Is het niet de bedoeling dat een eventuele trein naar Weert tijdig gekeerd en terug in Hamont geraakt tijdens de huidige stilstand in Hamont (40')?
reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Ja, uiteraard is dat wel de goedkoopste oplossing voor de omloop. Maar misschien moeten ze kijken naar de goedkoopste totaaloplossing. Koppelen aan de stoptrein van Arriva is natuurlijk ook niet erg logisch voor zo'n lange verbinding.
-
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Waarschijnlijk wel. Richting Maastricht/Heerlen passen alle IC's (volgens de gele vertrekstaten) op 3b, dus in omgekeerde richting zou het ook wel moeten passen langs een nieuw 2b.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Waarom lees je niet verder dan die eerste zin? Zoals al geantwoord: spoor 2 en 3 hebben niet dezelfde lengte. Ook te zien op de luchtfoto.jknockaert schreef: ↑17 jul 2023, 09:08Waarschijnlijk wel. Richting Maastricht/Heerlen passen alle IC's (volgens de gele vertrekstaten) op 3b, dus in omgekeerde richting zou het ook wel moeten passen langs een nieuw 2b.
Er was een tijd dat de ICs via spoor 2 werden afgewikkeld, maar met een kwartiersdienst lukt dat ook niet meer.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Ik geloof nooit dat een spoorlijn die er ligt, zoals Hamont-Weert (ocharme een 9-tal km), en die dient aangepast te worden, al of niet met elektrificatie, méér gaat kosten dan een spoorlijn die opnieuw volledig moet aangelegd worden vanaf de 1ste spadesteek tot de indienststelling...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Een volledige spoorlijn niet. Maar pakweg een extra spoor tussen Alken en Sint-Truiden, een flyover in Schaarbeek, een hoop perronverlengingen,... maken voor gelijkaardige budgetten ook extra treinen mogelijk die voor meer mobiliteitswinst zorgen dan je ooit in Weert zou kunnen halen.LML schreef: ↑17 jul 2023, 11:07 Ik geloof nooit dat een spoorlijn die er ligt, zoals Hamont-Weert (ocharme een 9-tal km), en die dient aangepast te worden, al of niet met elektrificatie, méér gaat kosten dan een spoorlijn die opnieuw volledig moet aangelegd worden vanaf de 1ste spadesteek tot de indienststelling...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Aangezien er nu al diensten gelanceerd worden onder voorbehoud van voldoende personeel, lijkt een extra trein tot voorbij Weert me al helemaal uitgesloten. Tenzij er tegen dat deze lijn er misschien ooit komt een heel andere situatie is.maarten schreef: ↑17 jul 2023, 08:30Ja, uiteraard is dat wel de goedkoopste oplossing voor de omloop. Maar misschien moeten ze kijken naar de goedkoopste totaaloplossing. Koppelen aan de stoptrein van Arriva is natuurlijk ook niet erg logisch voor zo'n lange verbinding.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Voor een verzekerde dienst tot Weert heb je in principe geen extra boordpersoneel nodig. NMBS personeel zal waarschijnlijk nooit verder dan Weert meerijden.
En indien dat wel zou gebeuren, zou dat betekenen dat er ook Nederlands personeel op Belgische grond diensten zal afwerken.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Fijn dat je vanuit de Antwerpse en Limburgse Kempen als je naar Nederland wil telkens via Antwerpen-Roosendaal, Antwerpen-Breda of Mol-Hasselt-Liège-Maastricht moet. Voor reizigers uit Olen, Geel, Mol, Lommel, Overpelt, Neerpelt, Hamont (een regio van 176060 inwoners, aantal inwoners per stad/gemeente opgezocht via Wikipedia, aantal op 1 januari '23) blijft een verbinding naar Weert de kortste en meest logische route...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Je kan daar eventueel ook nog de buslijn Turnhout - Tilburg aan toevoegen, alsook de Nederlandse buurtbus van Lommel naar Eersel, waar aansluiting bestaat naar Eindhoven. Wat niet wegneemt dat een extra treinverbinding welkom is, natuurlijk.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Maar wederom: hoe groot is de groep waarover we spreken? 176.000 inwoners is mooi, maar 1) Hoeveel daarvan maken grensoverschrijdende verplaatsingen en 2) Naar/van waar in Nederland gaan/komen ze? Ik ga eventjes een kladberekening maken obv deze bron: https://www.werkinzicht.eu/dashboard/grenspendel/. Het gaat hier enkel over grenspendel, maar het OVG wijst duidelijk uit 50% van de treinverplaatsingen werkgerelateerd zijn, dus dat lijkt mij een aanneembare proxy.LML schreef: ↑18 jul 2023, 10:37 Fijn dat je vanuit de Antwerpse en Limburgse Kempen als je naar Nederland wil telkens via Antwerpen-Roosendaal, Antwerpen-Breda of Mol-Hasselt-Liège-Maastricht moet. Voor reizigers uit Olen, Geel, Mol, Lommel, Overpelt, Neerpelt, Hamont (een regio van 176060 inwoners, aantal inwoners per stad/gemeente opgezocht via Wikipedia, aantal op 1 januari '23) blijft een verbinding naar Weert de kortste en meest logische route...
Vanuit Nederland komen ca. 1940 mensen werken in de Belgische arrondissementen Turnhout en Maaseik. Anderzijds komen er ca 11.340 mensen vanuit België werken in de Nederlandse arrondissementen Midden-Noord-Brabant, Zuidoost-Noord-Brabant en Midden-Limburg. De meerderheid (7090) daarvan in Zuidoost-Noord-Brabant. De pendel is dus sterk vanuit België naar Nederland gericht, en niet omgekeerd.
Maar, als we nog eens dieper in de data duiken op gemeenteniveau, zien we dat veel van die grenspendel erg kort is, maw. naar het dichtstbijzijnde dorp over de grens. Dat zijn zowizo verplaatsingen waar de trein weinig of geen impact op zal hebben. Focussen we op de gemeenten die min of meer met logische treinverplaatsingen kunnen worden aangesloten, zijn de cijfers magerder: Eindhoven (2890), Weert (740), Roermond (410), 's-Hertogenbosch (390), Best (200), Geldrop-Mierlo (130), Heeze-Leende (100) en Boxtel (80) lijken nog aannemelijk, hoe verder je gaat hoe kleiner de pendelbeweging en hoe groter de omweg wordt. Tellen we die op, dan komen we aan 4940 pendelbewegingen die we mogelijk met een treinverbinding via Weert kunnen faciliteren, waarvan de meerderheid naar Eindhoven.
Dat laatste doet eigenlijk vermoeden dat een rechtstreekse busverbinding vanuit Pelt en/of Lommel naar Eindhoven nuttiger zal zijn voor veel mensen dan een treinverbinding met overstap in Weert. Neem nu de verbinding Pelt-Eindhoven: via de trein zou dat ongeveer 20min trein (Neerpelt-Weert) + 14min overstap (dat laatste obv overstap op de huidige IC om .04 naar Eindhoven) + 17min trein (Weert-Eindhoven) = 51min totale reistijd zijn. Met de auto is die reistijd ca. 40min. Nemen we Lommel als voorbeeld, gaat het om 26+14+17=57min trein en 45min auto. Die cijfers doen wel vermoeden dat een rechtstreekse buslijn even snel zou kunnen zijn als de trein, tegen een aanzienlijk mindere investering gezien er geen zware infrastructuur moet voor worden aangepast.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Zou kunnen. Maar van een buslijn maken veel minder reizigers gebruik dan van een trein dus dat moet je ook ergens laten meewegen.BlackEagle schreef: ↑18 jul 2023, 19:18 Die cijfers doen wel vermoeden dat een rechtstreekse buslijn even snel zou kunnen zijn als de trein, tegen een aanzienlijk mindere investering gezien er geen zware infrastructuur moet voor worden aangepast.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
En aanbod creëert ook vraag. Het is uiteraard koffiedik kijken hoeveel dat zou zijn, zelfs of dat wenselijk is, maar ik ben er toch redelijk van overtuigd dat een doortrekking extra reizigers kan opleveren, ook op de bestaande trein tot Hamont...
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
En het is een stuk goedkoper om een buslijn op te tuigen dan (voor deze verbinding) een treinverbinding. En die buslijn kan er morgen zijn, over de treinverbinding praten we over 10 jaar nog altijd. En als blijkt dat er toch geen vraag is heb je die kosten ook niet weggegooid.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Met de bus zit je nog altijd met een overstap. Met de trein kan het rechtstreeks (geen pendel Weert-Hamont, wel degelijk een doortrekking van de IC Antwerpen-Mol-Hamont)...maarten schreef: ↑19 jul 2023, 07:41 En het is een stuk goedkoper om een buslijn op te tuigen dan (voor deze verbinding) een treinverbinding. En die buslijn kan er morgen zijn, over de treinverbinding praten we over 10 jaar nog altijd. En als blijkt dat er toch geen vraag is heb je die kosten ook niet weggegooid.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...