Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
K V B

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door K V B »

pewiam schreef: Opnieuw naar een NMBS die 100% in publieke handen is!
De NMBS is 100% in publieke handen. Wat zwanzen die van de SAP weer? Maar ja, het af en toe verspreiden van agitprop onder het mom van een persbericht is de enige bestaansreden van die partij...
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Volgens bijlage D.3 in de netverklaring is Buizingen niet uitgerust met AVG (net zomin als Vorst-Zuid, Ruisbroek en Lot trouwens). Maar het vermoeden dat jij hebt is ook al een tijdje het mijne.
O.K., dank je Vic. Het was Eric 'Flamme', doorgaans een zeer goed ingelichte bron, die op ftb schreef dat Buizingen met AVG is uitgerust. Maar als dat niet het geval is, ja dan versterkt dat ons vermoeden...
mvg,
Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steven

Bericht door Steven »

HLE 2302 schreef:
Steven schreef:de plaatsing van memor of gong fluit op de klassiekjes zit kris kras door elkaar je hebt nog vele oude stellen 100 en 200 die allemaal memor hebben en die paar rode 600 hebben gong fluit
Alle vernieuwde klasiekjes hadden MEMOR dacht ik. Ik heb er nog nooit gezien met gong/fluit, van de hele oude klasiekjes waren er maar 2 met memor.

Greetz 2302.
alle nieuwe hebben dat inderdaad maar van de rode 600 reeks waren er meerdere met gong fluit en daar is er zeker nu nog eentje van. Twee weken terug nog in de stuurpost geweest. Lees mijn bericht dan ook goed 2302.
Bimmer

Bericht door Bimmer »

Europa formeel: België schuldig aan treinramp Halle

Niet Europa maar België heeft getalmd met de ontwikkeling van een veiligheidssysteem dat de ramp in Buizingen mogelijk had kunnen voorkomen. Dat repliceert de Europese Commissie nadat de NMBS-top haar gedeeltelijk verantwoordelijk heeft gesteld voor de gebrekkige veiligheidssystemen op het Belgische spoor. Inmiddels blijkt dat het ongeval in Buizingen wellicht te wijten is aan een menselijke fout. De trein uit Leuven zou een rood licht genegeerd hebben.
De Europese Commissie neemt het niet dat het Europese getalm wordt aangehaald als argument om het gebrek aan veiligheidssystemen in België te verklaren. De NMBS-top verklaarde immers dat hij na de treinramp in Pécrot wachtte op de ontwikkeling van een Europees remsysteem.

"In 2005 bleek er niets op de Europese tafel te liggen", zegt Marc Descheemaeker. Zo zou de normering nog niet rond zijn. België besliste dan maar een eigen rem-systeem te ontwikkelen, zoals onze buurlanden al jaren hebben. Door dat gebrek aan Europese daadkracht is vandaag slechts een miniem deel van het netwerk voor zo'n systeem voorzien. Slechts 1 procent van de treinen en een kwart van de sporen zijn uitgerust met een systeem waarmee een trein die een rood signaal negeert automatisch remt.

Volgens de Europese Commissie bestaat het remsysteem evenwel al tien jaar. De rudimentaire versie was af in 2000, Italië gebruikte het als eerste in 2005. "Als je een signaalsysteem wilt, kun je blijven wachten op een sterkere versie of je kunt beginnen", zegt Enrico Grillo-Pasquarelli van de Commissie. "Wij zien niet in waar wij een belemmerende factor geweest zijn." Met andere woorden: niet Europa maar België heeft getalmd, met alle gevolgen van dien.
Adler

Bericht door Adler »

Volgens een artikel in de Railway Gazette zou TBL1+ een trein die een rood sein overschrijdt slechts doen stoppen als de trein sneller rijdt dan 40 km/h bij het overschrijden van het sein.
Als die informatie zou kloppen en in de veronderstelling dat de trein inderdaad het rode sein is voorbijgereden (wat nog moet aangetoond worden), dan is het nog de vraag of TBL1+ in dit geval zou geholpen helpen om de ramp te vermijden.
Het sein ligt op 335 m voorbij de halte in Buizingen.
Is de snelheid dan al hoger dan 40 km/h na het vertrek in Buizingen ?
Bimmer

Bericht door Bimmer »

De geloofwaardigheid van België een pionier in de EU heeft een serieuze deuk gekregen door enkele uitspraken. Maar laten we maar tegen het vrije Europa zijn. Laten we maar in onze nationalistische schulp kruipen. Weet je wat ook enorm erg is? Treinbestuurders hebben van de directie spreekverbod gekregen! Bepaalde mensen uit de depots van Leuven en 's Gravenbrakel die gisterenavond op Ter Zake zijn gekomen zijn moedige mensen die zich daar gelukkig niet laten intimideren.
Laatst gewijzigd door Schaap op 17 feb 2010, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kleine aanpassing uitspraak
Shrek

Bericht door Shrek »

Adler schreef:Volgens een artikel in de Railway Gazette zou TBL1+ een trein die een rood sein overschrijdt slechts doen stoppen als de trein sneller rijdt dan 40 km/h bij het overschrijden van het sein.
Als die informatie zou kloppen en in de veronderstelling dat de trein inderdaad het rode sein is voorbijgereden (wat nog moet aangetoond worden), dan is het nog de vraag of TBL1+ in dit geval zou geholpen helpen om de ramp te vermijden.
Het sein ligt op 335 m voorbij de halte in Buizingen.
Is de snelheid dan al hoger dan 40 km/h na het vertrek in Buizingen ?
Dat is niet waar hoor, met TBL1+ kan de trein op 2 manieren in noodremming gaan:
Ofwel wanneer hij door het rood rijdt (aan eender welke snelheid) ofwel wanneer hij een (zeer rudimentaire) remcurve niet volgt. Ik weet niet juist uit hoeveel punten de remcurve bestaat, maar het zijn er veel minder dan bij ETCS of TBL2.
Shrek

Bericht door Shrek »

Bimmer schreef:Weet je wat ook enorm erg is? Treinbestuurders hebben van de directie spreekverbod gekregen!
Is dat dan zo erg? Ze kunnen imo beter een grondige en correcte uitleg geven na het onderzoek dan nu maar wat vermoedens verkondigen op nationale tv :roll:
Bimmer

Bericht door Bimmer »

Ja dat is erg. Heel erg. De treinbestuurders die aan het woord zijn geweest hebben toch niks verkeerd gezegd? De informatie die we in de kranten hebben kunnen lezen is niet correct maar over de uitspraken van Europa daar twijfel ik niet aan.
Adler

Bericht door Adler »

Shrek schreef:
Bimmer schreef:Weet je wat ook enorm erg is? Treinbestuurders hebben van de directie spreekverbod gekregen!
Is dat dan zo erg? Ze kunnen imo beter een grondige en correcte uitleg geven na het onderzoek dan nu maar wat vermoedens verkondigen op nationale tv :roll:
Het was niet omdat de directie schrik had over uitspraken over de oorzaak van het ongeval maar over uitspraken van te hoge werkdruk en zo.
En als daar dan vragen over gesteld worden op tv aan Descheemaecker is zijn antwoord: ik heb aan mijn diensten gevraagd om me de uurroosters en dergelijke te bezorgen.
Alsof dat probleem pas van gisteren wordt aangeklaagd.
Men klaagt daar al jaren over.
Nu gaat hij dat eens gaan bestuderen.
melle

Bericht door melle »

Europa moet er zijn, maar het gaat in enkele stadia gewoon erover.
De Europese superstaat die men denkt te kunnen bereiken zal nooit kunnen werken.

Dit gaat gewoon te ver. Europa moet wel dingen kunnen verbieden en adviseren, ze moeten controle hebben, maar ik vind dat men nog altijd een hoger woord moet kunnen hebben in het eigen land.

En het is maar goed dat dat "spreekverbod" er is, zo kunnen bevoegde mensen hun werk verrichten zonder dat men ertussen gaat speculeren over vanalles en nog wat.
Laatst gewijzigd door Schaap op 17 feb 2010, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing citaat
Stef

Bericht door Stef »

'Langzaamaanactie' op spoorlijn Bergen-Brussel

Treinbestuurders houden woensdagmorgen een "langzaamaanactie" op de lijn Bergen-Brussel. Dat houdt in dat de treinen aan 60 km/uur rijden op deze verbinding, zo meldt infrastructuurbeheerder Infrabel. Een en ander zorgt voor vertragingen.

(belga) - In 's-Gravenbrakel hebben zich dan weer 7 treinbestuurders ziek gemeld waardoor er vertragingen zijn op de lijn 's-Gravenbrakel-Brussel.

Na de dood van een collega bij de treinramp in Buizingen brak er dinsdag een spontane staking uit onder de treinbestuurders en -begeleiders wat het spoorverkeer in heel het land in de war stuurde.

Door een probleem ter hoogte van Genval, wordt er woensdagmorgen op de spoorverbinding tussen Brussel en Ottignies vertragingen van 10 tot 15 minuten geregistreerd.

LINK
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Adler

Bericht door Adler »

melle schreef: En het is maar goed dat dat "spreekverbod" er is, zo kunnen bevoegde mensen hun werk verrichten zonder dat men ertussen gaat speculeren over vanalles en nog wat.
Dus volgens jou zijn treinbestuurders onbevoegde mensen.
En die zullen heus niet gaan speculeren over mogelijke fouten van een collega.
Men wou enkel vermijden dat er weer zou gesproken worden over de hoge werkdruk.
Knipex

Bericht door Knipex »

Paul schreef:Hallo,Uit vorige posts meen ik te kunnen afleiden dat dit ongeval te wijten zou kunnen zijn aan het 'klassieke' geval van: twee gele voorbijrijden en 'punten', stoppen in station, weer vertrekken maar de twee gele vergeten zijn en dan door het rood rijden. <knip>l
Daarom dat in Duitsland een herhalings-verwittigings-sein is geplaatst na de stopplaats. Waarom dat hier niet bestaat, geen idee. Maar had in ieder geval al ettelijke malen geholpen.
Afbeelding http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,4681236
Patrick

Bericht door Patrick »

Even een zijsprongetje. 1929, ongeveer een kilometer van de huidige rampplaats...
De auteur van het stukje was deze namiddag te horen op Radio 1 in het programma "Stories".
Toen ging het er hard aan toe: de machinist werd, zelfs gewond, aangehouden en meteen opgesloten in de gevangenis...
Treinramp te Halle op 17 april 1929 om 5 uur in de morgen

Verschrikkelijke treinramp 11 doden 49 gekwetsten.

Ik beschrijf eerst hoe alles in betrekking met mijn familie gestaan en gelegen was. Eigenaardig, maar mijn vader en moeder toen ongehuwd waren er bijna ongewild bij betrokken.
Mijn grootvader Jean Baptiste Tordeurs woonde met zijn familie waaronder ook mijn moeder in het seinhuisje naast de wissels naar Edingen op het einde van de Ijzerwegstraat, dit was voor de ingang van het kasteel Malbecq van de houthandel. (Hij was daar seinverantwoordelijke).
Mijn vader Frans Ghysels woonde op de Vogelpers, de straat die aan de andere zijde van de sporen omhoog ging naar de heuveltop naast de spoorweg.

Op dat ogenblik waren beiden ze nog niet getrouwd. Ik weet zelfs niet of ze mekaar kenden, maar in het kleine Halle van die tijd en dansen in de schrijnwerkerij was dit wel mogelijk.
Maar ze zullen beiden ten tonele komen in betrkking met het ongeval. Mijn vader Frans Ghysels was die morgen vroeg aan het werk met zijn vader Pierre (Pie kip) in ons toekomstig huis op 75 meter van de sporen. Beide waren ook bij de vrijwillige brandweer te Halle.
De spoorweg te Halle had toen nog twee sporen, Brussel - Parijs het linkse spoor en Parijs Brussel het rechtse. Te Halle waren de wissels naar Edingen ongeveer op die plaats, voor de HST. Het hotel “A la vue de la station” stond nog tussen de spoorweg en het oude kanaal. Er achter was de houthandel in Noors hout de firma Malbecq met kasteel achterin.
Ter info: In België rijden de treinen links op de sporen.

Die ochtend omstreeks 5 uur reed een goederentrein vanuit Brussel te Halle met afslag naar Edingen en dwarste dus noodzakelijkerwijze het spoor van Parijs - Brussel. Het was zeer mistig. Wegens de mist had de posttrein Parijs - Brussel al meer dan een uur vertraging opgelopen en de machinist had al een half uur vertraging kunnen goed maken.

Te Halle had de machinist het stopsein te laat opgemerkt en reed in volle snelheid toen al 100 km/uur dwars door de goederentrein. Al de wagons waren toen nog in hout. De stoommachine van de express Parijs - Brussel belandde op de Ijzerenwegstraat op zijn linkse zijde op enkele centimeters van de zijgevel van het hotel.

De wagons lagen er allemaal op een hoop, kris kras op de sporen, meters hoog. Een wagon vloog rakelings langs het huisje waar mijn moeder woonde.
De eerste Belgische postwagon achter de tender werd door de tweede Franse wagon volledig verbrijzeld en platgedrukt. Hierin vielen de meeste doden bij de Belgische postmannen.
De combinatie van de gloeiende kolen van de locomotief en het verlichtingsgas in de wagons deed brand ontstaan die gelukkig snel geblust werd.

Mijn vader die achter aan ons huis al aan ‘t werk was en dat lawaai hoorde snelde onmiddellijk met zijn vader als eerste naar de plaats van het ongeval (op 75 meter). Zij begonnen de eerste slachtoffers te bevrijden. Zijn vader Pie Kip ging onmiddellijk terug naar de schrijnwerkerij, gereedschap en zagen halen om de houten zitbanken, wanden die door de schok bijeengegleden waren stuk te zagen om de benen van de slachtoffers te bevrijden. De meeste hadden hun benen verbrijzeld, en in die periode was amputeren de courante oplossing.

De stoomlocomotief op zijn linkse zijde versprerde de Ijzerwegstraat volledig zodat de schamele hulpdiensten met hun ziekenwagen (camion) van toen niet bij de slachtoffers geraakten.
Van op het tallud 10 meter hoog kant Vogelpers kon men er ook wel bij komen maar niet opgeraken.
Toen werd er in het spoorweghuisje waar mijn grootvader en moeder woonden alle kasten en tafel opzij geschoven Mijn moeder legde lakens en dekens op de vloer om de doden en gekwetsten, wachtend op evacuatie op te leggen. De keuken en de plaatst ernaast geraakte al snel vol. Toen werden de slachtoffer gevacueerd via het terrein van de houthandel en het jaagpad langs het kanaal, om op ze op meer dan 100 meter naar het station te brengen op draagberries, waar men ze ook met weinig comfort op stationsbanken of op de vloer moesten liggen. Een gekwetste bezweek aan zijn verwondingen alvorens de Halse kliniek te bereiken.
De geestelijken van omliggende parochies Sint Martinus, Sint Rochus en Essenbeek kwamen ook ter plaatse om de laatste sacramenten toe te dienen.

Ondertussen na enkele uren, kwam er ook hulp opdagen van uit Brussel met zwaar materiaal om de wagons op te heffen op zoek naar slachtoffers.
De directies van Post en Spoor bezochten de plaats van de ramp.
De brieven van de internationale post lagen overal verspreid. Te Halle werden de postbodes gemobiliseerd om mee te helpen om de duizenden brieven te verzamelen die over de ganse breedte van de spoorweg verspreid lagen

De machinist was slechts licht gekwest werd aangehouden in de kliniek. Hij werd onmiddellijk van Halle naar de kliniek van gevangenis te Vorst bij Brussel overgebracht.
Daar hij het stopsein negeerde lag alle schuld bij hem. Volgens het reglement van die tijd moest hij zijn snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid om op tijd en stond te kunnen stoppen.

In mijn archieven heb ik nog altijd de originele krantenknipsels en foto’s daarover alsook de dankbrief van de spoorweg gericht aan mijn vader voor zijn heldhaftige belangloze inzet bij deze ramp.

Victor
Afbeelding
Plaats reactie