Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Re: Duizenden treinreizigers zitten geblokkeerd

Bericht door dentheo »

Adler schreef: Voor de bovenleidingsbreuk in Beernem was ook de alternatieve route geblokkeerd door een defecte trein.
Dat was volgens mij een uur of vier later.....
Theo
Groeten vanop de Heide
odul

Bericht door odul »

Wat ik niet goed begrijp is dat die schoolkinderen "pas" om half twee 's nachts in Brussel aankwamen.
Waar is de leuze "Vrouwen en kinderen eerst"?

Hoe is het toch mogelijk dat zij zolang moeten wachten hebben op een vervangende autobus om hen naar huis te brengen.
Dat begrijp ik echt niet hoor.
Jani

Bericht door Jani »

odul schreef:Wat ik niet goed begrijp is dat die schoolkinderen "pas" om half twee 's nachts in Brussel aankwamen.

Hoe is het toch mogelijk dat zij zolang moeten wachten hebben op een vervangende autobus om hen naar huis te brengen.
De NMBS kan niet meer doen dan die bussen bij de lijn oproepen, als dat dan een paar uur moet duren voor ze daar ter plaatse zijn dan moeten ze maar eens aan de lijn vragen hoe dat komt.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: Maar hij trekt dan wel een bijkomende premie want de vertakking heeft een eigen nummer dus een extra lijn?
Neen, lijnkennis zit in uw reeks. Hoe meer lijnen je kent hoe hoger de moeilijkheidsgraad van die reeks (X bestuurder die Y lijnen kennen met Z verschillende types treinen).

Het gaat dus niet dat je om elke lijn die je zo zou kennen een premie krijgt. Als je meer lijnen kent dan wat in uw reeks voorzien is krijg je nog niet noodzakelijk een premie. Je moet al minstens 50 km lijn extra kennen voor je extra krijgt. Die km's zet men om in een coëfficiënt.
De basis ligt op 1 als je 50 km extra kent krijg je factor 1,1 die op zich dan in de formule zal gestoken worden die uw premie zal bepalen.
dus van een banaal stukje van 200 m omdat je bijvoorbeeld vertakking 28/1 kent zal je niets extra verdienen.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
Steven schreef:Zij kiezen dus zelf hoeveel lijnen hun bestuurders kennen en hoe vlot ze dus zelf kunnen werken, daar heeft NMBS of infrabel niets aan te zeggen, die bedrijven moeten er gewoon voor zorgen dat die bestuurders hun kennis behouden. Dat is niet moeilijk laat staan ingewikkeld en is enkel pro VEILIGHEID. Dus beschouw het kennen van een lijn niet als een pesterij van de privé.
En waarom kan het in Duitsland dan wel (zoals dentheo beweert)? Of is het treinverkeer daar dan onveiliger?

Neen hier is het net onveiliger dus is men voorzichtiger. Je hebt nog maar amper TBL1+ om op te rekenen als het fout gaat. In Duitsland hebben ze een al iets betere veiligheid om een trein te doen stoppen. Wij hebben geen veiligheid zoals de Indusi of PZB op onze klassieke lijnen die kan ingrijpen.
odul

Bericht door odul »

Jani schreef:
odul schreef:Wat ik niet goed begrijp is dat die schoolkinderen "pas" om half twee 's nachts in Brussel aankwamen.

De NMBS kan niet meer doen dan die bussen bij de lijn oproepen, als dat dan een paar uur moet duren voor ze daar ter plaatse zijn dan moeten ze maar eens aan de lijn vragen hoe dat komt.

Kan mag of wil ..niks meer doen?
Er bestaan ook vele privéfirma's die aan busvervoer doen hé.
Jani

Bericht door Jani »

odul schreef:
Jani schreef:

Moeten ze een eigen busbedrijf oprichten misschien? Denk je dat privébedrijven zomaar een hoop bussen klaar hebben staan voor het geval de NMBS ze nodig mocht hebben?
kars

Bericht door kars »

Het lijkt me niet meer dan redelijk dat ze gewoon busbedrijven bellen hoor. Als ik dit zo lees lijkt het alsof alleen De Lijn wordt ingeschakeld? En alle touringcarbedrijven dan?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Stijn91 schreef:De communicatie is niet zo goed, maar dat komt door de splitsing.
Onzin. Pertinente onzin.

Over bussen: NS heeft gisteravond/vannacht nog een hoop bussen geregeld die vanochtend stand-by stonden, mocht het nodig zijn na het zware noodweer van vannacht. Rond middernacht was de helft van het Nederlandse spoorwegnet niet meer berijdbaar vanwege blikseminslagen, vrijwel heel Brabant en Limburg waren onbereikbaar per spoor, evenals Utrecht - Arnhem, rondom Amsterdam, e.d.

Vanochtend waren er nog een hoop vertragingen en uitval, maar het treinverkeer verloopt inmiddels weer redelijk goed volgens plan. Alleen Utrecht - Arnhem ligt nog steeds plat vanwege een aanhoudende stroomstoring.
odul

Bericht door odul »

Jani schreef:

Moeten ze een eigen busbedrijf oprichten misschien? Denk je dat privébedrijven zomaar een hoop bussen klaar hebben staan voor het geval de NMBS ze nodig mocht hebben?[/quote]

:oops: :oops:

Ik schaam me in uw plaats

Vertel dat maar eens aan die ouders en kinderen die tot in de nacht moesten wachten om naar huis te kunnen.
Ik wens je veel succes, en hoop dat je er heelhuids van onderuit komt.
bobke

Bericht door bobke »

Adler schreef:Uit Terzake van deze avond:

NMBS als driekoppig monster ( driekoppige draak van Haek... )
Chaos en non-communicatie op het spoor ( hallucinant en ongelooflijk...)
Dit moet onderzocht worden ( ze gaat het weer eens onderzoeken zoals altijd...)
Structuur ten dienste van de opdracht (altijd maar beloven en niets doen...)
Europa heeft een spitsing gevraagd; dus twee bedrijven. Wat doet de domme Belgische politiek. Drie bedrijven maken. Enige oplossing is echt de nutteloze holding afschaffen. De bevoegdheden van de holding, dus ja beheer van de stations etc, moet onder Infrabel komen. En de NMBS moet gewoon het vervoer uitbaten (dus gewoon de dingen doen, die een private vervoerder zou moeten doen). Want NMBS moet winstgevend kunnen worden. Terwijl infrabel zorgt voor onderhoud en onder de overheid moet vallen (dus op belastinggeld,), et als het onderhoud aan het wegeninfrastuctuur ook door de overheid wordt gedaan. (en de mensen die erop rijden zijn privaat, wat dus bij De Lijn niet het geval is en ook dringend moet veranderd worden).
odul

Bericht door odul »

Bobke we leven hier wel in België hé.
Dus niks is 'simpel'

Eerst en vooral hebben Vlaanderen en Wallonië
Die allebei een andere visie hebben op het beleid van het spoorverkeer.

Verder moest je eens weten hoeveel reizigers er niet rondrijden met de één of andere korting opgelegd door de overheid.

Daarvoor past de staat de inkomsten bij.
Aan NMBS reizigers, want infrabel heeft in principe daar geen uitstaans mee.
Maar hoe moeten die dan hun inkomsten derven?

Vandaar die 'holding' die het geld van de staat krijgt en verdeeld tussen de de twee andere.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

In Nederland is het niet nodig (NS en ProRail), in Frankrijk is het niet nodig (SNCF en RFF), in Spanje is het niet nodig (ADIF en Renfe). Waarom zou het in België dan wel nodig zijn?
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

AlexNL schreef:
Stijn91 schreef:De communicatie is niet zo goed, maar dat komt door de splitsing.
Onzin. Pertinente onzin.

Over bussen: NS heeft gisteravond/vannacht nog een hoop bussen geregeld die vanochtend stand-by stonden, mocht het nodig zijn na het zware noodweer van vannacht. Rond middernacht was de helft van het Nederlandse spoorwegnet niet meer berijdbaar vanwege blikseminslagen, vrijwel heel Brabant en Limburg waren onbereikbaar per spoor, evenals Utrecht - Arnhem, rondom Amsterdam, e.d.

Vanochtend waren er nog een hoop vertragingen en uitval, maar het treinverkeer verloopt inmiddels weer redelijk goed volgens plan. Alleen Utrecht - Arnhem ligt nog steeds plat vanwege een aanhoudende stroomstoring.
Men heeft die bussen OP VOORHAND al geregeld, das inderdaad makkelijker, ik denk dat het in NL al even moeilijk is dan hier in belgie om in real time vele bussen te pakken zien te krijgen TIJDENS de spits, op een moment dat iedereen aan het rijden is. Oproepen van personeel thuis duurt een hele tijd om een aantal bussen bemand te krijgen als je al reserve bussen staan hebt. private maatschappijen zijn op die moment ook druk doende om hun dagelijkse schoolritten af te handelen he. Makkelijk is het zeker niet om zomaar snel wat bussen te regelen.
Ik kan begrijpen dat bussen vragen als je ziet dat er noodweer op komst is nuttig is, maar denk dat dit geld zal kosten, ook al benut je ze niet als het noodweer uiteindelijk blijkt mee te vallen. Je kan ni elke keer dat men 30 graden voorspelt een ganse kollonne bussen reserveerd om standby te staan he.
pietje

Bericht door pietje »

2012 schreef: Ik kan begrijpen dat bussen vragen als je ziet dat er noodweer op komst is nuttig is, maar denk dat dit geld zal kosten, ook al benut je ze niet als het noodweer uiteindelijk blijkt mee te vallen. Je kan ni elke keer dat men 30 graden voorspelt een ganse kollonne bussen reserveerd om standby te staan he.
Neen, je kan beter zorgen dat uw netwerk en rollend materieel bestand is tegen extreme omstandigheden, dan is het allemaal niet nodig.
Op termijn misschien nog de goedkoopste oplossing.

Hoe komt het eigenlijk dat de NMBS nog niet spreekt over "overmacht", hebben ze dat de vorige keer geleerd dat dat niet zomaar kan?
Plaats reactie