Pagina 3 van 6

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 14:56
door trainfreak
kika schreef: Oh en zij die rekenen: tel je wel garage e.d. mee? Ik weet niet wat het kost, de huur van zo'n box of het aanbouwen bij de woning,.. , maar dat zal toch ook niet niets zijn?
Ik niet.
En je kan je auto ook nog op straat laten staan, dan kost het (bij ons toch) niets.
Ik heb ook geen rekening gehouden met de aanschaf van ruitenwisservloeistof en een krabbertje voor de ruiten, bij het totale bedrag moet je dus nog eens €15 bijtellen. :roll:

Voor zij die te voet naar het station gaan: hou je ook rekening met de slijtage van je schoenen???
En hou je rekening met de tijd dat je al verloren bent door vertragingen?

Met mijn ervaring valt dat echt goed mee. Ik heb nog maar twee-drie keer in de file stilgestaan ofzo, en dan was het telkens niet lang (<20minuten). En ongeveer evenveel keer sterk vertraag verkeer, met een maximum van 1 keer 30minuten.

Van de drie à vier keer dat ik vorig jaar (in 2010 dus) de trein genomen heb, had ik zeker twee keer vertraging, waarvan eentje zeker twee uur of meer was.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:20
door b-loc
Wat willen jullie eigenlijk aantonen met al jullie cijfers?
Wat het beste/goedkoopste is OV<=>auto?
En mensen op den buiten hebben meestal geen ander alternatief dan met de auto
Behalve zei die dan dicht bij het station wonen

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:32
door overweg13
trainfreak schreef:
kika schreef: Oh en zij die rekenen: tel je wel garage e.d. mee? Ik weet niet wat het kost, de huur van zo'n box of het aanbouwen bij de woning,.. , maar dat zal toch ook niet niets zijn?
Ik niet.
En je kan je auto ook nog op straat laten staan, dan kost het (bij ons toch) niets.
Ik heb ook geen rekening gehouden met de aanschaf van ruitenwisservloeistof en een krabbertje voor de ruiten, bij het totale bedrag moet je dus nog eens €15 bijtellen. :roll:

Voor zij die te voet naar het station gaan: hou je ook rekening met de slijtage van je schoenen???
En hou je rekening met de tijd dat je al verloren bent door vertragingen?

Met mijn ervaring valt dat echt goed mee. Ik heb nog maar twee-drie keer in de file stilgestaan ofzo, en dan was het telkens niet lang (<20minuten). En ongeveer evenveel keer sterk vertraag verkeer, met een maximum van 1 keer 30minuten.

Van de drie à vier keer dat ik vorig jaar (in 2010 dus) de trein genomen heb, had ik zeker twee keer vertraging, waarvan eentje zeker twee uur of meer was.
Als je je goed organiseert, dan kun je ook op vertraagde treinen zinvol werk doen: lezen, schrijven, muziek beluisteren e.d. - Dat is dus geen verloren tijd.
En inderdaad: ruitenwisservloeistof en dergelijke dingen meer zijn kosten die je niet zou maken als je geen auto had: meetellen, dus. Als je wil weten wat je pc je kost, reken je daar toch ook je printerinkt bij?
Wat schoenen betreft: ik vermoed dat je ook schoenen of iets dergelijks draagt, als je niet naar het station gaat; Die hoef je dus niet mee te tellen. Wat je wel moet meetellen is de vroegtijdige schade aan de hiel van de schoen die je wel eens ziet bij autobestuurders.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:38
door K V B
kika schreef: Het hele auto-ov-verhaal: als je buiten de spits wilt reizen of op minder goed ontsloten plaatsen heeft de auto zonder twijfel veel voordelen, idem met veel bagage. OV is allemaal leuk en aardig en ik hou er van, maar het is lang niet altijd de meest rationele of verstandige keuze.
Wel, ik combineer OV met autodelen. Is de perfecte combinatie. Al ben ik er afgelopen jaar wel in geslaagd minder dan 500km met de auto te doen.

Een van de dingen die immers vaak over het hoofd worden gezien is namelijk dat er een alternatief bestaat voor met de auto naar minder goed ontsloten plaatsen te gaan gewoon is om niet naar minder goed ontsloten plaatsen te gaan... Je mist meestal niet zo veel.
Een van de redenen waarom automobilisten die eens het OV gebruiken vaak teleurgesteld zijn is dat ze hun verplaatsingsgedrag niet aanpassen. Ze proberen dezelfde plaatsen die ze vroeger met de auto aandeden nu met het OV te bereiken, en dat werkt vaak niet. Je moet niet de fout maken om daarheen te gaan waar je vroeger heenging omdat je daar makkelijk kon parkeren.
In mijn geval bepaald mijn dagelijks OV route ook waar ik mijn dagelijkse inkopen doe. En daardoor is de supermarkt waar ik het meeste kom een die uitermate slecht met de auto bereikbaar is...

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:40
door trainfreak
overweg13 schreef:Als je je goed organiseert, dan kun je ook op vertraagde treinen zinvol werk doen: lezen, schrijven, muziek beluisteren e.d. - Dat is dus geen verloren tijd.
En inderdaad: ruitenwisservloeistof en dergelijke dingen meer zijn kosten die je niet zou maken als je geen auto had: meetellen, dus. Als je wil weten wat je pc je kost, reken je daar toch ook je printerinkt bij?
Wat schoenen betreft: ik vermoed dat je ook schoenen of iets dergelijks draagt, als je niet naar het station gaat; Die hoef je dus niet mee te tellen. Wat je wel moet meetellen is de vroegtijdige schade aan de hiel van de schoen die je wel eens ziet bij autobestuurders.
Als je een dag naar Plopsaland gaat (nee, niet voor mij) dan voorzie je je echt niet om boeken mee te sleuren.
Het enige dat je 's avonds wil is dan zo vlug mogelijk naar huis met de kinderen die doodop zijn. En geen uur zitten te wachten op een vertraagde trein die de eerste 2 uur niet zal komen opdagen (hoezo informatie????). En geen 45 min op die stomme kusttram zitten :evil:
Nog een geluk dat het toen mooi weer was!

Dat van die schoenen was trouwens meer als grap bedoeld :wink:
En de kleine kosten moet je inderdaad ook meetellen, maar op een bedrag van zo'n +- € 3000 zal €15 wel geen groot verschil uitmaken he? ...

En als je wil weten wat een pc je kost, dan reken ik echt de printer niet mee hoor..
Als je wilt weten wat een documentje printen je kost, dan reken je de aanschaf van je computer toch ook niet mee?

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:42
door LRDArdo
b-loc schreef:Wat willen jullie eigenlijk aantonen met al jullie cijfers?
Wat het beste/goedkoopste is OV<=>auto?
En mensen op den buiten hebben meestal geen ander alternatief dan met de auto
Behalve zei die dan dicht bij het station wonen
Er zit waarheid in wat je zegt. Ik woon op 7 km van dichtsbijzijnde stations (om van mijn woonplaats (Ardooie) in Roeselare te raken ben ik dubbel zoveel tijd kwijt (30min), mocht ik naar Izegem of Tielt rijden). Jammer genoeg ook op 3 km van een deftige bushalte (Jaja te midden de velden). Fietsen tot aan de bushalte is wat ik doen, alleen is dit bij sneeuw en ijs véél te gevaarlijk. En plus mag ik blij zijn dat mijn stalen ros zichzelf niet verplaatst ^^!

Vaak is de aansluiting van trein op bus in die stations ook ver te zoeken. Spijtig maar dan neem ik nog liever mijn auto, die wacht wel tot de trein met vertraging er is.

Ik vind de cijfers interssant in die zin dat ze gewoon aantonen wat voor kosten er bij 'mobiel' zijn komen kijken. Alleen vraag ik mij af of iemand hier 'combineert'. Dat wil zeggen met de auto naar een station rijdt, daar de trein neemt en zo gaat werken. Hoe zit het dan met de kosten?

En wat iemand hier eerder al aanhaalde. We moeten leren om voor onze verplaatsingen het beste vervoersmiddel te kiezen. Wat dat dan ook moge zijn.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:45
door overweg13
trainfreak schreef: En als je wil weten wat een pc je kost, dan reken ik echt de printer niet mee hoor..
Als je wilt weten wat een documentje printen je kost, dan reken je de aanschaf van je computer toch ook niet mee?
Met jou vallen er duidelijk zaken te doen, want jij zou dus echt een heleboel dingen niet mee tellen. Je zou ongetwijfeld de goedkoopste prints en kopieën van de stad maken, als je je fotokopieermachine, je printer, je pc niet mee in rekening brengt... Alleen vrees ik dat je al vrij snel aan de grond zult zitten.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:46
door overweg13
LRDArdo schreef: En wat iemand hier eerder al aanhaalde. We moeten leren om voor onze verplaatsingen het beste vervoersmiddel te kiezen. Wat dat dan ook moge zijn.
je kunt ook kiezen om helemaal geen auto te hebben.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 15:50
door overweg13
Als ik op het einde van het jaar het bilan opmaak, dan reken ik bij mijn kosten voor OV ook de kosten bij van spoorboekjes e.d. Dat is natuurlijk relatief weinig, maar het hoort er nu eenmaal bij. De redenering is: als ik de trein niet gebruikte, zou ik ook geen spoorboekje nodig hebben. In die zin hoort ook de aanschaf van een gps bij de kostprijs van een auto geteld te worden. Mocht je geen auto hebben, dan zou je ook geen gps hebben, tenzij eentje van een compleet ander type. De onze tel ik dus bij uitgaven voor hobby, omdat we die uitsluitend gebruiken al wandelend. Als je je budget echt wil beheren en in de hand houden, dan loont het soms om er eens over na te denken.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 16:37
door kika
trainfreak schreef:En je kan je auto ook nog op straat laten staan, dan kost het (bij ons toch) niets.
Ik heb ook geen rekening gehouden met de aanschaf van ruitenwisservloeistof en een krabbertje voor de ruiten, bij het totale bedrag moet je dus nog eens €15 bijtellen.
Mjah, mijn partner heeft een auto, die staat ook altijd op straat, afgelopen jaar 2 keer gehad dat iemand rode verf over de voorruit had gegooid. Als je een totaalbeeld wilt, moet je dat soort dingen ook meerekenen vind ik. Al die 'pietluttigheden' lopen samen gemakkelijk op tot een pak meer dan 150 euro, ruitenwissers, winterbanden, stickertje voor stadscentra, tolwegen... . Als je dat geld toch niet meetelt, mag je het ook naar mij overmaken 8)
trainfreak schreef:En hou je rekening met de tijd dat je al verloren bent door vertragingen?
Ik werk meestal onderweg. En als ik met mijn familie of vrienden onderweg ben is het niet zo'n punt dat we wat meer tijd met elkaar doorbrengen.
trainfreak schreef:Met mijn ervaring valt dat echt goed mee. Ik heb nog maar twee-drie keer in de file stilgestaan ofzo, en dan was het telkens niet lang (<20minuten). En ongeveer evenveel keer sterk vertraag verkeer, met een maximum van 1 keer 30minuten.
Hoeveel kilometer doe je (23677 zie ik), waar en wanneer? Ik heb slechts een goede 7500km met de wagen gedaan (meegereden dus), meestal kan ik veel minder werken, moet ik kaartlezen, is het reizen veel vermoeiender en gaat het trager dan met de trein, in totaal zeker 2,5 uur in files gestaan, 50 euro aan parkeertickets,... enfin mijn punt is eigenlijk gewoon dat je ervaring helemaal niet representatief is. De meeste van mijn treintrajecten zijn ofwel waar er een hoge frequentie is ofwel met relatief snelle treinen op lange afstand. Maar er zijn ook enkele andere trajecten die ik doe waar de trein hopeloos faalt, waar ik enkel maar geraak door of een omweg van meer dan 300km te maken of gedwongen ben om L-treinen te nemen. Zoals KVB al terecht opmerkte: wie is nou zo gek om naar Frankrijk of de Eiffel te gaan met de trein. Of Heerlen :roll:
trainfreak schreef:Van de drie à vier keer dat ik vorig jaar (in 2010 dus) de trein genomen heb, had ik zeker twee keer vertraging, waarvan eentje zeker twee uur of meer was.
Zoals ik al vertelde over auto's...: de laatste keer dat ik de auto nam in 2010 deed ik 6 uur over een traject wat zonder sneeuw en zonder file slechts 3 uur doet. b-loc stelt een terechte vraag over de cijfertjes: ik wil eigenlijk gewoon meer Bahn.bonus punten verzamelen en mensen in mijn omgeving overtuigen om mee te doen... :oops:

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 16:47
door calabria
Ik heb zo ook men cijfertjes, ik vat ze hier wel nog eens samen één dezer dagen, maar wat ik deze discussie alvast wil cadeau doen is mijn kilometerprijs bij de nmbs dit jaar:

Eerst enkele randfactoren:
- Ik ben minder dan 26 jaar
- Ik heb een kortingskaart via de gezinsbond
- En ik heb een campuskaart Roeselare - Zone Leuven

Ik denk dat de meesten (en zeker Vic) het met me zal eens zijn dat ik eigenlijk een schandaal voor de maatschappij want voor mijn 13207 afgelegde kilometers per trein in 2010 betaalde ik slechts 197 euro! Dit vooral door het gebruik van mijn campuskaart voor zeer veel verschillende trajecten (Leuven-Brussel, Roeselare-Brugge, Roeselare-Gent, Leuven-Gent...). De rest werd dan aangevuld met tickets aan halve prijs en een go pass.

Kilometerprijs: 1,4 eurocent! Gewoon politiek incorrect.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 16:55
door LRDArdo
calabria schreef:Ik denk dat de meesten (en zeker Vic) het met me zal eens zijn dat ik eigenlijk een schandaal voor de maatschappij want voor mijn 13207 afgelegde kilometers per trein in 2010 betaalde ik slechts 197 euro! Kilometerprijs: 1,4 eurocent! Gewoon politiek incorrect.
En waarom is het een schande om te gebruiken wat je gegeven wordt? :) Integendeel, het mag grof klinken, maar na enkele jaren kom je tot volgend besluit: Als jij het niet doet, doet iemand anders het op die (schandalige goedkope) manier!

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 16:59
door overweg13
calabria schreef:
Ik denk dat de meesten (en zeker Vic) het met me zal eens zijn dat ik eigenlijk een schandaal voor de maatschappij want voor mijn 13207 afgelegde kilometers per trein in 2010 betaalde ik slechts 197 euro! Dit vooral door het gebruik van mijn campuskaart voor zeer veel verschillende trajecten (Leuven-Brussel, Roeselare-Brugge, Roeselare-Gent, Leuven-Gent...). De rest werd dan aangevuld met tickets aan halve prijs en een go pass.

Kilometerprijs: 1,4 eurocent! Gewoon politiek incorrect.
Niet jij bent het schandaal; je maakt gewoon gebruik van het aanbod. De fout zit in de maatschappij die mobiliteit organiseert op een dergelijke ondoordachte manier.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 18:21
door trainfreak
kika schreef:
trainfreak schreef:En je kan je auto ook nog op straat laten staan, dan kost het (bij ons toch) niets.
Ik heb ook geen rekening gehouden met de aanschaf van ruitenwisservloeistof en een krabbertje voor de ruiten, bij het totale bedrag moet je dus nog eens €15 bijtellen.
Mjah, mijn partner heeft een auto, die staat ook altijd op straat, afgelopen jaar 2 keer gehad dat iemand rode verf over de voorruit had gegooid. Als je een totaalbeeld wilt, moet je dat soort dingen ook meerekenen vind ik. Al die 'pietluttigheden' lopen samen gemakkelijk op tot een pak meer dan 150 euro, ruitenwissers, winterbanden, stickertje voor stadscentra, tolwegen... . Als je dat geld toch niet meetelt, mag je het ook naar mij overmaken 8)
trainfreak schreef:En hou je rekening met de tijd dat je al verloren bent door vertragingen?
Ik werk meestal onderweg. En als ik met mijn familie of vrienden onderweg ben is het niet zo'n punt dat we wat meer tijd met elkaar doorbrengen.
trainfreak schreef:Met mijn ervaring valt dat echt goed mee. Ik heb nog maar twee-drie keer in de file stilgestaan ofzo, en dan was het telkens niet lang (<20minuten). En ongeveer evenveel keer sterk vertraag verkeer, met een maximum van 1 keer 30minuten.
Hoeveel kilometer doe je (23677 zie ik), waar en wanneer? Ik heb slechts een goede 7500km met de wagen gedaan (meegereden dus), meestal kan ik veel minder werken, moet ik kaartlezen, is het reizen veel vermoeiender en gaat het trager dan met de trein, in totaal zeker 2,5 uur in files gestaan, 50 euro aan parkeertickets,... enfin mijn punt is eigenlijk gewoon dat je ervaring helemaal niet representatief is. De meeste van mijn treintrajecten zijn ofwel waar er een hoge frequentie is ofwel met relatief snelle treinen op lange afstand. Maar er zijn ook enkele andere trajecten die ik doe waar de trein hopeloos faalt, waar ik enkel maar geraak door of een omweg van meer dan 300km te maken of gedwongen ben om L-treinen te nemen. Zoals KVB al terecht opmerkte: wie is nou zo gek om naar Frankrijk of de Eiffel te gaan met de trein. Of Heerlen :roll:
trainfreak schreef:Van de drie à vier keer dat ik vorig jaar (in 2010 dus) de trein genomen heb, had ik zeker twee keer vertraging, waarvan eentje zeker twee uur of meer was.
Zoals ik al vertelde over auto's...: de laatste keer dat ik de auto nam in 2010 deed ik 6 uur over een traject wat zonder sneeuw en zonder file slechts 3 uur doet. b-loc stelt een terechte vraag over de cijfertjes: ik wil eigenlijk gewoon meer Bahn.bonus punten verzamelen en mensen in mijn omgeving overtuigen om mee te doen... :oops:
Op mijn 21 jaar levensbestaan kan ik me bij al onze auto's slechts 1 voorval herinneren: bij mijn moeder hebben ze eens ingebroken in haar auto. Totale kosten: 1 nieuw slot...

En ruitenwissers hoef je bij een nieuwe wagen niet te vervangen, winterbanden heb ik niet eens ( 8) )
Stickertjes voor stadscentra nog nooit nodig gehad, het zoals tolwegen...

Kosten die ik niet maak moet ik toch niet in rekeningbrengen...

In totaal heb ik wel al meer dan die 23677 km gedaan (25000+), maar daar heb ik geen gegevens over bijgehouden.
Maar het gemiddelde van 5,2l/100 km blijf ik behouden, en we doen ook van korte ritjes.. Gewoon eventjes naar de winkel en van die dingen.

De tijden wanneer ik met de auto rij variëren sterk, net ben ik nog naar Gent gereden (in volle spits), maar ook overdag, of zelfs 's avonds laat nog. Naar waar verschilt ook. Al enkele keren naar Luxemburg/Nederland/Duitsland, maar evengoed gewoon naar de winkel(s), 5 km verder.

Re: cijfers 2010

Geplaatst: 06 jan 2011, 18:40
door overweg13
Gelukkig ben ik bezeten door cijfertjes, en hou ik zo ongeveer alles wat te becijferen is bij. Alleen van onze allereerste wagen heb ik geen cijfers, omdat ik toen nog niet wist dat hier ooit in dit forum gediscussieerd zou worden over autokosten, he he.
Voor alle duidelijkheid: ik rij zelf nooit met de wagen, heb zelfs geen rijbewijs, en mijn vrouw moest wel een wagen hebben omdat ze als verpleegster nooit op tijd op haar werk zou geraken.
Van 1983 tot 1993 hadden we een BX waarmee we 110950 km aflegden. Het was een zogenaamde directiewagen, waarvoor we dus geen volledige aankoopprijs hebben betaald. Die wagen heeft ons € 0.47 per km gekost.
Van 1993 tot 2004 reed mijn vrouw met een Xantia, waarmee 105082 km werden afgelegd. Ook dit was geen echt nieuwe wagen, maar een bijna nieuwe wagen die we van een bevriende garagist konden overkopen. Kostprijs per km: € 0.44.
Nu hebben we een C5 waarmee we tot nog toe 43397 km hebben afgelegd. ook deze wagen konden we tegen een gunstprijs aankopen. Voorlopig klokt die af op € 0.76 per km.

Dat zijn resultaten als je de wagen niet voluit gebruikt (al zitten we zeker voor de BX en de Xantia rond de gemiddelde afgelegde afstand) en als je alles mee rekent. De kilometerprijs voor de C5 zal zeker nog dalen als we het geluk hebben om deze wagen nog minstens een 5-tal jaren te gebruiken, al zullen autobezitters wel weten dat herstelkosten oplopen naarmate de auto ouder wordt. Nu we allebei bruggepensioneerd zijn, dringt de aankoop van een (veel) kleinere auto zich op, maar eerst willen we die C5 nog tot op de draad verslijten.