Re: Verkeerd ticket uit automaat en dan ?
Geplaatst: 21 okt 2010, 12:10
Als de NMBS zou beschikken over moderne automaten en een goede back-office zou dat allemaal zo geen zever zijn.
Bij een automaat kan je altijd het geprinte ticket koppelen aan een elektronische betaling.
De regel zou dan simpel moeten zijn: klacht indienen voor een terugbetaling, terugbetalingen gebeuren ENKEL op de rekening waarvan het bedrag afgegaan is bij de aankoop.
Ik heb ooit één keer een terugbetaling gevraagd van een online aankoop bij de NMBS, eerste aankoop bleef hangen bij het verwerkingscherm, en heb dan (onverstandig maar moest wel) op de "back" knop geklikt in de browser en nogmaals op bevestigen geklikt.
Een dag later zag ik op de online uitgavestaat van mijn creditcard dat dit tweemaal is aangerekend. Mailtje gestuurd via het online formulier met de referenties. Et voila, nog geen dag later al een reactie en terugbetaling.
En dat is mogelijk omdat het snel na te kijken is, en de terugbetaling altijd gebeurd aan de betaler, daar is men zeker van, en dus dat beperkt eventuele fraude. Want in principe is elke online aankoop definitief, ook de foutieve omdat je twee keer op bevestigen zou klikken.
Bij een automaat kan je altijd het geprinte ticket koppelen aan een elektronische betaling.
De regel zou dan simpel moeten zijn: klacht indienen voor een terugbetaling, terugbetalingen gebeuren ENKEL op de rekening waarvan het bedrag afgegaan is bij de aankoop.
Ik heb ooit één keer een terugbetaling gevraagd van een online aankoop bij de NMBS, eerste aankoop bleef hangen bij het verwerkingscherm, en heb dan (onverstandig maar moest wel) op de "back" knop geklikt in de browser en nogmaals op bevestigen geklikt.
Een dag later zag ik op de online uitgavestaat van mijn creditcard dat dit tweemaal is aangerekend. Mailtje gestuurd via het online formulier met de referenties. Et voila, nog geen dag later al een reactie en terugbetaling.
En dat is mogelijk omdat het snel na te kijken is, en de terugbetaling altijd gebeurd aan de betaler, daar is men zeker van, en dus dat beperkt eventuele fraude. Want in principe is elke online aankoop definitief, ook de foutieve omdat je twee keer op bevestigen zou klikken.