Pagina 21 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 mei 2009, 11:55
door dentheo
groentje schreef:Voor een stuk zit daar ook de reden waarom de IJzeren Rijn vanuit België is gestopt. Vooral in Luikse (PS-)middens was en is men eigenlijk bang voor de concurrentie met 'hun' route.

Dat is niet voor een stuk, dat is zelfs waarschijnlijk de énige reden.
De luikse club is niet te onderschatten bij de NMBS..
Maar eigenlijk reuze nederlaag voor spoorvervoer in het algemeen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 02 feb 2010, 20:24
door Bibke
Spoorlijn: minister vaag over verbeteringen

Maandag 1 februari 2010

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte koppelt een mogelijke elektrificatie van de spoorlijn Mol-Neerpelt aan de onderhandelingen over de IJzeren Rijn en de heropening van de historische lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt. Dat bleek gisteren in de Kamercommissie Infrastructuur, waar N-VA Kamerlid Peter Luykx een stand van zaken over de haalbaarheid van de elektrificatie en de ontdubbeling van lijn 19 (Mol – Hamont – Weert) opvroeg. De minister bevestigde dat bij de elektrificatie van lijn 15 (die Mol en Herentals verbindt) alvast rekening gehouden werd met een mogelijke uitbreiding van Lijn 19 richting Hamont. Het tractiestation van Mol werd berekend op deze extra capaciteit. Maar de minister bleef erg voorzichtig in haar uitspraken over een precieze timing en over de inhoud van de studie inzake de spoorontsluiting van Noord-Limburg. Zij heeft haar collega van Mobiliteit, minister Hilde Crevits, gevraagd dat zowel De Lijn als de NMBS de rendabiliteit en de technische mogelijkheden onderzoeken voor het personen- en goederenvervoer. Vervotte argumenteerde dat de uiteindelijke beslissing afhangt van de onderhandelingen over de IJzeren Rijn en de keuze tussen de heropening van Lijn 18 (Hasselt-Neerpelt) of de aanleg van een light rail.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.asp ... el&p=16237

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 feb 2010, 22:30
door P. Michiels
Ik begreep dat onlangs in de Nederlandse pers (Eindhovens Dagblad) iets gestaan zou hebben over de gemeente Weert die tegen 2012 reactivering voor personenverkeer wenst tussen Neerpelt en Weert zou nastreven. Wie weet hier meer over? Is dit in verband te brengen met bovenstaande?
Groeten Pieter (Ook gepost in "NMBS heeft spoorplan voor Noord-Limburg")

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 10:16
door LML
Ik vind het een spijtige zaak dat toplui, ministers, studiebureaus, e.d. de IJzeren Rijn telkens zien als 1 geheel. Over deze lijn kan men toch goederen- en/of reizigerstreinen inzetten?
Over goederentreinen zit men al decennia lang studiewerk te verrichten, onderzoeken te doen, e.d., telkens zonder resultaat of feiten (of ze worden alweer op de lange baan geschoven...).
Maar over reizigerstreinen - Neerpelt-Weert is al voldoende - daar hoor je niets over. Op korte termijn waarschijnlijk wel enkele P-treinen van/naar Hamont, maar verder...?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:21
door Shrek
LML schreef:Maar over reizigerstreinen - Neerpelt-Weert is al voldoende - daar hoor je niets over. Op korte termijn waarschijnlijk wel enkele P-treinen van/naar Hamont, maar verder...?
Dan hoor je er juist wèl over. Je kan -vind ik- niet meer verwachten dan enkele p-treinen per dag.
Een p-trein is een mooie test om te zien of de lijn rendabel zou kunnen zijn. Als het al niet lukt in de spits zal het zeker niet lukken op de andere uren.
Als er nu veel volk de trein neemt tussen neerpelt en hamont zullen er vanzelf wel meer treinen komen. Maar dat moet dus van de passagiers zelf komen :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:26
door P. Michiels
Shrek schreef:
LML schreef:Maar over reizigerstreinen - Neerpelt-Weert is al voldoende - daar hoor je niets over. Op korte termijn waarschijnlijk wel enkele P-treinen van/naar Hamont, maar verder...?
Dan hoor je er juist wèl over. Je kan -vind ik- niet meer verwachten dan enkele p-treinen per dag.
Een p-trein is een mooie test om te zien of de lijn rendabel zou kunnen zijn. Als het al niet lukt in de spits zal het zeker niet lukken op de andere uren.
Als er nu veel volk de trein neemt tussen neerpelt en hamont zullen er vanzelf wel meer treinen komen. Maar dat moet dus van de passagiers zelf komen :wink:
Eventuele reizigers uit Nederland zijn daar dan natuurlijk niet echt mee geholpen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:30
door jan_olieslagers
Shrek schreef:
LML schreef:Als het al niet lukt in de spits zal het zeker niet lukken op de andere uren.
Dit is toch een beetje teveel binnen de aloude NMBS-mentaliteit: "we rijden voor het woon-werkverkeer, en als er dan nog iemand anders wil meerijden dan is dat mooi meegenomen". Dat kan misschien wel terecht zijn, maar iets meer fantasie zou toch ook wel mogen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:38
door groentje
Als je bovendien riskeert door op een normaal uur naar huis te keren, je laatste trein te missen, ga je ook resoluut voor andere oplossingen. En dat zal wellicht zonder trein zijn...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:42
door Shrek
jan_olieslagers schreef:Dit is toch een beetje teveel binnen de aloude NMBS-mentaliteit: "we rijden voor het woon-werkverkeer, en als er dan nog iemand anders wil meerijden dan is dat mooi meegenomen". Dat kan misschien wel terecht zijn, maar iets meer fantasie zou toch ook wel mogen.
Zouden ze volgens jou dan 3 ritjes op de middag moeten doen en dan besluiten dat er bijna niemand geinteresseerd is in die verbinding? Het is gewoon een vast gegeven dat alle spoorlijnen het drukst zijn in de spits, dus is het logisch dat tijdens de proefperiode de treinen dan rijden.
Als de lijn echt succes heeft zullen middag, avond en weekend bediening wel volgen (kijk maar naar noorderkempen) :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:43
door Shrek
groentje schreef:Als je bovendien riskeert door op een normaal uur naar huis te keren, je laatste trein te missen, ga je ook resoluut voor andere oplossingen. En dat zal wellicht zonder trein zijn...
De nmbs garandeert toch dat je thuis geraakt als je door hun schuld de laatste trein niet haalt? Dat zal dan ook wel gelden voor een laatste trein om 18u :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 18:49
door groentje
Dat er niet onmiddellijk laatavondtreinen en weekendtreinen komen, daar kan ik nog enigszins in komen (hoewel), maar ik zie toch niet graag gaten in de dienstregeling van meer dan een uur, en zeker meer dan 2 uur. En dat riskeer je met een dienstregeling met piekuurtreinen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 19:13
door Shrek
groentje schreef:Dat er niet onmiddellijk laatavondtreinen en weekendtreinen komen, daar kan ik nog enigszins in komen (hoewel), maar ik zie toch niet graag gaten in de dienstregeling van meer dan een uur, en zeker meer dan 2 uur. En dat riskeer je met een dienstregeling met piekuurtreinen.
In het Verenigd Koninkrijk hebben de Javelins ook een hele zomer enkel als P-treinen gereden, als test voor de verbinding.
Die treinen hadden, ondanks de weinige ritten, toch veel aantrek.
Ik denk trouwens dat het niet zo eenvoudig is om opeens personeel en materieel te vinden om een hele dag lang die extra verbinding te rijden. :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 19:19
door groentje
Het gaat hier niet om een extra trein, hé, maar om een verlenging van een bestaande dienst met een paar km. Er was bovendien al duidelijk een reizigerspubliek, de treinreizigers kozen gewoon voor een snellere optie. Hamont is een gemeente die jarenlang verstoken is gebleven van de trein, de meeste mensen hebben er al een auto als alternatief. Die zijn een pak moelijker te overtuigen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 19:29
door pietje
groentje schreef:Het gaat hier niet om een extra trein, hé, maar om een verlenging van een bestaande dienst met een paar km. Er was bovendien al duidelijk een reizigerspubliek, de treinreizigers kozen gewoon voor een snellere optie. Hamont is een gemeente die jarenlang verstoken is gebleven van de trein, de meeste mensen hebben er al een auto als alternatief. Die zijn een pak moelijker te overtuigen.
Als het mensen zijn die richting Antwerpen of Brussel moeten zullen die wel snel overtuigd zijn, de files helpen daarvoor nogal.

Natuurlijk zijn die gaten in de dienstregeling niet echt aantrekkelijk voor mensen die af en toe eens een overuurtje moeten maken, men kan beter wachten om iets aan te bieden tot er een doorlopende dienstregeling is van pakweg 6 uuur 's morgens tot 8 uur 's avonds.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2010, 19:35
door groentje
My point exactly :wink: