Ibw494674 schreef:Hallo,
Om even wat beter te weten waarover we spreken heb ik wat cijfers opgezocht :
Uit http://www.mobilit.fgov.be/data/mobil/R ... nt2008.pdf (pag.7) leren we dat er per 24u 15621 vrachtwagens over de grens B/NL rijden (12146 over de E19, 3475 over de A12). Dat zijn er 7810 per richting.
Daarnaast leren we uit http://www.febetra.be/uploads/Imagocamp ... omplet.pdf (pag.13) dat 16,8% van alle vrachtwagens op de Belgische wegen vrachtwagens in transit zijn.
Mijn inschatting is bijgevolg dat er per 24u 1312 vrachtwagens in transit ons land binnenkomen vanuit NL, langs de E19 en de A12.
We komen dus op 55 "zekere" klanten per uur voor onze treinverbindingen vanuit Noorderkempen of Antwerpen Noord.
Groeten,
Bart W.
En we gaan nog eens staken.
-
Re: En we gaan nog eens staken.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 07 nov 2009, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja ok, ik heb dikke bullshit verkocht. Die vrachtwagens MOETEN op de trein! En wel nu onmiddellijk!!!
Gaat het hier niet over de staking ? 

- Bijlagen
-
- leve het stakingsrecht.pdf
- (410.7 KiB) 252 keer gedownload
-
inderdaad dus om het niveau te garanderen heb ik mijn bijdragen eraf gedaan.markske schreef:Gaat het hier niet over de staking ?
Bon, finally...
Bart & Steven: waarschijnlijk hebben deze heren wel oren naar jullie ideeën
Retour à la grève !
Bart & Steven: waarschijnlijk hebben deze heren wel oren naar jullie ideeën

Retour à la grève !
er zouden toch geen vervolgstakingen komen, wil dat dan zeggen dat de filialisering toch niet doorgaat? 

Heel die 'staking' lijkt weer door gestoken kaart.
Als je de spoor geschiedenis er op na kijkt, zie je dat er bijna elk jaar in 'november' een spoorstaking is aangekondigd en af en toe uitgevoerd.
Ik stel mij daar toch reuze vragen bij.
Zijn die stakingen nodig voor een financieel evenwicht, of moet men er de rekening eind van het jaar mee laten kloppen, van de vakbonden.
Ieder lid betaalt maandelijks een bijdrage aan zen vakbond, in december krijg je er een stukje van terug. Waarom of waarvoor is dat nodig.
Zijn dat overschotten of wat?
Nu er dus een staking geweest is, zal de vakbond een deel van het personeel vergoeden.
Er is dus een extra uitgave.
Dit even terzijde.
Waar ik nog reuze vragen bij heb is het volgende:
In HLN lees ik vrijdag dat Descheemaeker ('nu' na die staking) de bezorgdheid van de vakbonden begrijpt. Hij belooft niet aan de statuten te raken, en er zullen geen ontslagen vallen
Ja hallo!!!
Nu kan je iemand veel wijsmaken, maar dit ruikt toch naar 'afgesproken' werk hoor.
Alsof de topman van de NMBS twee dagen geleden die bezorgdheid van de vakbonden niet zou begrepen hebben.
In ieder geval voor de ACOD is dit gebaar al voldoende om volgende stakingen op te schorten.
Resultaat:
Iedereen blij
1)De vakbonden kunnen er prat opgaan dat de staking wel degelijk iets uitgehaald heeft
2) De directie kan haar plan verzwakken naar personeel maar vooral naar regering of overheid toe, met de melding dat een dergelijke staking heel het land in rep en roer zet. En mss 'slechter' is dan een doorgedreven sanering.
Als je de spoor geschiedenis er op na kijkt, zie je dat er bijna elk jaar in 'november' een spoorstaking is aangekondigd en af en toe uitgevoerd.
Ik stel mij daar toch reuze vragen bij.
Zijn die stakingen nodig voor een financieel evenwicht, of moet men er de rekening eind van het jaar mee laten kloppen, van de vakbonden.
Ieder lid betaalt maandelijks een bijdrage aan zen vakbond, in december krijg je er een stukje van terug. Waarom of waarvoor is dat nodig.
Zijn dat overschotten of wat?
Nu er dus een staking geweest is, zal de vakbond een deel van het personeel vergoeden.
Er is dus een extra uitgave.
Dit even terzijde.
Waar ik nog reuze vragen bij heb is het volgende:
In HLN lees ik vrijdag dat Descheemaeker ('nu' na die staking) de bezorgdheid van de vakbonden begrijpt. Hij belooft niet aan de statuten te raken, en er zullen geen ontslagen vallen
Ja hallo!!!

Nu kan je iemand veel wijsmaken, maar dit ruikt toch naar 'afgesproken' werk hoor.
Alsof de topman van de NMBS twee dagen geleden die bezorgdheid van de vakbonden niet zou begrepen hebben.

In ieder geval voor de ACOD is dit gebaar al voldoende om volgende stakingen op te schorten.
Resultaat:
Iedereen blij
1)De vakbonden kunnen er prat opgaan dat de staking wel degelijk iets uitgehaald heeft
2) De directie kan haar plan verzwakken naar personeel maar vooral naar regering of overheid toe, met de melding dat een dergelijke staking heel het land in rep en roer zet. En mss 'slechter' is dan een doorgedreven sanering.
Laatst gewijzigd door odul op 08 nov 2009, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
het feit dat je een serieus stuk van je vakbondsgeld terugkrijgt heeft niets met de spoorvakbonden te maken
de syndicale premie zoals dat heet is iets dat in heel Belgie in zo goed als alle sectoren bekend is
bovendien komt deze premie niet van de vakbond maar van de werkgever! Deze stort voor elke werknemer (of die nu lid is of niet van een vakbond) een bepaald percentage van het loon in een sociale kas, en met dat geld kan de sociale kas dan de vakbondsleden vergoeden
idd, als je dan even verder nadenkt komt het er op neer dat de werkgevers grotendeels de vakbondslidgelden betalen van hun werknemers, deze rare constructie is opgezet omdat een lid van de vakbond zo weinig mogelijk financieel benadeeld zou worden tov zijn niet lid collega
de stakersvergoeding komt uit de inkomsten van lidgeld en natuurlijk ook uit de enorme zwarte kast in Zwitserland
de syndicale premie zoals dat heet is iets dat in heel Belgie in zo goed als alle sectoren bekend is
bovendien komt deze premie niet van de vakbond maar van de werkgever! Deze stort voor elke werknemer (of die nu lid is of niet van een vakbond) een bepaald percentage van het loon in een sociale kas, en met dat geld kan de sociale kas dan de vakbondsleden vergoeden
idd, als je dan even verder nadenkt komt het er op neer dat de werkgevers grotendeels de vakbondslidgelden betalen van hun werknemers, deze rare constructie is opgezet omdat een lid van de vakbond zo weinig mogelijk financieel benadeeld zou worden tov zijn niet lid collega
de stakersvergoeding komt uit de inkomsten van lidgeld en natuurlijk ook uit de enorme zwarte kast in Zwitserland

Kristofke schreef:het feit dat je een serieus stuk van je vakbondsgeld terugkrijgt heeft niets met de spoorvakbonden te maken

Dus als ik het goed voorheb betaalt de werkgever die vakbondspremie uit aan de gesyndikeerden.
En welke 'premie' krijgen dan de NIET gesyndikeerden ter compensatie?
de werkgevers betalen die niet zelf uit, het is het sociaal fonds dat de namen bezit van de gesyndiceerden, zij sturen je jaarlijks een bewijs (ik weet niet hoe dat net bij de NMBS zit, zal misschien anders zijn), dat je dan moet invullen en dat moet je dan naar je vakbond sturen, en zij betalen het dan uit (en vorderen dat terug van de sociale kast)
maar idd, de werkgevers betalen dus grotendeels het lidgeld van hun gesyndiceerd personeel
de reden is zoals ik al schreef : dat werknemers niet kiezen voor lid te worden uit financiële overwegingen zoveel mogelijk te beperken
dat hun niet-gesyndiceerde collega geen premie krijgt is maar logisch aangezien die ook geen lidgelden betaalt heeft
tenslotte blijft het voor leden op het einde nog altijd een kost om lid te zijn, voor niet gesyndiceerden zou die premie dan betekenen dat ze winst hebben door niet-lid te zijn, dat zou ook niet kloppen hé
maar idd, de werkgevers betalen dus grotendeels het lidgeld van hun gesyndiceerd personeel

de reden is zoals ik al schreef : dat werknemers niet kiezen voor lid te worden uit financiële overwegingen zoveel mogelijk te beperken
dat hun niet-gesyndiceerde collega geen premie krijgt is maar logisch aangezien die ook geen lidgelden betaalt heeft
tenslotte blijft het voor leden op het einde nog altijd een kost om lid te zijn, voor niet gesyndiceerden zou die premie dan betekenen dat ze winst hebben door niet-lid te zijn, dat zou ook niet kloppen hé
odul schreef:Kristofke schreef:het feit dat je een serieus stuk van je vakbondsgeld terugkrijgt heeft niets met de spoorvakbonden te maken
de stakersvergoeding komt uit de inkomsten van lidgeld en natuurlijk ook uit de enorme zwarte kast in Zwitserland![]()
![]()
![]()
Dus als ik het goed voorheb betaalt de werkgever die vakbondspremie uit aan de gesyndikeerden.
En welke 'premie' krijgen dan de NIET gesyndikeerden ter compensatie?
Iemand die geen lid is doet financieel de grootste winst aangezien hij niks heeft moet betalen krijgt hij niks terug. Iemand die lid is krijgt een deel terug van zijn lidgeld (niet alles dus).
Voorbeeldje
ikzelf ben bij het OVS aangesloten en betaal 11 euro maand, ik krijg er op het einde van het jaar 100 euro voor terug. Doch ik heb echter 132 euro betaald. Er blijft dus 32 euro in de kas van de vakbond zitten.
BIJ ACV transcom is de bijdrage 13,75 euro en het bedrag dat je er krijgt is ook 100 (of 110, ben niet helemaal zeker) euro voor een volledig jaar aansluiting. Deze bedragen zijn normaal ook allemaal te controleren dacht ik. de website van de bewuste vakbonden is nalezen.
een dag staken zorgt er dus al voor dat het bedrag beter gehaald wordt 
in ieder geval is aansluiten bij de vakbond uit financiële overwegingen een foute keuze
ik weet dat het bij de NMBS allemaal anders is dan in de privé, waar je mensen moet overtuigen om lid te worden
ik was dan ook lid om mee te kunnen wegen op het sociaal overleg, niet om zoveel mogelijk lidgeld terug te krijgen
edit: en correctie, in de kas van de vakbond zit na een jaar nog altijd 132 euro aangezien de vakbond jou syndicale premie niet moet betalen

in ieder geval is aansluiten bij de vakbond uit financiële overwegingen een foute keuze
ik weet dat het bij de NMBS allemaal anders is dan in de privé, waar je mensen moet overtuigen om lid te worden
ik was dan ook lid om mee te kunnen wegen op het sociaal overleg, niet om zoveel mogelijk lidgeld terug te krijgen
edit: en correctie, in de kas van de vakbond zit na een jaar nog altijd 132 euro aangezien de vakbond jou syndicale premie niet moet betalen

Laatst gewijzigd door Kristofke op 08 nov 2009, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansluiten om financiële reden is wel totaal verkeerd aangezien je nooit zal terugkrijgen wat je er hebt ingestoken :p
dat is ook niet echt waar héSteven schreef:Aansluiten om financiële reden is wel totaal verkeerd aangezien je nooit zal terugkrijgen wat je er hebt ingestoken :p
een werkgever zal zelden een opslag geven buiten de wettelijke indexverhogingen, dus elke opslag die door sociaal 'overleg' gepleegd wordt, is in feite ook een inkomst uit je bijdrage
echter krijgt de niet gesyndiceerde die opslag dan ook
vandaar dat ik zeg dat lid zijn van een vakbond eerder moet gaan over je overtuiging om te willen wegen op het sociaal overleg, want als iedereen zo financieel gaat denken, dan is er morgen geen opslag meer, en idd geen lidgeld, maar denk dat je op termijn bedrogen uitkomt (bij de NMBS zal iedereen bedrogen uitkomen over enkele jaren, maar dat is dan ook een andere situatie