Zeker en vast niet, men zal eerder nog enkele extra managers aanwerven om de commissies te leiden die deze problematiek moeten behandelen...dentheo schreef:Denkt U echt dat men in die burelen een plan gaat ontwikkelen om zichzelf weg te rationaliseren ?Hogersluys schreef:
Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Ticketautomaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
Als je kijkt naar particuliere spoorwegbedrijven in het buitenland (Westbahn in Oostenrijk bijvoorbeeld) dan valt het op hoe weinig overhead die hebben.Hogersluys schreef: Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Bij Westbahn is het overgrote deel van het personeel rijdend personeel. Die hebben dan weer wel in elke wagen een treinbegeleider. Die controleert en verkoopt kaartjes, maar verkoopt ook drankjes en versnaperingen, en maakt elk uur het toilet schoon.
Re: Ticket automaten NMBS
De meest effectieve manier om meer mensen op de trein te krijgen is meer treinen laten rijden. Dat is waar je eerst in moet investeren.Hogersluys schreef: Maar als je overal de loketten sluit en alle luxe ontneemt kan je niet verwachten dat mensen nog graag de trein nemen. Zeker niet bij dit koude weer.
Re: Ticket automaten NMBS
In zijn algemeenheid: hogesnelheidslijnen, vernieuwing van stationskuba.g schreef:Zoals?SvMp schreef:Voor het spoorbedrijf zijn dat de prestigeprojecten
België: De vele stationsvernieuwingen, de re-branding "Het Station".
Nederland: De OV-chipkaart, de Fyra, sponsoring van sport en cultuur, stationsvernieuwingen (Rotterdam, Utrecht), de 'wereldstations', de idiote vernieuwing van goed stationsmeubilair (proefopstelling op station Almere Centrum).
Dat denk ik niet. Als je een referdum houdt over stationsvoorzieningen of 3% korting op kaartjes, dan winnen de stationsvoorzieningen het.Dat is twee keer hetzelfdemaar inderdaad, je verliest hier zeker op comfortkwaliteit / hoogwaardigheid van het spoor. De vraag is alleen of het verliest opweegt tegenover de besparingen. Je zou eigenlijk moeten kijken hoeveel klanten bereid zijn extra te betalen voor verwarmde wachtruimtes. Voor mij persoonlijk is het antwoord 0. (Ik houd er enorm van, in landen die dat wel hebben, het creëert een echt spoorweggevoel die ik waardeer. Mocht het aan mij liggen zou ik het echter niet verkiezen boven lagere kosten).
Denkfout is, en die wordt hier veelvuldig gemaakt, is dat deze zaken steeds tegenover elkaar worden gezet. Of het één of het ander. Maar het kan ook beide.
Ik heb zelf heel lang met het OV gereisd, maar ben erg blij met mijn auto sinds enkele jaren. Het comfort is achteruit gehold (zowel materieel als stations, trein en bus) en ik zal nimmer meer het OV gaan gebruiken. Alleen nog voor hobby (spoornostalgie en reizen), maar dat wordt ook steeds minder omdat je overal die achteruitgang ziet.
Het één sluit het ander niet uit. Beide zorgen voor kwaliteit en beide trekken meer reizigers, waardoor het weer meer betaalbaar wordt.Meer (onrendabele) treinen 's avonds: dat is iets waar ik persoonlijk (zeker in België) liever zou willen zien, dan verwarmde loketten.
Re: Ticket automaten NMBS
Zeker. Maar dat hoeft niet ten koste van loketten, wachtruimtes en ander comfort te gaan.K V B schreef:De meest effectieve manier om meer mensen op de trein te krijgen is meer treinen laten rijden. Dat is waar je eerst in moet investeren.Hogersluys schreef: Maar als je overal de loketten sluit en alle luxe ontneemt kan je niet verwachten dat mensen nog graag de trein nemen. Zeker niet bij dit koude weer.
Hier valt genoeg geld vandaan te halen: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... risis.aspx
Het levert namelijk niets op.
Re: Ticket automaten NMBS
Treinen lijken op metro's, stations op tramhaltes. En de besparingen op het comfort verdwijnen als winst in de zakken van aandeelhouders. Echt een droomscenario *not*.K V B schreef:Als je kijkt naar particuliere spoorwegbedrijven in het buitenland (Westbahn in Oostenrijk bijvoorbeeld) dan valt het op hoe weinig overhead die hebben.Hogersluys schreef: Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
Bij Westbahn is het overgrote deel van het personeel rijdend personeel. Die hebben dan weer wel in elke wagen een treinbegeleider. Die controleert en verkoopt kaartjes, maar verkoopt ook drankjes en versnaperingen, en maakt elk uur het toilet schoon.
Re: Ticket automaten NMBS
Dat is makkelijk zeggen, we komen vandaar en het lukte niet....SvMp schreef:Het één sluit het ander niet uit. Beide zorgen voor kwaliteit en beide trekken meer reizigers, waardoor het weer meer betaalbaar wordt.Meer (onrendabele) treinen 's avonds: dat is iets waar ik persoonlijk (zeker in België) liever zou willen zien, dan verwarmde loketten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ticket automaten NMBS
Ho nu begrijp ik de ergernis..het MAG niet efficient zijn om goed te zijn.SvMp schreef: Treinen lijken op metro's, stations op tramhaltes. En de besparingen op het comfort verdwijnen als winst in de zakken van aandeelhouders. Echt een droomscenario *not*.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Ticket automaten NMBS
Er mag geen belastinggeld verspild worden aan ontwikkelingshulp maar de spoorwegen moeten wel op een inefficientere manier uitgebaat worden. Yeah, right 

Re: Ticket automaten NMBS
De Italo lijkt allesbehalve op een metro hoor. En hoe kan je beweren dat de toiletten elk uur schoonmaken een besparing op comfort is...SvMp schreef:Treinen lijken op metro's, stations op tramhaltes. En de besparingen op het comfort verdwijnen als winst in de zakken van aandeelhouders. Echt een droomscenario *not*.K V B schreef: Bij Westbahn is het overgrote deel van het personeel rijdend personeel. Die hebben dan weer wel in elke wagen een treinbegeleider. Die controleert en verkoopt kaartjes, maar verkoopt ook drankjes en versnaperingen, en maakt elk uur het toilet schoon.
En wat heb je tegen bedrijven die winst maken? Jij probeert als individu toch ook winst te maken? Er zijn trouwens weinig bedrijven waar de winst in de eerste plaats naar de aandeelhouders gaat.
Re: Ticket automaten NMBS
Geef jij even een miljardje of 10 aan de spoorwegen? Dan kunnen we overal superdeluxe stations bouwen (met loketbediende en verwarming dus). Indien dat geld er niet komt is het weldeglijk kiezen...SvMp schreef:Het één sluit het ander niet uit. Beide zorgen voor kwaliteit en beide trekken meer reizigers, waardoor het weer meer betaalbaar wordt.Meer (onrendabele) treinen 's avonds: dat is iets waar ik persoonlijk (zeker in België) liever zou willen zien, dan verwarmde loketten.
On the record wordt dat niet overwogen nee...Hogersluys schreef:Het sluiten van lijnen wordt niet overwogen.
Verder lijkt het mij zinniger om eerst te besparen op de burelen van de NMBS in Brussel en pas dan, als het nog moet, te besparen op reizigersvoorzieningen.
In "Brussel" wordt er trouwens ook stevig bespaard hoor. Er zijn nog amper aanwerving voor administratief personeel. Maar als je op ingenieurs of technici gaat besparen loopt het op termijn toch fout hoor.
Re: Ticket automaten NMBS
Het gaat in de eerste plaats niet om administratief personeel, maar om hoger kader 

-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: Ticket automaten NMBS
Een gelukje, er komt een enorme uitstroom aan vanwege de vergrijzing, nog altijd de beste manier om van personeel af te geraken zonder direct één op één een vervanging te laten plaatsvinden. Jammer van de pensioenlasten wellicht...
Re: Ticket automaten NMBS
Ik weet echt niet wat het grootste totaal bedrag is, het kader of de duizenden beambten...Retard schreef:Het gaat in de eerste plaats niet om administratief personeel, maar om hoger kader
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Ticket automaten NMBS
En wie zijn al die mensen dan? Ik heb eigenlijk nog niet veel gezien van dat befaamde waterhoofd.Retard schreef:Het gaat in de eerste plaats niet om administratief personeel, maar om hoger kader