Pagina 3 van 3

Geplaatst: 22 jun 2006, 17:07
door Steven
wat bedoel je met zomaar? er bestaan in spanje (de talgo dacht ik) stellen die vanzelf aanpassen, maar zover ik begrepen heb zou dit aan aangepaste snelheden gebeuren (logisch ook)

Geplaatst: 22 jun 2006, 17:27
door Wover
Ik denk dat normaalgezien overal in Belgiƫ de sporen van de NMBS even breed zijn.

En daar zijn ze tamelijk strict in, ze hebben toch van die meetdingskes, waar ze tot op de mm mee meten ofzo?

In ieder geval hebt ge wel lijnen waar de sporen een mm of 5 te breed zijn (of de draaistellen van de stellen de smal?).

Zo wordt de trein op L15 soms van het ene uiterste van het ene spoor naar het andere uiterste van het andere spoor gezwierd...

Maar dat kan eigenlijk ook wel aan de draaistellen van de reeks 41 liggen.

Geplaatst: 22 jun 2006, 17:30
door Steven
Wover schreef:Zo wordt de trein op L15 soms van het ene uiterste van het ene spoor naar het andere uiterste van het andere spoor gezwierd...

Maar dat kan eigenlijk ook wel aan de draaistellen van de reeks 41 liggen.
ik vermoed eerder het laatste, hiervoor zou je om zeker te zijn moeten kunnen vergelijken

Geplaatst: 22 jun 2006, 17:48
door e49memling
Bastiaan schreef:@Steven: Het gaat er niet om hoeveel komma's of punten je gebruikt, maar waar en wanneer je ze gebruikt. Jij gebruikt bijvoorbeeld komma's op de plek waar een punt hoort, en daar waar een komma hoort, staat niets.
En een smiley telt ook als een punt :wink:

Anders openen we toch een "Belgen schrijven onduidelijk"-topic :P
Staan ze daar weer met hun vingertje omhoog....

Geplaatst: 22 jun 2006, 21:34
door Trainspotterke
prahsharp schreef:1151 mm: Spoorlijn Gent - Antwerpen Linkeroerver tussen 1847 en 1897.

dat wist ik niet ....
De Antwerpenaren wilden liever een spoorbreedte hebben die beter hun nekomtrek benaderde! :lol: :lol: :lol: :P

Geplaatst: 23 jun 2006, 16:24
door edje
Bastiaan schreef:Belgen kunnen soms zo krom uitleggen wat ze bedoelen :P

Hij bedoelt dat je kunt gaan controleren of de wielen verder uit elkaar gaan als een trein van het ene land in het andere land rijdt.
Tenminste, ik denk dat hij dat bedoelt :wink:
Nou , het lijkt dom, maar er zijn figuren erbij die het dus doen he
Ik reed een keer met SM'90 materieel de stopper van Emmen, naar Zwolle, bij het binnenlopen van station Marienberg, hadden we nog aardig de vaart erin (40km/h)
We zien aan het eind van het perron een baanwerker staan, en terwijl we nog rijden springt hij voor onze trein om het spoor te gaan meten.
Als we op dat moment door waren gegleden, dan was hij flink de pineut geweest.

Geplaatst: 23 jun 2006, 16:27
door Shrek
Steven schreef:wat bedoel je met zomaar? er bestaan in spanje (de talgo dacht ik) stellen die vanzelf aanpassen, maar zover ik begrepen heb zou dit aan aangepaste snelheden gebeuren (logisch ook)
e49memling schreef:er is een miniem verschil tussen Portugal en Spanje, Portugal is zoiets als 18mm breder, maar dat geeft geen probleem voor op mekanders net te rijden
Hebben ze daarvoor ook van die gauge-changers? :roll:

Geplaatst: 23 jun 2006, 16:34
door Shrek
Afbeelding dit is zo'n gauge changer waar aangepaste rijtuigen van breedspoor naar normaalspoor kunnen rijden :P