Pagina 21 van 22
Re: European Sleeper
Geplaatst: 21 feb 2025, 18:47
door jan_olieslagers
Dank voor uw geduld, en voor uw verduidelijkingen!
Maar het ging toch over een rit van Denderleeuw naar Innsbruck? Wat had die in Brussel-Zuid verloren? Het was geen tussenhalte volgens uw eigen woorden, het was geen vertrekstation, het was geen eindstation.
Hebt ge me op het verkeerde been bezet met "De lege rit van de European Sleeper naar Innsbruck " ? Was het misschien eerder "leeg van Denderleeuw naar Brussel Zuid en dan commercieel, ttz. NIET leeg, van Brussel-Zuid naar Innsbruck?
Re: European Sleeper
Geplaatst: 21 feb 2025, 19:26
door 260689
jan_olieslagers schreef: ↑21 feb 2025, 18:47
Dank voor uw geduld, en voor uw verduidelijkingen!
Maar het ging toch over een rit van Denderleeuw naar Innsbruck? Wat had die in Brussel-Zuid verloren? Het was geen tussenhalte volgens uw eigen woorden, het was geen vertrekstation, het was geen eindstation.
Hebt ge me op het verkeerde been bezet met "De lege rit van de European Sleeper naar Innsbruck " ? Was het misschien eerder "leeg van Denderleeuw naar Brussel Zuid en dan commercieel, ttz. NIET leeg, van Brussel-Zuid naar Innsbruck?
Die heeft dus losse rit via bovenvernoemde traject gereden om de trein door de carwash te rijden en vandaaruit richting Brussel-Zuid om daar als commercieel te gaan rijden via Antwerpen-Centraal zo naar Roosendaal en verder te rijden naar Duitsland en Oostenrijk.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 21 feb 2025, 20:59
door desperado
De Innsbruck trein van vandaag was Certus 2731 van Brussel Zuid naar Roosendaal via lijn 25N en de ring rond Antwerpen. De stop in Roosendaal was op het emplacement, 4 sporen verwijderd van het station. Voorwaarts vanuit Roosendaal was 101003 ook bekend als 91 84 1560 775, voorheen 1775. Ik zag maar één fotograaf op het perron van Roosdenaal. Er waren een paar mensen in Breda.
European Sleeper Brussel - Barcelona
Geplaatst: 22 feb 2025, 08:48
door dovaere
dovaere schreef: ↑20 feb 2025, 08:35
Eurostar stopt met de Eurostar Sun, de opvolger van de Thalys Sun.
Dat waren de afgelopen jaren ritten op zomerse zaterdagen van Amsterdam/Brussel rechtstreeks naar Zuid-Frankrijk (Avignon ... Marseille).
Accelerat schreef: ↑22 feb 2025, 05:26
Ideaal moment dan voor European Sleeper om een dienst op te starten richting Zuid Frankrijk/Barcelona!
Tja, dat klinkt wel overdreven optimistisch.
Je kunt het worstelen en terugtrekken van Eurostar als een teken zien dat het (Franse) model om hsl-lijnen te bedienen (met dure treinpaden en daardoor weinig, maar volle treinen, zonder goede overstapmogelijkheden en met directe treinen van start tot aankomst van de klanten) op zijn limieten stuit.
Maar als Eurostar (met hoofdaandeelhouder SNCF) al operationele moeilijkheden heeft en materiaaltekort, dan is dat voor zo'n nachttrein van een kleine start-up nog veel groter:
Er is wel een beetje nieuwe informatie: SNCF Réseau kan nu blijkbaar toch een klantvriendelijk treinpad (zonder uren stilstand) geven:
European Sleeper zet stap richting nachttrein naar Barcelona, maar materieel blijft obstakel
Uit een haalbaarheidsstudie van de Franse spoorbeheerder (SNCF Reseau) is gebleken dat in Frankrijk een acceptabele dienstregeling mogelijk is voor de European Sleeper nachttrein naar Barcelona. [...]
Toch blijft een cruciale uitdaging bestaan: het benodigde materieel. Op dit moment beschikt European Sleeper nog niet over de benodigde rijtuigen om de verbinding te kunnen starten. Mede-oprichter Chris Engelsman bevestigt tegenover Treinreiziger.nl dat het daarom niet reëel is om te verwachten dat de trein al in 2026 kan gaan rijden.
https://www.treinreiziger.nl/european-s ... -obstakel/
Re: European Sleeper
Geplaatst: 22 feb 2025, 11:07
door dentheo
desperado schreef: ↑21 feb 2025, 20:59
De Innsbruck trein van vandaag was Certus 2731 van Brussel Zuid naar Roosendaal via lijn 25N en de ring rond Antwerpen. De stop in Roosendaal was op het emplacement, 4 sporen verwijderd van het station.
Toevallig de doorrit gezien in Kalmthout.... trein was inderdaad proper...
Re: European Sleeper
Geplaatst: 22 feb 2025, 12:07
door desperado
Ik weet dat het het verkeerde land is, maar ik dacht ik vraag het voor het geval iemand het weet of ergens anders een bericht heeft gezien.
Vrijdagavond was er een probleem tussen Eindhoven en Venlo. De informatie op treinposities.nl (
https://treinposities.nl/ritinfo/20250221/1277) is tegenstrijdig maar er staan tijden op voor Roermond en de tussenliggende stations tussen daar en Venlo. Aan de ene kant is het moeilijk te geloven dat deze zouden zijn verschenen als tijdstippen als de trein helemaal niet die kant op ging. Aan de andere kant, waar zouden ze op korte termijn een diesel kunnen vinden?
Re: European Sleeper
Geplaatst: 22 feb 2025, 12:24
door rvdborgt
desperado schreef: ↑22 feb 2025, 12:07
Ik weet dat het het verkeerde land is, maar ik dacht ik vraag het voor het geval iemand het weet of ergens anders een bericht heeft gezien.
Vrijdagavond was er een probleem tussen Eindhoven en Venlo. De informatie op treinposities.nl (
https://treinposities.nl/ritinfo/20250221/1277) is tegenstrijdig maar er staan tijden op voor Roermond en de tussenliggende stations tussen daar en Venlo. Aan de ene kant is het moeilijk te geloven dat deze zouden zijn verschenen als tijdstippen als de trein helemaal niet die kant op ging. Aan de andere kant, waar zouden ze op korte termijn een diesel kunnen vinden?
Hij was met 4 uur vertraging in Keulen, dus misschien heeft hij gewoon gewacht tot hij weer verder kon?
https://bahn.expert/details/ES%201277/j ... 766636a8f4
Re: European Sleeper
Geplaatst: 23 feb 2025, 09:43
door maarten
desperado schreef: ↑22 feb 2025, 12:07
Ik weet dat het het verkeerde land is, maar ik dacht ik vraag het voor het geval iemand het weet of ergens anders een bericht heeft gezien.
Vrijdagavond was er een probleem tussen Eindhoven en Venlo. De informatie op treinposities.nl (
https://treinposities.nl/ritinfo/20250221/1277) is tegenstrijdig maar er staan tijden op voor Roermond en de tussenliggende stations tussen daar en Venlo. Aan de ene kant is het moeilijk te geloven dat deze zouden zijn verschenen als tijdstippen als de trein helemaal niet die kant op ging. Aan de andere kant, waar zouden ze op korte termijn een diesel kunnen vinden?
Volgens berichten heeft hij inderdaad diesel van Roermond naar Venlo gereden met de 6413.
Een 6400 is meestal wel te vinden in die regio, vanwege DSM/Chemelot en de haven van Born, en volgens mij zelfs nog bij Heerlen de grens over.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 01 mar 2025, 15:06
door ovspotter_be
Re: European Sleeper
Geplaatst: 01 mar 2025, 15:29
door rvdborgt
Re: European Sleeper
Geplaatst: 02 mar 2025, 12:34
door ovspotter_be
European Sleeper staat momenteel defect in het station van Essen, reizigers kunnen de trein verlaten maar er dient een nieuwe locomotief te komen.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 02 mar 2025, 13:51
door dentheo
Carnavalstoet in Essen voor het station...
Re: European Sleeper
Geplaatst: 02 mar 2025, 13:54
door rvdborgt
ovspotter_be schreef: ↑02 mar 2025, 12:34
European Sleeper staat momenteel defect in het station van Essen, reizigers kunnen de trein verlaten maar er dient een nieuwe locomotief te komen.
Aankomst in Brussel met +40, nog relatief snel opgelost.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 02 mar 2025, 15:08
door ovspotter_be
rvdborgt schreef: ↑02 mar 2025, 13:54
Aankomst in Brussel met +40, nog relatief snel opgelost.
Trein staat nog steeds te Essen, de hulplocomotief zou een halfuur geleden (14:33) zijn gearriveerd vanuit Antwerpen-Noord.
Re: European Sleeper
Geplaatst: 02 mar 2025, 15:29
door rvdborgt
ovspotter_be schreef: ↑02 mar 2025, 15:08
rvdborgt schreef: ↑02 mar 2025, 13:54
Aankomst in Brussel met +40, nog relatief snel opgelost.
Trein staat nog steeds te Essen, de hulplocomotief zou een halfuur geleden (14:33) zijn gearriveerd vanuit Antwerpen-Noord.
Toch vreemd hoe het NMBS-vertragingsattest beweert dat de trein in Brussel is aangekomen.