Het uitblijven van de ICx-treinstellen heeft DB ertoe doen bewegen om dubbeldekkers te bestellen bij Bombardier. ICx is een plan voor een serie nieuwe treinstellen die de verouderende intercityrijtuigen-vloot moeten gaan vervangen. Op lange termijn moeten de nieuwe ICx-treinen ook de oudste ICE-treinen gaan vervangen, die tegen dan 30 jaar oud zijn.
Siemens is preferred supplier voor ICx, maar dit project komt niet echt van de grond. Om toch de benodigde capaciteit te kunnen bieden zijn dus die dubbeldekkers besteld. Dit is tevens een unicum voor DB: nog nooit eerder zijn dubbeldeksrijtuigen of -treinen ingezet in IC-diensten.
Het is jammer dat men voor de Fyra-treinen geen 15 kV 16,7 Hz-installatie (+PZB/LZB) heeft voorzien, anders zou men de 20 treinstellen kunnen verhuren aan Duitsland als intercitystel. Voor Fyra zullen ze, afgaande op de geruchten, toch niet van veel nut zijn.
AlexNL schreef:Het is jammer dat men voor de Fyra-treinen geen 15 kV 16,7 Hz-installatie (+PZB/LZB) heeft voorzien, anders zou men de 20 treinstellen kunnen verhuren aan Duitsland als intercitystel. Voor Fyra zullen ze, afgaande op de geruchten, toch niet van veel nut zijn.
En waarom zou die trein opeens in Duitsland wel gehomologeerd geraken? Daar zijn ze mogelijk nog strenger dan in België...