Maar waarom heeft men dat probleem dan bijvoorbeeld in Nederland of Zwitserland niet?Shrek schreef:De kost is veel groter hé. Dankzij onze CAO's en statuten moet het personeel dat in het weekend werkt bijna het dubbele betaald worden van wie door de week werkt.K V B schreef:Waarom eigenlijk dat grote verschil? Komt men in België in het WE niet buiten?
Voor dezelfde kostprijs kan je dus door de week veel meer mensen vervoeren dan in het weekend. Dat is natuurlijk maar 1 van de redenen, maar het speelt zeker mee
Niet bediende stations in het weekend
Re: Niet bediende stations in het weekend
Re: Niet bediende stations in het weekend
Wat in Nederland gewoon handiger is, is dat in het weekend dezelfde dienstregeling wordt gereden als op werkdagen. Het is wel zo dat er een aantal treinseries niet rijden in het weekend, of alleen op zondag niet. Maar die staan dan gewoon in de dienstregeling vermeld als: "rijdt niet op zater-, zon- en feestdagen" of "rijdt van maandag t/m vrijdag". Dit zie je vrijwel alleen op verbindingen die, op dagen dat alles rijdt, een kwartierdienst hebben, op enkele lokaalspoorlijntjes na, waar op zondag nog wel eens een uursdienst gereden wordt. Tweeuursdiensten komen in Nederland niet voor op binnenlandse spoorverbindingen.
Maar uiteindelijk gaat het dus zowel doordeweeks als in het weekend om dezelfde dienstregeling. In Nederland hoef je dan ook niet in het weekend op een ander bord met vertrektijden te kijken dan doordeweeks. Wel staat bij elke trein vermeld op welke dagen van de week deze rijdt. Maar er zijn geen treinen die in het weekend op compleet andere tijden vertrekken.
Zoals ik al noemde, ligt in Nederland één station waar structureel een paar ritten per dag halteren. Daarnaast zijn er nog een aantal stations zonder vaste dienstregeling, waar treinen kunnen stoppen op basis van een evenement. Voorbeelden hiervan zijn Rotterdam Stadion (tussen Rotterdam Zuid en Rotterdam Lombardijen) of Heerenveen IJsstadion (tussen Heerenveen en Wolvega).
Maar waarom dat verschil tussen Nederland en België hierin zo groot is, weet ik niet. Ik krijg vaak het idee dat de NMBS er eigenlijk alleen maar is voor woon-werkverkeer en dat alle andere treinen 'extraatjes' zijn...
Overigens wordt in één van de vorige posts de lijn Libramont-Bastogne genoemd. Weet iemand waarom deze nog steeds op veel netkaarten staat? Misschien een beetje offtopic, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar...
Maar uiteindelijk gaat het dus zowel doordeweeks als in het weekend om dezelfde dienstregeling. In Nederland hoef je dan ook niet in het weekend op een ander bord met vertrektijden te kijken dan doordeweeks. Wel staat bij elke trein vermeld op welke dagen van de week deze rijdt. Maar er zijn geen treinen die in het weekend op compleet andere tijden vertrekken.
Zoals ik al noemde, ligt in Nederland één station waar structureel een paar ritten per dag halteren. Daarnaast zijn er nog een aantal stations zonder vaste dienstregeling, waar treinen kunnen stoppen op basis van een evenement. Voorbeelden hiervan zijn Rotterdam Stadion (tussen Rotterdam Zuid en Rotterdam Lombardijen) of Heerenveen IJsstadion (tussen Heerenveen en Wolvega).
Maar waarom dat verschil tussen Nederland en België hierin zo groot is, weet ik niet. Ik krijg vaak het idee dat de NMBS er eigenlijk alleen maar is voor woon-werkverkeer en dat alle andere treinen 'extraatjes' zijn...
Overigens wordt in één van de vorige posts de lijn Libramont-Bastogne genoemd. Weet iemand waarom deze nog steeds op veel netkaarten staat? Misschien een beetje offtopic, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar...

Re: Niet bediende stations in het weekend
Gewoon omdat de lijn officieel nog altijd niet afgeschaft is. Al is het wel een veeg teken dat ze niet eens meer in de netverklaring voorkomt. En nog een veger teken: dat ze over langere afstand opgebroken is. Maar de NMBS-biljetten blijven er nog altijd geldig, tenminste als je in Libramont met de trein aankomt, en daar je reis verderzet.FireSea schreef: Overigens wordt in één van de vorige posts de lijn Libramont-Bastogne genoemd. Weet iemand waarom deze nog steeds op veel netkaarten staat? Misschien een beetje offtopic, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Niet bediende stations in het weekend
Bedoel je daarmee dat de NMBS vandaag de dag vervangbussen inzet naar Bastogne?
Re: Niet bediende stations in het weekend
Neen. Het zijn TEC-bussen waarop NMBS-biljetten geldig zijn.FireSea schreef:Bedoel je daarmee dat de NMBS vandaag de dag vervangbussen inzet naar Bastogne?
Re: Niet bediende stations in het weekend
Het heeft voor een deel met de beheersovereenkomst met de overheid te doen, denk ik. De NMBS krijgt de opdracht "X aantal treinkm" per jaar te presteren, en dan is het niet zo vreemd dat ze dat dan vooral doen op het moment dat dat het minste kost...FireSea schreef: Maar waarom dat verschil tussen Nederland en België hierin zo groot is, weet ik niet. Ik krijg vaak het idee dat de NMBS er eigenlijk alleen maar is voor woon-werkverkeer en dat alle andere treinen 'extraatjes' zijn...
Een andere reden kan zijn dat bij SBB en NS een groter deel van de inkomsten van de reizigers direct afkomstig is (het SBB IC/IR net is zelfbedruipend bijv.) en dan tellen de reizigerswensen ook zwaarder mee.
De beheersovereenkomst tussen de Zwitserse staat en de SBB is overigens behoorlijk specifiek. Er bestaat bijvoorbeeld een lijst van stations waar de SBB 7 dagen op 7, van 5 uur tot 24u minstens een keer per uur in beide richtingen moet stoppen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Niet bediende stations in het weekend
Even nuanceren: op zaterdagen wordt mijn bereidheid om weekendwerk te verrichten met een bedrag van slechts € 2,80 bruto per gewerkt uur beloond.Shrek schreef:Dankzij onze CAO's en statuten moet het personeel dat in het weekend werkt bijna het dubbele betaald worden van wie door de week werkt.
Op zondag wordt het loon daarentegen wél verdubbeld.
_________________
appels zijn ronder maar peren kennen geen parkeerstand
Re: Niet bediende stations in het weekend
Art. 8.2 en 8.3 van de beheersovereenkomst zijn ook heel specifiek en bepalen in detail het minimumaanbod tijdens werkdagen en in de weekends voor de verschillende lijnen en stations in bijlage 10 en 11. Het gaat dus niet enkel om een aantal treinkilometer dat moet gewaarborgd worden.K V B schreef:Het heeft voor een deel met de beheersovereenkomst met de overheid te doen, denk ik. De NMBS krijgt de opdracht "X aantal treinkm" per jaar te presteren, en dan is het niet zo vreemd dat ze dat dan vooral doen op het moment dat dat het minste kost...FireSea schreef: Maar waarom dat verschil tussen Nederland en België hierin zo groot is, weet ik niet. Ik krijg vaak het idee dat de NMBS er eigenlijk alleen maar is voor woon-werkverkeer en dat alle andere treinen 'extraatjes' zijn...
Een andere reden kan zijn dat bij SBB en NS een groter deel van de inkomsten van de reizigers direct afkomstig is (het SBB IC/IR net is zelfbedruipend bijv.) en dan tellen de reizigerswensen ook zwaarder mee.
De beheersovereenkomst tussen de Zwitserse staat en de SBB is overigens behoorlijk specifiek. Er bestaat bijvoorbeeld een lijst van stations waar de SBB 7 dagen op 7, van 5 uur tot 24u minstens een keer per uur in beide richtingen moet stoppen.
Alleen ligt dat minimumaanbod een stuk lager dan in andere landen, zeker in de weekends.
Re: Niet bediende stations in het weekend
Ja, alleen dan zijn er dus ook een hoop lijnen zonder minimumaanbod (of een minimumaanbod van 0), aangezien daar niets rijdt...
Het valt me ook al zo op bij de TEC in Wallonië. Daar rijdt het overgrote deel van de buslijnen niet in het weekend. Ik denk dat de Belgische overheid denkt dat iedereen een auto heeft. OV-minded zijn ze blijkbaar niet. Het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest misschien nog enigszins...
Het valt me ook al zo op bij de TEC in Wallonië. Daar rijdt het overgrote deel van de buslijnen niet in het weekend. Ik denk dat de Belgische overheid denkt dat iedereen een auto heeft. OV-minded zijn ze blijkbaar niet. Het Vlaams Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest misschien nog enigszins...
Re: Niet bediende stations in het weekend
Het zijn inderdaad TEC-bussen die daar rijden MAAR ENKEL en alleen de ticketten van de NMBS zijn hierop geldig, de TEC baat deze lijn NIET uit ... je kunt deze bussen dus enkel nemen met een NMBS vervoersbewijs ...Paul schreef:Neen. Het zijn TEC-bussen waarop NMBS-biljetten geldig zijn.FireSea schreef:Bedoel je daarmee dat de NMBS vandaag de dag vervangbussen inzet naar Bastogne?
Re: Niet bediende stations in het weekend
Beste Mechanik, al die bussen die in het spoorboekje tabel 163 staan, vind je ook terug op de dienstregeling van TEC-lijn 163b. Die lijn wordt dus wel degelijk door de TEC uitgebaat, de bussen stoppen trouwens onderweg aan allerlei haltes waarvoor je geen NMBS-vervoerbewijs kunt kopen. Op die bussen heb je dus ofwel een TEC-vervoerbewijs nodig ofwel een NMBS-vervoerbewijs (maar dan alleen voor een rit tussen Libramont en Bastogne of vv.). Ik neem aan dat de NMBS daarvoor een afgesproken vergoeding betaalt aan de TEC.Mechanik schreef:Het zijn inderdaad TEC-bussen die daar rijden MAAR ENKEL en alleen de ticketten van de NMBS zijn hierop geldig, de TEC baat deze lijn NIET uit ... je kunt deze bussen dus enkel nemen met een NMBS vervoersbewijs ...Paul schreef:Neen. Het zijn TEC-bussen waarop NMBS-biljetten geldig zijn.FireSea schreef:Bedoel je daarmee dat de NMBS vandaag de dag vervangbussen inzet naar Bastogne?
Re: Niet bediende stations in het weekend
Om even een oud topic nieuw leven in te blazen: Ik ben uiteindelijk zelf maar eens even goed de dienstregeling ingedoken en heb nu de complete lijst van stations die alleen doordeweeks bediend worden en de stations die alleen in de piekuren bediend worden.
Stations die uitsluitend doordeweeks bediend worden:
Aalst-Kerrebroek
Aarsele
Antwerpen-Haven
Anzegem
Athus
Aubange
Baasrode-Zuid
Balegem-Zuid
Bambrugge
Beersel
Beignée
Bleret
Boom
Boondaal / Boondael
Bordet
Brussel-Congres / Bruxelles-Congres
Brussel-Kapellekerk / Bruxelles-Chapelle
Brussel-West / Bruxelles-Ouest
Buda
Callenelle
Chapelle-Dieu
Couillet
Delta
Diesdelle / Vivier d'Oie
Ede
Erpe-Mere
Evere
Familleureux
Florée
Frameries
Froyennes
Genly
Ghlin
Halanzy
Hambos
Ham-sur-Sambre
Harchies
Haren
Hemiksem
Hever
Hillegem
Hoboken-Polder
Hofstade
Hourpes
Huizingen
Landskouter
Le Campinaire
Leman
Marche-lez-Ecaussinnes
Masnuy-Saint-Pierre
Maubray
Mazy
Meiser
Mérode
Messancy
Mévergnies-Attre
Moensberg
Mortsel-Liersesteenweg
Neufvilles
Niel
Obaix-Buzet
Obourg
Oudegem
Pry
Quévy
Ruisbroek-Sauvegarde
Schelle
Sclessin
Simonis
Sint-Denijs-Boekel
Sint-Job / Saint-Job
Terhagen
Vichte
Vijfhuizen
Ville-Pommeroeul
Voroux
Welle
Wichelen
Wolfstee
Zeebrugge-Dorp (niet bediend in juli en augustus)
Dit zijn 80 van de 553 Belgische stations.
Stations die uitsluitend in de piekuren bediend worden:
Aalst-Kerrebroek
Aarsele
Antwerpen-Haven
Bambrugge
Callenelle
Chapelle-Dieu
Erpe-Mere
Ham-sur-Sambre
Harchies
Maubray
Mazy
Obaix-Buzet
Vijfhuizen
Ville-Pommeroeul
Dit zijn 14 van de 553 Belgische stations.
Stations die uitsluitend in het weekend bediend worden:
Mortsel-Deurnesteenweg
Zeebrugge-Strand (m.u.v. juli en augustus)
Dit zijn 2 van de 553 Belgische stations.
Stations die uitsluitend doordeweeks bediend worden:
Aalst-Kerrebroek
Aarsele
Antwerpen-Haven
Anzegem
Athus
Aubange
Baasrode-Zuid
Balegem-Zuid
Bambrugge
Beersel
Beignée
Bleret
Boom
Boondaal / Boondael
Bordet
Brussel-Congres / Bruxelles-Congres
Brussel-Kapellekerk / Bruxelles-Chapelle
Brussel-West / Bruxelles-Ouest
Buda
Callenelle
Chapelle-Dieu
Couillet
Delta
Diesdelle / Vivier d'Oie
Ede
Erpe-Mere
Evere
Familleureux
Florée
Frameries
Froyennes
Genly
Ghlin
Halanzy
Hambos
Ham-sur-Sambre
Harchies
Haren
Hemiksem
Hever
Hillegem
Hoboken-Polder
Hofstade
Hourpes
Huizingen
Landskouter
Le Campinaire
Leman
Marche-lez-Ecaussinnes
Masnuy-Saint-Pierre
Maubray
Mazy
Meiser
Mérode
Messancy
Mévergnies-Attre
Moensberg
Mortsel-Liersesteenweg
Neufvilles
Niel
Obaix-Buzet
Obourg
Oudegem
Pry
Quévy
Ruisbroek-Sauvegarde
Schelle
Sclessin
Simonis
Sint-Denijs-Boekel
Sint-Job / Saint-Job
Terhagen
Vichte
Vijfhuizen
Ville-Pommeroeul
Voroux
Welle
Wichelen
Wolfstee
Zeebrugge-Dorp (niet bediend in juli en augustus)
Dit zijn 80 van de 553 Belgische stations.
Stations die uitsluitend in de piekuren bediend worden:
Aalst-Kerrebroek
Aarsele
Antwerpen-Haven
Bambrugge
Callenelle
Chapelle-Dieu
Erpe-Mere
Ham-sur-Sambre
Harchies
Maubray
Mazy
Obaix-Buzet
Vijfhuizen
Ville-Pommeroeul
Dit zijn 14 van de 553 Belgische stations.
Stations die uitsluitend in het weekend bediend worden:
Mortsel-Deurnesteenweg
Zeebrugge-Strand (m.u.v. juli en augustus)
Dit zijn 2 van de 553 Belgische stations.
Re: Niet bediende stations in het weekend
Volgens mij wordt Schaarbeek ook niet in het weekend bediend.
Re: Niet bediende stations in het weekend
Schaarbeek zou beter bediend mogen worden, maar zó dramatisch is het niet: in weekends om x:23 en x:37 halteert er wat, het ene naar Mechelen, het andere naar de luchthaven. Ik ga er van uit dat in de tegenrichting ook wordt gereden.