Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
LHOON

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door LHOON »

dentheo schreef:
Hogersluys schreef:
Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Denkt U echt dat men in die burelen een plan gaat ontwikkelen om zichzelf weg te rationaliseren ?
Zeker en vast niet, men zal eerder nog enkele extra managers aanwerven om de commissies te leiden die deze problematiek moeten behandelen...
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Als je kijkt naar particuliere spoorwegbedrijven in het buitenland (Westbahn in Oostenrijk bijvoorbeeld) dan valt het op hoe weinig overhead die hebben.

Bij Westbahn is het overgrote deel van het personeel rijdend personeel. Die hebben dan weer wel in elke wagen een treinbegeleider. Die controleert en verkoopt kaartjes, maar verkoopt ook drankjes en versnaperingen, en maakt elk uur het toilet schoon.
K V B

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Maar als je overal de loketten sluit en alle luxe ontneemt kan je niet verwachten dat mensen nog graag de trein nemen. Zeker niet bij dit koude weer.
De meest effectieve manier om meer mensen op de trein te krijgen is meer treinen laten rijden. Dat is waar je eerst in moet investeren.
SvMp

Bericht door SvMp »

kuba.g schreef:
SvMp schreef:Voor het spoorbedrijf zijn dat de prestigeprojecten
Zoals?
In zijn algemeenheid: hogesnelheidslijnen, vernieuwing van stations

België: De vele stationsvernieuwingen, de re-branding "Het Station".

Nederland: De OV-chipkaart, de Fyra, sponsoring van sport en cultuur, stationsvernieuwingen (Rotterdam, Utrecht), de 'wereldstations', de idiote vernieuwing van goed stationsmeubilair (proefopstelling op station Almere Centrum).
Dat is twee keer hetzelfde ;) maar inderdaad, je verliest hier zeker op comfortkwaliteit / hoogwaardigheid van het spoor. De vraag is alleen of het verliest opweegt tegenover de besparingen. Je zou eigenlijk moeten kijken hoeveel klanten bereid zijn extra te betalen voor verwarmde wachtruimtes. Voor mij persoonlijk is het antwoord 0. (Ik houd er enorm van, in landen die dat wel hebben, het creëert een echt spoorweggevoel die ik waardeer. Mocht het aan mij liggen zou ik het echter niet verkiezen boven lagere kosten).
Dat denk ik niet. Als je een referdum houdt over stationsvoorzieningen of 3% korting op kaartjes, dan winnen de stationsvoorzieningen het.
Denkfout is, en die wordt hier veelvuldig gemaakt, is dat deze zaken steeds tegenover elkaar worden gezet. Of het één of het ander. Maar het kan ook beide.

Ik heb zelf heel lang met het OV gereisd, maar ben erg blij met mijn auto sinds enkele jaren. Het comfort is achteruit gehold (zowel materieel als stations, trein en bus) en ik zal nimmer meer het OV gaan gebruiken. Alleen nog voor hobby (spoornostalgie en reizen), maar dat wordt ook steeds minder omdat je overal die achteruitgang ziet.
Meer (onrendabele) treinen 's avonds: dat is iets waar ik persoonlijk (zeker in België) liever zou willen zien, dan verwarmde loketten.
Het één sluit het ander niet uit. Beide zorgen voor kwaliteit en beide trekken meer reizigers, waardoor het weer meer betaalbaar wordt.
SvMp

Bericht door SvMp »

K V B schreef:
Hogersluys schreef: Maar als je overal de loketten sluit en alle luxe ontneemt kan je niet verwachten dat mensen nog graag de trein nemen. Zeker niet bij dit koude weer.
De meest effectieve manier om meer mensen op de trein te krijgen is meer treinen laten rijden. Dat is waar je eerst in moet investeren.
Zeker. Maar dat hoeft niet ten koste van loketten, wachtruimtes en ander comfort te gaan.

Hier valt genoeg geld vandaan te halen: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... risis.aspx
Het levert namelijk niets op.
SvMp

Bericht door SvMp »

K V B schreef:
Hogersluys schreef: Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Als je kijkt naar particuliere spoorwegbedrijven in het buitenland (Westbahn in Oostenrijk bijvoorbeeld) dan valt het op hoe weinig overhead die hebben.

Bij Westbahn is het overgrote deel van het personeel rijdend personeel. Die hebben dan weer wel in elke wagen een treinbegeleider. Die controleert en verkoopt kaartjes, maar verkoopt ook drankjes en versnaperingen, en maakt elk uur het toilet schoon.
Treinen lijken op metro's, stations op tramhaltes. En de besparingen op het comfort verdwijnen als winst in de zakken van aandeelhouders. Echt een droomscenario *not*.
dentheo

Bericht door dentheo »

SvMp schreef:
Meer (onrendabele) treinen 's avonds: dat is iets waar ik persoonlijk (zeker in België) liever zou willen zien, dan verwarmde loketten.
Het één sluit het ander niet uit. Beide zorgen voor kwaliteit en beide trekken meer reizigers, waardoor het weer meer betaalbaar wordt.
Dat is makkelijk zeggen, we komen vandaar en het lukte niet....
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo

Bericht door dentheo »

SvMp schreef: Treinen lijken op metro's, stations op tramhaltes. En de besparingen op het comfort verdwijnen als winst in de zakken van aandeelhouders. Echt een droomscenario *not*.
Ho nu begrijp ik de ergernis..het MAG niet efficient zijn om goed te zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Er mag geen belastinggeld verspild worden aan ontwikkelingshulp maar de spoorwegen moeten wel op een inefficientere manier uitgebaat worden. Yeah, right :roll:
K V B

Bericht door K V B »

SvMp schreef:
K V B schreef: Bij Westbahn is het overgrote deel van het personeel rijdend personeel. Die hebben dan weer wel in elke wagen een treinbegeleider. Die controleert en verkoopt kaartjes, maar verkoopt ook drankjes en versnaperingen, en maakt elk uur het toilet schoon.
Treinen lijken op metro's, stations op tramhaltes. En de besparingen op het comfort verdwijnen als winst in de zakken van aandeelhouders. Echt een droomscenario *not*.
De Italo lijkt allesbehalve op een metro hoor. En hoe kan je beweren dat de toiletten elk uur schoonmaken een besparing op comfort is...

En wat heb je tegen bedrijven die winst maken? Jij probeert als individu toch ook winst te maken? Er zijn trouwens weinig bedrijven waar de winst in de eerste plaats naar de aandeelhouders gaat.
Shrek

Bericht door Shrek »

SvMp schreef:
Geef jij even een miljardje of 10 aan de spoorwegen? Dan kunnen we overal superdeluxe stations bouwen (met loketbediende en verwarming dus). Indien dat geld er niet komt is het weldeglijk kiezen...
Hogersluys schreef:Het sluiten van lijnen wordt niet overwogen.

Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
On the record wordt dat niet overwogen nee...
In "Brussel" wordt er trouwens ook stevig bespaard hoor. Er zijn nog amper aanwerving voor administratief personeel. Maar als je op ingenieurs of technici gaat besparen loopt het op termijn toch fout hoor.
Retard

Bericht door Retard »

Het gaat in de eerste plaats niet om administratief personeel, maar om hoger kader :wink:
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Een gelukje, er komt een enorme uitstroom aan vanwege de vergrijzing, nog altijd de beste manier om van personeel af te geraken zonder direct één op één een vervanging te laten plaatsvinden. Jammer van de pensioenlasten wellicht...
dentheo

Bericht door dentheo »

Retard schreef:Het gaat in de eerste plaats niet om administratief personeel, maar om hoger kader :wink:
Ik weet echt niet wat het grootste totaal bedrag is, het kader of de duizenden beambten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Het gaat in de eerste plaats niet om administratief personeel, maar om hoger kader :wink:
En wie zijn al die mensen dan? Ik heb eigenlijk nog niet veel gezien van dat befaamde waterhoofd.
Plaats reactie