Pagina 3 van 5
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 18 okt 2010, 19:35
door odul
peterbot schreef:odul schreef:
22 stations in het Vlaamse en Brusselse
Wat wil zeggen dat er 23 Waalse stations zullen gesloten worden, aangezien men spreekt van 45 stations die gesloten moeten worden.
Wat opvalt is dat de wafelijzer politiek bij de NMBS nog steeds wordt toegepast.
Terwijl iedereen weet dat dit commercieel en economisch toch nooit kan verantwoord worden.
Hallo! Vlaamse politici ??
Nou, nou,
met statistiek kan men op zich niet bedriegen want dat is zuivere wiskunde. Waar men wel tendentieus mee kan zijn is het trekken van verkeerde conclusies. In Wallonië leven ca. 3 miljoen inwoners, dus procentueel komt het sluiten (ok ook al was het topic iets van los alarm) van 23 stations (>50%) op 30% van de bevolking zo gezien harder aan.
Een totaal verkeerde redenering om het in termen te gieten van hoe hard het aankomt, of wie het meest in de kou komt staan.
De NMBS is een Belgische staatsonderneming.
Als deze commercieel en economisch rendabeler wil worden, kan het snoeien in op onrendabele loketten.
En dan kan men nooit uitkomen op een communautair evenwichtig resultaat.
Omdat het Waals gedeelte van de NMBS meer verlieslatend is als het Vlaamse.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 27 okt 2010, 18:52
door Trammist
Ik vraag me al een tijdje iets af...
Op de meeste kleine maar nog bemande stations in België is er slechts één man personeel aanwezig (de lokettist), maar de gebouwen dateren meestal uit een tijd dat er veel meer bedrijvigheid was in en rond het station (seinhuis, goederen, bagagedienst,...) waardoor er - denk ik - aardig wat ruimte leeg staat in de stations? Of worden die ruimtes dikwijls gebruikt als bureau/bergplaats/... ?
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 00:11
door groentje
Wellicht staan die grotendeels leeg, al zal er hier en daar ook wel een technisch lokaal zijn, of een schaftruimte voor technici.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 08:53
door trainfreak
De bovenverdieping van het station van Wetteren (of toch een deel van de verdieping) wordt afgehuurd door een wijnclub ofzo.
Het station van Melle werd vroeger ook verhuurd dacht ik.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 18:49
door Steve
Ik vraag me vooral af wat er gebeurt in een gigantisch stationsgebouw als Schaarbeek. Een deel van de dag zit er één lokettist en ik vermoed dat er links en rechts nog wel wat volk zit, maar verder moet er een gigantisch aantal vierkante meter leegstaan...
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 18:55
door Dietrich
Door het bouwen van die nieuwe werkruimtes van Infrabel (bvb Denderleeuw) zal er ook wel wat leegstaan. Ik denk zo aan de gebouwen in Burst (kant spoor 3) waar vroeger ook nog goederenwagens zonder assen stonden als extra opbergruimte.
En met het sluiten van de kleine seinhuizen zoals in Zottegem zullen deze wellicht ook wel leeg staan. Dus veel ruimtes waar men iets zal moeten mee doen.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 19:18
door groentje
De meeste blokposten met all-relais die worden overgenomen, verhuizen slechts gedeeltelijk: de bediening verhuist, maar de relaiszaal blijft bestaan. Zo bijvoorbeeld in Tienen, in Aalter, etc. Die relaiszaal heeft natuurlijk wel nog altijd een ruimte nodig.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 19:29
door jan_olieslagers
Maar de relaiszalen worden toch ook afgebouwd? Vervangen door EBP? Niet dat het snel vooruitgaat, dat niet...
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 28 okt 2010, 19:42
door groentje
Ook EBP kan op een relaiszaal gebouwd zijn, hoor. De bediening is met EBP, maar de uiteindelijke bediening en controle van wissels en seinen gebeurd dan nog door de oude relaiszalen. En die zijn veelal te duur om te verhuizen, dus die blijven staan. Behalve als ze afbranden, zoals in Brussel-Noord of Herentals is gebeurd, natuurlijk.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 30 okt 2010, 23:58
door Nicholas
In Nijlen wordt het zowat het ganse stationsgebouw gebruikt. Vanaf het perron gezien wonen er in het stationsgebouw mensen in het linker gedeelte, in het midden heb je de loketten met wachtzaal, daarnaast een strijkatelier en uiterst rechts zijn de toiletten.
Zoiets vind ik eigenlijk wel goed, zo blijft er altijd wat leven en sociale controle.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 03 nov 2010, 10:45
door apestaart
groentje schreef:Ook EBP kan op een relaiszaal gebouwd zijn, hoor. De bediening is met EBP, maar de uiteindelijke bediening en controle van wissels en seinen gebeurd dan nog door de oude relaiszalen. En die zijn veelal te duur om te verhuizen, dus die blijven staan. Behalve als ze afbranden, zoals in Brussel-Noord of Herentals is gebeurd, natuurlijk.
Dus, als men de seinhuizen wil doen verhuizen, moet men ze maar in brand steken

Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 03 nov 2010, 16:33
door groentje
De bediening kan je ook verhuizen zonder de pyromaan uit te hangen. Dat is wat ze o.a. in Tienen hebben gedaan.
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 04 nov 2010, 21:10
door msts.be
Ben ik nu net één van de weinigen die het een goede zaak vindt dat Mortsel-OG eindelijk zijn loketten verliest ? Het gebouw is amper open (enkel op weekdagen 's voormiddags) en is een verschrikkelijke jaren '70-creatuur.
Het zou een goede zaak zijn als het erdoor komt, dan kan de stad Mortsel eindelijk werk maken van de herschikking van het stationsplein (en lees: het stationsgebouw afbreken).
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 04 nov 2010, 23:25
door Trammist
msts.be schreef:Ben ik nu net één van de weinigen die het een goede zaak vindt dat Mortsel-OG eindelijk zijn loketten verliest ? Het gebouw is amper open (enkel op weekdagen 's voormiddags) en is een verschrikkelijke jaren '70-creatuur.
Het zou een goede zaak zijn als het erdoor komt, dan kan de stad Mortsel eindelijk werk maken van de herschikking van het stationsplein (en lees: het stationsgebouw afbreken).
Pech voor jou. Ook met dat plein had men grote plannen maar ik vind er niets over terug.
Daarnaast zie ik dat station toch (ook) liever z'n loketten bewaren. Het is nu al het enige van de 4 Mortselse stations met bemanning en het is geen boerengat. Het feit dat 86% van het verkeer uit pendelaars bestaat in een station met 614 reizigers/dag in de week vertaalt zich natuurlijk in een karige ticketverkoop (70 à 80 kaartjes per dag?), en ik zie de rol van de Mortselse stations enkel groeien de komende jaren (decennia).
Re: Volgende stations staan op de zwarte lijst
Geplaatst: 08 nov 2010, 21:27
door toerist