Opnieuw probleem met sein in Buizingen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jani

Re: Opnieuw probleem met sein in Buizingen

Bericht door Jani »

Op dat rapport gaan we nog tot de zomer mogen wachten.
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
Jani schreef:De meesten hier gooien de drie gevallen maar op een hoopje zonder er bij na te denken!
Er is niemand die beweert dat de omstandigheden in de 3 gevallen dezelfde waren..
Iemand heeft hier geschreven dat de sturing van de seinen sinds enkele maanden op de computer van BruZ hangt.
Zou men dat geflakker dan niet geprotocolleerd krijgen in Brussel ?
Of gaat de communicatie niet tot op het niveau van de seinen ? Alhoewel lamp die stuk is weet men dan weer wel ..
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

Jani schreef:Op dat rapport gaan we nog tot de zomer mogen wachten.
Ik hoop dat met de recente gebeurtenissen het gerecht en het onderzoeksorgaan van de FOD Mobiliteit alle mogelijke middelen zal inschakelen om snel tot een resultaat te komen, ook al vinden sommige dat hier niet nodig.
Jani

Bericht door Jani »

Wie zou dat nu niet nodig vinden?
Adler

Bericht door Adler »

Jani schreef:Wie zou dat nu niet nodig vinden?
Ik heb hier al genoeg berichten gelezen van sommige die beweren dat er geen enkel probleem is met de veiligheid van de spoorwegen in dit land en alles terug brengen tot statistieken, ook de 18 doden en de tientallen gewonden.
seppl

Bericht door seppl »

odul schreef:Het is trouwens niet abnormaal dat een sein van groen plots naar rood kan springen.
Zullen we dubbel geel dan maar afschaffen?
odul

Bericht door odul »

nighttrain schreef: Ik denk niet dat er teveel te relativeren valt!
Ten eerste herlees eens je tekst ,als je schrijft"Het is trouwens niet abnormaal dat een sein van groen plots naar rood kan springen.
Andersom wel, dan loopt er sowieso iets ernstig mis". Leg me eens uit als een sein gesloten is (rood) en het wordt open gezet zonder beperking, dus op groen, dit is het abnormaal volgens u?
Versta me niet verkeerd!
Ik heb het niet over het sein van groen naar rood, "zetten" wel op springen.
En dit omdat er een technische storing zich voordoet.
Wat toch ergens 'normaal' is, bij gelijke welke storing moet een open sein afgebroken worden, al dan niet automatisch.

War verder schrijft U dat een groen sein de garantie is van een goede reisweg! Neen de condities voor het openen van het sein zijn volbracht ttz bepaalde posities van relais enz. Maar als er een verkeerde bekabeling of ontwerp is gebeurt in het geheel van relais,detektie, en spoortoestellen, kan je groen licht hebben zonder eigenlijk de juiste reisweg. Gelukkig valt dit niet alle dagen voor.
U zegt "bij een slecht kontakt gebeurt er niks" een relais weet niet of er een beweging is gebeurd! er is stroom of geen stroom in de kring! en zal dus handelen volgens het feit.Want wat is een spoorbreuk? inderdaad dit geeft een slecht kontakt door bv invloed van het gewicht van de trein, wel dan heb je niet meer de condities om een sein te openen en zal dus op veilig komen ttz rood.
Over relais en trillingen; het is goed mogelijk dat de relaiskast voor bepaalde wisselstraten op een grote afstand staan ver weg van trillingen voortgebracht door treinen.
Ook hier doel ik op een correcte aanleg van een reisweg.
Pas als deze 'veilig is, kan men het sein open zetten, anders niet.
odul

Bericht door odul »

Adler schreef: Zo een uitspraken krijg ik het dus echt van.
Tenzij er iemand videobeelden heeft van dat sein, opgenomen vlak voor de ramp, is er niemand die dat met 100% zekerheid kan bewijzen.
Als het allemaal zo duidelijk is, waarom heeft men dan na 1 maand onderzoek nog steeds geen enkel rapport ?
En als die 2 seinstoringen van donderdag en gisteren doodnormale storingen zijn, zoals sommige hier 100 % zeker schijnen te weten, waarom moeten die dan onderzocht worden door het parket ?
Gaat het parket voortaan elke seinstoring op het hele belgische net onderzoeken ?
Dat we de oorzaak nog niet kennen heeft alles te maken verzekeringen, die op allerlei manieren een 'uitweg' zoeken.
Meer moet je daar echt niet achter zoeken.
Volgens mij is de echte oorzaak allang gekend.

De recente storingen kunnen even goed het gevolg zijn van de beschadigingen na de ramp, die in toch wel heel snel 'herstelt' waren als je het mij vraagt.

En Adler, twijfel jij ook aan de juistheid van de berichtgeving dat het sein voor het ongeval dubbel geel stond?
Wat dat gegeven is héél belangrijk in het onderzoek naar de oorzaak van de ramp.
odul

Bericht door odul »

Jani schreef:Het sein in Buizingen sloeg gisteren voor de tweede keer in vier dagen tilt. Officieel is het niet duidelijk wat het sein keer op keer verstoort, maar het parket onderzoekt alvast of het sein mogelijk 'behekst' is door het magnetische veld van passerende treinen, eventueel TGV's. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

Ook de onafhankelijke spoorvakbond OVS denkt steeds meer in die richting. "Het lijkt erop dat de treinbestuurder op die 15de februari misschien toch geen fout maakte, maar dat het sein tilt sloeg door het elektromagnetische veld opgewekt door andere voorbijzoevende treinen", luidt het.

Het 'spooksein' is buiten dienst gesteld. Passerende treinen moeten er over een zijspoor. (belga/adv)
16/03/10 07u06

JAWADDE !
Zo zie je maar dat "alles" goed is om de 'echte' oorzaak mss te verdoezelen.
Het zou toch wel heel raar zijn dat van de duizenden seinen in België, slechts één last heeft van een elektromagnetisch veld, en net dat van Buizingen.

:roll:
odul

Bericht door odul »

Adler schreef:
Jani schreef:Wie zou dat nu niet nodig vinden?
Ik heb hier al genoeg berichten gelezen van sommige die beweren dat er geen enkel probleem is met de veiligheid van de spoorwegen in dit land en alles terug brengen tot statistieken, ook de 18 doden en de tientallen gewonden.
Onze spoorwegen zijn veilig. Maar een ongeval kan altijd gebeuren, niks is perfect.
Met cijfers kan je natuurlijk alles verkleuren.
Als er morgen op een landweg in een dorp een autobus met 50 mensen kantelt, en er zijn 30 doden, maar voor de rest geen enkel dodelijk slachtoffer noteert in het verkeer.
Wil dat dan zeggen dat die gemeente één van de onveiligste wegeninfrastructuur heeft van België?
odul

Bericht door odul »

seppl schreef:
odul schreef:Het is trouwens niet abnormaal dat een sein van groen plots naar rood kan springen.
Ook hier ff verduidelijken, het gaat niet om een sein van groen naar rood "zetten"
Wel een open sein afblokken, bij een storing, al dan niet automatisch.
seppl

Bericht door seppl »

odul schreef:
seppl schreef:
Ook hier ff verduidelijken, het gaat niet om een sein van groen naar rood "zetten"
Wel een open sein afblokken, bij een storing, al dan niet automatisch.
Wel, ik ben geen spoorman, maar ik dacht dat een TB mocht verwachten dat een rood sein voorafgegaan werd door een dubbel geel sein.

Wat als een sein, net vóór de TB het voorbijraast tegen 160 km/h en hij het al niet meer kan zien, van groen op rood springt (zonder TBL1+ wel te verstaan)?
Pendelaar

Bericht door Pendelaar »

Ik lees hier dingen over slechte contacten. Je gaat me toch niet vertellen dat er nog mechanische contacten gebruikt worden anno 2010 ?
Zijn dat nog steeds geen inductieve opnemers die rond de sporen liggen ?

Net zoals die krokodil waarop een borstel wrijft, dat is toch ook technologie van de jaren 50-60 ?

Misschien staan er nog relaiskasten in de seinhuizen en blijft er hier en daar eens een relais kleven :?:
Steven

Bericht door Steven »

Aan de spoorweg kom je dingen tegen uit alle descenia. Zo heb je treinen die bijna een halve eeuw oud zijn maar met bepaalde seinhuizen heb je dat nog even goed.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Pendelaar schreef:Net zoals die krokodil waarop een borstel wrijft, dat is toch ook technologie van de jaren 50-60 ?
Jaren 30 volgens mij ;-)

Verder: een sein wat van rood, naar groen, naar rood en uiteindelijk weer naar groen gaat? Ik ben benieuwd of dit door de herstelwerkzaamheden komt of dat er al eerder wat mis was... het past precies in het plaatje :(
Plaats reactie