Schrijf dat naar de gazetTrainspotterke schreef:Met veel woede heb ik gisteren in HLN de lezersbrieven gelezen!
Allemaal klagen en zagen dat ze er vier uur over gedaan hebben i.p.v. één uur om thuis te geraken, dat het ook altijd iets is met de NMBS, dat de organisatie op niks trok, ...
Moest ik op die trein gezeten hebben en er reizigers moesten beginnen klagen zijn, zou ik gezegd hebben dat ze moeten zwijgen omdat ze niet weten waarover ze spreken.
Als de motor van de auto in de winter na een stevige vriesnacht niet wil starten, dan gaat men toch ook de kranten niet volklagen!
Als een motor eens niet wil starten, waarom zou een bovenleiding dan ook niet eens mogen knappen?!
Enkele reacties van lezers:
Quote:
Als de NMBS systematisch het "preventieve" onderhoud aan de bovenleidingen blijft beschouwen als een overbodige extra kost, zullen problemen zich blijven voordoen. Vanaf -5 tot 30 graden.
De bovenleiding op het net van Infrabel wordt minstens één maal per jaar gecontroleerd door de B-telecommeettrein. Treinspotters zullen dit wel kunnen beamen.
Men kan toch moeilijk ieder jaar de bovenleiding gaan vervangen! Meneer weet blijkbaar niet dat praktisch heel het spoorwegnet van wasdraad voorzien is?
De bovenleiding die er hing in Denderleeuw is nog niet zo oud, want de bovenleidingsmasten zijn van het nieuwe type S3, masten die ook op HSL's gebruikt worden.
Nieuwe of oude bovenleiding, ze zijn even gevoelig voor grote temperatuurschommelingen. Aangezien niemand het weer in de hand heeft (Eddy de Mey denkt misschien dat hij dat wel heeft ), kan de reiziger dus op niemand kritiek uiten, dus zegt men dat het allemaal maar de schuld van de NMBS is.
Quote:
Het is dan eens 30 graden, en de installaties zijn er niet op voorzien. Hetzelfde als het een beetje vriest ...
Wanneer er ook maar een beetje sneeuw gevallen is, is de trein wel nog het enige dat normaal rijdt, hé! Auto's en vrachtwagens geraken dan nog maar met moeite een op- of afrit op of af. Autosnelwegverwarming bestaat nog niet, wisselverwarming wel, dus geen wissels die vastzitten!
Quote:
... Waarom geen bussen inleggen?
Ooit al eens van de IC A gehoord meneer?
Quote:
Dat er kabelbreuken van de jongste 2 dagen te wijten zijn aan het toevel slaat nergens op. Of zijn de ingenieurs bij de NMBS dan dermate onbekwaam dat ze geen dikte of sterkte van stroomkabels kunnen berekenen? Hier is slechts één woord voor: onkunde!
Als meneer denkt dat hij het beter kan, dat hij het dan in hun plaats gaat doen. Dan pas zullen we echt NOOIT meer last hebben van bovenleidingsbreuken.
Ik veronderstel niet dat de mannen van Infrabel amateurs zijn.
Quote:
Schande dat er in 2006, na 120 jaar elektrische treinen, nog steeds een bovenleiding nodig is voor de stroomvoorziening. Minimaal moet zo'n moderne trein toch een aggregaat hebben zodat op noodstroom kan worden gereden. Beter is het om de kostbare aanleg van bovenleidingen te vervangen door een veiligere en minder kwetsbare stroomlevering tussen de rails.
Meneer moet geloof ik nog eens zijn geschiedenisboeken nakijken, want naar mijn weten is 1935 nog maar 71 jaar geleden!
Denk je dat een 13 met beschadigde panto's en 12 I11-rijtuigen beladen met 500 reizigers of meer erachter ook maar 20 meter vooruit zou geraken op batterijen?
Waarom denk je dat ze in Groot-Brittannië op spoorlijnen de derde rail voor stroomafname allemaal aan het vervangen zijn door bovenleiding?
Een derde rail mag immers maar met beperkte snelheid gebruikt worden.
En op L50a, waar de snelheid op 160 km/u ligt, zou een derde rail toch niet al te gezond zijn.
Het wrijvingsoppervlak tussen de derde rail en de stroomafnemer is veel groter, dus snellere slijtage van de stroomafnemer.
Aangezien de elektriciteitsleidingen bij bovenleiding in de lucht hangen, is de kans op elektrocutie veel kleiner dan wanneer zo'n leidingen zich op gelijke hoogte als het spoor begeven.
Stel: er komt een trein in nood te staan. Eén van de reizigers doet de noodopening open, denkt dat hij slim is omdat hij niet aan de kant uitstapt waar het andere spoor ligt, maar vergeet dat er aan de andere kant van het treinstel nog een derde rail naast het spoor ligt voorzien van een beetje volt!
Quote:
Twee uur lang vast in een trein zonder airco.
Geen elektriek = geen airco.
Quote:
Waar klagen we nu toch over? We hebben allicht nog altijd het dichtste spoorwegnet van de wereld. Normaal toch dat er eens iets fout kan lopen, zeker bij zo'n hitte. Ik was ook één van de 'slachtoffers', maar ik ben in Blankenberge gewoon een pintje gaan drinken.
Gelukkig bestaan er nog altijd van die mensen die altijd goedgemutst blijven. Zo zouden er meer moeten zijn!

En inderdaad, zouden ze het zelf moeten doen, ik denk dat we wat zouden meemaken. Ze kunnen het altijd beter zelf (De beste stuurlui staan aan wal). Ze beseffen niet wat een goed spoorwegennet wij hier hebben. En als men in de file of in panne staat met zijn auto staat de gazet toch ook niet vol met klachten dat de politie niets kan en klachten tegen automerken.
Maar het ergste is nog altijd als er ene voor de trein is gesprongen. Dan is het opeens ook de schuld van de NMBS. Hoe zouden zij dat nu moeten gaan voorkomen?