NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
- Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Afgelopen weekend met een ietwat zonderlinge Desiro huiswaarts gereisd: eentje waarvan ik vermoed dat men vergeten (?) was de software te updaten.
Toen ik instapte viel me gelijk op dat de digitale schermen de oude visuals toonden, dus met lichtblauwe achtergrond, gekleurde in plaats van witte pictogrammen en een ander lettertype. Ook de reclame tussendoor was niet actueel, er werden oude campagnes voor de luchthaventrein en het weekendticket getoond.
Wat verder opviel was de stem van de halteaankondigen: dit was opnieuw de vertrouwde Desiro-stem en niet EMMA.
Ik weet niet hoe lang de visuals in de Desiro al vernieuwd zijn (lijkt me toch al een dik jaar?), de omroepstem is ergens in juni gewijzigd, kon ik hier op het forum lezen. Het is alleszins de eerste keer in een lange tijd dat ik de oude software tegenkom.
Iemand die kan verklaren hoe dit treinstel zo lang "onder de radar" is gebleven?
Ter info: het was de S1 1990 richting Nijvel, treinstel was nummer 08562.
Toen ik instapte viel me gelijk op dat de digitale schermen de oude visuals toonden, dus met lichtblauwe achtergrond, gekleurde in plaats van witte pictogrammen en een ander lettertype. Ook de reclame tussendoor was niet actueel, er werden oude campagnes voor de luchthaventrein en het weekendticket getoond.
Wat verder opviel was de stem van de halteaankondigen: dit was opnieuw de vertrouwde Desiro-stem en niet EMMA.
Ik weet niet hoe lang de visuals in de Desiro al vernieuwd zijn (lijkt me toch al een dik jaar?), de omroepstem is ergens in juni gewijzigd, kon ik hier op het forum lezen. Het is alleszins de eerste keer in een lange tijd dat ik de oude software tegenkom.
Iemand die kan verklaren hoe dit treinstel zo lang "onder de radar" is gebleven?
Ter info: het was de S1 1990 richting Nijvel, treinstel was nummer 08562.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Eerlijk gezegd vondt ik de "Desiro stem" veel beter...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dit weekend gaan fietsen over de Vennbahn. Toen ik Troisvierges kwam zag ik een Desiro in de bundel staan.
Wat is de reden dat er een desiro in de bundel staat op het Luxemburgs net?
Wat is de reden dat er een desiro in de bundel staat op het Luxemburgs net?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Daar kunnen verschillende redenen voor zijn:
- opleiding CFL-bestuurders
- werken op het CFL-net waardoor treinen maar tot Troisvièges rijden en tussen twee ritten uitgeweken wordt
- defect stel dat wacht op evacuatie
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dan vermoed ik het eerste en/of het laatste... want de dienstregeling liep dit weekend normaal (uitgezonderd het traject Luik - Liers)
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Overnacht er niet standaard een desiro in Troisvierges?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Volgens Beluxtrains vertrekt elke dag om 4.35 u de RE 3300 met een Desiro vanuit Troisvierges naar Luxemburg, om daarna wellicht verder te rijden op de "IC" 53xx. 's Avonds de omgekeerde beweging met de RE 3317 en 3319. Dat zal dus wel verklaren waarom er een Desiro (of zelfs meerdere?) overnacht(en).
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Hoeveel stellen mogen eigenlijk aan elkaar worden gekoppeld bij de MS08?
De langste die ik vind op Beluxtrains is de IC5322 (Liège-Guillemins 22:07 - Gouvy 23:21) die met 4x MS08 rijdt, dat zijn dus 12 rijtuigen, maar hoogstwaarschijnlijk zal er wel een deel worden afgesloten voor reizigers.
De langste die ik vind op Beluxtrains is de IC5322 (Liège-Guillemins 22:07 - Gouvy 23:21) die met 4x MS08 rijdt, dat zijn dus 12 rijtuigen, maar hoogstwaarschijnlijk zal er wel een deel worden afgesloten voor reizigers.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Maximale samenstellingovspotter_be schreef: ↑12 aug 2022, 14:52 Hoeveel stellen mogen eigenlijk aan elkaar worden gekoppeld bij de MS08?
De langste die ik vind op Beluxtrains is de IC5322 (Liège-Guillemins 22:07 - Gouvy 23:21) die met 4x MS08 rijdt, dat zijn dus 12 rijtuigen, maar hoogstwaarschijnlijk zal er wel een deel worden afgesloten voor reizigers.
Bij de volgende rijtuigen:
I11/I10/I6/M4/M6/M7: max 12 rijtuigen + 1 loc (in uitzonderlijke gevallen 2loc’s).
M5 max 10 daar ze beperkt zitten met 1 omvormer in het stuurrijtuig.
AM 75: 3 stellen van 4 rijtuigen = 12 rijtuigen in totaal
AM80/AM96/AM08: 4 stellen van 3 rijtuigen = 12 rijtuigen in totaal
AM86: 5 stellen van 2 rijtuigen = 10 rijtuigen in totaal
AM 66: 5 stellen van 2 rijtuigen = 10 rijtuigen in totaal
AR: 5 motorwagens van 2 rijtuigen = 10 rijtuigen in totaal
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Standaard is de basisregel voor binnenlandse treinen 12 rijtuigen en dan heb je wat technische beperkingen per type zoals hierboven beschreven. Soms is dat beperking in samenstelling maar niet elke beperking is een zichtbare. Bij klassiekjes betreft het een beperking op vlak van rem.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Daarboven op heb je soms beperkingen qua perronlengte. Daarom dat de IC Poperinge - Gent - Antwerpen altijd met max 3 stellen AM96 rijden omdat het 4e stel meer buiten de perronlengte zal staan dan binnen de perronlengte.Steven schreef: ↑12 aug 2022, 17:05 Standaard is de basisregel voor binnenlandse treinen 12 rijtuigen en dan heb je wat technische beperkingen per type zoals hierboven beschreven. Soms is dat beperking in samenstelling maar niet elke beperking is een zichtbare. Bij klassiekjes betreft het een beperking op vlak van rem.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Betreft die basisregel een technische bovengrens van het aantal rijtuigen, of heeft NMBS enkel om operationele redenen besloten niet meer dan 12 rijtuigen in te zetten in de reizigersdienst? Deze infobron benoemt bijvoorbeeld voor de M4's een maximum van 16 rijtuigen plus loc, bij nog meer rijtuigen zou een snelheidsbeperking gelden. Is zoiets technisch mogelijk in de reizigersdienst? Het zou me een capaciteitsknaller zijn 

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Technisch kan er veel, de Oriënt Express heeft al met 14 rijtuigen gereden men ik mij te herinneren.DDietzen schreef: ↑12 aug 2022, 18:17 Betreft die basisregel een technische bovengrens van het aantal rijtuigen, of heeft NMBS enkel om operationele redenen besloten niet meer dan 12 rijtuigen in te zetten in de reizigersdienst? Deze infobron benoemt bijvoorbeeld voor de M4's een maximum van 16 rijtuigen plus loc, bij nog meer rijtuigen zou een snelheidsbeperking gelden. Is zoiets technisch mogelijk in de reizigersdienst? Het zou me een capaciteitsknaller zijn![]()
Maar het heeft allemaal weinig zin, de perrons doorgaans maar 350 meter lang. Meer dan 12 rijtuigen geeft dus problemen in de stations waardoor het nooit gedaan zal worden. De enige uitzondering hierop zijn de internationale stations, die hebben perrons van 400m waardoor daar wel iets langere treinen kunnen rijden.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ah, het is dus de perronlengte die de max van 12 rijtuigen oplegt. Ik hoor het al, tijd voor een non-stop-shuttle met 15 rijtuigen tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid 

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Dat staat niet in de algemene regels ivm samenstellen van treinen, dat zijn lokale omstandigheden waar de planners van relaties moeten rekening mee houden, is geen basiskennis voor treinpersoneel, ze krijgen die info wel mee. Wij hoeven standaard niet te weten hoe lang elk perron is.260689 schreef: ↑12 aug 2022, 18:16Daarboven op heb je soms beperkingen qua perronlengte. Daarom dat de IC Poperinge - Gent - Antwerpen altijd met max 3 stellen AM96 rijden omdat het 4e stel meer buiten de perronlengte zal staan dan binnen de perronlengte.Steven schreef: ↑12 aug 2022, 17:05 Standaard is de basisregel voor binnenlandse treinen 12 rijtuigen en dan heb je wat technische beperkingen per type zoals hierboven beschreven. Soms is dat beperking in samenstelling maar niet elke beperking is een zichtbare. Bij klassiekjes betreft het een beperking op vlak van rem.
Enkel de regel van 12 rijtuigen en de regels ivm technische beperkingen per type moeten door ons gekend zijn.