Systematisch, af en toe of bijna eenmalig? Als het systematisch is, hebben ze misschien iets gevonden om die 19 dan in te zetten op de IC-A of IC-E zonder zich zorgen te hoeven maken om het omlopen van de loc. Als het af en toe is, zou het betekenen dat er toch 19'en terechtkomen in de algemene omloop van de 18, inclusief dus de vele P-treinen waarbij het omlopen een reëel probleem wordt... als het dan weer (bijna) eenmalig is, hebben ze die 19 misschien ingezet bij gebrek aan iets anders.260689 schreef:Vanuit Kortrijk zijn er de vorige 2 maanden P-Treinen met een T19 vertrokken. Met al voorbeeld E7993.
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
- Locatie: Aalter
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik heb zojuist ic 1517 zien passeren richting Gent. De twee locs waren aan elkaar gekoppeld. Op railtime staat problemen met de samenstelling. Is dit via de schroefkoppeling?



Re: De nieuwe loks reeks 18
E7993/8993 rijden met zowel T21, T27, T18 en T19. Die loc rijd los naar Oostende bij aankomst in Brugge en los vanuit Oostende 's avonds.Retard schreef:Hoe doet die 19 dan E8993 terug
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ah ja, om een losse rit te vermijden, waarschijnlijk.260689 schreef:E7993/8993 rijden met zowel T21, T27, T18 en T19. Die loc rijd los naar Oostende bij aankomst in Brugge en los vanuit Oostende 's avonds.Retard schreef:Hoe doet die 19 dan E8993 terug
Re: De nieuwe loks reeks 18
vraagje
bij de meeste treinen met rijtuigen M6 zie je tegenwoordig 2 locs t18 (een vooraan en een achteraan, traktieschakeling) hoewel er een stuurpostrijtuig aanwezig is.
waarom? is de t18 niet sterk genoeg om een trein met 8/9 rijtuige M6 te trekken/duwen?
bij de meeste treinen met rijtuigen M6 zie je tegenwoordig 2 locs t18 (een vooraan en een achteraan, traktieschakeling) hoewel er een stuurpostrijtuig aanwezig is.
waarom? is de t18 niet sterk genoeg om een trein met 8/9 rijtuige M6 te trekken/duwen?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Die is zeker sterk genoeg maar als men een uurregeling opstelt waarbij men eerder rekening gaat houden met motorstellen dan is de loc met 9 rijtuigen net iets te traag in het optrekken om die uurregeling te kunnen volgen. Dit is nog maar 1 van de mogelijke redenen waarom men dit doet.
Verder heb je de treinen met 2 locs en 2 stuurrijtuigen. Dit zijn treinen die men op een bepaald punt van het traject komt te splitsen zoals in Namur (voor de IC M), of in Brugge (Voor de IC E) en ook een aantal andere verbindingen.
Verder heb je de treinen met 2 locs en 2 stuurrijtuigen. Dit zijn treinen die men op een bepaald punt van het traject komt te splitsen zoals in Namur (voor de IC M), of in Brugge (Voor de IC E) en ook een aantal andere verbindingen.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat is helemaal niet zo bij de meeste treinen...carlos schreef:vraagje
bij de meeste treinen met rijtuigen M6 zie je tegenwoordig 2 locs t18 (een vooraan en een achteraan, traktieschakeling) hoewel er een stuurpostrijtuig aanwezig is.
waarom? is de t18 niet sterk genoeg om een trein met 8/9 rijtuige M6 te trekken/duwen?
Jij hebt er misschien zo enkele gezien, maar de meerderheid is gewoon loc+stam met stuurstand.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Buiten de bovengenoemde gesplitste verbindingen is de IR-l (Louvain-la-Neuve - Binche) bij mijn weten de enige "normale" verbinding waar je een combinatie 18/19 + M6 + 18/19 zult zien. Aanvankelijk waren het twee 26'en (en dat was geen overbodige luxe) en bij de schrapping daarvan heeft men gewoon twee 18'en in de plaats gezet. Misschien onvoldoende stuurrijtuigen over?
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: De nieuwe loks reeks 18
Normally the trains between Binche and LNU are motor rails and run to motor rail timings. There are lots of stops on the service and the trains run on Line 161 in the Brussels Metropolitan Area where train paths are scarce. You need two locomotives to be able to move the heavy peak hour trains in motor rail timings. Also two locomotives improves traction during times when there are poor rail head conditions and reliability is improved by having two locomotives on the train.Steve schreef:Buiten de bovengenoemde gesplitste verbindingen is de IR-l (Louvain-la-Neuve - Binche) bij mijn weten de enige "normale" verbinding waar je een combinatie 18/19 + M6 + 18/19 zult zien. Aanvankelijk waren het twee 26'en (en dat was geen overbodige luxe) en bij de schrapping daarvan heeft men gewoon twee 18'en in de plaats gezet. Misschien onvoldoende stuurrijtuigen over?
Sorry for posting in English but my Nederlands is not good.
Iain
Re: De nieuwe loks reeks 18
En toch vraag ik me af of het met één HLE 18 dan zoveel slechter zou gaan. Een goede vergelijking is de IC-K Genk - Gent: ook 8 stuks M6, een IC die vrij vaak stopt (tussen Gent en Brussel bijvoorbeeld veeleer IR, zelfde stops en rittijd als de IR-i in het weekend trouwens...), en toch loopt dat vrij aardig met één enkele HLE 18.Iain Dobson schreef: Normally the trains between Binche and LNU are motor rails and run to motor rail timings. There are lots of stops on the service and the trains run on Line 161 in the Brussels Metropolitan Area where train paths are scarce. You need two locomotives to be able to move the heavy peak hour trains in motor rail timings. Also two locomotives improves traction during times when there are poor rail head conditions and reliability is improved by having two locomotives on the train.
Sorry for posting in English but my Nederlands is not good.
Iain
Bekijk bijvoorbeeld eens het vermogen: een MS75 (het fameuze motorstel waar je over spreekt, dat de meeste diensten op de IR-l doet) heeft 1360 kW voor een gewicht van 220 ton. Met twee stuks heb je 2720 kW voor 440 ton. Met één enkele HLE 18 heb je 5000 kW, en de 8 M6 wegen samen met de loc zelf zo'n 485 ton. Bijna dubbel zoveel vermogen dus.
Natuurlijk spelen er nog wel veel meer zaken, maar daar staat toch ook tegenover dat de MS75 nu ook niet bepaald het best presterende motorstel is van de NMBS-vloot, terwijl de HLE 18 zich dan weer toont als een zeer betrouwbare en krachtige loc...
Met twee locs heb je ongetwijfeld nog meer mogelijkheden om vertragingen in te halen, een grotere betrouwbaarheid en dergelijke, daar twijfel ik niet aan, maar er staat wel een hoge kostprijs tegenover die "nice to have" (een peperdure loc in gebruik en dan ook nog eens een veel hoger energieverbruik).
Ik vermoed dus dat het probleem veeleer ligt bij het aantal beschikbare M6-stuurrijtuigen...
Re: De nieuwe loks reeks 18
de treinen van Binche - LLN zijn ongeacht welk materieel altijd vertragingsgevoelig. Ik denk dat het van alle IR's de verbinding is met het meeste vertraging.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Speelt adhesie hier ook geen rol in? Een Varkensneus heeft dubbel zoveel aangedreven assen.Steve schreef:En toch vraag ik me af of het met één HLE 18 dan zoveel slechter zou gaan. Een goede vergelijking is de IC-K Genk - Gent: ook 8 stuks M6, een IC die vrij vaak stopt (tussen Gent en Brussel bijvoorbeeld veeleer IR, zelfde stops en rittijd als de IR-i in het weekend trouwens...), en toch loopt dat vrij aardig met één enkele HLE 18.Iain Dobson schreef: Normally the trains between Binche and LNU are motor rails and run to motor rail timings. There are lots of stops on the service and the trains run on Line 161 in the Brussels Metropolitan Area where train paths are scarce. You need two locomotives to be able to move the heavy peak hour trains in motor rail timings. Also two locomotives improves traction during times when there are poor rail head conditions and reliability is improved by having two locomotives on the train.
Sorry for posting in English but my Nederlands is not good.
Iain
Bekijk bijvoorbeeld eens het vermogen: een MS75 (het fameuze motorstel waar je over spreekt, dat de meeste diensten op de IR-l doet) heeft 1360 kW voor een gewicht van 220 ton. Met twee stuks heb je 2720 kW voor 440 ton. Met één enkele HLE 18 heb je 5000 kW, en de 8 M6 wegen samen met de loc zelf zo'n 485 ton. Bijna dubbel zoveel vermogen dus.
Natuurlijk spelen er nog wel veel meer zaken, maar daar staat toch ook tegenover dat de MS75 nu ook niet bepaald het best presterende motorstel is van de NMBS-vloot, terwijl de HLE 18 zich dan weer toont als een zeer betrouwbare en krachtige loc...
Met twee locs heb je ongetwijfeld nog meer mogelijkheden om vertragingen in te halen, een grotere betrouwbaarheid en dergelijke, daar twijfel ik niet aan, maar er staat wel een hoge kostprijs tegenover die "nice to have" (een peperdure loc in gebruik en dan ook nog eens een veel hoger energieverbruik).
Vergeet niet dat een HLE23, mits wat aanpassingen, in het begin van het optrekken even snel kon optrekken dan een HLE18

Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat is ook normaal, die HLE23 heeft een gelijkstroommotor in serie uitvoering, basiseigenschap van die motoren is net dat ze vanuit stilstand heel vlot kunnen optrekken. Een HLE18 heeft een wisselstroommotor, die heeft een hoop elektronica nodig om te kunnen aanzetten.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Shrek schreef:Dat is helemaal niet zo bij de meeste treinen...carlos schreef:vraagje
bij de meeste treinen met rijtuigen M6 zie je tegenwoordig 2 locs t18 (een vooraan en een achteraan, traktieschakeling) hoewel er een stuurpostrijtuig aanwezig is.
waarom? is de t18 niet sterk genoeg om een trein met 8/9 rijtuige M6 te trekken/duwen?
Jij hebt er misschien zo enkele gezien, maar de meerderheid is gewoon loc+stam met stuurstand.
gisterenavond heb ik er eens opgelet.
om 16u30 vertrokken in Br Noord
op het ganse traject tussen Br n en Leuven zijn we 7 treinen met M6 tegengekomen:
van die 7 was de samenstelling als volgt:
1 'splitsbare' trein M6 + 2 locs 18
2 niet-splitsbare treinen M6 + 2 locs 18
1 niet-splistbare trein M6 + 2 locs 27
2 treinen M6 + loc 18 + stuurstand M6
1 trein M6 + loc 18 (zonder stuurstand M6)
maw 4 van de 7 treinen hadden 2 locs