Pagina 3 van 3

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 12:33
door Steven
Volgens de regels van de kunst moet het tot net in de opening maar dat gebeurd niet bij iedereen even correct natuurlijk. Want wat is tot in de opening? 1 of 5m? Dat staat dus niet omschreven.

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 19:29
door dentheo
In de opening lijkt mij 0 meter...
Zijn dat Zwitserland fluitjes volgens U ? Perslucht ?

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 19:57
door Steven
De hoorn werkt in België (ik vermoed in andere landen ook) op perslucht.

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 20:05
door dentheo
Ho, dan hebben ze in Zwitserland alleen een "scherper" toontje...

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 20:12
door Steven
dentheo schreef:Ho, dan hebben ze in Zwitserland alleen een "scherper" toontje...
Het geluid bepaal je door vorm en afmetingen.

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 22:44
door TrainzDr3ver
Tja als je in die landen 's winters, met een goed pak sneeuw in de bergen, een klaxon van een Traxx gaat gebruiken, loopt denk ik fout af :lol:
Denk dat ze daarom die "FWUUUT"jes gebruiken

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 17 nov 2011, 23:46
door dentheo
Anderzijds weten ze daar waarschijnlijk welke toon het verste in een tunnel doordringt.
Het is toch de bedoeling dat mensen die in de tunnel lopen, die beschermingsnissen opzoeken ?
Daarom zijn daar ook die witte lijnen op de wanden geschilderd, om de weg te wijzen.

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 18 nov 2011, 21:29
door Bordensteker
Na dit zo gelezen te hebben heb ik vandaag na doorrit te Antwerpen Zuid eens de onmiddellijke nadering en inrit in de Kennedytunnel opgeluisterd met de reglementair tot in de tunnel volgehouden waarschuwingstoon. Dat was dan nog de lage toon, eigenlijk moet het op de baan de hoge toon zijn, en daarom heb ik dat dan tijdens de volgende rit gedaan, want ik mocht meteen nog een keer.
Ik voelde me daarbij nogal ernstig idioot en was beducht dat men misschien meteen de hulpdiensten zou gaan bellen. Ik vond het dus nogal wennen ...

Dan iets over die echte fluit in plaats van een echte claxon in toeter-versie.
Ik heb van die vrij aangename "FWUUUT" geluidjes zelf in de Oekraïne horen klinken. Van grote dubbel-elocs en ook van diesellocs. Ik denk dat ze daar een aparte en eigenlijk niet zo oorverdovende fluit als een soort claxon voor in de stationsomgeving gebruiken. Misschien wel standaard op veel locs in het oostblok? Dat was in de jaren 1997 en ik denk 1999. De locs communiceerden kennelijk door middel van claxonsignalen met het seinhuis.

Ik breng tenslotte bij de ouderen onder ons (en jongere liefhebbers van klassieke Franse auto's) in herinnering dat bijvoorbeeld de oude Simca Aronde en Monthléry modellen uit de jaren zestig een keuzeschakelaar hadden voor hetzij de harde claxon ("TWÈÈT") voor de buitenweg of de veel bescheidener gedempt klinkende claxon ("FOEP") voor in de stad.

_________________
zojuist op de TV vernomen dat babies wereldwijd allemaal met hetzelfde "Mamma" beginnen

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 19 nov 2011, 10:57
door wbrm
Of een bel, dat je in de VS wel eens hoort.

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 05 dec 2011, 21:56
door COCOKEN007
in Italie gaat een belletje rinkelen in het station om te zeggen dat er trein in aantocht is

Re: claxon gebruiken bij het doorrijden van een station

Geplaatst: 06 dec 2011, 21:15
door TrainzDr3ver
Zo iets hebben ze hier toch ook al, in Mortsel-Oude-God als ik me niet vergis, al gaan ze daar toch telkens claxonneren als ze de tunnel inrijden komende van Mechelen naar Antwerpen