Maanwit knipperlicht aan overwegen
Re: Maanwit knipperlicht aan overwegen
Onder het maanwit knipperlicht is er steevast X of Y geschilderd, al naargelang welk kruis.
De uitleg op wikipedia is correct.Jeroen schreef:Ik snap het niet. Ik heb op Wikipedia (voor wat het waard is) volgende omschrijvingen gevonden:
Ik ken heel wat overwegen met halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst én een maanwit licht hebben (cat. 2). Nog een categorie lager zit je al in cat. 3 maar dat is dan al zonder slagbomen? Geen benul wat een maanwit knipperlicht hier aan verandert?De Belgische overwegen zijn in de volgende categorieën onderverdeeld:
categorie 1: overweg met twee volledige slagbomen of vier halve slagbomen over de volledige breedte van de openbare weg en met rode lichten die knipperen bij het naderen van een trein en een maanwit licht dat knippert als de overweg in alle veiligheid mag worden overgestoken.
categorie 2: overweg met halve slagbomen die zigzag zijn geplaatst.
categorie 3: overwegen met verkeerslichten maar zonder slagbomen.
categorie 4: overwegen enkel met Andreaskruis maar zonder slagbomen en lichten.
categorie 5: overwegen enkel aangeduid met een verkeersteken dat vanop afstand aangeeft dat de weggebruiker een overweg nadert (geen Andreaskruis, slagbomen of lichten). Overwegen van de laatstgenoemde 2 categorieën komen alleen voor op minder drukke spoorlijnen. De derde categorie vindt men vooral op kruisende wegen die vrijwel enkel lokaal verkeer aantrekken (zoals privéwegen).
Omdat er op een overweg categorie geen slagbomen zijn kan er ook geen verkeersbord C3 aanhangen.
En dat bord verbiedt het oversteken van de overweg bij gesloten barelen.
Als er geen barelen zijn kan dat bord er ook niet hangen.
Bijkomend is er voor cat. 3-4-5 een aankondiging van de onbewaakte overweg door een verkeersbord A43 en voor een overweg cat. 1 of 2 een A41.
Als het op één of andere manier goedkoper kan, dus zonder barelen of witte lichten, zal de ijzerenweg daar voor kiezen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
De rode lichten verbieden dat toch primair? Een licht staat hoger in de hiërarchie van de verkeerstekens dan een bord. Zelfs wanneer de slagbomen nog niet zijn neergelaten, mag men immers de rode lichten aan een overweg niet voorbij rijden. Daarbij is ook maar de vraag of het bord C3 de reglementaire grootte heeft om geldig te zijn. Indien het dit wél zou zijn, zou het ook moeten gelden wanneer slagbomen zijn opgelaten want dan staat het nog steeds rechts van de rijbaan en is het dus geldig. In dat geval zou men dus nooit een slagboom mogen voorbij rijden, wat uiteraard niet de bedoeling is.dekooiker schreef:Omdat er op een overweg categorie geen slagbomen zijn kan er ook geen verkeersbord C3 aanhangen.
En dat bord verbiedt het oversteken van de overweg bij gesloten barelen.
Als er geen barelen zijn kan dat bord er ook niet hangen.
Maanwit knipperlicht aan overwegen
Goede opmerking.
De wegcode vermeldt het volgende:
Misschien moeten we terug naar minstens 60 jaar geleden toen er nog handbediende overwegen waren, de rolbarelen.
Op postkaarten vond ik bij een aantal barelen geen enkel verkeersteken, bij andere de C3 en bij één exemplaar zelfs een vierkant bord waarvan ik niet weet of dat een verkeersfunctie had.
Werden de barelen weggeschoven dan verdween het eventuele verkeersbord.
Met de huidige technieken blijft de C3 inderdaad naast de rijbaan.
Vroeger waren de barelen enkel overdag geopend; 's nachts gingen ze dicht en konden alleen voetgangers en fietsers door.
Met paard en kar moest er dan eventueel een omweg gedaan worden langs een onbewaakte overweg.
Het was echter mogelijk om toch de overweg te laten openen en in dat geval kreeg de wegwachteres een vergoeding.
De wegcode vermeldt het volgende:
Ofwel missen we ergens een wettekst die stelt dat de C3 genegeerd mag worden bij geopende barelen ofwel is dat een lacune in de wetgeving.20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven :
1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
2° wanneer de rode knipperlichten branden;
3° wanneer het geluidssein werkt.
Misschien moeten we terug naar minstens 60 jaar geleden toen er nog handbediende overwegen waren, de rolbarelen.
Op postkaarten vond ik bij een aantal barelen geen enkel verkeersteken, bij andere de C3 en bij één exemplaar zelfs een vierkant bord waarvan ik niet weet of dat een verkeersfunctie had.
Werden de barelen weggeschoven dan verdween het eventuele verkeersbord.
Met de huidige technieken blijft de C3 inderdaad naast de rijbaan.
Vroeger waren de barelen enkel overdag geopend; 's nachts gingen ze dicht en konden alleen voetgangers en fietsers door.
Met paard en kar moest er dan eventueel een omweg gedaan worden langs een onbewaakte overweg.
Het was echter mogelijk om toch de overweg te laten openen en in dat geval kreeg de wegwachteres een vergoeding.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Dat bord C3 op de barelen is volgens mij niet reglementair geplaatst en mag dus genegeerd worden.
De andere voorwaarden zijn natuurlijk wel van toepassing waardoor je een gesloten overweg nooit mag oprijden.
De andere voorwaarden zijn natuurlijk wel van toepassing waardoor je een gesloten overweg nooit mag oprijden.
Bij een ongeval of beschadiging is het steeds nodig om de juiste slagboom aan te duiden, dit gebeurt door de letters X of Y.