NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Adler

Re: NMBS geeft geen compensaties meer wegens 'overmacht'

Bericht door Adler »

eagleheart schreef: voor ons niet nee, maar de nmbs snapt het blijkbaar zelf niet goed:-)
Ze snappen het maar al te goed, maar ze hopen weer dat de klanten het niet snappen.
math

Bericht door math »

Is er nog verschil tussen compensatie over nationale tickets en compensatie over internationale (CIV) tickets?

Heeft het zin mijn CIV-tickets van 23 december (5 uur vertraging op Luxemburg-Brussel) op te sturen?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

math schreef:Is er nog verschil tussen compensatie over nationale tickets en compensatie over internationale (CIV) tickets?

Heeft het zin mijn CIV-tickets van 23 december (5 uur vertraging op Luxemburg-Brussel) op te sturen?
Niet geschoten is altijd mis. De NMBS mag niet beweren dat alle compensaties zijn uitgesloten: niet alles komt immers door "extreem weer" o.i.d. Alhoewel ik niet uitsluit dat het op die lijn wel eens echt om overmacht zou kunnen gaan.

Groetjes,
Rian
Kris G

Bericht door Kris G »

ik ben via de ombudsdienst aan het kijken wat er mogelijk is om tegen die weigering tot compensatie door overmacht in te gaan

in mijn geval had ik een uur vertraging door een defectie locomotief (dus niks met de sneeuw te maken)

vandaag brief gekregen van de ombudsdienst dat de NMBS zich niet aan de afspraken heeft gehouden ivm de reageertijd op een klacht, ik ben dus nog steeds in blijde verwachting ;) ik ga blijven strijd voeren > ik vind die overmacht over zo'n lange periode echt totaal niet kunnen en ik zal (ik ben weerkundige) desnoods een deftig meteo-dossier opmaken voor gans die periode

het gaat me puur om het principe, voor die paar euro's heb ik er al veel tijd ingestoken, dus dat loont de moeite niet, maar ik hoop dat ik door mijn actie deze overmacht-gemakkelijkheidsoplossing kan tegengaan, ik kan maar proberen hé ;)

ik hou jullie op de hoogte over het verdere verloop van dit dispuut ;)
groentje

Bericht door groentje »

Go for it, Kris.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Kris G schreef:ik hou jullie op de hoogte over het verdere verloop van dit dispuut ;)
Doe dat zeker. Als je via de ombudsman er niet uit komt (dat komt voor - ook de Ombudsman kan de NMBS er niet altijd toe bewegen zich aan de eigen voorwaarden te houden), die dan zeker een klacht in bij de toezichthouder. Dat is de FOD:
http://www.mobilit.fgov.be/nl/rail/rail ... htm#annons

De NMBS is wel verplicht om uitspraken van de toezichthouder op te volgen.

Groetjes,
Rian
Kris G

Bericht door Kris G »

OK : thanks voor de tip

ik ben echt grote voorstander van openbaar vervoer, maar wat ze vorig jaar aan dienstverlening hebben gebracht kon ik niet mee lachen (ik zie trouwens dit jaar maar weinig beterschap)
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Het is ook maar net wat je tot "overmacht" bestempeld.

Doordat een trein niet tegen een beetje sneeuw kan, is geen overmacht vin dik. Evenals doordat een trein defect raakte omdat de pantograaf/stroomafnemer de bovenleiding naar beneden haalde is geen overmacht.

Maar doordat er door een grote laag sneeuw een boom omvalt, die op het spoor terecht komt en daardoor een bovenleiding meeneemt, waardoor er geen treinen kunnen rijden vind ik meer tot de categorie "overmacht" horen.

Of doordat een trein door rood reed en daardoor een botsing veroorzaakte, hoort niet bij overmacht. Je had er immers in alle redelijkheid iets aan kunnen doen. Een beter veiligheidssysteem bijvoorbeeld.

In alle redelijkheid... Een boom die omvalt omdat er sneeuw op ligt is niet te voorkomen dat het hinder ondervind. Ja, meteen omzagen en de andere kant op laten vallen... Of een zwaar betonnen constructie om de sporen heen bouwen zodat de boom op die constructie valt ipv op de sporen, waardoor het treinverkeer zonder hinder door kan rijden. Maar dat is niet redelijk...
Steven

Bericht door Steven »

Je kan uw trein maar beschermen voor bepaalde winterse prikken, voor alle mogelijke winterse zaken beschermen is te zot want dat zou die trein gewoon veel te duur maken, we leven niet in Siberië. Dus bepaalde winterse omstandigheden (die maar om de x jaren voorkomen) kan je als uitzonderlijk beschouwen.
groentje

Bericht door groentje »

Maar zo uitzonderlijk waren de voorbije 2 winters niet. Het waren de winters van de jaren daarvoor die eigenlijk uitzonderlijk zacht waren, maar eigenlijk kunnen we ons verwachten aan enkele cm sneeuw...
Steven

Bericht door Steven »

Bepaalde zaken waren wel uitzonderlijk, zoals de dikke ijsvorming op de bovenleiding op L162, dat er eens vonken uit de draad vliegen is niet uitzonderlijk, maar als je vlammen ziet van meer dan 20 cm als de trein zachtjes aanzet dan kan je niet zeggen dat dit nog normaal is.
groentje

Bericht door groentje »

Maar er is wel veel meer onder de noemer 'overmacht' en 'uitzonderlijke omstandigheden' gerechtvaardigd dan wat er op lijn 162 is gebeurd. Naar mijn aanvoelen een te veel, maar dat is moeilijk, natuurlijk.
Kris G

Bericht door Kris G »

die periode van 2 weken overmacht door sneeuw kun je echt niet maken : 2 à 3 dagen overmacht kan ik als weerkundige nog inkomen, en dan eigenlijk maar met heel veel goeie wil, er is dus echt niks uitzonderlijks gebeurd, de winters tussen 1997 en 2009 waren gewoon extreem zacht en dus geen vergelijkingsmateriaal, zeker extreem weinig sneeuw tijdens die periodes, sneeuwval van +25 cm op 1 dag kun je beginnen uitzonderlijk noemen en reden tot overmacht > maar dat is slechts heel beperkt gebeurd en meestal ook plaatselijk
Steven

Bericht door Steven »

tja door die situatie op L162 was natuurlijk heel de as Brussel - Luxemburg verzekerd van de nodige miserie. De rest van de problemen die men heeft aangehaald bespreek ik hier niet omdat er links en rechts wel met de haren zal getrokken zijn, maar ja wie ben ik natuurlijk. Ik sprak hier enkel over de zaken waar ik 100% zeker was van de situatie. Ik was op kerstavond door heel die situatie 6 u geblokkeerd te Libramont. Tijdens die uren heb ik andere treinen gewoon ter plaatse zien kapot gaan waar je staat op te kijken.
De compressor van een klassiek stel is gewoon ter plaatse stil gevallen, volledig bevrozen, volledig vol ijs. Dat van die vlammen van 20 cm was dan weer een reeks 20 met 8 rijtuigen die probeerde aan te zetten. Meerdere motorstellen 96 stonden gewoon volledig vast wegens elektronica die was beginnen flippen door het veel vlammentrekken aan de bovenleiding (hierdoor weinig stabiele spanning aan de omvormer met alle gevolgen van dien).
Steven

Bericht door Steven »

Kris G schreef:die periode van 2 weken overmacht door sneeuw kun je echt niet maken : 2 à 3 dagen overmacht kan ik als weerkundige nog inkomen, en dan eigenlijk maar met heel veel goeie wil, er is dus echt niks uitzonderlijks gebeurd, de winters tussen 1997 en 2009 waren gewoon extreem zacht en dus geen vergelijkingsmateriaal, zeker extreem weinig sneeuw tijdens die periodes, sneeuwval van +25 cm op 1 dag kun je beginnen uitzonderlijk noemen en reden tot overmacht > maar dat is slechts heel beperkt gebeurd en meestal ook plaatselijk
je moet er rekening mee houden dat 1 dag grote miserie blijvende gevolgen kan hebben op lange termijn. Zijnde, treinen werden zonder winterweer al maximaal ingezet, het winterweer heeft de zwakste treinen als eerste geraakt waardoor alle overige treinen nog eens extra belast werden waardoor op zijn beurt nog meer en sneller pannes ontstaan, je ziet de vicieuze cirkel al aankomen natuurlijk.
Plaats reactie