Je kan dat soort zaken niet zeggen zonder grondige doorlichting. Indien u niet op de hoogte bent van de financiën van de NMBS is het beter over dat soort zaken te zwijgen. Anders ontstijgt het nauwelijks het niveau van wat populistisch gezwets. Ik erken dat bij de NMBS bepaalde zaken niet zo soepel verlopen als het zou moeten. Maar ik ben er stellig van overtuigt dat de NMBS failliet verklaren niet de oplossing voor het probleem is, evenals de inbreng van privéoperaturen waar sommigen hier blijkbaar alle heil van verwachten.Bimmer schreef:Het failliet gaan van SABENA was een goede zaak. Hogersluys u post zever. Niets mis met wat overheidsinterventie, maar reken eens de nutteloze kosten uit. De Belgische Spoorwegen dat is een logge inefficiënte bureaucratie met een hoger en middenkader dat compleet nutteloos en overbodig is.
Uitzonderingsstatuut NMBS
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
... Maar zoals het nu is voelt niemand de hete adem van een nakend faillissement of concurrerende maatschappij, en bijgevolg is er ook geen reden om de dienstverlening te verbeteren. Zelfs als de directie haar overeenkomst met de overheid niet nakomt en minder subsidies krijgt, moet de overheid het tekort toch nog altijd bijspringen. De managers zijn daarentegen binnen... Meer nog: waar je er vroeger ene tist had, zitten er nu drie die de hete appel naar hun collega's doorschuiven.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Er rijden meer treinen rond dan 20 jaar gelegen en er zijn ook meer stations dan 20 jaar geleden. Waar heeft u het dus over? Dat klassiekjes nog rondrijden is net een goede zaak. Zou het net geen verspilling vinden nog rijvaardige treinen aan de kant te zetten omdat ze er volgens sommigen ouderwets uitzien? Bovendien is dit een achterhaalt argument, in 2011 komen de eerste Desirio's op de markt, dus stel het aub niet voor alsof de NMBS niet investeert.wooter schreef: Ik zie vanuit de NMBS al 20 jaar geen incentive om hun dienstverlening of de reiservaring te verbeteren. Laat staan kosten te drukken. Stopplaatsen die verdwijnen, klassiekertjes die nog altijd rondrijden en beter uitgerust zijn dan de meest moderne treinstellen, veiligheidssystemen die verdwijnen, ...
Bovendien mag je ook eens uitleggen wat je bedoeld met veiligheidssystemen die verdwijnen?
Eurostar is ook voor het overgrote deel een overheidsbedrijf, eigendom van de SNCF, de door jouw zo gehate NMBS en een Engelse firma. Dat bewijst hoe sterk jouw vooroordelen tegenover overheidsbedrijven zijn.wooter schreef: Als ik dan eens via de Eurostar (een privébedrijf) arriveer in Londen, of eens terecht kom op een Nederlandse verbinding, kan ik me niet ontdoen van de indruk dat die maatschappijen daar wél beseffen dat ze in de 21ste eeuw werken.
De vliegtuigsector is sowieso niet met de spoorwegsector vergelijkbaar. Het grote verschil is dat bij die eerste wel concurentie mogelijk is, er kunnen immers ontelbaar veel maatschappijen vluchten tussen Brussel en Londen aanbieden. Bij het spoor is men gebonden aan een spoor wat fysieke beperkingen met zich meedraagt, in de praktijk zal men nieuwe monopolies moeten creëren, dat zien we overigens overal in Europa. Dus om even op jouw vraag te antwoorden neem ik aan dat we ons eerder aan een Electrabelscenario mogen verwachten mocht de NMBS onverhoopt geprivatiseerd worden.wooter schreef: Het kán zijn dat privatisering in België betekent dat de NMBS omvormt in een draak van een Elia/Electrabel/Suez ding met hogere ticketprijzen, maar het kan ook zijn dat de lijnen een SN Brussels Railways, Virgin Railways en Veola allegaartje worden, waarin kleine verbindingen opgewaardeerd worden met moderne dieselstellen. Ik zou het bv. niet erg vinden moest dat Spartacus-grapje vervangen worden door een lightrail treinverbinding Hasselt-Bilzen-Maastricht-Heerlen...
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Mij hoor je zeker niet zeggen dat het niet beter kan bij de NMBS, verre van.
Ik ben maar een simpel treinbestuurderke, en ik erger me ook mateloos aan de bureaucratie, overvolle bureau's en het feit dat er altijd maar directies en bazen bijgecreëerd worden.
Maar... wat is het alternatief? Wie wordt er slechter van een faillisement? Niet de grote dikkoppen, die zullen wel zien dat ze uit de wind staan en ergens anders een dikbetaald postje te pakken krijgen.
Al die hier roept op het einde van de NMBS, denk er aan dat de "gewone werkmens" er de dupe van wordt, net zoals bij Sabena indertijd!
Ik ben maar een simpel treinbestuurderke, en ik erger me ook mateloos aan de bureaucratie, overvolle bureau's en het feit dat er altijd maar directies en bazen bijgecreëerd worden.
Maar... wat is het alternatief? Wie wordt er slechter van een faillisement? Niet de grote dikkoppen, die zullen wel zien dat ze uit de wind staan en ergens anders een dikbetaald postje te pakken krijgen.
Al die hier roept op het einde van de NMBS, denk er aan dat de "gewone werkmens" er de dupe van wordt, net zoals bij Sabena indertijd!
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Het is verkeerd om te denken dat NMBS-werknemers bijvoorbeeld niet bijdragen tot de sociale zekerheid.[/quote]
Neen daar ben ik zeker van. een statutair spoorwegbediende draagt af aan de kas voor sociale werken van de NMBS holding en niet aan de RSZ. En de werkgever ook niet. Dus ziekte , invaliditeit , pensioen is een interne keuken van de NMBS holding tov van hun statutaire werknemers.
daarom zijn er speciale stelsels van pensioen,medikatie,vakantiegeld, vakbondspremies,kindergeld en ziektevergoedingen.En wie daaraan een bijdrage doet via zijn loon krijgt maandelijks hun "lidmaatschapsboekje" " Het spoor"..
tuurlijk betalen ze belastingen op hun belastbaar inkomen zoals iedere andere Belg. En hun inkomsten worden aanzien als privé inkomsten wat in sommige gevallen zijn belang heeft!
vroeger kregen de spoormannen hun loon met 1 maand voorsprong. De dag dat je begon kreeg je al cash je maandloon uitbetaalt, en dit tot eind jaren 80.
Neen daar ben ik zeker van. een statutair spoorwegbediende draagt af aan de kas voor sociale werken van de NMBS holding en niet aan de RSZ. En de werkgever ook niet. Dus ziekte , invaliditeit , pensioen is een interne keuken van de NMBS holding tov van hun statutaire werknemers.
daarom zijn er speciale stelsels van pensioen,medikatie,vakantiegeld, vakbondspremies,kindergeld en ziektevergoedingen.En wie daaraan een bijdrage doet via zijn loon krijgt maandelijks hun "lidmaatschapsboekje" " Het spoor"..
tuurlijk betalen ze belastingen op hun belastbaar inkomen zoals iedere andere Belg. En hun inkomsten worden aanzien als privé inkomsten wat in sommige gevallen zijn belang heeft!
vroeger kregen de spoormannen hun loon met 1 maand voorsprong. De dag dat je begon kreeg je al cash je maandloon uitbetaalt, en dit tot eind jaren 80.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 19 apr 2010, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Dan ga je a priorie uit van een luie NMBS. Overheidsbedrijven hoeven niet lui en inefficiënt te zijn. Om nog maar eens met andere openbare dienstverlenende organisaties te vergelijken: de politie voert ook een dienst uit, niemand zal voorstellen concurentie in te stellen omdat "zij geen hete adem van een nakend faillissement of concurrerende maatschappij voelt, en bijgevolg is er ook geen reden om de dienstverlening te verbeteren." (Integendeel zelfs, de vroegere concurrentie met de Rijkswacht monde uit in een ware politieoorlog met alle gevolgen van dien.) Neen, er worden voortdurend voorstellen gedaan om de werking efficiënter te laten verlopen. Maar bij de NMBS gaat iedereen er op voorhand al van uit dat ze het niet kunnen.wooter schreef:... Maar zoals het nu is voelt niemand de hete adem van een nakend faillissement of concurrerende maatschappij, en bijgevolg is er ook geen reden om de dienstverlening te verbeteren.
Alles staat of valt met wie het bedrijf leidt, het is niet het concept "overheidsbedrijf" dat het probleem vormt.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 apr 2010, 22:11, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Wat is dan het probleem. Jij (of iemand anders, dat weet ik niet meer) stelde het voor alsof NMBS-personeel geen belastingen betaalde. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dat grote onzin is.nighttrain schreef: tuurlijk betalen ze belastingen op hun belastbaar inkomen zoals iedere andere Belg. En hun inkomsten worden aanzien als privé inkomsten wat in sommige gevallen zijn belang heeft!
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 apr 2010, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Het electrabel scenario is er nu al.... ELIA de transporteur van electriciteit is voor een deel van Electrabel en dus moet elke concurrent op zijn knieën vragen of hij mag leveren over het net... Net zoals NMBS de concurrentie kan treiteren over het net van Infrabel (NMBS-pet)...Hogersluys schreef:wooter schreef: Ik zie vanuit de NMBS al 20 jaar geen incentive om hun dienstverlening of de reiservaring te verbeteren. Laat staan kosten te drukken.
Dus om even op jouw vraag te antwoorden neem ik aan dat we ons eerder aan een Electrabelscenario mogen verwachten mocht de NMBS onverhoopt geprivatiseerd worden.
Maak U geen zorgen liberalisering ligt al plat.... zie expansie DB en SNCF....twee bedrijven die overleven op subsidie maar wel buitenlandse bedrijven kopen... EU kan niet meer dan vloeken achter de deur.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Wat weer de zwakke punten van de EU blootlegt, grote landen staat het vrij de EU-wetgeving aan hun laars te lappen maar de kleintjes moeten telkens braaf ja-knikken én betalen natuurlijk.dentheo schreef: Maak U geen zorgen liberalisering ligt al plat.... zie expansie DB en SNCF....twee bedrijven die overleven op subsidie maar wel buitenlandse bedrijven kopen... EU kan niet meer dan vloeken achter de deur.
Wat nu dreigt te gebeuren is dat ons spoorwegnet grotendeels overgenomen wordt door vreemde mogendheden (in het bijzonder Frankrijk, zoals zij ook onze energiemarkt grotendeels in handen hebben). Het grappige is dat dat net de reden was waarom de NMBS destijds opgericht werd (ook toen werden spoorwegmaatschappijen immers massaal opgekocht door buitenlandse firma's).
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 apr 2010, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Als ex NMBS er weet ik maar al te goed dat ze belastingen betalen als iedereen.Hogersluys schreef:Wat is dan het probleem. Jij (of iemand anders, dat weet ik niet meer) stelde het voor alsof NMBS-personeel geen belastingen betaalde. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dat grote onzin is.nighttrain schreef: tuurlijk betalen ze belastingen op hun belastbaar inkomen zoals iedere andere Belg. En hun inkomsten worden aanzien als privé inkomsten wat in sommige gevallen zijn belang heeft!
maar het probleem is in Belgie dat er heeeeeeeel weinig mensen weten hoeveel en aan wie ze belastingen betalen en dit geeft vertekende beelden op de loonfiches.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Hogersluys schreef:Wat is dan het probleem. Jij (of iemand anders, dat weet ik niet meer) stelde het voor alsof NMBS-personeel geen belastingen betaalde. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dat grote onzin is.nighttrain schreef: tuurlijk betalen ze belastingen op hun belastbaar inkomen zoals iedere andere Belg. En hun inkomsten worden aanzien als privé inkomsten wat in sommige gevallen zijn belang heeft!
vroeger kregen de spoormannen hun loon met 1 maand voorsprong. De dag dat je begon kreeg je al cash je maandloon uitbetaalt, en dit tot eind jaren 80.
Dat was ik... onzin ???
Een NMBS-iemand die per jaar met meer dan 50.000 euro gesubsidieerd wordt en hiervan om de schijn te redden dan 10.000 terug geeft, heeft uiteindelijk 40000 euro gekregen van de belasting en niets, noppes betaald.
Indien niet, dan moeten we dringend nog zo'n honderdtal firma's oprichten en worden we zittend schatrijk.
Zelfde redening met politie...10 miljoen agenten en iedereen schatrijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Maar bij Sabena werkte men met veel te veel volk (die dan ook nog eens heel royaal betaald werden). Nu werkt men bij SN met een normaal aantal werknemers en is de luchtvaartmaataschappij weer volop aan het groeien.Hobbes schreef:Al die hier roept op het einde van de NMBS, denk er aan dat de "gewone werkmens" er de dupe van wordt, net zoals bij Sabena indertijd!
Bij belgacom is er eigenlijk hetzelfde gebeurt maar dan zonder plotse omwenteling.
Europa probeert nu de nmbs in 1 van die 2 scenarios te duwen. Het jammere is dat die keuze door het huidige management gemaakt wordt

Dat is niet waar, de infrastructuurbeheerder kan zijn rijpaden op dezelfde lijn aan verschillende operatoren aanbieden. Kijk maar naar L2/L3 waar zowel Thalys als ICE rijden...Hogersluys schreef: Bij het spoor is men gebonden aan een spoor wat fysieke beperkingen met zich meedraagt.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Theo, U begeeft zich op glad ijs. Onlangs verschoot ik mij een bult als ikd de sommen las die de Vlaamse overheid en de federale betalen aan bv carrefour , Volvo enz onder de noemer "opleidingen" , ja dan stel ik mij serieuze vragen waar begint de prive en eindigt de openbare sector, idem voor bedrijven die genieten van de notariele aftrek? en dit alles om de "arbeid in belgië en Vlaanderen te houden!dentheo schreef:Hogersluys schreef:Wat is dan het probleem. Jij (of iemand anders, dat weet ik niet meer) stelde het voor alsof NMBS-personeel geen belastingen betaalde. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dat grote onzin is.nighttrain schreef: tuurlijk betalen ze belastingen op hun belastbaar inkomen zoals iedere andere Belg. En hun inkomsten worden aanzien als privé inkomsten wat in sommige gevallen zijn belang heeft!
vroeger kregen de spoormannen hun loon met 1 maand voorsprong. De dag dat je begon kreeg je al cash je maandloon uitbetaalt, en dit tot eind jaren 80.
Dat was ik... onzin ???
Een NMBS-iemand die per jaar met meer dan 50.000 euro gesubsidieerd wordt en hiervan om de schijn te redden dan 10.000 terug geeft, heeft uiteindelijk 40000 euro gekregen van de belasting en niets, noppes betaald.
Indien niet, dan moeten we dringend nog zo'n honderdtal firma's oprichten en worden we zittend schatrijk.
Zelfde redening met politie...10 miljoen agenten en iedereen schatrijk.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Als ik om 9 uur in Gent moet zijn valt er niet te kiezen, er kan immers maar 1 trein tegelijkertijd over 1 spoor rijden. Bovendien zie ik het nog niet te vlug gebeuren dat er 3 maatschappijen voor een traject als pakweg Eeklo-Gent zullen instaan.Shrek schreef: Dat is niet waar, de infrastructuurbeheerder kan zijn rijpaden op dezelfde lijn aan verschillende operatoren aanbieden. Kijk maar naar L2/L3 waar zowel Thalys als ICE rijden...
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 19 apr 2010, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitzonderingsstatuut NMBS
Voor kleine lijntjes werkt het natuurlijk anders, maar feit blijft dat er ook zonder nmbs treinen zouden kunnen rijdenHogersluys schreef:Als ik om 9 uur in Gent moet zijn ga ik niet wachten tot wanneer deze of deze firma rijdt. Dan valt er niet te kiezen. Bovendien zie ik het nog niet te vlug gebeuren dat er 3 maatschappijen voor een traject als pakweg Eeklo-Gent zullen instaan.
