Pagina 3 van 3
Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Geplaatst: 10 aug 2010, 12:07
door EC 91
K V B schreef:EC 91 schreef:
Dit zou vanzelfsprekend een gegarandeerde aansluiting moeten zijn, op zijn minst in de richting trein-bus bij vertragingen tot ongeveer 15 min. En in de richting bus-trein moet de bus minstens 15 min vroeger toekomen dan de vertrektijd van de trein, en de trein toch nog een 3-tal min laten wachten als de bus te laat is.
Een overstap van bus naar trein van 15 minuten? Daar lok je geen mensen mee naar het OV.
In principe is een paar minuten genoeg, want in de Ardennen staat een bus niet zo snel in de file. Die bus kan dus gewoon op tijd rijden.
In principe misschien wel, in de praktijk niet, ten minste in Belgie niet. Het volstaat dat er ergens een wat grotere groep mensen staat te wachten van wie iedereen apart een ticket moet kopen, een verkeerslicht dat wat langer op rood staat, een camion die iets laadt, een slecht geparkeerde auto in een smalle straat, een omleiding voor de markt en de bus is gemakkelijk 10 minuten te laat. Dit is de realiteit (heb het zelf ervaren), ook in de zogenaamde filevrij Wallonie. Ik weet ook wel dat het in Zwitserland anders is, alhoewel... kunnen de bussen daar echt altijd tot op een paar minuten stipt rijden? Een redelijk gegarandeerde overstap van 15 min is nog steeds oneindig veel beter dan een theoretische van 5 minuten die heel vaak gemist wordt (zoals het begin van de post aangeeft), en dan mag je een uur staan wachten.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Geplaatst: 10 aug 2010, 12:23
door groentje
Het is wel een van de redenen om te pleiten voor een basishalfuursdienst. 5 minuten is misschien wel wat kort, maar 15 minuten is echt te lang, daar krijg je geen mensen mee in de wagen.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Geplaatst: 10 aug 2010, 12:56
door Henk
groentje schreef:Het is wel een van de redenen om te pleiten voor een basishalfuursdienst. 5 minuten is misschien wel wat kort, maar 15 minuten is echt te lang, daar krijg je geen mensen mee in de wagen.
En ik die altijd dacht dat het de bedoeling was ze eruit te krijgen...

Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Geplaatst: 10 aug 2010, 15:38
door K V B
EC 91 schreef:
In principe misschien wel, in de praktijk niet, ten minste in Belgie niet. Het volstaat dat er ergens een wat grotere groep mensen staat te wachten van wie iedereen apart een ticket moet kopen, een verkeerslicht dat wat langer op rood staat, een camion die iets laadt, een slecht geparkeerde auto in een smalle straat, een omleiding voor de markt en de bus is gemakkelijk 10 minuten te laat. Dit is de realiteit (heb het zelf ervaren), ook in de zogenaamde filevrij Wallonie. Ik weet ook wel dat het in Zwitserland anders is, alhoewel... kunnen de bussen daar echt altijd tot op een paar minuten stipt rijden?
Het lukt ze zelfs op de minuut juist te rijden in de binnenstad van Zürich. Wat men doet is a) zorgen voor voldoende reservetijd en b) een boordcomputer die de chaufeur precies verteld hoeveel seconden hij voor of achter loopt.
Re: Puntje van kritiek op de online dienstregeling van de NMBS.
Geplaatst: 10 aug 2010, 19:57
door groentje
Henk schreef:groentje schreef:Het is wel een van de redenen om te pleiten voor een basishalfuursdienst. 5 minuten is misschien wel wat kort, maar 15 minuten is echt te lang, daar krijg je geen mensen mee in de wagen.
En ik die altijd dacht dat het de bedoeling was ze eruit te krijgen...

Ochtendvermoeidheid

Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Geplaatst: 19 aug 2010, 19:16
door Glodenox
K V B schreef:Het lukt ze zelfs op de minuut juist te rijden in de binnenstad van Zürich. Wat men doet is a) zorgen voor voldoende reservetijd en b) een boordcomputer die de chaufeur precies verteld hoeveel seconden hij voor of achter loopt.
Vooral dat laatste lijkt me enorm nuttig. Bij (veel/alle?) trams en bussen van de MIVB heeft men ook een dergelijk systeem heb ik gezien, maar dan met lampen. 5 lampen waarbij de middelste lamp betekend dat hij op tijd rijd, de lampen links dat hij te laat is, de lampen rechts dat hij te vroeg is.
Hoe het systeem echter technisch werkt weet ik niet. Mijn vermoeden gaat uit naar GPS of bakens bij de haltes.
Greetings,
Glodenox
Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Geplaatst: 19 aug 2010, 20:10
door dentheo
K V B schreef:
Het lukt ze zelfs op de minuut juist te rijden in de binnenstad van Zürich. Wat men doet is a) zorgen voor voldoende reservetijd en b) een boordcomputer die de chaufeur precies verteld hoeveel seconden hij voor of achter loopt.
Beïnvloeding van de verkeerslichten ???
Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Geplaatst: 20 aug 2010, 06:19
door K V B
Glodenox schreef:K V B schreef:Het lukt ze zelfs op de minuut juist te rijden in de binnenstad van Zürich. Wat men doet is a) zorgen voor voldoende reservetijd en b) een boordcomputer die de chaufeur precies verteld hoeveel seconden hij voor of achter loopt.
Vooral dat laatste lijkt me enorm nuttig. Bij (veel/alle?) trams en bussen van de MIVB heeft men ook een dergelijk systeem heb ik gezien, maar dan met lampen. 5 lampen waarbij de middelste lamp betekend dat hij op tijd rijd, de lampen links dat hij te laat is, de lampen rechts dat hij te vroeg is.
Hoe het systeem echter technisch werkt weet ik niet. Mijn vermoeden gaat uit naar GPS of bakens bij de haltes.
Het oude systeem werkte met bakens aan de haltes en op verschillende plaatsen langs het traject. Dast zijn gewoon metalen kastjes die men ergens op een handig hoogte langs het traject monteerde, meestal op een verlichtingspaal. De bus heeft en infrarood zender/ontvanger die met deze bakens communiceert, en in de bus of tram bevind zich een display.
Op de nieuwe voertuigen is dat geïntegreerd in de boordcomputer, en werkt het met GPS. Via dit systeem worden ook de displays aan de haltes en in de bussen gestuurd. In Zürich is men hier al het verst gevordert. Daar verschijnen op displays in een tram die een station nadert de vertreksporen van de treinen (en eventuele informatie over vertragingen) op een display in de tram. Omgekeerd geven displays in de S-Bahn real time informatie over aansluitingen op bus en tram...
Re: Puntje van kritiek op de (online) dienstregeling van de NMBS
Geplaatst: 20 aug 2010, 06:22
door K V B
dentheo schreef:K V B schreef:
Het lukt ze zelfs op de minuut juist te rijden in de binnenstad van Zürich. Wat men doet is a) zorgen voor voldoende reservetijd en b) een boordcomputer die de chaufeur precies verteld hoeveel seconden hij voor of achter loopt.
Beïnvloeding van de verkeerslichten ???
Inderdaad. Met op "mijn" buslijn zelfs een aantal plekken waar bij verkeerslichten een inhaalstrook voor de bus ligt. Wel enkel stadinwaards, want het is naar het station dat de bus op tijd moet rijden. Van het hauptbahnhof naar mijn randgemeente is het niet zo een ramp als er eens een minuutje vertraging bij komt.
Op erg drukke lijnen past men overigens geen verkeerslichtbeïnvloeding toe. Zou men dat doen, dan heeft het verkeer uit de dwarstraten geen kans meer...