Pagina 3 van 7
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 16:21
door gysev
Jeroen schreef:Gaan we eens het aantal ongevallen door oververmoeide seingevers naast het aantal (onaangekondigde) vakbondsacties leggen? Waarvan zouden de reizigers het meeste wakker liggen?
Dat veiligheid voor jou blijkbaar minder belangrijk is dan wat hinder laat ik voor jouw rekening.
Jeroen schreef:Zou het treinverkeer de dag na die actie in Berchem opeens veel veiliger zijn geworden?
Ja, want er werd onmiddellijk gezorgd voor 6 extra mensen. Toch vreemd dat zoiets wel kon na 30' actie maar niet na 2 jaar onderhandelen, nee?
Jeroen schreef:Indien niet, had de actie wederom geen meerwaarde buiten dan misschien de klanten nog maar eens enorm op de zenuwen werken of wat gestolen arbeidstijd die men in de zak kan steken.
Welke gestolen werktijd? Actievoerders worden niet betaald tijdens de uren dat gestaakt wordt Jeroen.
Jeroen schreef:Ah ja, het is daarmee dat de stakers (en niet de directie) de blok in Brussel-Zuid zijn binnengevallen om daar vervolgens de arbeid van de werkwilligen te verstoren? Trouwens, als er helemaal geen acties zijn, moeten er uit veiligheidsoverwegingen ook geen stations of blokken worden gesloten.
Bij die bende die binnenvalt zit NIEMAND die in Brussel-Zuid werkt, maar wel veel militanten die op de directie werken. Dat zegt wel iets denk ik, maar dat zie ik waarschijnlijk ook wel weer verkeerd. En dat onze voorlaatste regiomanager persoonlijk het bevel heeft komen geven om de blokpost een uur te sluiten heb ik waarschijnlijk gehallucineerd terwijl ik pinten zat te pakken

. Misschien moet je je vooroordelen eens een uurtje vrijaf geven en eens nadenken waarom bv een vakbondsman als Bovy ineens wordt bedankt met een mooi lucratief directeurspostje. Het zal wel niet zijn omdat hij het personeel zo goed heeft verdedigd zeker?
Jeroen schreef:Een nultolerantie is zo iemand op straat zetten. Bij de spoorwegen moet men zo een termen niet gebruiken want werkelijk alles wordt er in meedere of mindere mate getolereerd.
Volledig akkoord: wie drinkt tijdens de dienst mag van mij gerust zwaar gesanctioneerd worden. Enig probleem: in het bedrijfsrestaurant van de Frankrijkstraat (directie dus) wordt gewoon bier verkocht en vrijdagnamiddag zijn er daar de traditionele recepties en drinks. En nee, niet uitsluitend met fruitsap. Alweer die tegenstelling dus tussen reglement en praktijk op directieniveau. Maar daar moet je dus niets over zeggen want als reiziger heb je daar natuurlijk geen boodschap aan (sorry, weer een aanval van acute ironie

)
Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 17:09
door dekooiker
[quote="Jeroen]De discussie gaat niet zozeer over de opportuniteit van een vakbondsactie, wél over het gegeven dat die ene actie onaangekondigd was en dat dit (naar mijn bescheiden mening) niet door de beugel kan. Als de vermoeidheid, de aanslepende situatie etc etc geen determinerende factoren zijn om zo een plotse actie goed te keuren, snap ik niet wat de relevantie ervan is in jouw betoog. En inderdaad, ik ben eerder verontwaardigd door de acties van het personeel dan door die van de directie. De acties van het personeel raken mij, hebben een impact op mij terwijl een relatie directie-werknemer in een bedrijf mijn zaak niet is. Jullie voeren acties, duidelijk bedoeld om de reizigers zwaar te treffen maar als er dan reactie op komt, volgen er kleinzerige uitspraken à la
'de directie doet dat ooook' 
. Wel, de directie dwarsboomt mijn reisplannen niet op het onverwachte of gaat geen pinten gaan pakken tijdens de uren waardoor de treinen stilvallen.[/quote]
Als het personeelstekort al enkele jaren aansleept en de directie na veel zagen van de vakbonden én het personeel onvoldoende onderneemt dan mag het logisch zijn dat er reactie komt.
Voorbeeld: aantal ostch staat op -5.
Er is een kader, dat wil zeggen, de hoeveelheid personeelsleden van elke functie die nodig zijn om de boel draaiende te houden.
Het langdurig onder dat kader werken zorgt ervoor dat de vakantiedagen en compensatiedagen (vergelijk het met de zaterdagrust) niet opgenomen kan worden.
Ouderschapsverlof mag men bijvoorbeeld niet weigeren en dan stapelen die compensatiedagen zich snel op.
Op nog maar te zwijgen van het feit dat er een nachtdienst voor een dag ouderschapverlof wordt gezet!
Zulke zaken kunnen op den duur niet meer en dan krijgen we acties.
En die zijn helemaal niet bedoeld om reizigers te treffen,nee, anders doet de directie gewoonweg niets.
Nu wel.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 17:13
door deadlock
gysev schreef:Als je zo een voorstander bent van een dictatuur kan je nog altijd uitwijken naar Belarus of Noord-Korea. Daar wordt gegarandeerd nooit gestaakt. In een democratie moet je het recht op staking respecteren, wat natuurlijk niet betekent dat de stakers zich alles mogen permitteren. Staking is in een bedrijf, niet op geblokkeerde wegen.
Wel eens gehoord van publieksvriendelijke acties? Steekt veel harder namelijk. Staken is in België een nationale hobby. Er wordt veel te snel naar dit allerhardste pressiemiddel gegrepen met alle gevolgen van dien.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 17:23
door gysev
deadlock schreef:Wel eens gehoord van publieksvriendelijke acties? Steekt veel harder namelijk. Staken is in België een nationale hobby. Er wordt veel te snel naar dit allerhardste pressiemiddel gegrepen met alle gevolgen van dien.
Mooi, en wat had je je daarbij voorgesteld?
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 17:45
door dekooiker
Treinen op tijd laten rijden

Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 18:02
door Robin
gysev schreef:
Jeroen schreef:Een nultolerantie is zo iemand op straat zetten. Bij de spoorwegen moet men zo een termen niet gebruiken want werkelijk alles wordt er in meedere of mindere mate getolereerd.
Volledig akkoord: wie drinkt tijdens de dienst mag van mij gerust zwaar gesanctioneerd worden. Enig probleem: in het bedrijfsrestaurant van de Frankrijkstraat (directie dus) wordt gewoon bier verkocht en vrijdagnamiddag zijn er daar de traditionele recepties en drinks. En nee, niet uitsluitend met fruitsap. Alweer die tegenstelling dus tussen reglement en praktijk op directieniveau. Maar daar moet je dus niets over zeggen want als reiziger heb je daar natuurlijk geen boodschap aan (sorry, weer een aanval van acute ironie

)
In elk bedrijfsrestaurant trouwens, niet alleen frankrijkstraat. 1 alcoholische consumptie is toegelaten, het is wel zo dat je moet opletten met wat uw functie is. Een TB die erna moet gaan rijden kan dit best niet doen

Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 18:14
door Kristofke
dekooiker schreef:
Op nog maar te zwijgen van het feit dat er een nachtdienst voor een dag ouderschapverlof wordt gezet!
Zulke zaken kunnen op den duur niet meer en dan krijgen we acties.
Wablieft?
Ik heb mij al veel vragen gesteld bij het feit dat de nachtshift eigenlijk grotendeels op de verkeerde dag van de planning staat, je werkt 6 uren op een andere dag, terwijl daar CV of R staat en dat dus zogezegd staat voor een volledige dag vrijaf.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 19:45
door deadlock
gysev schreef:Mooi, en wat had je je daarbij voorgesteld?
Geen kaartjes controleren bijvoorbeeld?
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 20:20
door Kristofke
deadlock schreef:gysev schreef:Mooi, en wat had je je daarbij voorgesteld?
Geen kaartjes controleren bijvoorbeeld?
Wat heeft de treinbegeleider nu te maken met de problemen van het blokpersoneel? Het zijn twee verschillende bedrijven.
Infrabel verkoopt niet eens tickets, dus ze zullen er weinig last van hebben.
U gaf een perfect voorbeeld

(van het feit dat u , en velen met u, er weinig van begrijpen)
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 21:07
door kika
dekooiker schreef:Treinen op tijd laten rijden

In welke mate is het realisitisch voor het blokpersoneel om alle treinen +7 te geven (ze tellen mee in vertragingsstatistieken en iedereen haalt z'n overstap, want alles is +7?).
Over het onderwerp: het gaat over o.a. het niet opvolgen van 'andere procedures.' Ik heb hier nog niet gelezen welke andere procedures dat zouden kunnen zijn, dus ik vind het nogal moeilijk om er veel zinnigs over te zeggen. Lijkt me nogal sterk dat die 1651 andere personeelsleden wél iedere
andere procedure tot in de puntjes hebben opgevolgd. Meestal is het zo dat als vakbondsacties echt te gortig zijn, dat er wel zo'n regeltje andere procedure te vinden is om de hond mee te slaan. Dat maakt het voor mij een duidelijk voorbeeld van hoe de verhoudingen en affiniteit met de realiteit liggen. Hoop in ieder geval voor de stakers dat het geen gerechterlijke uitputtingsslag wordt, want dan komt het aan op wie het langst zijn adem kan inhouden.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 29 jan 2012, 21:19
door Adler
Kristofke schreef:deadlock schreef:gysev schreef:Mooi, en wat had je je daarbij voorgesteld?
Geen kaartjes controleren bijvoorbeeld?
Wat heeft de treinbegeleider nu te maken met de problemen van het blokpersoneel? Het zijn twee verschillende bedrijven.
Infrabel verkoopt niet eens tickets, dus ze zullen er weinig last van hebben.
U gaf een perfect voorbeeld

(van het feit dat u , en velen met u, er weinig van begrijpen)
Denk je nu echt dat het voor de reiziger wat uitmaakt wie van de NMBS-groep staakt als hij weer eens geen trein meer kan nemen door de zoveelste staking ?
Het hele personeelsbeleid van de NMBS-groep valt trouwens onder de NMBS-Holding, dus niet onder de NMBS of Infrabel.
Dat hebben de vakbonden destijds zelf zo gewild en was een van de bestaansredenen van de Holding.
Maar als er gestaakt wordt zijn het opeens weer 2 totaal verschillende bedrijven die niets met mekaar te maken hebben.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 30 jan 2012, 08:52
door gysev
Adler schreef:Denk je nu echt dat het voor de reiziger wat uitmaakt wie van de NMBS-groep staakt als hij weer eens geen trein meer kan nemen door de zoveelste staking ?
Het hele personeelsbeleid van de NMBS-groep valt trouwens onder de NMBS-Holding, dus niet onder de NMBS of Infrabel.
Dat hebben de vakbonden destijds zelf zo gewild en was een van de bestaansredenen van de Holding.
Maar als er gestaakt wordt zijn het opeens weer 2 totaal verschillende bedrijven die niets met mekaar te maken hebben.
Het gaat in dit topic over een actie op een blokpost. Wie dan als alternarief voorstelt om geen tickets te verkopen heeft er inderdaad weinig van begrepen. Vooral op een forum voor spoorwegliefhebbers mag je wat dat betreft toch een minimum aan kennis verwachten?
Je stelt het probleem trouwens perfect: ALLE personeel hangt inderdaad (nog) af van de Holding, dus is er één personeelsreglement en dus moet dat voor iedereen gelden. En laat dat hier nu net niet het geval zijn.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 30 jan 2012, 09:15
door kika
gysev schreef:
Het gaat in dit topic over een actie op een blokpost. Wie dan als alternarief voorstelt om geen tickets te verkopen heeft er inderdaad weinig van begrepen. Vooral op een forum voor spoorwegliefhebbers mag je wat dat betreft toch een minimum aan kennis verwachten?
Kennis verwachten hoeft helemaal niet, maar als je de bal misslaat kan het geen kwaad om dat te accepteren. Je zou nog kunnen roepen dat ticketverkopers solidair moeten zijn o.i.d., maar ook dat is naast de kwestie in dit draadje.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 30 jan 2012, 10:21
door deadlock
Kristofke schreef:Wat heeft de treinbegeleider nu te maken met de problemen van het blokpersoneel? Het zijn twee verschillende bedrijven.
Infrabel verkoopt niet eens tickets, dus ze zullen er weinig last van hebben.
U gaf een perfect voorbeeld

(van het feit dat u , en velen met u, er weinig van begrijpen)
Ik begrijp het perfect. De reiziger alleen niet.
Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni
Geplaatst: 30 jan 2012, 10:22
door deadlock
gysev schreef:Het gaat in dit topic over een actie op een blokpost. Wie dan als alternarief voorstelt om geen tickets te verkopen heeft er inderdaad weinig van begrepen. Vooral op een forum voor spoorwegliefhebbers mag je wat dat betreft toch een minimum aan kennis verwachten?
Dat is een drogreden. Non sequitur.