En zelfs als de brokken maar in één spoor liggen kan de politie eisen dat ook het tweede spoor gesperd blijft zodat ze in alle veiligheid hun vaststellingen kunnen doen.Klangfilm schreef:Of er één spoor of meerdere buiten dienst worden gesteld hangt af of na de aanrijding de stoffelijke resten van het slachtoffer zich op één of meerdere sporen bevinden.K V B schreef:Was het overigens niet mogelijk om slechts een spoor buiten dienst te nemen?
Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Hetgeen meer regel dan uitzondering is. Onze politieagenten, maar ook de mensen van het parket, houden er niet zo van om rijdende treinen naast zich te zien, ook al is het aan beperkte snelheid, terwijl ze zelf ook op de sporen staan...
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Je kan de treinen toch stapvoets voorbij laten rijden?gysev schreef:En zelfs als de brokken maar in één spoor liggen kan de politie eisen dat ook het tweede spoor gesperd blijft zodat ze in alle veiligheid hun vaststellingen kunnen doen.Klangfilm schreef:Of er één spoor of meerdere buiten dienst worden gesteld hangt af of na de aanrijding de stoffelijke resten van het slachtoffer zich op één of meerdere sporen bevinden.K V B schreef:Was het overigens niet mogelijk om slechts een spoor buiten dienst te nemen?
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Jazeker, maar wat doe jij als de politie je expliciet verbiedt om te rijden? Toch je wil doordrijven? See you in courtK V B schreef:Je kan de treinen toch stapvoets voorbij laten rijden?

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Eerst wordt alles stilgelegd, dan komt politie e.d., ze kijken, lopen rond en pas daarna kunnen ze eventueel zeggen of stapvoets op het andere spoor in orde is. Reken dus maar op sowieso 20 minuten dat er helemaal niets rijdt. Al zou het inderdaad geen slecht idee zijn om na 25 minuten standaard aan de lokale ordehandhavers te vragen of stapvoets rijden op het andere spoor kan. Het zal wel vaker gebeuren dat de mensen ter plaatse daar zelf misschien niet direct aan denken.K V B schreef:Je kan de treinen toch stapvoets voorbij laten rijden?
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Het zou de eerste keer niet zijn dat bestuurder het nevenliggende spoor vrij geeft, dat er rijden op zicht wordt opgelegd en dat we rijden, tot de politie aankomt, de boel weer stilligt, tot ook zij het over hun hart krijgen om ons weer te laten rijden, waarna het parket aankomt, en het verkeer opnieuw wordt stilgelegd...
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Misschien is het dan toch wel zinvol om een spoorwegpolitie te hebben die binnen de spoorbedding boven de plaatselijke staat...gysev schreef:Jazeker, maar wat doe jij als de politie je expliciet verbiedt om te rijden? Toch je wil doordrijven? See you in courtK V B schreef:Je kan de treinen toch stapvoets voorbij laten rijden?
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Als men moet wachten tot die spoorwegpolitie ooit in Heide is geraakt (volgens sommigen op dit forum het einde van de beschaafde wereld), is men zo al enkele uren verder en dan kan men pas starten met het onderzoek.K V B schreef: Misschien is het dan toch wel zinvol om een spoorwegpolitie te hebben die binnen de spoorbedding boven de plaatselijke staat...
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Bij aanrijdingen met dodelijke slachtoffers komt steeds het parket langs. Op deze is het meestal nog langer wachten dan op de politie.
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Bij een interventie van de medische of de brandweertechnische diensten zal altijd gevraagd worden om het volledige treinverkeer stil te leggen. Niet alleen voor de veiligheid van de aanwezigen maar ook omdat er bij een bevrijding (als dat nog zinvol zou zijn) er steeds heel wat materiaal rond de werkzone ligt en die zone sowieso vrij moet blijven van interferentie om in- en uitgaande personeels- en materiaalbewegingen van de verschillende aanwezige disciplines vlot te laten verlopen. Bij een interventie van de brandweer worden er ook al snel eens slangen gelegd voor het geval dat... en die liggen dan ook op de sporen. Enneuh... 20 minuten zijn in zo een gevallen zéér rap om.K V B schreef:Je kan de treinen toch stapvoets voorbij laten rijden?
Men zou beter eens met alle partijen een fatsoenlijk draaiboek opstellen.groentje schreef:Het zou de eerste keer niet zijn dat bestuurder het nevenliggende spoor vrij geeft, dat er rijden op zicht wordt opgelegd en dat we rijden, tot de politie aankomt, de boel weer stilligt, tot ook zij het over hun hart krijgen om ons weer te laten rijden, waarna het parket aankomt, en het verkeer opnieuw wordt stilgelegd...
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Das ook niet juist, bij zwaargewonden/dodelijke incidenten en onduidelijke omstandigheden word parket altijd INGELICHT, als de omstandigheden duidelijk zijn komen die zelden zelf ter plaatse.Steven schreef:Bij aanrijdingen met dodelijke slachtoffers komt steeds het parket langs. Op deze is het meestal nog langer wachten dan op de politie.
Vorige week nog in Deinze aanrijding auto/trein, lichtgekwetste persoon maar er was discutie omtrent zichtbaarheid met lage zon, parket heeft dan een deskundige gestuurt. Ondertussen werd er wel al gereden op het andere spoor, dat is vrijgegeven kort na aankomst van alle hulpdiensten.
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Laat het nu net de spoorwegpolitie zijn die wat dit betreft het minst flexibel is - in Brussel toch.K V B schreef:Misschien is het dan toch wel zinvol om een spoorwegpolitie te hebben die binnen de spoorbedding boven de plaatselijke staat...
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Nochtans de aanrijding die ik indertijd had was het parket ook ter plaatse ook al had ik duidelijk zelfmoord gemeld.2012 schreef:Das ook niet juist, bij zwaargewonden/dodelijke incidenten en onduidelijke omstandigheden word parket altijd INGELICHT, als de omstandigheden duidelijk zijn komen die zelden zelf ter plaatse.Steven schreef:Bij aanrijdingen met dodelijke slachtoffers komt steeds het parket langs. Op deze is het meestal nog langer wachten dan op de politie.
Vorige week nog in Deinze aanrijding auto/trein, lichtgekwetste persoon maar er was discutie omtrent zichtbaarheid met lage zon, parket heeft dan een deskundige gestuurt. Ondertussen werd er wel al gereden op het andere spoor, dat is vrijgegeven kort na aankomst van alle hulpdiensten.
Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten
Steven schreef:Nochtans de aanrijding die ik indertijd had was het parket ook ter plaatse ook al had ik duidelijk zelfmoord gemeld.2012 schreef:Das ook niet juist, bij zwaargewonden/dodelijke incidenten en onduidelijke omstandigheden word parket altijd INGELICHT, als de omstandigheden duidelijk zijn komen die zelden zelf ter plaatse.Steven schreef:Bij aanrijdingen met dodelijke slachtoffers komt steeds het parket langs. Op deze is het meestal nog langer wachten dan op de politie.
Vorige week nog in Deinze aanrijding auto/trein, lichtgekwetste persoon maar er was discutie omtrent zichtbaarheid met lage zon, parket heeft dan een deskundige gestuurt. Ondertussen werd er wel al gereden op het andere spoor, dat is vrijgegeven kort na aankomst van alle hulpdiensten.
Ik heb gezegd "zelden" he, soms doen ze dat wel, maar ben als brandweerman al bij heel wat dodelijke incidenten geweest en ze komen verre van altijd. Kan ook afhangen van magistraat tot magistraat zeker ...