Pagina 3 van 3

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 10 aug 2010, 17:38
door bobke
Steven schreef:tja das beetje nadeel van overheidsbedrijf zeker, de gemakkelijkste besparing het eerste. Laat dat nu net gewoon het afschaffen zijn van bepaalde diensten. Want gewoon even een treinstel aankoppelen bestaat niet, als een motorstel/loc een bepaalde tijd heeft stilgestaan moet die een gedeelte of volledige klaarmaking krijgen (volgens de regels toe te passen). Daar kruipt volgens het type dan ook nog is 15 tot 25 minuten tijd in. Dat soort tijden moet je er natuurlijk allemaal bijtellen. Die tijden vervalen dus ook als je de trein gewoon heel de dag door laat rijden. Er zijn dus ook zaken die je als liefhebber/reiziger niet weet/ziet.
kan je wat uitleg geven over die klaarmaking (wat dat precies inhoud, wrm dat dat zo lang duurt etc)? (en zoals je zegt, als reiziger weet ik daar inderdaad niets van, vandaar dat ik het vroeg)

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 10 aug 2010, 18:00
door Steven
je hebt twee soorten klaarmaking voor een locomotief of motorstel

de volledige klaarmaking
de beperkte klaarmaking.

het betreft in alle gevallen de controle van verschillende essentiële onderdelen aan buiten en binnenzijde.
Ook een aantal werkingsproeven dienen te worden uitgevoerd.

werkingsproeven die onder meer moeten gebeuren zijn
nazicht op aanwezigheid (liefst afwezig) van afkeuringsetiketten aan de buitenkant
testen automatische waakinrichting=dodemanspedaal (controle van de minuut, + controle of deze tussenkomt in de tractiekring bij noodremming).
controlewerking remkraan (remkranen indien loc want die hebben zowel een rechtstreeks als automatische rem)
controle koplichten
controle logboek
controle remorganen/blokken/schijven
ophanging
wielbanden (enkel indien aanwezig uiteraard, anders zijn het monoblocwielen)
test radio
test veiligigheidsuitrustig (TBL2,ETCS, ...) of memorisatieuitrusting (Teloc, Memor, TBL1)
test ruitenwissers, hoorn
de nodige testschakelaars bedienen (meestal gaat het om een draaiknop die alle signalisatielampen doet oplichten zodat je weet of ze functioneel zijn of niet)
zandinginstallatie nazien (enkel bij locs en motorwagens 41)
aanwezigheid nazien van brandblussers (verzegeld), rodde vlaggen (in elke stuurpost eentje) klappers, hulplantaarn (lamp testen)
nazicht van registratietoestel (telocband, dataK7)
volgfiche aanvullen (hoort samen met het registratietoestel en geeft alle ritten weer die met die trein zijn gemaakt alsook de vermelding wanneer deze het laatst is klaargemaakt.

een volledige klaarmaking dient minimaal 1 keer per etmaal te gebeuren. een beperkte klaarmaking volstaat indien men zeker is dat er gedurende dat etmaal al een volledige klaarmaking is gebeurd.

voila heb de meeste zaken wel vermeld (als ik iets vergeten ben ligt het aan mijn vermoeidheid LOL)

standaartijd voor een volledige klaarmaking is 15 min, standaartijd voor een meerspanningsloc is 20 minuten

uitzonderingen
reeks 13 = 25 minuten tijd
reeks 13 in trek duw met stuurrijtuig = 50 minuten klaarmakingstijd (ongeacht aantal rijtuigen tussen stuurrijtuig en loc)
bij een trek en duwtrein maakt men enkel de twee buitenste stuurposten klaar die men gaat gebruiken.
bij een trein samengesteld uit meerdere motorstellen maakt men enkel de buitenste stuurposten volledig klaar, de overige stuurposten bezoekt men en kijkt men snel na dat alle toestellen in de juiste rusttoestand staan, de schroefrem(of parkeerrem) los is, boorddocumenten in orde zijn en het boordmateriaal (zoals klappers, toortsen, vlag, hulplantaarn) aanwezig zijn.

aanvulling op de oudere trein (dus alle klassiekjes, vierledige, deel breaks, reeks 20, Reeks 23) zijn de registratietoestellen voorzien van een opwindklok die moet je eventueel juist zetten en ook opwinden. (ik heb al pech gehad bij drie klassiekjes dat ik ze volledig kon opwinden die klokken, stellen hadden vier dagen op atelier gestaan, je weet hoe ge moet draaien na drie of vier stuks lol)

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 10 aug 2010, 18:37
door dentheo
Is die 13 zo ingewikkeld ?

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 10 aug 2010, 18:48
door Steven
dentheo schreef:Is die 13 zo ingewikkeld ?
hij is iets complexer en daarbijkomend is dat je bij het opstarten vooral moet wachten op de elektronica. Er gebeuren om te beginnen veel inwendige testen (zonder tussenkomst van de bestuurder), ga je bepaalde zaken te snel uitvoeren gaat de loc gewoon weigeren verder te werken, je kan terug alles buiten dienst stellen en van nul herstarten.

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 11 aug 2010, 08:45
door K V B
Steven schreef:tja das beetje nadeel van overheidsbedrijf zeker, de gemakkelijkste besparing het eerste. Laat dat nu net gewoon het afschaffen zijn van bepaalde diensten. Want gewoon even een treinstel aankoppelen bestaat niet, als een motorstel/loc een bepaalde tijd heeft stilgestaan moet die een gedeelte of volledige klaarmaking krijgen (volgens de regels toe te passen). Daar kruipt volgens het type dan ook nog is 15 tot 25 minuten tijd in. Dat soort tijden moet je er natuurlijk allemaal bijtellen. Die tijden vervalen dus ook als je de trein gewoon heel de dag door laat rijden. Er zijn dus ook zaken die je als liefhebber/reiziger niet weet/ziet.
Er zijn inderdaad zaken die ik niet zie/weet, en die ik graag bijleer. Maar ik vraag me wel af of het toch niet allemaal wat efficienter kan. Want ik zie bij andere spoorwegbedrijven dat men bepaalde dingen sneller kan.
Het is ook een argument voor lichtere treinen en vereenvoudigere exploitatie op secundaire lijnen. Juist daar kan men denk ik veel verbeteren. En de NMBS kan gewoon ook eisen stellen aan de fabrikanten. Als de SBB kan eisen dat een trein in 4 minuten klaar te maken moet zijn, dan kan de NMBS dat toch ook?

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 11 aug 2010, 09:27
door Steven
tja den tijd die er voor nodig is hangt ook af van welke proeven je allemaal wil uitvoeren, maar de testen die wij heden doen zelfs voor een beperkte klaarmaking kan je nooit in vier minuten doen.
Stel dat je u gaat beperken tot een uitwendig nazicht
de rem, de veiligheidsinstallatie (ETCS), en de automatische waakinrichting controleren
Voor dit kort toertje moet je als mens dus al kunst en vliegwerk doen om dat binnen de vier minuten te controleren.
Wetende dat onze automatische waakinrichting na 1 minuut de zoemer doet gaan en je twee stuurposten hebt moet je in beide stuurposten de werking controleren en ben je dus al zeker 2 min kwijt of de helft van de tijd die jij voorstelt. als je ook nog een minuut nodig hebt om rond uw loc te lopen om te zien of er aan de buitenkant geen problemen zijn heb je nog 1 minuut over om de rest te doen.
Laat dit nu voorvallen in een donkere hoek van een vorming en je zit al met een zaklamp bezig om de buitenkant na te zien.

Dus wat verstaat de SBB onder klaarmaken. Als het betreft zuiver de indienststelling dan moet dat op 2 minuten kunnen.
Weet je dat een break klaarmaken die een dag heeft stilgestaan bijna een kwartier duurt voor je met uw proeven kan starten enkel en alleen al omdat de compressor heel het stel eerst van voldoende luchtdruk moet voorzien (hoofdreservoir is 9 bar)

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 11 aug 2010, 09:49
door dentheo
Ik zou mij kunnen inbeelden dat ge de 13 opstart, diagnose opzet en ondertussen rond de trein wandelt...
Nadien kunt ge dan op het scherm lezen of hij die dag nog mee wil doen of niet...

Maar ja als dat niet geeist wordt in het lastenboek krijgt ge het niet...
En als ge het niet vraagt voor het nieuwe materieel, dan blijft ge eeuwig rondlopen.
Alhoewel, een computer die vlaggen telt ken ik niet :lol: :lol:

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 11 aug 2010, 21:10
door Steven
normaal is het voorzien om eerst rond u loc te lopen want indien er uitwendig afkeuringsklevers ophangen mag/moet je hem al niet meer opstarten ;-) de volgorde omdraaien kan er voor zorgen dat je in bepaalde gevallen extra problemen krijgt.

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 11 aug 2010, 21:15
door kika
Is er niets voor te zeggen om de hoeveelheid stickers te verdubbelen en er 1 in iedere stuurstand te hangen? Ik ga er van uit dat stickers plakken minder vaak voorkomt dan rondlopen op zoek naar stickers....

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 11 aug 2010, 21:43
door Steven
die stickers hebben al een vaste plaats op de buitenkant van de loc is hiervoor normaal een speciaal kader voorzien (idem op motorstellen)
in de stuurpost is dit normaal (niet door stickers natuurlijk) in het logboek terug te vinden waarom een lok afgekeurd zit. Het zit echt wel logisch in elkaar. Feit is ook wel dat iemand die al jaren die loc klaarmaakt die standaardtijd van 15 minuten niet nodig heeft die kan het wat sneller maar je moet rekening houden met het feit dat niet alle personeel op slag 10 jaar ervaring heeft en dus moet je ergens een lijn trekken waar elke bestuurder kan aan voldoen. Als ervaren bestuurder die fit genoeg is en zijn loc echt door en door kent kan je het meestal wel op 10 à 12 minuten voor de meeste types.
De fitheid gaat echter achteruit met de jaren voor vele. Ik zou zeggen als je ooit de kans krijgt moet je zelf maar is proberen om vlot op en af een loc te stappen zonder extra trapje of perron in de buurt. Bij tentoonstelling zet men meestal extra trapjes in de buurt of staat de loc aan een perron wat een vertekend beeld geeft natuurlijk.

Re: Proefproject met energiemeters in treinen

Geplaatst: 12 aug 2010, 07:22
door fitnessboy
dentheo schreef:Is die 13 zo ingewikkeld ?
meerspanningloc is 20 minuten voor nodig

type 77-78-55 is 30 min per loc omdat dit diezel loc zijn