Weststation zonder het Zuidstation te passeren. Waarbij je een heel frequente metroverbinding hebt tussen West en Zuid.
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Gent, Charleroi en Halle lijken iets moeilijker te liggen, al kan je ook van de lijn 50A ook naar het Weststation zonder het Zuidstation te passeren.
Dag,

Ook komende van lijn 124 (Charleroi) is dat theoretisch geen probleem, want aan Y. Vorst-Oost vertrekt een enkelsporige brug over de stationsinrit van Brussel-Zuid, die vervolgens aansluit op lijn 28 te Y. Kuregem. Of zo'n verbinding in de praktijk een wenselijk alternatief is, zou ik durven betwijfelen, temeer omdat je op lijn 124 ook de ringlijn 26 kunt opdraaien en dus in een wip de Europese Wijk bereikt.

Groeten,
Steven

Bericht door Steven »

komende van L124, zo naar L28 en dan de L161 op dan heb je in volgorde
brussel west
simonis
brussel shuman
brussel luxemburg.

in drie van de vier gevallen heb je een vlotte aansluiting met de metrolijnen. in het eerste geval zelfs met alle vier de lijnen die er zijn.
trainman

Bericht door trainman »

Y. Vorst-Oost vertrekt een enkelsporige brug over de stationsinrit van Brussel-Zuid, die vervolgens aansluit op lijn 28 te Y. Kuregem
Rijdt er momenteel een trein over die enkelsporige lijn ?
Ik heb in de tien jaar dat ik naar Brussel pendel nog nooit trein over dat enkelspoor zien rijden.
Het tracé van die lijn (is dat niet 28/3 ?) zou trouwens nog wijzigen bij de aanpassing van de inrit van Brussel-Zuid als gevolg van het op 4 sporen brengen van lijn 50A.
De funderingen van de pijlers hiervoor zijn nu reeds aanwezig (je rijdt ze voorbij bij het binnenrijden van FBMZ vanaf lijn 50A).
Plaats reactie