IC/IR 2008
Ellende op spoor duurt voort
Dat bloklettert Gazet van Antwerpen deze morgen op de voorpagina, met onder andere een vermelding van het voorval met P7200 gisteren (zie vorig bericht).
Ook uit alle gesprekken die ik al heb opgevangen van medereizigers de afgelopen dagen op L25 en L12 blijkt zowat iedereen ernstige klachten te hebben.
Sommige schrijven zelfs elke dag een email naar Bruno Tuybens, naar de Ombudsman en naar de klantendienst van de NMBS.
Dit haalt uiteraard niets uit.
Deze morgen was P7200 samengesteld uit 2 sprinters maar weer stampvol wegens andere afgeschafte treinen richting Brussel.
Dat bloklettert Gazet van Antwerpen deze morgen op de voorpagina, met onder andere een vermelding van het voorval met P7200 gisteren (zie vorig bericht).
Ook uit alle gesprekken die ik al heb opgevangen van medereizigers de afgelopen dagen op L25 en L12 blijkt zowat iedereen ernstige klachten te hebben.
Sommige schrijven zelfs elke dag een email naar Bruno Tuybens, naar de Ombudsman en naar de klantendienst van de NMBS.
Dit haalt uiteraard niets uit.
Deze morgen was P7200 samengesteld uit 2 sprinters maar weer stampvol wegens andere afgeschafte treinen richting Brussel.
ik ben in ieder geval van plan om bij iedere calamiteit te reageren (ik laat niet meer op m'n kop zitten)
vanochtend :
ICE van 6u57 +18 in Gent-St-Pieters (tiens probleem met de stuurstand?), met als gevolg de IRi ook al 8 minuten te laat vertrokken.
ICA in Gent ook in vertraging omdat er een "stoptrein" voorzat. Aangekondigd als +05 werd het uiteindelijk +08 bij vertrek en al +10 bij aankomst in Brussel-Zuid (door het treuzelen bij Lombeek en het inrijden in Brussel Zuid). Normaal heb ik om 8u07 een trein naar Vilvoorde dus ik dacht al dat ie weg was...
Gelukkig was het niet zo : om 8u12 komt het stel (2107+M4 die volledig in duisternis gehuld zijn, dus komen leeg vanuit Vorst?) aangereden. We zijn pas om 8u26 vertrokken (dat is dus +19) omdat we nog de Benelux en ICN moesten voorlaten (of het feit dat onze TB van een andere (ook vertraagde) trein moest komen. Uiteindelijk om 8u53 in Vilvoorde aangekomen (da's dus + 28 !!!). Als dit dagelijkse koek zal worden (ik hoorde van een collega dat die 8u07 gisteren ook al vertraging opgelopen had) dan hou ik m'n hart vast als het es echt goed misloopt.
Bij het uitstappen in Brussel-Zuid hoorde ik van medereizigers dat er maandagavond ook al 2 P treinen afgeschaft waren tussen Brussel en Gent. Als gevolg van het afschaffen van de P-trein tussen de IRi en de ICE : iedereen op de Knokke-Blankenberge van 17u23, die jaja met MS96 gereden werd. Dixit de reiziger : twas precies jodentransport...
gr, Steve
vanochtend :
ICE van 6u57 +18 in Gent-St-Pieters (tiens probleem met de stuurstand?), met als gevolg de IRi ook al 8 minuten te laat vertrokken.
ICA in Gent ook in vertraging omdat er een "stoptrein" voorzat. Aangekondigd als +05 werd het uiteindelijk +08 bij vertrek en al +10 bij aankomst in Brussel-Zuid (door het treuzelen bij Lombeek en het inrijden in Brussel Zuid). Normaal heb ik om 8u07 een trein naar Vilvoorde dus ik dacht al dat ie weg was...
Gelukkig was het niet zo : om 8u12 komt het stel (2107+M4 die volledig in duisternis gehuld zijn, dus komen leeg vanuit Vorst?) aangereden. We zijn pas om 8u26 vertrokken (dat is dus +19) omdat we nog de Benelux en ICN moesten voorlaten (of het feit dat onze TB van een andere (ook vertraagde) trein moest komen. Uiteindelijk om 8u53 in Vilvoorde aangekomen (da's dus + 28 !!!). Als dit dagelijkse koek zal worden (ik hoorde van een collega dat die 8u07 gisteren ook al vertraging opgelopen had) dan hou ik m'n hart vast als het es echt goed misloopt.
Bij het uitstappen in Brussel-Zuid hoorde ik van medereizigers dat er maandagavond ook al 2 P treinen afgeschaft waren tussen Brussel en Gent. Als gevolg van het afschaffen van de P-trein tussen de IRi en de ICE : iedereen op de Knokke-Blankenberge van 17u23, die jaja met MS96 gereden werd. Dixit de reiziger : twas precies jodentransport...
gr, Steve
Ik denk dat de toestand momenteel volledig uit de hand aan het lopen is.
Zelfs de treinbestuurders beginnen al te staken tegen de nieuwe dienstregeling.
Op de trein hoor je niets anders dan klachten, sommigen reageren hun woede af op de treinbegeleiders, die er natuurlijk niets mee te maken hebben en weer de dupe zijn.
Anderen schreeuwen hun woede uit op de perrons, vanavond hoorde ik zelfs iemand schreeuwen dat alle managers in Brussel naar de gaskamers moesten gebracht worden.
Volgens mij gaat de toestand volgende week ontploffen als Descheemaecker niet reageert.
Zelfs de treinbestuurders beginnen al te staken tegen de nieuwe dienstregeling.
Op de trein hoor je niets anders dan klachten, sommigen reageren hun woede af op de treinbegeleiders, die er natuurlijk niets mee te maken hebben en weer de dupe zijn.
Anderen schreeuwen hun woede uit op de perrons, vanavond hoorde ik zelfs iemand schreeuwen dat alle managers in Brussel naar de gaskamers moesten gebracht worden.
Volgens mij gaat de toestand volgende week ontploffen als Descheemaecker niet reageert.
Laatst gewijzigd door Adler op 12 dec 2007, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
staken is het neerleggen van werken? een reiziger kan dus niet staken in de letterlijk zin van het woord. protesteren kan je natuurlijk wel, de sporen bezetten is niet echt aan te raden als actie, da is afgelopen weekend tijdens de staking van de treinbestuurders ook niet gebeurd.Bartjedj schreef:We zijn nog niet op het einde van het sprookje, inderdaad.
Als de reizigers nu eens staken en de spoorinfrastructuur bezetten? Zou er dan niets veranderen?
BDJ
Ik heb al uit verschillende bronnen opgevangen dat het idee van weigeren te betalen of weigeren abonnement te laten zien speelt onder reizigers...
Maar dan gaat er echt absoluut geen enkele trein rijden, want dan stoppen ze in het eerste station (tenzij de betreffende TBG sympathiseert met de reizigers, maar ik betwijfel of hij zijn job daarvoor gaat willen riskeren (door niet te controleren)).
Maar dan gaat er echt absoluut geen enkele trein rijden, want dan stoppen ze in het eerste station (tenzij de betreffende TBG sympathiseert met de reizigers, maar ik betwijfel of hij zijn job daarvoor gaat willen riskeren (door niet te controleren)).
Wover schreef:Ik heb al uit verschillende bronnen opgevangen dat het idee van weigeren te betalen of weigeren abonnement te laten zien speelt onder reizigers...

Dat geloof je nu toch zelf niet hé.
Als je geen zware boete aan je been wil, zou ik toch aanraden om braaf te betalen. Als de vakbond zelf geen betaalstaking aankondigd, heb je als reiziger geen poot om op te staan, zelf indien je het via de rechtbank wil regelen. In delhaize moet je ook niet buiten rijden met een volle kar, zonder te betalen.
Het enige wet je kan doen, is klachten schrijven aan de NMBS zelf, en hopen op een herziening in januari.
Inderdaad, zoals altijd heeft de reiziger geen poot om op te staan.Bart schreef:Dat geloof je nu toch zelf niet hé.
Als je geen zware boete aan je been wil, zou ik toch aanraden om braaf te betalen. Als de vakbond zelf geen betaalstaking aankondigd, heb je als reiziger geen poot om op te staan, zelf indien je het via de rechtbank wil regelen. In delhaize moet je ook niet buiten rijden met een volle kar, zonder te betalen.
Het enige wet je kan doen, is klachten schrijven aan de NMBS zelf, en hopen op een herziening in januari.
Uw vergelijking met Delhaize gaat wel niet helemaal op. Als een klant niet tevreden is bij Delhaize, kan hij nog altijd bij Carrefour, Aldi, Colruyt, Spar, enz. gaan.
Als je kiest voor het OV heb je maar 2 mogelijkheden, ofwel met de bus ofwel met de trein. De bus is uitgesloten voor grote of middelgrote afstanden (tenzij je uren in de bus wil zitten). Dan kies je dus voor de trein en dan kom je automatisch bij de NMBS terecht.
Pas op, ik zeg niet dat er noodzakelijk andere spoorwegmaatschappijen moeten komen, want dan zou de chaos waarschijnlijk nog veel groter zijn dan ze nu al is. Maar de NMBS moet zich wel goed bewust zijn van dit monopolie en de reizigers niet blijven behandelen zoals ze nu doet.
Ik heb het dan niet over de mensen die dicht bij de reizigers staan zoals treinbegeleiders en loketbedienden, maar over de leiding in Brussel.
Bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling heeft men gedacht dat alles opgelost was door het massaal verspreiden van onpersoonlijke boekjes en geschreven mededelingen. Men heeft echter wel vergeten om de reizigers op voorhand voldoende voor te lichten over de redenen waarom de dienstregeling moest veranderd worden.
De enige keren dat je Descheemaecker iets ziet komen zeggen op tv is om te komen zeggen hoe goed hij het wel doet en dat we eigenlijk met z'n allen zouden moeten champagne drinken om dat te vieren.
En wat doet men nu, nu alles in het honderd loopt ? Via een even koele mededeling van Infrabel, zeggen dat er geen enkel probleem is en dat alles vlot verloopt en dat er geen vertragingen zijn.
De NMBS-top doet me vaak denken aan de minister van informatie tijdens de oorlog in Irak. Wanneer de Amerikanen al met hun tanks rondreden in de straten van Baghdad, kwam hij ook op tv zeggen dat ze nog honderden kilometers ver zaten en nooit zouden overwinnen.
En wat het schrijven van klachten betreft, in mijn ogen is de klantendienst van de NMBS onbestaande. Ik heb de afgelopen jaren talloze brieven en emails geschreven maar ben hier uiteindelijk mee gestopt.
Op emails krijg je meestal geen antwoord en op brieven krijg je na weken wachten een nietszeggend antwoord in de aard van: we kunnen hier niets aan doen.
Pas als je de ombudsman inschakelt weten ze plots wat het probleem is met zelfs alle details en mogelijke oplossingen erbij.
Waarom moet dit altijd zo een kruistocht zijn om iets gedaan te krijgen?
Stel je even voor dat het personeel op dezelfde manier wordt behandeld, het land zou te klein zijn.
Re: IC/IR 2008
hallo,
vandaag wast weer prijs met onze geliefde M6-combinatie op de ICE
Vanmorgen in Gent : 7u57 was +8 in Gent, +14 in Brussel en uiteindelijk +16 in Hasselt. (gelukkig reden de bussen die ik vandaag in Limburg nam meestal wel op tijd).
Vanavond idem dito : blijkbaar was de trein die normaal in Tongeren om 16u14 aankomt zodanig in vertraging geraakt (de tb sprak van 40 minuten !!) dat men vanuit Hasselt een pendeltrein ingelegd heeft (chapeau !) om de mensen naar/uit Tongeren te vervoeren. Dus om 16u46 een stel MS96 uit Tongeren, alwaar we in Hasselt op de M6-combi mochten overstappen.
Helaas pindakaas : in Leuven ging het weer es fout : nadat we al 10 minuten stilstonden zijn we ongeveer 10 meter vooruit gereden waarna de loc blijkbaar weer kuren kreeg. Na 15 minuten wisten ze ons te vertellen dat er tractieproblemen waren en dat we maar beter op een andere trein opverstapten. De tb waarmee ik kort sprak gaf me de goede raad om die M6-combi's te mijden als de pest en dat ze al niets anders dan problemen ermee gehad hebben (jah komt ervan als je dat maar 4 dagen !! test).
Uiteindelijk dan in Leuven de ICA van 18u35 genomen. Vanaf Brussel was het weer es beestentransport. Behalve het volk van ICE dat blijven staan was mochten we ook nog es het volk van de P-trein naar Oostende (die als ICO uit Maastricht) komt meenemen. Deze had ook al 25 minuten vertraging.
Voilà, dag 4 waarop geen enkele trein die ik nam op tijd reed. Ofwel ben ik vervloekt ofwel scheelt er toch wel iets...
Morgen beterschap??
gr, Steve
vandaag wast weer prijs met onze geliefde M6-combinatie op de ICE
Vanmorgen in Gent : 7u57 was +8 in Gent, +14 in Brussel en uiteindelijk +16 in Hasselt. (gelukkig reden de bussen die ik vandaag in Limburg nam meestal wel op tijd).
Vanavond idem dito : blijkbaar was de trein die normaal in Tongeren om 16u14 aankomt zodanig in vertraging geraakt (de tb sprak van 40 minuten !!) dat men vanuit Hasselt een pendeltrein ingelegd heeft (chapeau !) om de mensen naar/uit Tongeren te vervoeren. Dus om 16u46 een stel MS96 uit Tongeren, alwaar we in Hasselt op de M6-combi mochten overstappen.
Helaas pindakaas : in Leuven ging het weer es fout : nadat we al 10 minuten stilstonden zijn we ongeveer 10 meter vooruit gereden waarna de loc blijkbaar weer kuren kreeg. Na 15 minuten wisten ze ons te vertellen dat er tractieproblemen waren en dat we maar beter op een andere trein opverstapten. De tb waarmee ik kort sprak gaf me de goede raad om die M6-combi's te mijden als de pest en dat ze al niets anders dan problemen ermee gehad hebben (jah komt ervan als je dat maar 4 dagen !! test).
Uiteindelijk dan in Leuven de ICA van 18u35 genomen. Vanaf Brussel was het weer es beestentransport. Behalve het volk van ICE dat blijven staan was mochten we ook nog es het volk van de P-trein naar Oostende (die als ICO uit Maastricht) komt meenemen. Deze had ook al 25 minuten vertraging.
Voilà, dag 4 waarop geen enkele trein die ik nam op tijd reed. Ofwel ben ik vervloekt ofwel scheelt er toch wel iets...
Morgen beterschap??
gr, Steve
Re: IC/IR 2008
Ook op L25/27 vanavond complete chaos met vertragingen tot 30 minuten, afgeschafte treinen en woedende reizigers.steved schreef:Voilà, dag 4 waarop geen enkele trein die ik nam op tijd reed. Ofwel ben ik vervloekt ofwel scheelt er toch wel iets...
Morgen beterschap??
Trein naar Essen weer 15 minuten vertraging bij aankomst, heeft nog 5 minuten stilgestaan in Kapellen om vertraagde Benelux te laten voorgaan.