De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Vandaag stel 188, 206 en ik denk 266 aan elkaar gezien net voor Brussel-Noord omstreeks 8u45 gezien. Deze kwam van Dendermonde.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Locomotief 5175
Berichten: 341
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Locomotief 5175 »

266 ???? die is gesloopt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Locomotief 5175 schreef:266 ???? die is gesloopt.

Ja, ik zeg het. De laatste heb ik niet goed kunnen zien.


Vandaag klassiekje 158 gespot te mechelen (L-trein Nijvel - A'pen Centraal vermoed ik) omstreeks 14u30 op spoor 8.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Daarnet in FN de 155 gezien. Die deed samen met de 760 de IC 4534 verzekerde (vertrek 12.45u in FN).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Ik heb zojuist nog de bordeauxkleurige 676 gezien in de rangeerbundel van Gent.
Samen met de 714 is dit één van de laatste die nog met het oude interieur rondrijden.

't Wordt aftellen...

PS: Vanmorgen nog gereisd in de 154 op de lokale trein tussen Gent en Brugge.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Joris »

Hallo,
AM'er schreef:Ik heb zojuist nog de bordeauxkleurige 676 gezien in de rangeerbundel van Gent.
Samen met de 714 is dit één van de laatste die nog met het oude interieur rondrijden.

't Wordt aftellen...

PS: Vanmorgen nog gereisd in de 154 op de lokale trein tussen Gent en Brugge.
De 676 deed vrijdag ook dienst in het Gentse, namelijk op de L en P treinen Brugge-Gent.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HLE 2302 »

676 en 714 zijn idd de laatste niet vernieuwde (710 ook, maar die staat binnen nu dacht ik.)

nog onlangs gezien:

153
182
188
226

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stef »

Maandag de 169 gezien tussen Brussel-Noord en Schaarbeek.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
am62
Berichten: 841
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door am62 »

En de gegevens van de laatste niet-gemoderniseerde stellen AM66-79 zijn hier terug te vinden :

http://spoorvreter.be/blog/?page_id=280
Terminus
Berichten: 1146
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

Is er iemand die iets weet over de toekomst van de ex-Sabena's 595-600?

Ik las ooit dat de NMBS sprak van het moderniseren van 187 klassieke stellen (dan zouden deze er dus bij zijn), maar ik heb anderzijds niet de indruk dat men aanstalten maakt om deze te moderniseren..
HijDieHetWeet

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HijDieHetWeet »

De ex Sabena's zullen nooit gemoderniseerd worden, noch zullen ze in de nabije toekomst geschrapt worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13023
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

HijDieHetWeet schreef:De ex Sabena's zullen nooit gemoderniseerd worden, noch zullen ze in de nabije toekomst geschrapt worden.
Ook niet als de 300 Desiro's er zijn?
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Sommige mensen die bij de NMBS werken kunnen misschien wel correct antwoord geven wat er met de SABENA's zal gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat ze niet meer worden gemoderniseerd. Ze hebben immers alle 6 de verouderde techniek van aanzetweerstanden (JH).
De laatste bordeaux AM73's (676 en 710) zijn uitgerust met het modernere thyristorensysteem en worden wel nog gemoderniseerd.

Ik vrees dat ze samen met de oudjes AM62-65 van de sporen gaan verdwijnen vanaf de instroom van desiro's op gang komt.
De stellen met laatste revisie in 2001 zullen bv. in 2010 verdwijnen, diegene met revisie 2002 in 2011, enz.
De laatste exemplaren JH-stellen (revisie 2006-2007) kunnen op die manier tegen 2015-2016 van de sporen zijn.


Ik weet het ook niet zeker, hoor :roll:

Misschien krijgen ze nog eens een revisie en blijven ze tot 2020 bollen?
Wie weet?
vladivosko

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vladivosko »

Terminus schreef:Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?

Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)

En wat is jullie mening over dit topic?
er zijn nu veel meer JH kes met gsm-r, die mogen ook allemaal sinds kort naar aachen (het gaat om de meest oude...van 153 tot 248...maar hier en daar zijn er ook wel enkele die niet aangepast zijn, er zijn ook nog hogere nummers die ook GSM-r gekregen hebben)

ik wil maar zeggen, zo snel gaan ze die er niet uit halen volgens mij...(nochthans weet je nooit zeker)
vladivosko

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vladivosko »

AM'er schreef:Sommige mensen die bij de NMBS werken kunnen misschien wel correct antwoord geven wat er met de SABENA's zal gebeuren.
Persoonlijk denk ik dat ze niet meer worden gemoderniseerd. Ze hebben immers alle 6 de verouderde techniek van aanzetweerstanden (JH).
De laatste bordeaux AM73's (676 en 710) zijn uitgerust met het modernere thyristorensysteem en worden wel nog gemoderniseerd.

Ik vrees dat ze samen met de oudjes AM62-65 van de sporen gaan verdwijnen vanaf de instroom van desiro's op gang komt.
De stellen met laatste revisie in 2001 zullen bv. in 2010 verdwijnen, diegene met revisie 2002 in 2011, enz.
De laatste exemplaren JH-stellen (revisie 2006-2007) kunnen op die manier tegen 2015-2016 van de sporen zijn.


Ik weet het ook niet zeker, hoor :roll:

Misschien krijgen ze nog eens een revisie en blijven ze tot 2020 bollen?
Wie weet?
JH is een oud maar een oerdegelijk systeem...en bovendien zijn de MS mét JH 601-664 reeds gemoderniseerd
Plaats reactie