Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
tja dat ga je hem zelf moeten vragen. De magelan eindseinen die tegenwoordig bij de nmbs groep in gebruik zijn zie je thans van ver dus een andere optie was dat het eindsein defect was. Ook verkeerd inschatten kan aan de oorzaak liggen.
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Steven,Steven schreef:tja dat ga je hem zelf moeten vragen. De magelan eindseinen die tegenwoordig bij de nmbs groep in gebruik zijn zie je thans van ver dus een andere optie was dat het eindsein defect was. Ook verkeerd inschatten kan aan de oorzaak liggen.
Een los rijdende lok remt die veel slechter dan een trein ? Dubbele remafstand ofzo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
een losrijdende loc heeft inderdaad een slechtere remming dan diezelfde loc met een sleep aan. Daarom dat bijna alle locs maar 100 km/u mogen in losse rit, uitzonderingen zijn
HLE13
HLE28
HLE29
deze mogen 120 in losse rit.
HLE13
HLE28
HLE29
deze mogen 120 in losse rit.
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Dat wist ik , maar is het verschil groot ? bv. uit 40 kmh een trein 100 m, een lok ...150m ?Steven schreef:een losrijdende loc heeft inderdaad een slechtere remming dan diezelfde loc met een sleep aan. Daarom dat bijna alle locs maar 100 km/u mogen in losse rit, uitzonderingen zijn
HLE13
HLE28
HLE29
deze mogen 120 in losse rit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
oei zo precies kan ik die verschillen niet van buiten geven. Daarvoor zou ik de roosters er is moeten bijnemen met het remvermogen (in % en in remton) van elke loc dat is het enige wat echt een beetje voor zich kan spreken, in meters drukken wij ons daarvoor dus zelden uit.
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Dat er iets bestond als "rijden op zicht" wist ik niet - tenzij binnen een rangeeromgeving.
Komt dat nog veel voor ? En waarom ?
Komt dat nog veel voor ? En waarom ?
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Definitie van rit op het zicht:
De rit op het zicht wordt uitgevoerd aan een snelheid waarbij de bediende verantwoordelijk voor de beweging met zekerheid kan stoppen voor elke voorzienbare hinder binnen het spoorgedeelte dat hij duidelijk vrij voor zich uit waarneemt.
De rit op het zicht wordt uitgevoerd aan een snelheid waarbij de bediende verantwoordelijk voor de beweging met zekerheid kan stoppen voor elke voorzienbare hinder binnen het spoorgedeelte dat hij duidelijk vrij voor zich uit waarneemt.

Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Komt redelijk dikwijls voor op "tijdelijk (?) overbelaste lijnen", waar men veel treinen op enkele blokken wil "persen".trainman schreef:Dat er iets bestond als "rijden op zicht" wist ik niet - tenzij binnen een rangeeromgeving.
Komt dat nog veel voor ? En waarom ?
Op blokken van 1500m passen er twee goederentreinen van 700m, bij losse lokomotieven is de winst nog groter.
Vroeger geregeld tussen Berchem en Schijnpoort, daar stonden in Antwerpen Oost soms de goederentreinen slechts 5 meter van elkaar.
Op die manier "pasten" er een goederentrein meer tussen Berchem en Schijnpoort, een soort filevorming op het spoor.
Zo kon men bv. een perronspoor op Berchem vrijmaken en het verkeer daar vloeibaar houden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Hier link zie het sein met typisch huisje achter de 55.
Het ongeval kan gebeurd zijn na het waarschuwingssein, dat op geel of groen stond. Verradelijk.
Het ongeval kan gebeurd zijn na het waarschuwingssein, dat op geel of groen stond. Verradelijk.
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Bij het overschrijden van een permissief sein wordt er steeds in rit op het zicht gereden.trainman schreef:Dat er iets bestond als "rijden op zicht" wist ik niet - tenzij binnen een rangeeromgeving.
Komt dat nog veel voor ? En waarom ?
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Waarom is dat sein "gevaarlijk"? Wat is de bedoeling van dat sein?Steven schreef:Inderdaad het verwittigingssein dat er juist voor staat is altijd gevaarlijk. op de lijn 154 bestaat dat ook nog en daar moet je dus ook dubbel en dik opletten als je rit op zicht aan het rijden bent.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Bij het in Rit op het Zicht overschrijden van een rood stopsein (dus terwijl je "aanschuift" achter een of meer andere bewegingen) kan het uiteraard gebeuren dat een trein of locomotief vóór jou dezelfde sectie uit mag gaan rijden. Hij krijgt dan groen op het stopsein aan het einde van die sectie. Dat betekent vanzelf dat het verwittigingssein dat op remwegafstand voor het einde van die sectie staat nu groen gaat tonen, terwijl er dus nog één of meer bewegingen tussen het verwittigingssein en het volgende stopsein stilstaan of net gaan bewegen.Jeroen schreef:Waarom is dat sein "gevaarlijk"? Wat is de bedoeling van dat sein?Steven schreef:Inderdaad het verwittigingssein dat er juist voor staat is altijd gevaarlijk. op de lijn 154 bestaat dat ook nog en daar moet je dus ook dubbel en dik opletten als je rit op zicht aan het rijden bent.
Een groen verwittigingssein betekent enkel en alleen dat het stopsein daarachter open staat. Het zegt NIETS over al dan niet bezet zijn van de sectie waarlangs het zelf staat!
De Rit op het Zicht moet dus voortgezet worden tot aan de voet van het volgend groot stopsein. Zelfs indien dát stopsein vanaf grotere afstand zichtbaar open staat, en dus sowieso indien het verwittigingssein groen staat.
Het enige sein dat u kan waarschuwen voor een bezet spoor is het voorgaande groot stopsein (dat dus ook op rood staat!).
Dit is een valkuil waar er al velen ingevallen zijn. Het groene licht van een verwittigingssein ziet er precies hetzelfde uit als dat van een groen stopsein!
Daarom draagt het verwittigingssein een afwijkende kenmerkplaat. Maar dat wordt gemakkelijk over het hoofd zien.
Het zal dus ook blijven gebeuren. Mensen blijven in valstrikken trappen. De valstrikken moeten weg, dat is veel effectiever dan de mensen proberen te veranderen.
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Ik heb geen enkel idee hoe je zoiets best oplost, wat is uw voorstel? (of van iemand anders met kennis van zaken)Bordensteker schreef:Het zal dus ook blijven gebeuren. Mensen blijven in valstrikken trappen. De valstrikken moeten weg, dat is veel effectiever dan de mensen proberen te veranderen.
Re: Twee goederentreinen botsen in Glaaien, bron 'Het Nieuwsblad
Je lost dit op doorvan elk sein een gecombineerd stopsein te maken. Het heeft dan een stop en verwittigingsfunctie. Een gecombineerd stopsein kan je herkennen aan de naderingsbakens die er voor staan ( zowel een baken met vijf schuine strepen als een baken met twee strepen en een bol er op). Op een ssp (schematisch seininrichtingsplan kan je dut nog beter zien door de extra info bij het sein ivm de mogelijke reiswegen vanaf dat sein en de seinen die volgen.