L24 op 25kv zou anders de capaciteit wel ten goede komen...
Herelektrificatie op 25kV
Re: Herelektrificatie op 25kV
Ik had ook gedacht dat het 25 kV-onderstation van lijn 3 versterken mogelijk voldoende zou zijn geweest, als dat niet zo is, is dat natuurlijk iets anders. Je kan het uiteindelijk wel met een pak minder onderstations doen met 25 kV dan met 3 kV.
Natuurlijk, dit zou sowieso een langetermijnproject zijn, ik wist niet dat ze al zover zaten met de modernisering, maar wist wel dat ze nog wel een decennia of 2 minstens door konden met de huidige hoogspanningsinfrastructuur. Op termijn had ik echter gedacht dat het wel een optie zou zijn geweest, maar als dat niet zo is...
Ik zie de spanningssluis inderdaad ergens in de buurt van Angleur, er zijn net iets teveel treinen vanuit Maastricht, Hasselt, Ans en verder, en Namen om het station zelf om te zetten, en een station met perrons met verschillende spanning zou een totale nachtmerrie zijn om te regelen.
Natuurlijk, dit zou sowieso een langetermijnproject zijn, ik wist niet dat ze al zover zaten met de modernisering, maar wist wel dat ze nog wel een decennia of 2 minstens door konden met de huidige hoogspanningsinfrastructuur. Op termijn had ik echter gedacht dat het wel een optie zou zijn geweest, maar als dat niet zo is...
Ik zie de spanningssluis inderdaad ergens in de buurt van Angleur, er zijn net iets teveel treinen vanuit Maastricht, Hasselt, Ans en verder, en Namen om het station zelf om te zetten, en een station met perrons met verschillende spanning zou een totale nachtmerrie zijn om te regelen.
Daar twijfel ik niet aan, maar dat is niet de enige manier waarop dat kan. Nu staat er een versterking van de onderstations in Montzen en Visé op het programma. Dat kost slechts een fractie van hetgeen nodig is om om te bouwen maar geeft wel een gelijkaardig resultaat. Als dat nog niet genoeg is kan er heel goedkoop in Glons een onderstation bijkomen voor nog meer vermogen.
Dan ga je wel voorbij aan het goederenverkeer. Door de heropening van de vertakking Serpont kan L43 wat dat betreft belangrijker worden dan nu het geval is. Daarom zou een homogeen net ten zuiden van Luik en Namen perfect zijn. Goed, de kosten zijn hoog, maar je bespaart ook door bv minder onderstations.