Sinds vandaag zijn er weer enkele kilometers meer beveiligd

Aangezien ik laatst zo al even met een 'lekke band' kwam te staan, zal ik volgende keer hopelijk bij al het andere óók nog aan die Override End of Authority knop denken, ja!peejee2 schreef:Heu, als een permissief sein overschrijdt kom je in OS (On Sight) terecht en niet in Staff Responsible (SR). Bovendien kom je niet automatisch in SR terecht. Daarvoor moet je altijd een Override EoA uitvoeren.
Inderdaad, het is het eerste (in België). Maar ETCS level 2 is dan ook zonder meer een revolutionair sein- en beveiligingssyteem.dentheo schreef:Leg uit aub, dat zou denk ik dan het eerste veiligheidssysteem zijn, sinds het bestaan van de spoorwegen, dat de capaciteit van een baanvak verhoogdShrek schreef: En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
.
Zoals ATB in Nederland al jaren doet ?Shrek schreef:[
Dus meteen vanaf het moment dat een bepaalde bloksectie vrij komt krijgt de volgende trein dit te zien.
Alleen is ATB heel erg grof, met maar 4 verschillende snelheden en nog steeds veel te lange bloksecties. ETCS level 2 laat echt toe treinen korter achter elkaar te laten rijden aan een hogere snelheid.dentheo schreef:Zoals ATB in Nederland al jaren doet ?
Shrek schreef: ETCS level 2 is zonder meer revolutionair: de seininfo wordt immers via de GSM-R verstuurd. Dus meteen vanaf het moment dat een bepaalde bloksectie vrij komt krijgt de volgende trein dit te zien. Dit, samen met kortere bloksecties, zorgt dat er om de 3 minuten een trein kan rijden.
De capaciteitsstijging is dus meer dan marginaal te noemen
waarom zijn die extra infill-bakens nodig? die bakens geven toch alleen maar informatie ivm de positie (verbeter mij als deze interpretatie fout is). Als we een eerste baken gepasseert zijn, en we hebben geen wissel meer tegengekomen, dan weten we op welk spoor we zitten, en kunnen we eenvoudigweg ook de GPS positie meegeven in de GSM-R communicaties; die infill-baken zijn m.i. dus enkel nodig na een wissel (zodat er zekerheid is over op welk spoor de trein zit; GPS met een nauwkeurigheid van 10-20 m laat niet toe om te zien of een trein op 'normaal' spoor dan wel op 'tegenspoor' zit)Shrek schreef: Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid met extra infill-bakens naar hartelust informatiepunten bij te voegen. ... de seininfo wordt immers via de GSM-R verstuurd.
Om de drie minuten kan je al met conventionele systemen, maar zelfs twee minuten is mogelijk. Hangt uiteindelijk enkel van de grote van de bloksecties af.Shrek schreef: ETCS level 2 is zonder meer revolutionair: de seininfo wordt immers via de GSM-R verstuurd. Dus meteen vanaf het moment dat een bepaalde bloksectie vrij komt krijgt de volgende trein dit te zien. Dit, samen met kortere bloksecties, zorgt dat er om de 3 minuten een trein kan rijden.
De capaciteitsstijging is dus meer dan marginaal te noemen
Jep, zonder GSM-R geen treinen onder ETCS (level 2).pietmol schreef:Shrek, en wat gebeurt er als er geen GSM-R ontvangst is? valt de trein dan stil (zoals de fyra)?
How how, nu haal je alles door elkaar. Die infillbakens zijn niet nodig bij ETCS level 2, er liggen er bij mijn weten ook bijna geen op lijn 3 en 4. Op level 2 komt alle info via de GSM-R. Alle bakens zijn dan enkel nuttig voor positionering.pietmol schreef:waarom zijn die extra infill-bakens nodig? die bakens geven toch alleen maar informatie ivm de positie (verbeter mij als deze interpretatie fout is). Als we een eerste baken gepasseert zijn, en we hebben geen wissel meer tegengekomen, dan weten we op welk spoor we zitten, en kunnen we eenvoudigweg ook de GPS positie meegeven in de GSM-R communicaties; die infill-baken zijn m.i. dus enkel nodig na een wissel (zodat er zekerheid is over op welk spoor de trein zit; GPS met een nauwkeurigheid van 10-20 m laat niet toe om te zien of een trein op 'normaal' spoor dan wel op 'tegenspoor' zit)Shrek schreef: Daarnaast hebben we ook de mogelijkheid met extra infill-bakens naar hartelust informatiepunten bij te voegen. ... de seininfo wordt immers via de GSM-R verstuurd.
Neen, dat is niet de bedoeling van ETCS.pietmol schreef:kan er met ETCS L2 zonder bestuurder gereden worden?
Nee, dat is dan ETCS level 4 of "Low Cost". Bestaat overigens nu ook al, want op dunbereden enkelsporige lijnen is GPS positionering wel voldoende.Shrek schreef: Plaatsbepaling via sattelieten kan alleen met het nauwkeurigere gallileo-systeem, maar dat is nog niet operationeel. Als dat er ooit is zal op die manier gewerkt worden, dat heet dan ETCS level 3.
Maar die positiebepaling kan enkel via gallileo, omdat GPS niet nauwkeurig genoeg is. Daar wachten de ETCS-leveranciers nu dus op.K V B schreef:Bij ETCS level 3 valt de treindetectie in de sporen weg. De trein zelf is dan volledig verantwoordelijk een correcte positie door te geven aan de RBC, en de integriteit van de trein te bewaken.
Ik heb "low cost" van de Nederlandse Wikipedia. Elders zie ik dat men dit "Regional" genoemd heeft. Word momenteel getest in Zweden. Het doel van dit systeem is om een goedkopere variant te hebben voor lijnen met weinig verkeer. Dat zijn ook vaak enkelsporige lijnen, en daar stelt het probleem dat je met GPS niet kan zien op welk spoor je je bevind zich niet.Shrek schreef:Maar die positiebepaling kan enkel via gallileo, omdat GPS niet nauwkeurig genoeg is. Daar wachten de ETCS-leveranciers nu dus op.K V B schreef:Bij ETCS level 3 valt de treindetectie in de sporen weg. De trein zelf is dan volledig verantwoordelijk een correcte positie door te geven aan de RBC, en de integriteit van de trein te bewaken.
Het "Low Cost" systeem ken ik niet. Is dat een officiele versie? Het klinkt nogal vaag...
een basic lowcost oplossing zou uitermate handig zijn voor ouder materieel waarvoor ETCS te duur is.K V B schreef: Ik heb "low cost" van de Nederlandse Wikipedia. Elders zie ik dat men dit "Regional" genoemd heeft. Word momenteel getest in Zweden. Het doel van dit systeem is om een goedkopere variant te hebben voor lijnen met weinig verkeer. Dat zijn ook vaak enkelsporige lijnen, en daar stelt het probleem dat je met GPS niet kan zien op welk spoor je je bevind zich niet.