Pagina 3 van 5

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 12:06
door trainfreak
Steven schreef:De seinen hebben (niet altijd) controle op de overwegen, bij beheerde seinen dus altijd, maar niet altijd bij automatische seinen.
Het zijn echter de overwegen die geen controle hebben op de sein, enkel richting dus.
Een overweg open duwen gaat dus niet helpen om het sein terug te doen sluiten.
Maar een beheerd sein kan ook open staan terwijl de overweg nog open (voor de auto's) is.
Dus als er dan een probleem is met de overweg (gaat niet dicht of wordt geblokkeerd, of er is een lamp kapot), dan kan dat toch wel zware gevolgen hebben voor het treinverkeer?

Zijn er eigenlijk plaatsen waar het sein pas open komt als de overweg effectief gesloten is?

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 14:55
door dekooiker
Dat is in de meeste gevallen zo.
Er zijn misschien nog enkele plaatsen waar het personeel de overweg moet sluiten.
Die zijn eens alles op EBP staat verdwenen.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 15:02
door dekooiker
Adler schreef:[Wat had die krant dan moeten schrijven volgens u ? "Chauffeur van de Lijn veroorzaakt door stommiteit enorme vertragingen bij het spoor" ?
Chauffeur brengt levens in gevaar had beter geweest.
De aanwervingsprocedure met (dikbetaalde) psycho's van een extern bedrijf slagen er niet in om koren van kaf te scheiden.
Het is dan aan de aanwerver om te kijken of er geen betere manier is om mensen van tevoren te beoordelen.
Sinds de explosie van het aanbod is het bergaf gegaan met kwaliteit.
De wantoestanden zijn de reden voor mijn vertrek.
Waar het tien jaar geleden nog goed ging en er zelfs nog verantwoordelijkheden werden genomen is dat vandaag de dag zwaar teruggelopen.
Het enige waar de directie zich zorgen om maakt zijn de eigen verdiensten, niet meer het goed functioneren van het OV.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 15:17
door dentheo
Ik denk dat het veiliger is te onthouden dat seinen NIET op ROOD gaan door een storing van een overweg.
"Sommige" seinen zullen van rood niet op groen kunnen als een daarachter gelegen overweg in storing ligt.

Dat het in Kapellen goed afliep ligt niet aan het princiepe.
Het ligt meer aan de plaatselijke omstandigheden ( wissels en dus gesloten sein) en het toeval dat de stoptrein geen paar kilometer dichterbij was toen de overweg in storing ging.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 15:36
door 2012
Jeroen schreef:
Steven schreef:De vraag is nu dus waar de trein al was toen de bus vast kwam te zitten. Uit bovenstaand verhaal vermoed ik dat hij nog niet in de aankondigingszone was waardoor het sein bij het aanleggen van de reisweg aldaar gesloten bleef.
Ik kan even niet volgen, Steven. Wat heeft dit nou precies te maken met die bus? Trein komt in aankondigingszone, overweg wil sluiten maar dat lukt niet meteen. Kan er dan nog tijdig een rood sein aan de TB worden getoond zodat die tijdig kan stoppen? Want dat is uiteindelijk wat er wordt beweerd.

Dit is zeker geen standaard geval, als seinen op sommige plaatsen meer dan 1500m van elkaar staan kan dit gewoon niet. Voor het sein "weet" dat een OW ni sluit om welke reden dan ook is de trein toch al voorbij

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 16:58
door Hogersluys
Wellicht speelt ook mee dat het station van Kapellen vlakbij ligt.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 22:04
door Asterix
2012 schreef:Dit is zeker geen standaard geval, als seinen op sommige plaatsen meer dan 1500m van elkaar staan kan dit gewoon niet. Voor het sein "weet" dat een OW ni sluit om welke reden dan ook is de trein toch al voorbij
Just, dat bedoelde ik dus. Simpele en logische boerenredenering :wink:
dentheo schreef:Dat het in Kapellen goed afliep ligt niet aan het princiepe.
Het ligt meer aan de plaatselijke omstandigheden ( wissels en dus gesloten sein) en het toeval dat de stoptrein geen paar kilometer dichterbij was toen de overweg in storing ging.
Ik ben weer niet mee, hoor. Welk verschil zou het hebben uitgemaakt als de stoptrein een paar kilometer dichterbij had geweest?

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 22:59
door Lekens M.
BartB schreef:In 1979 is een Beneluxtrein toch eens op een vrachtwagen ingereden die klem zat in de voormalige overweg aan de Antwerpse steenweg, ook in Kapellen. Wat was daar dan eigenlijk misgelopen? Stond de vrachtwagen misschien juist in het midden waardoor de slagbomen wel dicht konden?

En ge hebt soms van die jongeren aan de overweg die de slagboom een beetje omhoog duwen waardoor de bel weer begint rinkelen, heeft dat dan eigenlijk ook effect op de seinen?
Die vrachtwagen was van een kermis of circus en was komen klem te zitten op de overweg met het ongeval tot gevolg. Het was aan de overweg die nu vervangen is door een tunnel.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:04
door dentheo
Het sein van Kapellen iets voor de overweg staat "normaal" op rood (door aanwezigheid wissels).

Op +- 3km (2 blokken) voor het sein had de trein aan "de computer" gevraagd het sein op groen te zetten en de wissels vast te leggen.
Dat zou de computer ook gedaan hebben, indien de overweg in orde is. Bomen staan dan nog altijd open.

Op +- 1,5 km voor de overweg vraagt de trein dan de overweg te sluiten, wat ook gebeurt.
Indien daarbij de overweg in storing komt (na bv. 20 seconden door busje onder de slagboom) dan neemt de computer dat sein NIET terug, het blijft dus groen.

Zo heb ik tenminste de uitleg van Steven begrepen.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:05
door Steven
trainfreak schreef:
Steven schreef:De seinen hebben (niet altijd) controle op de overwegen, bij beheerde seinen dus altijd, maar niet altijd bij automatische seinen.
Het zijn echter de overwegen die geen controle hebben op de sein, enkel richting dus.
Een overweg open duwen gaat dus niet helpen om het sein terug te doen sluiten.
Maar een beheerd sein kan ook open staan terwijl de overweg nog open (voor de auto's) is.
Dus als er dan een probleem is met de overweg (gaat niet dicht of wordt geblokkeerd, of er is een lamp kapot), dan kan dat toch wel zware gevolgen hebben voor het treinverkeer?

Zijn er eigenlijk plaatsen waar het sein pas open komt als de overweg effectief gesloten is?
ja bij alle beheerde seinen indien de trein al reeds aanwezig is in de zone die de overweg doet sluiten.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:08
door Steven
dentheo schreef:Het sein van Kapellen iets voor de overweg staat "normaal" op rood (door aanwezigheid wissels).

Op +- 3km (2 blokken) voor het sein had de trein aan "de computer" gevraagd het sein op groen te zetten en de wissels vast te leggen.
Dat zou de computer ook gedaan hebben, indien de overweg in orde is. Bomen staan dan nog altijd open.

Op +- 1,5 km voor de overweg vraagt de trein dan de overweg te sluiten, wat ook gebeurt.
Indien daarbij de overweg in storing komt (na bv. 20 seconden door busje onder de slagboom) dan neemt de computer dat sein NIET terug, het blijft dus groen.

Zo heb ik tenminste de uitleg van Steven begrepen.
daarbij vermelden dat dat sein al groen kan staan minuten voor de trein er is, dit hangt af van de operator (seingever) die het sein moet bedienen. Die zal een reisweg inleggen op zijn computer/seintafel waardoor de wissels juist liggen en het sein zal openen. Indien de trein dan voorbij het contactpunt komt waarmee de overweg werkt dan zal deze sluiten (of toch proberen).
Ik zou het is willen tekenen en uitleggen voor heel de groep hier want blijkbaar is zoiets eenvoudig als de werking van een overweg toch moeilijk te vatten voor vele onder ons.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:19
door Hogersluys
Dus als ik het goed begrijp hadden ze geluk dat het station en de bijbehorende wissels dichtbij waren. Mocht dit niet het geval zijn had niets de trein kunnen stoppen.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:26
door dentheo
Volgens mij is Kapellen bij ons op de lijn +- symmetriepunt (voor IC en L) de andere stoptrein kan ook de overweg bedient hebben, en in storing gelegd.
10 minuten voor de stoptrein uit Essen zit de Benelux, daar zullen we maar niet aan denken.

In Amerika was de chauffeur van de tweede bus zijn rijbewijs kwijt.
Daar hebben ze speciale rijbewijzen voor schoolbussen, die typisch gele bussen met knipperlichten op alle hoeken.

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:39
door Asterix
dentheo schreef:Het sein van Kapellen iets voor de overweg staat "normaal" op rood (door aanwezigheid wissels).

Op +- 3km (2 blokken) voor het sein had de trein aan "de computer" gevraagd het sein op groen te zetten en de wissels vast te leggen.
Dat zou de computer ook gedaan hebben, indien de overweg in orde is. Bomen staan dan nog altijd open.

Op +- 1,5 km voor de overweg vraagt de trein dan de overweg te sluiten, wat ook gebeurt.
Indien daarbij de overweg in storing komt (na bv. 20 seconden door busje onder de slagboom) dan neemt de computer dat sein NIET terug, het blijft dus groen.
Ja maar wat verschil had het dan uitgemaakt dat de trein een paar kilometer dichterbij was geweest?

Re: Botsing trein met bus maar nipt vermeden in Kapellen

Geplaatst: 22 jan 2011, 23:44
door Steven
dan had de reisweg voorbij het sein waarschijnlijk ingeklonken geweest en stond het sein open. Dan had deze nooit VOOR de bus gestopt.