Pagina 3 van 5
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 12:57
door Steven
Verkeerde gedachte adler. Je eerste praktijkervaring kan je perfect opdoen na je allereerste dag zonder problemen. De bestuurder die dergelijke leerling meeneemt gaat hier dan wel degelijk rekening mee houden. Je start net zoals bij een auto met gewoon een paar basishandelingen. In het begin start ik dan gewoon met een kleine rangering. De trein moet bijvoorbeeld van perron Brussel zuid naar bundel Gent in Brussel zuid. Dit gaat aan lage snelheid en je kan dan zien of de persoon in kwestie enige feeling kweekt om met de automatische waakinrichting om te gaan. Verder leg je uit hoe gas te geven en te remmen en de rest is gewoon opvolgen van bevelen door mij. Een leerling die die bevelen niet volgt vliegt natuurlijk van de stoel en ik neem over. Het waarom van bepaalde handelingen maak je dan stap voor stap duidelijk.
Een persoon zo stap voor stap wat meer taken laten uitvoeren kan perfect. Als treinbestuurder moet je er gewoon voor zorgen dat je de zaak volledig onder controle hebt. Je verlaat de stuurpost dus nooit op dergelijke momenten.
Er zijn mensen die iets langer binnen zijn dan de rest van hun klasgenoten, dit kan te maken hebben met het feit dat die andere eventueel nog een opzegtermijn af te werken hebben bij hun vorige werkgever. De mensen die dus als eerste binnen zijn geeft men in tussentijd al mee in de praktijk en kunnen zo al starten met ervaring op te doen.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 12:58
door Steven
Hobbes was me dus even voor met een gelijkaardige uitleg.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:14
door nighttrain
Alain N. schreef:AlexNL schreef:Jeroen schreef:1. Wat is er strafbaar aan wat die man heeft gedaan? Hij stapt op een trein, vraagt om te mogen rijden met een smoesje en het wordt toegestaan. So? Op basis van wat kan hij worden veroordeeld? Ik wil het nog wel eens zin. Ik vermoed dat hij is gedagvaard voor die taarten en ze er dit maar hebben bijgesleurd?
Stel dat ik aan jou vraag of ik op je motor mag rijden, dan kun jij mij dit toestaan. Ik heb echter geen motorrijbewijs, dus ben ik strafbaar bezig wanneer ik dan toch op jouw motor rij. Ook het 'opleidingsargument' gaat niet op, omdat jij niet bevoegd bent om mij op te leiden voor motorrijbewijs en je ook niet aan kunt tonen dat je mij aan het opleiden bent (er is geen administratie, immers).
Mijn vermoeden is dus dat deze man berecht gaat worden voor het besturen van een (kracht)voertuig zonder daartoe bevoegd te zijn. Gezien het risico (een volle spitstrein telt gerust 1000 reizigers als het er al niet meer zijn) zal de mate van berechting ook evenredig zijn - zwaar dus.
Alex heeft gelijk: het besturen van gelijk welk voertuig zonder een bewijs van rijvaardigheid is strafbaar, en de straffen daarop zijn niet min.
Dit is hier niet van toepasssing, geen enkele leerling bestuurder heeft een "rijbewijs"
Volgens wat ik begreep heeft hij niks nagemaakt ,dus geen vervalsing.En heeft hij altijd onder toezicht of onder deverantwoordelijkheid geacteerd van een treinbestuurder met certificaat.
De echte bestuurders hebben zich laten beetnemen door een gebrek van identifikatiemogelijkheden.
Ik weet niet of dit nog bestaat maar vroeger hadden de treinbestuurders "klevertjes" of vignetten die ze op hun werkblad moetsen kleven.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:15
door Asterix
AlexNL schreef:Stel dat ik aan jou vraag of ik op je motor mag rijden, dan kun jij mij dit toestaan. Ik heb echter geen motorrijbewijs, dus ben ik strafbaar bezig wanneer ik dan toch op jouw motor rij. Ook het 'opleidingsargument' gaat niet op, omdat jij niet bevoegd bent om mij op te leiden voor motorrijbewijs en je ook niet aan kunt tonen dat je mij aan het opleiden bent (er is geen administratie, immers).
Mijn vermoeden is dus dat deze man berecht gaat worden voor het besturen van een (kracht)voertuig zonder daartoe bevoegd te zijn. Gezien het risico (een volle spitstrein telt gerust 1000 reizigers als het er al niet meer zijn) zal de mate van berechting ook evenredig zijn - zwaar dus.
Is er dan een wetsartikel dat dit strafbaar stelt? Voor motorvoertuigen op de openbare weg heb je de wegcode maar voor spoorvoertuigen? Bestaan er reglementen die mensen buiten een spoorwegmaatschappij (want uiteindelijk heeft die Wim hiermee niets te maken en is het een 'gewone' burger) binden en kunnen bestraffen? Ik denk het niet als ik lees dat men er 'diefstal' van probeert te maken. Mocht het wel zo zijn, lijkt het mij dat een leerling die vanaf dag één onder toezicht rijdt (in afwachting van de vorming van een klas) ook strafbaar is? Die heeft immers ook geen enkele opleiding gevolgd en rijdt met toestemming van de TB, zoals die Wim.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:22
door nighttrain
Steven schreef:Hobbes was me dus even voor met een gelijkaardige uitleg.
Het is goed dit allemaal verschillende malen te herhalen om te proberen uitleggen dat een bestuurder-monitor geen lachertje is .
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:30
door Steven
nighttrain schreef:
De echte bestuurders hebben zich laten beetnemen door een gebrek van identifikatiemogelijkheden.
Ik weet niet of dit nog bestaat maar vroeger hadden de treinbestuurders "klevertjes" of vignetten die ze op hun werkblad moetsen kleven.
Die zijn afgeschaft met het invoeren van de vernieuwde M510 waarop de volgende elementen staan voorgedrukt
naam
id nummer
datum
werkuren
barcode die bovenstaande gegevens samenvat.
de ritten die je moet uitvoeren.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:32
door nighttrain
Steven schreef:nighttrain schreef:
De echte bestuurders hebben zich laten beetnemen door een gebrek van identifikatiemogelijkheden.
Ik weet niet of dit nog bestaat maar vroeger hadden de treinbestuurders "klevertjes" of vignetten die ze op hun werkblad moetsen kleven.
Die zijn afgeschaft met het invoeren van de vernieuwde M510 waarop de volgende elementen staan voorgedrukt
naam
id nummer
datum
werkuren
barcode die bovenstaande gegevens samenvat.
de ritten die je moet uitvoeren.
Dus we evolueren§ En nu to the point ,wat heeft een leerling bij zich als document?
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:34
door Steven
Jeroen schreef:
Is er dan een wetsartikel dat dit strafbaar stelt? Voor motorvoertuigen op de openbare weg heb je de wegcode maar voor spoorvoertuigen? Bestaan er reglementen die mensen buiten een spoorwegmaatschappij (want uiteindelijk heeft die Wim hiermee niets te maken en is het een 'gewone' burger) binden en kunnen bestraffen? Ik denk het niet als ik lees dat men er 'diefstal' van probeert te maken. Mocht het wel zo zijn, lijkt het mij dat een leerling die vanaf dag één onder toezicht rijdt (in afwachting van de vorming van een klas) ook strafbaar is? Die heeft immers ook geen enkele opleiding gevolgd en rijdt met toestemming van de TB, zoals die Wim.
Elke persoon die toegang wil tot een stuurpost moet zich ten alle tijden kunnen identificeren en legitimeren. Al dan niet met een tijdelijke vergunning.
Er zijn dus meerdere soorten vergunningen die u het recht geven tot een stuurpost. Zelfs de grote bazen moeten hun vergunning kunnen tonen voor ze een stuurpost betreden zoniet kan hen de toegang geweigerd worden. Er zijn dus wel degelijk regels van wie er in de stuurpost mag en als er zich teveel personen zouden aandienen zijn er zelfs voorrangsregels. (max aantal toegelaten personen in normale omstandigheden is 4)
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:36
door Steven
nighttrain schreef:Steven schreef:nighttrain schreef:
De echte bestuurders hebben zich laten beetnemen door een gebrek van identifikatiemogelijkheden.
Ik weet niet of dit nog bestaat maar vroeger hadden de treinbestuurders "klevertjes" of vignetten die ze op hun werkblad moetsen kleven.
Die zijn afgeschaft met het invoeren van de vernieuwde M510 waarop de volgende elementen staan voorgedrukt
naam
id nummer
datum
werkuren
barcode die bovenstaande gegevens samenvat.
de ritten die je moet uitvoeren.
Dus we evolueren§ En nu to the point ,wat heeft een leerling bij zich als document?
Het beste wat ze kunnen doen is hun vrijkaart laten zien. Deze bevat zelfs niet meer de betiteling leerling maar op slag treinbestuurder (heeft te maken met het aanpassen van de loonschaal van de leerling naar die van treinbestuurder).
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:37
door Steven
Nog even aanvullen dat het niet echt voorzien is om buiten de werkuren "een beetje praktijk te gaan volgen".
Tijdens de werkuren heeft een leerlijk dus naast zijn vrijkaart voor de benelux ook nog zijn werkblad M510 mee met zijn naam op voorgedrukt alsook zijn werkuren.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 13:46
door nighttrain
Om alles eens te relativeren: We hebben toch ook al gevallen gehad van piloten met valse "beroepscertificaten"?
Maar nu een voorbeeld uit de praktijk.
In 1991 begon Eurotunnel zijn zoektocht naar treinbestuurders via de geijkte kanalen in Frakrijk dus wekadvertenties in kranten en ook in hetBelgische " spoor".
De selectie was in handen van MERCURI URVAL.En zo werdt de allereerst ,toekomstige treinbestuurder aangeworven in Parijs .De MAN die in 1993 de eerst officiele rit zou maken enz enz bla bla.....Het was een franstallige Belg...PVDB.
Een "oud " treinbestuurder van FBMZ.Hij was ook actief op de Vhen baan"
Toen we met een vijftal ex-NMBS toekwamen in London, januarie 1992 (2 als test piloot en 3 als instructeur") waar onder 1van FBMZ en 1 FSR ,werden we voorgesteld aan de "ancien"......
Niemand bleek die man te kennen......Genant voor de man in kwestie, tot zeer genant ....om die 5 man te zien aankomen..5 echte cheminots
Wat bleek, die man had een opleiding gehad tot bestuurder baan of rangering was niet geslaagd , gescheiden vertrokken naar Amerika om Belgische wafels te voorkopen, teruggekkerd berooid en zich aangeboden met zijn "ervaring" in Parijs en alle tetsen doorstaan (interview ,pshy enz)
Is niet lang gebleven,met stille trom weg gegaan....
Dit is een voorbeeld die je in alle beroepssectoren zou kunnen meemaken!
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 14:07
door Asterix
Steven schreef:Jeroen schreef:
Is er dan een wetsartikel dat dit strafbaar stelt? Voor motorvoertuigen op de openbare weg heb je de wegcode maar voor spoorvoertuigen? Bestaan er reglementen die mensen buiten een spoorwegmaatschappij (want uiteindelijk heeft die Wim hiermee niets te maken en is het een 'gewone' burger) binden en kunnen bestraffen? Ik denk het niet als ik lees dat men er 'diefstal' van probeert te maken. Mocht het wel zo zijn, lijkt het mij dat een leerling die vanaf dag één onder toezicht rijdt (in afwachting van de vorming van een klas) ook strafbaar is? Die heeft immers ook geen enkele opleiding gevolgd en rijdt met toestemming van de TB, zoals die Wim.
Elke persoon die toegang wil tot een stuurpost moet zich ten alle tijden kunnen identificeren en legitimeren. Al dan niet met een tijdelijke vergunning.
Er zijn dus meerdere soorten vergunningen die u het recht geven tot een stuurpost. Zelfs de grote bazen moeten hun vergunning kunnen tonen voor ze een stuurpost betreden zoniet kan hen de toegang geweigerd worden. Er zijn dus wel degelijk regels van wie er in de stuurpost mag en als er zich teveel personen zouden aandienen zijn er zelfs voorrangsregels. (max aantal toegelaten personen in normale omstandigheden is 4)
Ja maar dat is geen antwoord op mijn vraag hé, Steven.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 14:32
door Steven
is het wel alle regels geldig aan het spoor zijn haast wetsartikels. Aangezien er tijdens ongevallen zal naar gegrepen worden ook als er rechtzaken zijn.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 14:48
door nighttrain
Jeroen schreef:AlexNL schreef:Stel dat ik aan jou vraag of ik op je motor mag rijden, dan kun jij mij dit toestaan. Ik heb echter geen motorrijbewijs, dus ben ik strafbaar bezig wanneer ik dan toch op jouw motor rij. Ook het 'opleidingsargument' gaat niet op, omdat jij niet bevoegd bent om mij op te leiden voor motorrijbewijs en je ook niet aan kunt tonen dat je mij aan het opleiden bent (er is geen administratie, immers).
Mijn vermoeden is dus dat deze man berecht gaat worden voor het besturen van een (kracht)voertuig zonder daartoe bevoegd te zijn. Gezien het risico (een volle spitstrein telt gerust 1000 reizigers als het er al niet meer zijn) zal de mate van berechting ook evenredig zijn - zwaar dus.
Is er dan een wetsartikel dat dit strafbaar stelt? Voor motorvoertuigen op de openbare weg heb je de wegcode maar voor spoorvoertuigen? Bestaan er reglementen die mensen buiten een spoorwegmaatschappij (want uiteindelijk heeft die Wim hiermee niets te maken en is het een 'gewone' burger) binden en kunnen bestraffen? Ik denk het niet als ik lees dat men er 'diefstal' van probeert te maken. Mocht het wel zo zijn, lijkt het mij dat een leerling die vanaf dag één onder toezicht rijdt (in afwachting van de vorming van een klas) ook strafbaar is? Die heeft immers ook geen enkele opleiding gevolgd en rijdt met toestemming van de TB, zoals die Wim.
U hebt een belangrijk punt. Inderdaad.We zitten in een schemerzone.Als die man een goede advocaat neemt ,zou hij ongestraft moeten blijven.
Als je iets steelt uit een niet gesloten wagen ,zal ook de eigenaar van de wagen gestraft worden, voor aanzetting van diefstal.raar maar waar.
Hetzelfde, en nu wijk ik even af , als je rijbewijs v/d auto ontnomen wordt mag je ook geen fiets meer besturen.
Maar om een fiets te besturen heb je geen rijbewijs nodig.
Re: Wie was dit?
Geplaatst: 08 jun 2011, 15:31
door Steven
Nu is het wel zo dat de man zich met leugens toegang verschafte tot de stuurpost, controle op toegang tot de stuurpost gebeuren altijd door de bestuurder. Ik denk dat ze het verkeerd aanpakken door het hem diefstal aan te smeren zoals andere hier ook al vermoeden. Maar het onwettig aanwezig zijn in de stuurpost is dus een gedeelde straf want de betrokken bestuurders kunnen hier dus deels mee voor opdraaien vrees ik (ook al is het ongewild). Je moet u al eerst de vraag stellen hoe dit aan het licht is gekomen en hoe hij dan ook voor de rechtbank is geraakt. Er moet toch ergens iets zijn waardoor dit zover is geraakt maar over dat deeltje lees je nergens iets. Zelfs de NMBS op zichzelf zwijgt er over.