Pagina 21 van 23
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 08:13
door desirootje
TKR schreef: ↑03 apr 2025, 22:22
Ik zou verwachten dat dat een soort van powerplay van Infrabel was. Een alternatief voorstel doen dat duidelijk veel slechter uitkomt om de viersporigheid erdoor te krijgen.
Blijkbaar verkeerd uitgedraaid dan wel.
Ze kunnen ook op een lang termijn denken, hopen dat dit mensen irriteert, zeker als ze het niet meer dan een jaar voor de volgende gemeenteraadsverkiezing doen, en zo de huidige partij in coalitie dwingt of zelfs buiten spel zet. Linkebeek zit dan wel ver achter ten opzichte van de rest van het project, maar het kan werken.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 09:40
door joverwimp
desirootje schreef: ↑04 apr 2025, 08:13
TKR schreef: ↑03 apr 2025, 22:22
Ik zou verwachten dat dat een soort van powerplay van Infrabel was. Een alternatief voorstel doen dat duidelijk veel slechter uitkomt om de viersporigheid erdoor te krijgen.
Blijkbaar verkeerd uitgedraaid dan wel.
Ze kunnen ook op een lang termijn denken, hopen dat dit mensen irriteert, zeker als ze het niet meer dan een jaar voor de volgende gemeenteraadsverkiezing doen, en zo de huidige partij in coalitie dwingt of zelfs buiten spel zet. Linkebeek zit dan wel ver achter ten opzichte van de rest van het project, maar het kan werken.
Het zal de bevolking zeker irriteren. Tot mijn verbazing zijn er (op werkdagen) 1.227 opstappende reizigers, voor een bevolking van 4674 inwoners - al zullen ook wel inwoners van Ukkel er gebruik van maken.
Holleken heeft slechts 192 reizigers, er stopt ook maar 1 trein per uur (tegen 2 in Linkebeek)
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 09:54
door ovspotter_be
Dan moest men maar niet zo tegenwerken.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 10:12
door trainlovertje
joverwimp schreef: ↑04 apr 2025, 09:40
Het zal de bevolking zeker irriteren. Tot mijn verbazing zijn er (op werkdagen) 1.227 opstappende reizigers, voor een bevolking van 4674 inwoners - al zullen ook wel inwoners van Ukkel er gebruik van maken.
Holleken heeft slechts 192 reizigers, er stopt ook maar 1 trein per uur (tegen 2 in Linkebeek)
Op weekdagen stoppen er normaal gezien 4 treinen per uur per richting. Naast de twee verbindingen naar de NZV verbinding zijn er ook nog twee richting lijn 26 en de Europese wijk.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 10:39
door joverwimp
trainlovertje schreef: ↑04 apr 2025, 10:12
joverwimp schreef: ↑04 apr 2025, 09:40
Het zal de bevolking zeker irriteren. Tot mijn verbazing zijn er (op werkdagen) 1.227 opstappende reizigers, voor een bevolking van 4674 inwoners - al zullen ook wel inwoners van Ukkel er gebruik van maken.
Holleken heeft slechts 192 reizigers, er stopt ook maar 1 trein per uur (tegen 2 in Linkebeek)
Op weekdagen stoppen er normaal gezien 4 treinen per uur per richting. Naast de twee verbindingen naar de NZV verbinding zijn er ook nog twee richting lijn 26 en de Europese wijk.
Van Linkebeek zijn er inderdaad 2 bijkomende treinen via lijn 26 naar Schuman maar niet vanaf Holleken
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 10:55
door ovspotter_be
Voor lijn 26 ligt Moensberg niet veel verder en er zijn twee buslijnen.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 11:44
door joverwimp
ovspotter_be schreef: ↑04 apr 2025, 10:55
Voor lijn 26 ligt Moensberg niet veel verder en er zijn twee buslijnen.
Moensberg is niet populair: slechts 359 opstappende reizigers
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 11:52
door ovspotter_be
Maar ik vermoed dat dat binnenkort wel populairder zal worden als de perrons op lijn 124 openen.
En let ook op dat de laatste tellingen gebeurde tijdens de werkzaamheden in Sint-Job (waardoor er maar 1 trein per uur per richting stopte in Moensberg ipv 3) en dat er in 1 van de 2 weekends geen treinen reden.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 12:13
door Steve
Ondanks de behouden naam moet Moensberg inderdaad beschouwd worden als een volledig nieuw station. Onder meer vanuit de nabijgelegen Homborch-wijk zal er ongetwijfeld grote interesse zijn (zeker met bediening met de S1 die in tegenstelling tot Linkebeek binnen de Brusselse stadszone zou vallen) en bij een hypothetische sluiting van Linkebeek (meer dan 1200 reizigers per dag!) zou de interesse ongetwijfeld nog veel groter zijn. Voor de impact van de werkzaamheden aan Sint-Job waren er overigens al zo'n 500 reizigers per dag en dat is zeker niet weinig op deze locatie.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 13:02
door groentje
De facto is Moensberg op lijn 124 inderdaad gewoon een verhuisd station Linkebeek, de beide liggen op wandelafstand van elkaar. Enkel de reizigers die pakweg naar Charleroi gaan met de huidige S19 Brussels-Airport - Charleroi-Centraal verliezen hun verbinding, want die treinen kunnen niet stoppen in Moensberg, voor alle andere reizigers is Moensberg een nabij alternatief dat voor velen zelfs nog eens goedkoper is, want binnen de Brupass-zone. Alleen spijtig dat het technisch erg moeilijk is om perrons aan te leggen op de verbindingsboog L.26/5, want anders zag ik geen enkele reden om Linkebeek te behouden, zelfs met 4 sporen.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 17:18
door joverwimp
Vanuit Linkebeek is er een rechtstreekse verbinding naar Charleroi en Brussel N-Z. Niet vanuit Moensberg.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 17:25
door ovspotter_be
Binnenkort krijgt Moensberg wel een rechtstreekse verbinding richting de Brusselse Noord/Zuid-verbinding, ik denk dat men Linkebeek ook pas zal sluiten eens de perrons op lijn 124 klaar en in gebruik zijn.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 17:42
door joverwimp
Als Moensberg een rechtstreekse verbinding krijgt met Brussel N/Z is dat via Schuman: een hele omweg.
Van Moensberg richting Charleroi via een overstap in Sint Job? nu een zeer slechte verbinding.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 04 apr 2025, 18:11
door ovspotter_be
joverwimp schreef: ↑04 apr 2025, 17:42
Als Moensberg een rechtstreekse verbinding krijgt met Brussel N/Z is dat via Schuman: een hele omweg.
Er zullen te Moensberg perrons worden geopend op
lijn 124, dit is de snelste weg naar de Brusselse N/Z.
Re: Investeringsplan Infrabel
Geplaatst: 05 apr 2025, 02:03
door Eimai
De perrons op lijn 124 in Moensberg zijn officieel zelfs al in dienst en voor zover ik zie als ik erdoor rij kan je er gewoon op als reiziger, al stoppen er dus nog geen treinen, waarschijnlijk omdat de dienstregeling het nog niet toelaat om de krappe rittijd voor de stoptrein daar langer te voor maken. De IC naar Charleroi zit nu al vlak achter de stoptrein in Nijvel, veel speling is daar niet op op twee sporen en het stukje vier sporen in Eigenbrakel laat het nu in de praktijk niet toe om de IC voor te laten steken zonder daar heel veel tijd op te verliezen.