Pagina 3 van 34

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 28 aug 2010, 13:50
door Joris
Hallo,
K V B schreef:
bw494674 schreef:Hallo,

Verbeterde frequentie en een extra ICE, ben niet ontevreden :-)
Jammer dat de lichten nog steeds voor 20u uitgaan... en dit in beide richtingen.
Vooral in de richting Köln zou een latere trein handig zijn, voor hen die daar een nachttrein willen nemen.
Al komt hij voor een andere nachttrein nog steeds 15à 20 minuten te laat...
Als de EN 420 Köln-Wien zijn dienstregeling blijft houden, vertrekt die in Köln om 20.05...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 28 aug 2010, 13:53
door Joris
Hallo,
Terminus schreef:Benieuwd of die nachttrein van en naar Zweden, waar enige tijd geleden (een jaar?) over gesproken werd, er komt? (Zal wel weer niks worden wsl :? )
Dat project zou inderdaad een stille dood gestorven zijn...
Ik dacht dat dat uitging van de SJ.
Hoedenook verwacht ik niet direct nog lijnnachttreinen in ons land...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 28 aug 2010, 15:31
door Portbou
Hallo Joris,
Al komt hij voor een andere nachttrein nog steeds 15à 20 minuten te laat...
Mja, maar op een lange reis als Brussel-Wien is een overstaptijd van 50 min. wel aanvaardbaar vind ik...
(Brussel 17u28 (Tha) 19u15)

Sowieso vind ik dat OeBB zou kunnen overwegen om de trein een halfuurtje of uurtje later te laten vertrekken vanuit Köln en wat minder lang in Nürnberg te laten stilstaan...
Maar dat zal wel met de prijs van het rijpad te maken hebben... (tussen Bonn en Koblenz is deze trein ook al 10 minuten trager dan normaal).

Groeten,
Bart W

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 28 aug 2010, 15:38
door Steven
beschikbare rijpaden spelen altijd een rol bij het plannen van dergelijke ritten, je zou moeten zien wat er nog allemaal op die lijn zit om te kunnen bepalen of die trein nog zou kunnen schuiven zonder veel compromissen verderop te moeten ondergaan.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 28 aug 2010, 16:35
door Portbou
Hallo,
Steven schreef:beschikbare rijpaden spelen altijd een rol bij het plannen van dergelijke ritten, je zou moeten zien wat er nog allemaal op die lijn zit om te kunnen bepalen of die trein nog zou kunnen schuiven zonder veel compromissen verderop te moeten ondergaan.
Als ik KBS470 bekijk op bahn.de lijkt het wel te kunnen. Bvb. om 20u29 vlak voor de RE5 of om 20u50 vlak voor een IC Westerland-Frankfurt.
Maar de goederentreinen worden hier niet vermeld natuurlijk...

Groeten,
Bart W

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 28 aug 2010, 16:44
door FLV-FGSP
Bij DB-Netz betaalt een spoorwegonderneming minder als ze niet het snelst mogelijke rijpad kiest...

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 05 sep 2010, 15:17
door stefke
Is er nu al iets meer bekents wat er in december zo al gaat veranderen.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 05 sep 2010, 21:26
door Joris
Hallo,
bw494674 schreef: Sowieso vind ik dat OeBB zou kunnen overwegen om de trein een halfuurtje of uurtje later te laten vertrekken vanuit Köln en wat minder lang in Nürnberg te laten stilstaan...
Maar dat zal wel met de prijs van het rijpad te maken hebben... (tussen Bonn en Koblenz is deze trein ook al 10 minuten trager dan normaal).
ÖBB heeft dat rijpad gewoon overgenomen van CNL, dus die uren hebben ook te maken met het niet meer bestaande Amsterdam-Milaan. De stop in Frankfurt a/M zou trouwens ook korter kunnen, daar staat de EN nu een 50tal minuten, ideale fotostop natuurlijk maar voor de doornsee reiziger... "Ideaal als rookpauze of om even te gaan eten" geeft men als advies :mrgreen:
Is Bonn-Koblenz 160 kmph of 200 kmph? Die WLAB32s mag maximaal maar 160 kmph...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 05 sep 2010, 22:09
door Portbou
Hallo Joris,
Joris schreef: Is Bonn-Koblenz 160 kmph of 200 kmph? Die WLAB32s mag maximaal maar 160 kmph...
160 km/h volgens wikipedia.

Groeten,
Bart W.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 05 sep 2010, 22:50
door kika
Joris schreef:Hallo,
Is Bonn-Koblenz 160 kmph of 200 kmph? Die WLAB32s mag maximaal maar 160 kmph...
Groeten,
Joris De Mol
Een deel heeft een maximale snelheid van 160, er zijn werken om nog enkele trage stukken er uit weg te werken. Ik verwacht niet dat de volledige KBS470 ooit helemaal naar 160 zal worden aangepast, enkele langzamere stukken krijg je niet weggewerkt. Het is een erg druk en vrij bochtig traject, en dan zit je gewoon ook nog eens erg krap met die bergen. Meer dan 160 is niet te verantwoorden, tenzij je misschien kantelbakken gaat gebruiken, al heb ik mijn twijfels over de voordelen, niet vergeten dat het achter Koblenz nog krapper en bochtiger wordt. Er is verder ook een redelijk sterke beweging die geluidsoverlast heeft, ik vermoed dat die een stijging van de maximale snelheid ook niet waarderen.

Er zijn plannen om de beide (links en rechts) Rheinstrecken verder te ontlasten qua goederenvervoer, maar dat is nog niet voor morgen. Daarmee zouden eventueel andere rijpaden weer beschikbaar kunnen worden.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 06 sep 2010, 11:02
door K V B
bw494674 schreef: Sowieso vind ik dat OeBB zou kunnen overwegen om de trein een halfuurtje of uurtje later te laten vertrekken vanuit Köln en wat minder lang in Nürnberg te laten stilstaan...
Maar dat zal wel met de prijs van het rijpad te maken hebben... (tussen Bonn en Koblenz is deze trein ook al 10 minuten trager dan normaal).
In Nürnberg wordt de trein ook gecombineerd/gesplitst met de trein Hamburg - Wien. Dat je daar wat extra tijd voor inplant, en de nodige buffer lijkt me wel verstandig.

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 06 sep 2010, 18:40
door Portbou
Hallo,
Een deel heeft een maximale snelheid van 160, er zijn werken om nog enkele trage stukken er uit weg te werken. Ik verwacht niet dat de volledige KBS470 ooit helemaal naar 160 zal worden aangepast, enkele langzamere stukken krijg je niet weggewerkt. Het is een erg druk en vrij bochtig traject, en dan zit je gewoon ook nog eens erg krap met die bergen. Meer dan 160 is niet te verantwoorden, tenzij je misschien kantelbakken gaat gebruiken, al heb ik mijn twijfels over de voordelen, niet vergeten dat het achter Koblenz nog krapper en bochtiger wordt. Er is verder ook een redelijk sterke beweging die geluidsoverlast heeft, ik vermoed dat die een stijging van de maximale snelheid ook niet waarderen.
Voor de duidelijkheid : 160 km/h enkel tussen Bonn en Koblenz. Na Koblenz inderdaad trager.

Groeten,
Bart W

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 06 sep 2010, 18:42
door Portbou
Hallo,
K V B schreef: In Nürnberg wordt de trein ook gecombineerd/gesplitst met de trein Hamburg - Wien. Dat je daar wat extra tijd voor inplant, en de nodige buffer lijkt me wel verstandig.
Dat weet ik wel maar...
- meer rittijd dan een IC op het stuk Koln-Frankfurt
- 50 min. stilstand in Frankfurt
- meer dan een uur stilstand in Nürnberg.

Misschien een klein beetje overdreven ?

Groeten,
Bart W

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 06 sep 2010, 19:03
door kika
bw494674 schreef: Voor de duidelijkheid : 160 km/h enkel tussen Bonn en Koblenz. Na Koblenz inderdaad trager.
Voor de duidelijkheid, KBS470 is enkel tussen Köln en Koblenz, aanzienlijke delen zijn reeds voor 160 geschikt, maar er zijn ook behoorlijk wat stukken met 90, 110, 130...

Re: Dienstregeling 2011

Geplaatst: 06 sep 2010, 20:31
door Steve
Kunnen we het hier opnieuw over de Belgische dienstregeling 2011 hebben? Open gerust een topic (bijvoorbeeld in "Algemeen Internationaal") om deze Duitse spin-off verder te bespreken... :)