msts.be schreef:Als reactie uit de topic over de M6 aangepast voor L2:
Vraag is waarom men wel heel de carrousel met die remblokken heeft ondergaan om in Frankrijk te kunnen rijden, terwijl de inzet voor Frankrijk wie weet nooit zal gebruikt worden ! Waar zouden ze immers terecht kunnen ? Op de verbindingen naar Rijsel volstaan de AM96, desnoods met 3 stellen te koppelen moeten eventuele capaciteitsproblemen opgelost zijn. Naar Straatsburg/Basel enz vereist Memor2+ om Luxemburg te doorkruisen (of men moet een hele grote omweg door Frankrijk maken, via Jeumont en de Artère Nord-Est). En eventuele pendels naar Valenciennes/Aulnoye kunnen ook door Bi-bi's afgehandeld worden.
Een inzet en aanpassing voor NL lijkt mij daarintegen een pak dringender en nuttiger, maar die voert men dan niet door..

Vanaf 2015 is memor2+ niet meer nodig (het bestaat dan zelfs niet meer). Dan kan je perfect met een 18 tot Basel rijden.
Maar daarnaast zijn er ook nog andere treinen naar Frankrijk, denk maar aan de bedevaartstreinen, orient express, intersoc,...
Vermits alle mogelijkheden om van loc te wisselen aan de grenzen worden uitgebroken (Quévy, Jeumont) moet je wel een loc hebben die toegelaten is in Frankrijk. En de nmbs wil natuurlijk niet tot het einde der tijden vasthangen aan de 13-nen van logistics, dus moeten ze wel een andere loc hebben.
Heel dringend is het niet, maar het moest ooit wel gebeuren en dan was de aankoop van de 18 natuurlijk de uitgelezen kans.
Naar Nederland was die noodzaak er helemaal niet. Fyra's gingen al het HSL-verkeer doen en 21/27 kunnen de andere treinen verzorgen. Bovendien kan, volgens mij, een 18 wel even over de grens gaan en een trein oppikken in Roosendaal of Maastricht. Dus hetzelfde probleem als met Frankrijk stelt zich daar niet.