Pagina 3 van 4
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 01:51
door Asterix
Steven schreef:Voor online binnenlandse tickets heb ik nog geen enkel probleem gehad tot nu toe. Jij dan wel? zo ja welke problemen dan?
Ik heb het over de mogelijkheden die de ICT van de NMBS in het algemeen zou moeten kunnen bieden aan de klant en dat overstijgt het binnenlandse niveau van een enkele reis. Ik heb het dan over internationale reizen (het is toch godgeklaagd dat het een onmogelijke zoektocht is om de prijs van een treinreis naar Lille met de IC te weten te komen?), verlenging van abonnementen op een vlotte en overzichtelijke manier etc etc.
vasonline schreef:Maar loketten zijn wel eerstelijnscontact tussen de klant <--> maatschappij.
Om dan juist dat af te bouwen....hmmm...
Dat contact wordt dan verplaatst naar de TBG. Dat hoeft toch niet erg te zijn?
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 11:59
door SvMp
Als stationsloketten verdwijnen, sluiten ook de wachtruimtes en toiletten. Een ramp voor de kleinere stations. De afgelopen 10 jaar is al te veel gesloten. Terugdraaien in plaats van nog meer sluiten. Het geld daarvoor kan gehaald worden met het schrappen van dit project. In Nederland is het al ingevoerd en het is een grote flop.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 13:46
door groentje
Het zal niet die richting uitgaan, SvMp, en dat weet je ook.
En nogmaals, met wat fantasie is het best mogelijk om een formule te vinden waarbij de wachtruimtes en toiletten open blijven, zonder loket. Er kunnen andere functies in worden geplaatst, er kan een winkel komen, een horecagelegenheid... Die ervoor zorgt dat de wachtzaal toegankelijk blijft. Men moet wel willen, natuurlijk.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 16:06
door SvMp
@Groentje: Waar baseer je dat optimisme op? Ik ben er niet positief over op basis van wat er al is gebeurd in het verleden. Gebouwen worden hergebruikt, maar de wachtzaal blijft dicht of verdwijnt. Bijvoorbeeld station Hove, waar de horeca-gelegenheid het gehele gebouw gebruikt. Wachtzaal verdwenen. Idem voor station Vught (NL) waar recentelijk de ruimte van de wachtzaal compleet is verbouwd tot kantoorruimte. De meeste wachtzalen in België en Nederland zijn dicht of verwijderd sinds de loketsluitingen. De weinige positieve uitzonderingen zijn Trois-Ponts, Veenwouden (NL) en Baarn (NL).
Raadgevend comite van de gebruikers bij de NMBS-group (uitstekende club, heel wat meer niveau dan de sukkels van het Nederlandse Rover) heeft zelfs een advies over de wachtzalen uitgebracht waar precies in wordt beschreven wat ik ook voorspel voor de andere stations. Uiteraard heb ik het dan niet over die grote, maar de kleintjes.
http://www.mobilit.fgov.be/data/rail/RC ... S07-30.pdf
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 16:49
door Shrek
SvMp schreef:Het geld daarvoor kan gehaald worden met het schrappen van dit project.
Ik denk niet dat de chipkaart geld kost hoor. De papieren biljetten verdwijnen ermee, wat betekent dat je ook gene papier, magneetstroken of printers meer moet aankopen. Ook het toestel van de TBG's wordt veel eenvoudiger. Op termijn is een chipkaart net een besparing...
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 19:54
door Dieselfreak
groentje schreef:Dieselfreak schreef:Dat "in de kou" kan je heel letterlijk nemen, want de loketten gesloten betekent meestal ook de stationshal, en dus de beschutting tegen kou, regen, enz. niet toegankelijk!

In België wel, ja. Maar dat moet dus geen wet van Meden en Perzen zijn, met een beetje fantasie zijn er formules genoeg uit te denken waarbij een verwarmde wachtzaal toch in gebruik blijft, ook na het afschaffen van het loket. Maar ja, men moet wel willen.
Ik ben eens in de stations Schellebelle en Poulseur geweest, en hoewel er geen loketten open waren, was de stationshal toch toegankelijk. Als dat in die stations kan, waarom dan niet overal?
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 06 jun 2011, 23:52
door rvdborgt
SvMp schreef:Raadgevend comite van de gebruikers bij de NMBS-group (uitstekende club, heel wat meer niveau dan de sukkels van het Nederlandse Rover) heeft zelfs een advies over de wachtzalen uitgebracht waar precies in wordt beschreven wat ik ook voorspel voor de andere stations. Uiteraard heb ik het dan niet over die grote, maar de kleintjes.
http://www.mobilit.fgov.be/data/rail/RC ... S07-30.pdf
Het RCG heeft goede ideeën, maar krijgt niets voor elkaar omdat het niet serieus wordt genomen - er is nog een lange weg te gaan als je dat vergelijkt met het LOCOV. Verder is iedere vereniging maar zo goed als de vrijwilligers die zich ervoor inzetten. Als je wilt dat je belangen beter worden verdedigd, zet je dan zelf in i.p.v. te zeuren. Vrijwilligersorganisaties hebben altijd een groot tekort aan actieve mensen - reizigersorganisaties in het bijzonder.
Groetjes,
Rian
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 00:34
door SvMp
@rvdborgt: Het LOCOV is een stel dinosaurussen. Ze hebben nog nooit het OV van binnen gezien. Mensen die sinds hun 18e autorijden en toch achter hun bureau ideetjes opschrijven. Ik waardeer de hands-on mentaliteit RGC van de NMBS. Concreet, gericht op de praktijk en gewoon kinderlijk eenvoudig, wat in deze tijd nodig is. Dat missen we in Nederland, waar het stikt van de peperdure organisaties die mijlenver van de praktijk af staan. De rapporten van het RGC zijn veelal gebaseerd op bezoekjes aan locaties en staan vol met herkenbare aanbevelingen. Daar hebben we wat aan! Heel jammer dat ze niet serieus worden genomen. Overigens wordt de LOCOV ook niet serieus genomen, iets met spiegeltjes en kraaltjes. Geef die zielepoten even het gevoel belangrijk te zijn, ze mogen even wat zeggen, en de NS kan gewoon haar gang gaan.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 10:03
door deadlock
Ik ben benieuwd hoe hard dit project gaat falen in België in vergelijking met de OVC in Nederland. Vanwege de grote verscheidenheid aan voordelige kaartjes die de NMBS aanbiedt denk ik dat die allemaal gaan verdwijnen en dat alleen reizen op saldo overblijft.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 10:11
door Dietrich
Dieselfreak schreef:Ik ben eens in de stations Schellebelle en Poulseur geweest, en hoewel er geen loketten open waren, was de stationshal toch toegankelijk. Als dat in die stations kan, waarom dan niet overal?
Kans op vandalisme zal ook wel een rol spelen. Die twee stations die je aanhaalt hebben hier wellicht niet veel last van. Dit van Schellebelle ligt niet bepaald in een dicht bebouwd gebied, eerder in een klein dorpje waar je niet veel komt doen.
Met veel andere stations zou ik het niet riskeren de wachtruimte open te houden zonder personeel in de buurt. En dan nog... toiletten van station Zottegem zijn de laatste tijd x maal gevandaliseerd en dit terwijl er personeel aanwezig was.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 12:15
door Shrek
deadlock schreef:Ik ben benieuwd hoe hard dit project gaat falen in België in vergelijking met de OVC in Nederland. Vanwege de grote verscheidenheid aan voordelige kaartjes die de NMBS aanbiedt denk ik dat die allemaal gaan verdwijnen en dat alleen reizen op saldo overblijft.
Maar dat heeft toch niets met de chipkaart te maken? Je kan met een chipkaart elke formule of tarief aanbieden, duur of goedkoop.
Moesten ze de voordelen afschaffen is dat omdat er bespaard moet worden, niet omdat er een nieuwe technologie komt...
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 12:29
door Stijn91
Dietrich schreef:Dieselfreak schreef:Ik ben eens in de stations Schellebelle en Poulseur geweest, en hoewel er geen loketten open waren, was de stationshal toch toegankelijk. Als dat in die stations kan, waarom dan niet overal?
Kans op vandalisme zal ook wel een rol spelen. Die twee stations die je aanhaalt hebben hier wellicht niet veel last van. Dit van Schellebelle ligt niet bepaald in een dicht bebouwd gebied, eerder in een klein dorpje waar je niet veel komt doen.
Met veel andere stations zou ik het niet riskeren de wachtruimte open te houden zonder personeel in de buurt. En dan nog... toiletten van station Zottegem zijn de laatste tijd x maal gevandaliseerd en dit terwijl er personeel aanwezig was.
Heb is moeten overstappen in Schellebelle, het was 8u20 en er was niks te beleven. Voor zo een klein dorpje als Schellebelle krijgt dat veel treinen te verwerken.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 13:05
door Dieselfreak
Dietrich schreef:Kans op vandalisme zal ook wel een rol spelen. Die twee stations die je aanhaalt hebben hier wellicht niet veel last van. Dit van Schellebelle ligt niet bepaald in een dicht bebouwd gebied, eerder in een klein dorpje waar je niet veel komt doen.
Met veel andere stations zou ik het niet riskeren de wachtruimte open te houden zonder personeel in de buurt. En dan nog... toiletten van station Zottegem zijn de laatste tijd x maal gevandaliseerd en dit terwijl er personeel aanwezig was.
Da's het tragische: de hele maatschappij is de dupe van een paar procent van de bevolking, omdat een handvol onverlaten het noodzakelijk achten vernielingen aan te richten, mag iedereen buiten in de kou staan wachten!
Ik vind zo'n elektronische chipkaart verder niet zo'n goed idee omdat zo de illusie ontstaat dat treinreizen niets kost, net zoals er nu wellicht al kinderen in de veronderstelling leven dat geld zomaar uit de muur komt, en veel mensen rücksichtslos overal elektronisch betalen om dan ineens verbaasd vast te stellen dat hun rekening leeg is. Met papieren vervoerbewijzen kun je kinderen veel beter de essentie van dit alles bijbrengen.
Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 13:47
door Shrek
Dieselfreak schreef:Ik vind zo'n elektronische chipkaart verder niet zo'n goed idee omdat zo de illusie ontstaat dat treinreizen niets kost, net zoals er nu wellicht al kinderen in de veronderstelling leven dat geld zomaar uit de muur komt, en veel mensen rücksichtslos overal elektronisch betalen om dan ineens verbaasd vast te stellen dat hun rekening leeg is. Met papieren vervoerbewijzen kun je kinderen veel beter de essentie van dit alles bijbrengen.
Aha ! Eindelijk een echt argument tegen de elektronische kaart !
Daar heb je zeker een punt gewoon biepbiep is in een handomdraai gebeurd, een echt ticket kopen of een gopass invullen geeft toch even de tijd om na te denken. Al is dat natuurlijk maar in beperkte gevallen van tel, de meerderheid reist immers met een abonnement

Re: Invoering elektronische chipkaart NMBS tegen 2015
Geplaatst: 07 jun 2011, 13:52
door deadlock
Dieselfreak schreef:Ik vind zo'n elektronische chipkaart verder niet zo'n goed idee omdat zo de illusie ontstaat dat treinreizen niets kost, net zoals er nu wellicht al kinderen in de veronderstelling leven dat geld zomaar uit de muur komt, en veel mensen rücksichtslos overal elektronisch betalen om dan ineens verbaasd vast te stellen dat hun rekening leeg is. Met papieren vervoerbewijzen kun je kinderen veel beter de essentie van dit alles bijbrengen.
Als je je kinderen normaal opvoedt is dat geen probleem lijkt me. Ik heb echt nooit contant geld bij me en ik reis al zo lang op saldo...