Pagina 3 van 10

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 19 okt 2010, 11:23
door Dietrich
MW41 heeft ook camera's voor de deuren zichtbaar in de SP, maar rijden tevens niet zonder TBG. De camera's werken zelfs niet voor gekoppelde motorwagens.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 19 okt 2010, 14:49
door captaintrips
Ik vraag me af op welke manier het gaat gebeuren...

01. Gaan ze TBG's die op pensioen gaan niet vervangen? OK, er vallen geen ontslagen, een eerlijk systeem.
02. Gaan ze sommige TBG's die op pensoen gaan vervangen door bedienden en geen nieuwe statutairen. OK, minder interessant, maar is niet echt een probleem.
03. Gaan ze op een dag gewoon massa's TBG's ontslaan?

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 19 okt 2010, 15:55
door Wimpie
Beste forumleden,

Ik denk alsook dat het een storm in een glas water is, wat hier gezegd word zijn speculaties en voorstellen niks vast, dus waarvoor was deze staking goed? Voor eigenlijk niets... Als hier in aalst zelf den delege van de vakbond niet mee staakt :roll: komaan e zeg, e, al de reacties die ik hier hoor he zijn in het oogpunt van de reiziger gekeken voor de NMBS zou (als et er doorkomt) het meer voordelen hebben dan nadelen. ik denk maar aan loonkosten, administratie, enz... sowiezo vind ik het idee goed voor L treintjes of voor de GEN lijnen. Maar niet voor de grotere hoofdlijnen. Vliegende brigade? mij best... Waarover velen hier nu speculeren is een typisch voorbeeld van schrik voor de evolutie, willen vasthouden aan de gekende materia en gang van zaken... Waarom? Ik snap het niet iemand die nu zijn abbonement heeft en altijd in orde is veranderd er niks. Voor diegene die nu zwartrijden en er dikwijls vanaf komen met een bijkomende boete van €7.50 (als hij verwitigd) zal dan mss ineens veel meer moeten betalen, vergeet ook niet dat het nu dikwijls tot agressie komt op de trein als er maar 1 TBG is, met die vliegende brigade zijn er meerdere collegas die elkaar kunnen helpen. En hier was aangehaald met veiligheidsgevoel enzo... Wel waarom heeft het SOC zijn gratis nummer gepromoot bij noodgevallen denk je?


Greetz Wim

Die wel voorstander is

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 19 okt 2010, 15:56
door Teach2
01. Gaan ze TBG's die op pensioen gaan niet vervangen? OK, er vallen geen ontslagen, een eerlijk systeem.
02. Gaan ze sommige TBG's die op pensoen gaan vervangen door bedienden en geen nieuwe statutairen. OK, minder interessant, maar is niet echt een probleem.
03. Gaan ze op een dag gewoon massa's TBG's ontslaan?
Of 04. Een heleboel TBG's worden omgevormd tot controleurs voor de 'vliegende brigades'.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 19 okt 2010, 18:42
door AlexNL
Mocht het ervan komen dan wordt het denk ik een combinatie van 01, 02 en 04.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 07:30
door K V B
Treinen zonder TBG bestaat al in een paar landen. In Zwitserland bijvoorbeeld zie je op de S-Bahn en op R en RE treinen geen conducteurs. Op IC/IR treinen wel, en in principe zijn die altijd met zijn tweeën. Het werkt, maar er zijn natuurlijk een paar randvoorwaarden nodig.
Het begint met de prijzenpolitiek. Men moet het zo doen dat een abonnement hebben goedkoper is dan een keer per maande een boete betalen. Verder moet men konsekwent lui die verschillende keren voor zwartrijden betrapt zijn voor de rechter brengen. Verder is tariefintegratie ook belangrijk. Als je met een enkel kaartje/abonnement met tram, trein en bus kan reizen dan heb je al snel de situatie dat 90% van je reizigers een abonnement heeft.
De vliegende controles moeten vaak genoeg plaats vinden. En ze moeten voldoende hard zijn. In Zwitserland worden controles ook door de spoorwegpolitie gedaan. Tegen die lui trek je beter je bek niet open...
Dan zijn er natuurlijk bepaalde technische randvoorwaarden, maar die zijn triviaal.

Overigens, twee conducteurs op een IC is soms een beetje teveel van het goede. Ik zit op dit moment op de IC van Lugano naar Zürich, en tussen Bellinzona en Arth-Goldau heeft deze trein geen enkele stop, anderhalf uur lang. Een trein van zeven wagens in die tijd controleren kan een enkele conroleur makkelijk. Maar de SBB is nu eenmaal met de vakbonden overeengekomen dat conducteurs altijd met zijn tweeën zijn.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 08:00
door AlexNL
In Nederland is de richtlijn bij NS voor zover mij bekend 1 conducteur per 4 bakken, of per treinstel als dat kleiner is. Lijkt me wel een vrij aardige maatstaf voor het aantal conducteurs op een trein.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 08:34
door kika
Dat van die randvoorwaarden kan ik enkel maar beamen. Simpelweg de tbg thuislaten is niet wenselijk, vertrekprocedures moeten er natuurlijk ook goed op zijn afgesteld. En eerlijk is eerlijk: de SBB verdient een pluim hier. De Duitse tariefstructuren zijn vaak ondoorgrondelijker, al helemaal voor het personeel, het controlepersoneel is duidelijk herkenbaar in Zwitserland, bij DB zijn er een heleboel controleurs, voornamelijk bij dochter DB Regio die onder een valse naam werken vanwege represailles en het gebrek aan respect, SBB automaten zijn duidelijker, sneller, beter bereikbaar en naar mijn persoonlijke ervaring ook beter verdeeld bij kleinere stopplaatsen. En de pakkans bij SBB is er wel degelijk, de meeste mensen in Zwitserland worden liever door de politie staande gehouden dan door de vliegende ticketbrigades.

Bij de NS is de pakkans wel enorm vergroot in de laatste +/- 10 jaar, maar de vliegende brigades ontbreekt het regelmatig aan voldoende kennis over tarfiefstructuren. Als de NMBS ooit begint met tbg-loze treinen, hoop ik dat ze daar wel oog voor hebben.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 08:50
door AlexNL
kika schreef:de vliegende brigades ontbreekt het regelmatig aan voldoende kennis over tarfiefstructuren. Als de NMBS ooit begint met tbg-loze treinen, hoop ik dat ze daar wel oog voor hebben.
Het lijkt me dat de NMBS dan beter kan beginnen met een vereenvoudiging van hun eigen tariefstructuren. De lijst met types biljetten en kortingen is echt gigantisch.

Er zitten een paar interessante producten bij zoals de tienrittenkaarten, er zitten rare producten bij (zoals een biljet voor werkzoekenden of zwangere vrouwen?) en er zijn biljetten die ontbreken zoals een dagkaart of kortingskaart.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 09:18
door kika
AlexNL schreef:
kika schreef:de vliegende brigades ontbreekt het regelmatig aan voldoende kennis over tarfiefstructuren. Als de NMBS ooit begint met tbg-loze treinen, hoop ik dat ze daar wel oog voor hebben.
Het lijkt me dat de NMBS dan beter kan beginnen met een vereenvoudiging van hun eigen tariefstructuren. De lijst met types biljetten en kortingen is echt gigantisch.

Er zitten een paar interessante producten bij zoals de tienrittenkaarten, er zitten rare producten bij (zoals een biljet voor werkzoekenden of zwangere vrouwen?) en er zijn biljetten die ontbreken zoals een dagkaart of kortingskaart.
Ik denk dat het moeilijk is om mensen te vinden die je geen gelijk geven als je zegt dat de NMBS haar diensten (zeg ik dat zo correct, Rian?) niet allemaal even doorgrondelijk zijn. Het punt wat ik daar probeerde te maken is dat als je de ticketcontroles verplaatst van tbg naar iets als vliegende brigades dat die dan liefst goed op de hoogte zijn van de meest gangbare kaartjes en algemene regelingen. Bij de NS heb ik regelmatig meegemaakt dat ze onbekend zijn met concepten als 'via-kaartje,' 'snelste route' (van Hilversum naar Utrecht via Muiderpoort) en al helemaal met niet-Nederlandse kaartjes. Dat hoeft geen drama te zijn, als ze dat even kunnen navragen, telefonisch ofzo. Ik zou het mooi vinden, mochten ze in België beginnen met tbg-loze treinen, dat er dan niet over 1 nacht ijs gegaan wordt.

De NS haar volledige tariefstructuur verdedigen hoeft nou ook weer niet, iemand die nog nooit een maandsterabonnement heeft gekocht heeft écht wel moeite aan de automaat. Om nog maar te zwijgen van die verfoeilijke rfid-kaarten. Het ging hem hier voornamelijk over treinen zonder treinbegeleiders. Tbg heeft trouwens maar een erg beperkt aanbod en hoewel soms vervelend bestaat er daarover geloof ik weinig discussie?

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 11:31
door bobke
oeieoei, tbg-loze treinen, hoeveel stakingen zouden we daardoor niet krijgen (dit zal nooit gerealiseerd kunnen worden met de huidige vakbonden) en wie is het slachtoffer? Ik, de klant.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 12:49
door treinbruno
TBG loze treinen wordt zo vaak gebruikt in het buitenland
In duitsland hebben ze een effectief systeem met anonieme controle's, dat een controleur plots zijn kaart toont, want als het overduidelijk is dat er controleurs instappen is de helft van de zwartrijders al gaan lopen :P

De boete voor Schwarzfahren in Zwitserland in de selbstkontrolle vindi k bv te duur, 80 franken bij de eerste keer, je zult maar net vergeten zijn een kaartje te kopen...

In Zweden hebben ze een soort zwartrijdtactiegroep waarbij je je kunt verzekeren tegen de zwartrijtboete's (1200 SEK daar!)
Je betaald 100 SEK per maand(normaal), of 50 SEK voor een week (toeristenverzekering) of 50 SEK voor een maand de weekend's (uitgaansverzekering)

Als je gepakt wordt met zwartrijden moet je je boete dan naar de P kassan sturen, 100 SEK franchise, en de rest van de boete betalen zij.
http://www.planka.nu/eng
http://www.planka.nu

En er is ook een site waar je kunt zien waar de controle's zijn: http://www.biljettkontroll.se/
En ze hebben een handleiding om over de poortjes te gaan: http://www.youtube.com/watch?v=gVfkrpjhhmE

Als de NMBS aan vliegende controle's doet moeten ze dus zorgen dat het niet rendabel wordt om zwartrijdverzekeringen op te kunnen starten (veel en onverwachte controle's), want anders krijg je de situatie van Zweden...

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 13:17
door Hobbes
Ik lees hier weer veel over hoe goed het in het buitenland allemaal werkt, maar ik heb van niemand al 1 deftige reden gehoord om de TBG af te schaffen?
Of gaat het alweer over "platte besparingen"? :roll:
Er zijn mijns inziens wel andere regionen bij de NMBS waar men het mes wel eens in mag zetten me dunkt.

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 13:29
door dentheo
Hobbes schreef:Ik lees hier weer veel over hoe goed het in het buitenland allemaal werkt, maar ik heb van niemand al 1 deftige reden gehoord om de TBG af te schaffen?
Of gaat het alweer over "platte besparingen"? :roll:
Er zijn mijns inziens wel andere regionen bij de NMBS waar men het mes wel eens in mag zetten me dunkt.
Noem er zo eens een....

Re: Treinen ZONDER treinbegeleiders.

Geplaatst: 20 okt 2010, 13:31
door kika
Hobbes schreef:Ik lees hier weer veel over hoe goed het in het buitenland allemaal werkt, maar ik heb van niemand al 1 deftige reden gehoord om de TBG af te schaffen?
Of gaat het alweer over "platte besparingen"? :roll:
Er zijn mijns inziens wel andere regionen bij de NMBS waar men het mes wel eens in mag zetten me dunkt.
De NMBS zal het al moeilijk genoeg hebben om dat bij haar vakbonden af te dwingen, nu moet je ook niet verwachten dat ze jou nog gaan overtuigen van de noodzaak.
  • * Dan kan trein A op tijd rijden als de TBG die daar op moet zitten vertraging heeft met trein B :wink:
    * Je kan meer controleren met minder mensen
    * Verhoogd de veiligheid van controleurs (die kunnen dan samen op stap)
Ik kan een (langer) lijstje met nadelen opsommen, als je dat liever hebt.